Check engine

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Mitäs tuo muuten meinaa jos vilkuttaa 5 kertaa tota valoa,joku kaasupolkimen asento anturi vai mikä? Täytynee vielä tarkastaa nuo vilkutuskerrat
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Kaasuläpän asentoanturi, samaa vilkuttelee minulla nyt...
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja ketku »

Luin omasta tonnarista nuo CE vilkkukoodit ja tämmöiset anto:

-12231 no ignition signal
-12254 no rpm signal
-12251 throttle position sensor faulty

Nuo kaksi ekaa johtuvat käsittääkseni siitä että auto ei ollut käynnissä koodeja luettaessa? Mutta entäs tuo kaasuläpän asentoanturi, mitenkä tuon kunnon voi todeta, jotenkin mittaamalla?
# 5930
Opa
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 19:12
Paikkakunta: Lahti

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Opa »

Osaisiko kukaan neuvoa mistä kannattaa lähteä etsimään vikaan kun CE-valo syttyy palamaan mutta ei vilkuta kertaakaan. Syttyy vain ja palaa koko aika. Aiemmin paloi silloin tällöin mutta nykyään koko aika. Mitään ongelmia ei ole ollut ja kaikki tuntuu toimivan normaalisti, mutta kai jossakin jotain häikkää on kerta varoituksen antaa?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Siis vaikka et laita autoa käyntiin vaan vain laitat virrat päälle niin palaa koko ajan? Käyntiin jos laitat vika päällä niin kuuluukin palaa.

Pitäs kyllä ruveta välkyttelee kun kääntää vaan virrat päälle ja antaa olla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Opa
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 19:12
Paikkakunta: Lahti

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Opa »

j0ne kirjoitti:Siis vaikka et laita autoa käyntiin vaan vain laitat virrat päälle niin palaa koko ajan? Käyntiin jos laitat vika päällä niin kuuluukin palaa.

Pitäs kyllä ruveta välkyttelee kun kääntää vaan virrat päälle ja antaa olla.
Niin siis ei pala virran ollessa pois päältä. Kun kääntää virrat päälle niin CE syttyy ja jää palamaan. Vilkutusta ei tee. Erikoista!

Ja kyseessä siis -96 2.0t
hekso
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 15:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja hekso »

Moro!

Itsellä alkoi myös palamaan satunnaisesti tuo Check Engine valo. Luulen, että lambda voi tehdä tepposia, kun tyhjäkäynnillä lämpinämä humppaa ja tyhjäkäynti on välillä 500rpm, seosmittarilla katsottuna seos on melko rikkaalla tällöin ja CE-valo alkaa palamaan. Mutta, kun pitää pari sekuntia kierroksia 3000rpm niin seossuhde palautuu optimaaliseksi ja CE-valo sammuu ja tyhjäkäynti on suht normaali tämän jälkeen ja seos ihan ok vähän aikaa.


Vikakoodeja koitin kanssa lukea siten että virrat päälle-> CE valo sammuu, muttei ala vilkuttelemaan vaikka kuin odottaa, kyseessä 9000 CD 2.3i 16v -91.

Myös katsastuksessa lambdan arvo oli 1,092 kun suurin sallittu on 1,03.. Lambdan signaalijohdon liitin oli tosin ihan hapettunu ja sen putsaaminen auttoi vähän asiaa, mutta liekkö tuo lambda sitten kuollut täysin?
9000 CD 2.3i -91 USA
9000 CD 2.3i -90 elinten luovuttaja

#5365
Karza
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 05, 2011 21:17

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Karza »

hekso kirjoitti:Moro!

Itsellä alkoi myös palamaan satunnaisesti tuo Check Engine valo. Luulen, että lambda voi tehdä tepposia, kun tyhjäkäynnillä lämpinämä humppaa ja tyhjäkäynti on välillä 500rpm, seosmittarilla katsottuna seos on melko rikkaalla tällöin ja CE-valo alkaa palamaan. Mutta, kun pitää pari sekuntia kierroksia 3000rpm niin seossuhde palautuu optimaaliseksi ja CE-valo sammuu ja tyhjäkäynti on suht normaali tämän jälkeen ja seos ihan ok vähän aikaa.


Vikakoodeja koitin kanssa lukea siten että virrat päälle-> CE valo sammuu, muttei ala vilkuttelemaan vaikka kuin odottaa, kyseessä 9000 CD 2.3i 16v -91.

