Lämppärin puhaltimen vaihto
Lämppärin puhaltimen vaihto
Auto on 91-aero.lämppärin puhallin pätkii.Kun puhallin vaihdetaan niin pitääkö kylmäaineet poistaa?
Ei tarvitse, mutta tässä ohjeet (removal without disconnecting Heater or Air Conditioner hoses) http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Siis luetteko te noita linkkejä ollenkaan? Ei tartte aineita poistaa oli kyseessä uudempi tai vanhempi. Vanhemmassa on vain vaikeampi työ ja uudemmassa enemmän tilaa ähertää.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Ton koko homman voi tehdä puolessa tunnissa. Ei tarvitse purkaa puolta autoa, jos omistaa dremelin tai vastaavan. Lämppärikotelon voi leikata auki, vaihtaa puhaltimen ja pistää takas sikafleksillä kiinni. Haulla löytyy lisää infoa ko. lyhyemmästä operaatiosta. Itse voin illemmalla laittaa kuvia omasta projektistani. Tuossa oikeaoppisessa menee joku 5-8h, leikkaamalla menee se 30min.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
en leikkelisi koteloa.. vaikka varmaan niinkin onnistuu..
Viime keväänä kahdesti lämppärin puhaltimen irrottaneena voin kertoa, että ekalla kerralla meni ehkä noin 4 tuntia puhaltimen irrotukseen, kennon ja puhaltimen moottorin vaihtoon ja kokoamiseen. Hankalaahan se oli, mutta kaksissa miehin onnistuu, kunhan malttaa etsiä sen oikean asennon jossa tulee ulos.
toisella kerralla ei mennyt varmaan kahta tuntiakaan. Jaa miksikö uudelleen irti? Siksi että puhallinkotelon sisällä oleva superloni/vaahtomuovi -pinnoite oli ekalla kerralla lähtenyt liimasta irti. kabiiniin puski jatkuvasti pikkaisen pölyä ja siipiratas selvästi vihelsi osuessaan pehmusteeseen.
Ei kun pura uudelleen ja ilmastointiteipillä jokaiselta kantilta se pehmuste kiinni sen taustana olevaan peltiin. poiskaan en pelti-pehmuste -yhdistelmää tohtinut ottaa, saattaa vaikuttaa paljonkin puhallusmeteliin?
Jos pehmuste näyttää vähänkään hapertuneelta, viisainta olisi kiinnittää teipillä heti ekalla kerralla.
t.
Mikko L
cse 23TA
hki
Viime keväänä kahdesti lämppärin puhaltimen irrottaneena voin kertoa, että ekalla kerralla meni ehkä noin 4 tuntia puhaltimen irrotukseen, kennon ja puhaltimen moottorin vaihtoon ja kokoamiseen. Hankalaahan se oli, mutta kaksissa miehin onnistuu, kunhan malttaa etsiä sen oikean asennon jossa tulee ulos.
toisella kerralla ei mennyt varmaan kahta tuntiakaan. Jaa miksikö uudelleen irti? Siksi että puhallinkotelon sisällä oleva superloni/vaahtomuovi -pinnoite oli ekalla kerralla lähtenyt liimasta irti. kabiiniin puski jatkuvasti pikkaisen pölyä ja siipiratas selvästi vihelsi osuessaan pehmusteeseen.
Ei kun pura uudelleen ja ilmastointiteipillä jokaiselta kantilta se pehmuste kiinni sen taustana olevaan peltiin. poiskaan en pelti-pehmuste -yhdistelmää tohtinut ottaa, saattaa vaikuttaa paljonkin puhallusmeteliin?
Jos pehmuste näyttää vähänkään hapertuneelta, viisainta olisi kiinnittää teipillä heti ekalla kerralla.
t.
Mikko L
cse 23TA
hki
Sama ongelma alkoi viikonloppuna meikäläisellä pienillä kierroksila vikisee,käsittääkseni yllättävän vittumainen vaihtaa......Kaide kirjoitti:Otetaas päivän puuhasteluvinkki, kun tonnarin onnellisena omistajana saan jokapäivä ropata jotain
Alkoi tuo lämppärin puhallin pitämäänm vienoa vikinää alemmilla nopeuksilla. Onkohan mieltä tekohengittää tuota pienellä annoksella ruiskuvaseliinia ? Vai... alanko taas kaivamaan kuvetta ?
Kaide
Saab 9000 Aero -93
Ei se tohon uudempaan näyttäs niin paha olevan kun on vähän enempi tilaa. Ajattelin vaan jotta jos sitä sais senverran esille että vois ruikkia sinne vaseliinia. On tuon uusimman harrastuksen kanssa nääs muutenkin vähän rahanmenoa:Xedo kirjoitti:Sama ongelma alkoi viikonloppuna meikäläisellä pienillä kierroksila vikisee,käsittääkseni yllättävän vittumainen vaihtaa......Kaide kirjoitti:Otetaas päivän puuhasteluvinkki, kun tonnarin onnellisena omistajana saan jokapäivä ropata jotain
Alkoi tuo lämppärin puhallin pitämäänm vienoa vikinää alemmilla nopeuksilla. Onkohan mieltä tekohengittää tuota pienellä annoksella ruiskuvaseliinia ? Vai... alanko taas kaivamaan kuvetta ?
Kaide
- Kaikki etujarruihin liittyvät osat 300e
- Ilmastoinnin täyttö 100e
- Kytkinremppa 800e
ja ties mitä
Kaide
Vanhemmissa puhallinkoteloissa oli moottorin hiilipään puolella päätynipassa tulpalla peitetty reikä. Liekö ollut voitelemista varten.Kaide kirjoitti:Onkohan mieltä tekohengittää tuota pienellä annoksella ruiskuvaseliinia?
Todennäköisesti vikinä tulee kuitenkin siipipyörän puoleisen pään laakerista. Se on kätevästi siipipyörän sisäpuolella, moottorin runko menee osittain siipipyörän sisäpuolelle. Siihen voi yrittää suihkauttaa siipien välistä voitelua poraamalla pienen reiän puhallinkotelon päälle. Reiän saa sitten lopuksi tulpattua lyhyellä ruuvilla.
Tähtäysapua saa ehkä irrottamalla ovaalinmuotoisen peitekannen kotelon sivusta (manuaalisäätöisissä sillä kohdalla on puhallusnopeuden alennusvastus).
Jos voitelu ei onnistu ja kun moottorista kuitenkin on hiiletkin loppu, huomaat sitten kyllä nopeudensäätimen tai sulakkeen kärähtämisestä milloin on aika vaihtaa moottori.
http://kajas.homeip.net/jtmgallery1/mai ... itemId=946
http://kajas.homeip.net/jtmgallery1/mai ... itemId=891
Tuossa kuvassa näkyy se ovaalikansi ja moottorin takapään öljyreikä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/p ... otelot.jpg
Tuollainen oli puhallinkotelon olemus edellisen omistajan teettämän lämppärinkennonvaihdon jälkeen. "Korjaamon" pojat olivat kuulemma kehuneet hommaa isotöiseksi. Homman pitkittyessä oli otettu kovat otteet käyttöön. Lämmönsäätimen vipukin oli poikki.
Ei se homma vanhaan korkealla imusarjalla olevaan tonttuunkaan nyt noin vaikea ole. Ei niin vaikea, että viitsisin edes ryhtyä puhallinkoteloa moottorinvaihdon takia leikkaamaan auki niin kuin jotkut täällä ovat kehuneet tehneensä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sivuhuomautuksena totean, että vaihdoin kahteen tonskuun puhaltimen puolen vuoden sisään. Kummassakaan eivät hiilet olleet likimainkaan loppu, vaan kollektori oli kulunut puhki. Varsin kaupallisin tarkoitusperin rakennettu moottori, kun kirjaimellisesti kuluvat loppuun ja korjauskelvottomiksi:(
Toisen vaihdoin talvipakkasilla, joten laiskuuttani kokeilin täällä esitettyä kirurgista toimenpidettä. Konsti oli hyvä, mutta en ottanut pakkasta huomioon. Niinpä kun kotelon yläpuoli oli jo melkein irti leikattu, kangotin sitä hieman saadakseni dremelöityä hankalimmatkin paikat, pirahti muovi tuhannen päreiksi. Tottakai, olisihan tuo pitänyt tajuta, mutta kun ei.
