Jarrupalojen ja -levyjen vaihto, ohjeita?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tonster
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Kesä 12, 2004 21:25

Jarrupalojen ja -levyjen vaihto, ohjeita?

Viesti Kirjoittaja tonster »

Hei!

Alkoi kuulua aikamoinen rahina takaa jarruttettaessa ja pitäisi vaihtaa varmaan taakse palat ja samalla levytkin. Yritin tuossa pikaisesti etsiä foorumilta ohjeita työvaiheista, mutta ei sattunut silmään.

Olisiko linkkiä tai ohjeita, mitä pitää tehdä?

Kiitokset jo etukäteen
-T
--
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ekaksi yllättäen takanurkka ilmaan tunkilla, pukki alle, rengas pois.

Seuraavaksi satulan liukupulttien tulpat pois, liukupultit auki (8mm kuusiokolo muistaakseni). Sitten käsijarruvaijeri irti paikaltaan, sen takaa pieni pultti irti (kokoa en muista), tämän pultin alta löytyy käsijarrun säätö, löysytetään niin paljon kuin antaa löysätä. Nyt pitäisi satulan tulla paloineen ulos.

Satulan runko-osa on neljällä pultilla kiinni, 2kpl isompia (muistaakseni 17mm) navassa ja 2kpl pienempiä (10mm) jarrukilvessä kiinni.

Sitten jarrulevystä ohjaintappi (10mm) sekä mahdollinen torx-kantainen pultti/ruuvi irti, varo mulkkaamasta.

Kun kaikki osat ovat irti, niin muista puhdistaa satula mahdollisuuksia mukaan hyvin tai erittäin hyvin, sekä voidella liukupultit.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, käsijarrun säätöruuvia kierretään niin pitkään että palat ovat levyssä kiinni ja sitten pikkuriikkisen takaisinpäin.

Muista painella jarrua ennen liikkeellelähtöä, sekä tarkistaa jarrunesteen pinta säiliöstä.

-Sami

ps. jos unohtui jotain niin viisaammat korjatkoon erheeni. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kuusiokolo on 7mm satulan liukuihin ja käsijarrun säätö taisi olla 4mm kuusiokolo, muuten juurikin edellämainitun ohjeen mukaisesti.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla on selostettu jarrupalojen vaihto englanniksi, värikuvin höystettynä.
http://www.saab9000.com/procedures/braking/rearpads.php

Käsijarrun säätämisestä palanvaihdon jälkeen pitäisi löytää haulla paljonkin juttua.

Taisi olla niin, että jarrulevyn saa tulemaan pois irrottamatta sitä satulan kannaketta navasta (Tobbanan mainitsema satulan runko-osa). Ne pikkuruuvit ei välttämättä halua irrota.

Tässä kuvassa osa 11 on se tarkoittamani kannake, jota en ainakaan heti alkuun lähtisi levynvaihdossa irrottamaan, ainakaan niitä pikkuruuveja jos ei suosiolla lähde:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/RearBrake.gif

Työkaluista 7 mm kuusiokoloavain on vähän harvinaisempi koko, sitä ilman ei hommassa pääse alkua pidemmälle. Saa mm. Biltemasta.

Mm. tuolla oli juttua takajarrusatulan kanssa työskennellessä mahdollisesti kohdattavista ongelmista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35752
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tonster
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Kesä 12, 2004 21:25

Viesti Kirjoittaja tonster »

Kiitoksia kaikille vastauksista. Eiköhän näillä päästä alkuun...
-T
--
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Joo, ei tarvii irroittaa satulan "runko-osaa", levyn pystyy vaihtamaan, vaikka se on paikallaan. Kokemuksella muutaman viikon takaa... :)
Ja suosittelen kunnon torx-palaa ja iskumeisseliä siihen jarrulevyn lukitusruuviin.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

TjK kirjoitti:Joo, ei tarvii irroittaa satulan "runko-osaa", levyn pystyy vaihtamaan, vaikka se on paikallaan. Kokemuksella muutaman viikon takaa... :)
Ja suosittelen kunnon torx-palaa ja iskumeisseliä siihen jarrulevyn lukitusruuviin.
Itse suosittelen poraa :D Kun rengas on kiinni niin pultit kyllä pitävät huolen kiinni pysymisestä, eikä se siitä mihinkään liiku vaikkei rengas olekaan paikallaan..
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Iskumeisselillä lähti torx tosi nätisti. Aika helppo homma oli ainakin etulevyjen vaihto.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
HRA-47
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 20:55
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Muistaako joku tuon etulevyn torxin kokoa? Pitäisi -89 tonnarin absin hammaskehät putsata ja levyt irrottaa. Viimeksi kun palat vaihdoin ei löytynyt sopivaa torxia kalupakista ja homma tyssäsi siihen. Löytyiskö biltemasta sopivaa torxia?
Peukalot pystyyn ettei hanskat tipu!
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

T-40 torx ja kunnon vääntiöllä sitten, mieluusti 1/2 vääntiö. Kannattaa lyödä siihen torxiin vaikka jollain, jotta lähtisi hieman helpommin auki.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

onks noi levyjen lukitusruuvit ollu aina tonnisissa? miten muistan että vanhassa -85 tonnisessani ei ollu ku 1 ohjaintappi / levy...?
Yamaha FZ1-N -08
Vastaa Viestiin