Paska turbo!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Paska turbo!!

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Olen ajellut autollani (9000 CD -91, moottorina -85 2,0L T) ja pistänyt merkille sen että taitaapi työntää öljyä turbon pakopesään! Savuttaa ja tulee turbon öljykammion ja pakopuolen kammion välistä vähäsen öljyä! Onko tuo paska turbo (Garret T03) nyt lopullisesti rikki vai voiko itse korjata? Lisäksi lämpimänä alkaa öljynpainevalo himmeästi palamaan...öljyn lisäjäähdytin on kyllä vedetty konehuoneeseen ja ehkä toimii kun matka-ajossa ei pala valo. Pitäskö laittaa 10W-30. Nyt on 10W-40/5W-50 Mobil sekoitusta. Onko koneeni jo paskana...vi**u!!
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Turbo vaihtoon, nuohan ei paljoa maksa. Miksi sulla on sekotettuna kahta eri öljyä? Suosittelisin vaihtamaan ne. Ei siinä etteikö se voisi toimia ihan hyvin tuolla sekoituksellakin mutta parempi aina kun käyttää oikeanlaista öljyä.

Kyllähän turbonkin voi rempata, mutta en tiedä kannattaako kun noita t03:sia saa todennäköisesti edullisemmin kuin mitä remppa maksaisi.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Aluksi laitoin 10W-40 mut luulin että se hävittää sitä niin lisäilin toista öljyä ja nyt sitä on aivan älyttömästi koneessa. Ei kai öljynpaine laske jos sielä on liikaa öljyä 8O Laitanpa siis ostoilmoituksen turbosta joka kävisi mulle. Pitäs olla "isolaippanen". Mikä olisi hyvä turbo joka ahtaa joka alueella...ei hirmu kallis!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

kopote12 kirjoitti:Aluksi laitoin 10W-40 mut luulin että se hävittää sitä niin lisäilin toista öljyä ja nyt sitä on aivan älyttömästi koneessa. Ei kai öljynpaine laske jos sielä on liikaa öljyä 8O Laitanpa siis ostoilmoituksen turbosta joka kävisi mulle. Pitäs olla "isolaippanen". Mikä olisi hyvä turbo joka ahtaa joka alueella...ei hirmu kallis!
Ihan ensimmäisenä valuta ne öljyt mäkeen sieltä koneesta ja laita oikea määrä, oikeaa öljyä koneeseen. Ajele tovi ja katso vieläkö turbo pölläyttää, ei pitäisi.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mikä on oikea määrä kun mulla on myös öljynlauhdutin. Tarviiko esim. 5L laittaa sen takia 8O Sit kun ei romu meinaa tänään ahtaa ku 0.6 max vaikka eilen 0,8!
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tikustahan se oikea määrä katsotaan.

Ensin valutat pois kaikki ja täytät kunnes öljyt on lähellä tikun ylärajaa. Sitten käyt ajamassa testilenkin niin että kone on varmasti lämmin. Sitten ajat tasaiselle alustalle ja mittaat öljyn tikusta ja lisäät sopoivasti.

Sen jälkeen voitkin sitten todeta mikä oli oikea määrä :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

kopote12 kirjoitti:Mikä on oikea määrä kun mulla on myös öljynlauhdutin.
Oikean määrän tarkistat mittatikusta pari minuuttia moottorin sammuttamisen jälkeen, auto vaakasuoralla alustalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ei todellakaan saa olla liikaa öljyä koneessa. Ei kai sellaista turboa olekaan joka ahtaisi täydet koko kierrosalueen läpi... ja lisäksi siihen vetoalueeseen vaikuttaa monet muutkin tekijät kuin pelkkä ahdin.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mitäs se liika öljy voi aiheuttaa? Ei kai sentään konerikkoa 8O
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

kopote12 kirjoitti:Mitäs se liika öljy voi aiheuttaa? Ei kai sentään konerikkoa 8O
No ei nyt suoranaisesti, mutta teoreettisesti kyllä. Jos öljyä on liikaa niin yleensä "nostaa" öljyn huohotus järjestelmään ja joko lykkää ne pihalle tai pienemmässä määrin imusarjan kautta koneeseen ja jos "paahtaa" pidempään kovilla kiekolla niin mäntiä on sulateltu tuollakin tavalla.

Turbo koneissa kun tuo öljyn paluu reikä on kohtuu alhaalla niin jos öljy yltää siihen tasoon asti jolloin öljyn vapaa virtaus pois turbosta ei toteudu jolloin paine nousee ja öljyä alkaa tulla turbon kautta ulos eli sekä imu puolella että pako puolella ja imu puolelta taasen sylinteriin ja sitä rataa...

Milli pari ei haittaa tikusta katsoen. Mutta 5mm alkaa olla jo rajoilla.

Tuo Öljyjen sekoittaminen on hieman yli peloiteltua, en kuitenkaan suosittele.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Liika öljy aiheuttaa ongelmia. Turbon paluu ei virtaa vapaasti, siksi öljy puskee pakopuolelle. Jos öljyä on riittävästi että sen pinta yltää kampiakseliin, niin se taasen vaahdottaa sitä ja sitä myöten öljynpaineet alkaa kummittelemaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko huohotus kunnossa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Kyllä huohotus on kunnossa. Minulla on öljyä aivan helvetisti siinä koneessa...sen takia ilmeisesti puskee turbolle. Millainen "stefa" siinä hyrrässä muuten on?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

kopote12 kirjoitti:Kyllä huohotus on kunnossa. Minulla on öljyä aivan helvetisti siinä koneessa...sen takia ilmeisesti puskee turbolle. Millainen "stefa" siinä hyrrässä muuten on?
Männänrengas tyyppiset tiivisteet molemissa päissä akselia.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin se liika öljyhän ylettää kampiakseliin joka vatkaa sen vaahdoksi -> pirusti ilmaa öljynkierrossa. :? Onko arvauksia mitä se tekee laakereille?
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin