Eikös tämän homman voi kiertää kun ottaa sen vesiputken irti turbosta ja ottaa sit pumpun putkineen päivineen irti?Juu nimenomaan pointti oli siinä jos sattuu olemaan JT:n DP, jos nosturi käytössä niin ei tarvitse takaosaa purkaa, riittää että dp ja sitten kannatinkumeja löysäillä...
Vakio DP:n kanssa onnistuu vesiputken irroitus huoletta...
-96 9000CSE:n vesipumpun vaihto
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: -96 9000CSE:n vesipumpun vaihto
Osaisikohan vesipumppu vuotaa niistä putkien O-renkaistaan, tai jostain muualta kuin akselin juuresta?
Vuorokaudessa katoaa nestettä 1.5l, mutta ei vuoda alleen, ja pumpun alta/lähiseudulta on märkänä. Vuotaa siis todennäköisesti vain koneen käydessä, kun pihassa ei näy mitään vuotojälkiä.
Ei jaksaisi kyllä alkaa koko pumppua vaihtamaan, ehkä voisi kokeilla korjata tuo pieni vika esim työntämällä jäähdytysnesteiden joukkoon niin paljon Bar's Leakia että alkaa pitämään (vaikka 10 purkkia, jossei vähempi riitä ).
Vuorokaudessa katoaa nestettä 1.5l, mutta ei vuoda alleen, ja pumpun alta/lähiseudulta on märkänä. Vuotaa siis todennäköisesti vain koneen käydessä, kun pihassa ei näy mitään vuotojälkiä.
Ei jaksaisi kyllä alkaa koko pumppua vaihtamaan, ehkä voisi kokeilla korjata tuo pieni vika esim työntämällä jäähdytysnesteiden joukkoon niin paljon Bar's Leakia että alkaa pitämään (vaikka 10 purkkia, jossei vähempi riitä ).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re:
G-mies kirjoitti:No, ei siihen millään saa menemään 10 tuntia... mulla oli ihan normaali työkaluvarasto ja insinööri-isä apuna ja muutamaan tuntiin vaihtui. Ai niin, onhan meidän talon autotallissa hyvä monttu.
Ja niihin O-renkaisiin käytin saippuaa vaseliinin sijaan. Se tiivistesilikoni tuli laitettua sen kannen ja pumpun välisen tasotiivisteen kanssa.
Matti
Ymmärrän... Olishan se voinut nopeamminkin mennä...
Vitsivitsivitsi...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.
Re: -96 9000CSE:n vesipumpun vaihto
Mitä, vinoillaanko täällä mun vanhoille kirjoituksille, häh . Isääni saan kiittää saabismista ja hänellä on ollut kyllä erittäin hyviä ajatuksia monissa tilanteissa, joten ehkä hän ei edusta insinööriä tyypillisimmillään. Montako klassisen puolen ammattimuusikkoa muuten tiedät, joka vaihtaa tonnariin kytkimen 5 tunnissa ? No juu, lopetetaas tämä aiheen vierestä kirjoittaminen.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: -96 9000CSE:n vesipumpun vaihto
Kiitos Matille ohjeista ja tuosta EPC:n kuvasta. Tällä ohjeella onnistui tänään tonnariin vesipumpun vaihto.
Pumppu Motinetista, Graf merkiltään. Sisälsi O-renkaat ja laittelin ne paikoilleen runsaalla jarrukumirasvalla. Itse pumpun tiivistepaperin molemmille puolille laitoin tiivistesilarit.
Vaikeinta oli tuon turbon vesilähdön kanssa. Joutui ottamaan downpipeä irti.
Samalla uusi moniurahihna, vanhat rullat oli 20 tonnia ajetut. Suihkautin vähän rasvaa laakereille. Kiristin tuntui jämäkältä vielä.
Katsotaan alkaako vuotamaan mistään. Samalla tuli uudet jäähdytysnesteet. Edelliset Maxlifet vaihdoin joskus 2009.
Pumppu Motinetista, Graf merkiltään. Sisälsi O-renkaat ja laittelin ne paikoilleen runsaalla jarrukumirasvalla. Itse pumpun tiivistepaperin molemmille puolille laitoin tiivistesilarit.
Vaikeinta oli tuon turbon vesilähdön kanssa. Joutui ottamaan downpipeä irti.
Samalla uusi moniurahihna, vanhat rullat oli 20 tonnia ajetut. Suihkautin vähän rasvaa laakereille. Kiristin tuntui jämäkältä vielä.
Katsotaan alkaako vuotamaan mistään. Samalla tuli uudet jäähdytysnesteet. Edelliset Maxlifet vaihdoin joskus 2009.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.