Siinäpä sitten muotoiltiin isohko paikkapala mustasta muovista kuumailmapuhaltimen kanssa peittämään töppäilyn jäljet. No ei se mitään, hyvä siitä loppujen lopuksi tuli. Jos vielä joskus joudun samaan hommaan, tartun varmaan taas dremeliin, mutta edelliskerrasta viisastuneena.
Tiedä sitten, johtuiko muovin rikkoontuminen pakkasesta vai oliko se vain haurastunut, mutta kaikille kokeilijoille neuvoksi, että toimikaa harkiten, niin pääsette vähemmällä.
Toisen vaihdoin talvipakkasilla, joten laiskuuttani kokeilin täällä esitettyä kirurgista toimenpidettä. Konsti oli hyvä, mutta en ottanut pakkasta huomioon. Niinpä kun kotelon yläpuoli oli jo melkein irti leikattu, kangotin sitä hieman saadakseni dremelöityä hankalimmatkin paikat, pirahti muovi tuhannen päreiksi. Tottakai, olisihan tuo pitänyt tajuta, mutta kun ei.
Siinäpä sitten muotoiltiin isohko paikkapala mustasta muovista kuumailmapuhaltimen kanssa peittämään töppäilyn jäljet. No ei se mitään, hyvä siitä loppujen lopuksi tuli. Jos vielä joskus joudun samaan hommaan, tartun varmaan taas dremeliin, mutta edelliskerrasta viisastuneena.
Tiedä sitten, johtuiko muovin rikkoontuminen pakkasesta vai oliko se vain haurastunut, mutta kaikille kokeilijoille neuvoksi, että toimikaa harkiten, niin pääsette vähemmällä.
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
Samanlaisia oireita, kuten yllä Kaide:lla ja Xedo:lla. Pienemmillä nopeuksilla siis kuuluu sellaista kuivan laakerin kitinää, jota voisi luonnehtia jopa hieman v*ttumaiseksi.
Ajattelin ottaa koko toosan levälleen ja vähän elvyttää sitä, mutta nyt kun tässä vähän kahlailin juttuja lävitse, en olekkaan enää niin varma... Homma ilmeisesti vaatii siis muutaman tunnin panostuksen ja vähän hermoja. Ja ensikertalainen kun on, niin tuo tarvittava aika kannattaa varmaan arvioda vielä vähän yläkanttiin.
Onkohan tuossa nyt ajatusta rueta tuota sitten edes tekemään sillä mielellä että vähän putsailee, voitelee ja antaa valohoitoa sille ja sitten lähitulevaisuudessa vaihtaa kokonaan uuden moottorin... ...vai tekeekö sitten kerralla uudella moottorilla? Ts. jos rupeaa vikisevää vanhaa moottoria fiksaamaan, kestääkö se sitten pidempään kuin sen pyhättömän viikon vai lieneekö koko moottori jo elinkaarensa loppupuolella ihan kauttaaltaan?
Auto on vm. -97 ja ajettu 185tkm.
Ajatuksia...?
Ajattelin ottaa koko toosan levälleen ja vähän elvyttää sitä, mutta nyt kun tässä vähän kahlailin juttuja lävitse, en olekkaan enää niin varma... Homma ilmeisesti vaatii siis muutaman tunnin panostuksen ja vähän hermoja. Ja ensikertalainen kun on, niin tuo tarvittava aika kannattaa varmaan arvioda vielä vähän yläkanttiin.
Onkohan tuossa nyt ajatusta rueta tuota sitten edes tekemään sillä mielellä että vähän putsailee, voitelee ja antaa valohoitoa sille ja sitten lähitulevaisuudessa vaihtaa kokonaan uuden moottorin... ...vai tekeekö sitten kerralla uudella moottorilla? Ts. jos rupeaa vikisevää vanhaa moottoria fiksaamaan, kestääkö se sitten pidempään kuin sen pyhättömän viikon vai lieneekö koko moottori jo elinkaarensa loppupuolella ihan kauttaaltaan?
Auto on vm. -97 ja ajettu 185tkm.
Ajatuksia...?
#3418