Myös katsastuksessa lambdan arvo oli 1,092 kun suurin sallittu on 1,03.. Lambdan signaalijohdon liitin oli tosin ihan hapettunu ja sen putsaaminen auttoi vähän asiaa, mutta liekkö tuo lambda sitten kuollut täysin?
samalta kuulostaisi oireet mitä itselläni, ja lambdahan se oli syyllinen. Laitoin delphin 65 euron 4 -johtoisen lambdan motonetistä. autossa 3 johtoinen, mutta vetäsin sen ylimääräisen johdon vaan maihin.

Oma 2.3i -93 ei ainakaan mitään ala vilkuttelemaan kun laittaa virrat päälle. Diagnostiikka liitin saattaa olla siellä konepellin alla sellaisen muovin alla, tai sitten vänkärin penkin alla verhoilu kaistaleen alla. Itsellä on konepellin alla se diagnostiikkaliitin, mutta sinne ei ole vedetty sähköjä muutakuin siihen pyöreään liittimeen.

Alla kuva liittimestä joka löytyy sieltä pelkääjän penkin alta:
http://imageshack.us/photo/my-images/83 ... icpor.jpg/

Ohjeet vikakoodienlukujohdon tekoa varten
http://www.swedishwrench.com/flashcodediagram.htm

Ohjeet itse lukua varten
http://www.byterapers.com/~tobbana/saab ... eading.jpg
http://www.byterapers.com/~tobbana/saab ... _codes.jpg
hekso
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 15:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja hekso »

Näin vähän oletinki että lambda mahtaa olla tienpäässä.

Kiitoksia nopeasta vastauksesta ja ohjeista !
9000 CD 2.3i -91 USA
9000 CD 2.3i -90 elinten luovuttaja

#5365
hekso
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 15:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja hekso »

Noniin , nyt on koodit luettu.

Tämmöset tuli kun:
12432
12411

Taulukoista en löytäny selityksiä noille, että mitähän lie koodeja lienevät?
Pariin kertaan tarkistin niin samat koodit lykkäs tulemaan, kerran antoi myös lambdalle viittaavan koodin.
9000 CD 2.3i -91 USA
9000 CD 2.3i -90 elinten luovuttaja

#5365
Karza
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 05, 2011 21:17

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Karza »

hekso kirjoitti:Noniin , nyt on koodit luettu.

Tämmöset tuli kun:
12432
12411

Taulukoista en löytäny selityksiä noille, että mitähän lie koodeja lienevät?
Pariin kertaan tarkistin niin samat koodit lykkäs tulemaan, kerran antoi myös lambdalle viittaavan koodin.
Löysin foorumilta tälläisen linkin: http://www.jus.liitin.net/LH-vikakoodinluku.pdf

Ensimmäinen liittyy bensapumppuun, ja toinen suuttimiin. Suuttimien vikakoodit on ilmeisesti monesti turhia, eikä tarvi välittää. Joku korjatkoon jos ei pidä paikkaansa.
hekso
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 15:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja hekso »

Nyt on uus lambda kiinni (NGK), käynti ainaki vaikuttas paremmalta ja humpaaminen loppui :roll: Saa nähdä miten käy päästöjen kanssa, rikkaalla kävi tyhjäkäynnillä tuo auto vanhan lambdan kans ja sillon kyllä röpelti, samaten katalysaattori oli kaput.

Vanhalla lambdalla teki myös sitä , että kierroksilta kun löysäs kaasun niin paukkas ja röpelti niin helevetisti ja nyt uuden lambdan kanssa tätäkään ongelmaa ei ole. Liekkö sitten ollu alkuperänen anturi kiinni, ainaki päältäpäin katottuna en ihmettelis yhtään :) Tiedä sitten, onhan autollaki ajettu jo 420tkm.

Testaukset jatkuu :arrow:
9000 CD 2.3i -91 USA
9000 CD 2.3i -90 elinten luovuttaja

#5365
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

olis kysymys aiheeseen liittyen .auto 9000 csi vm 97 .ja check engine valo vilkkuu 3 kertaa kun laittaa virrat päälle ja jää sitten palamaan . ajossa auto toimii moitteitta . voiko autolla ajella ja mitä merkitsee 3 kertaa vilkkuva CHECK ENGINE . kiitos
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nämä trionic 5 vilkkuokodit kannattaisi laittaa johonkin stickyyn näkyville: http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... rionic.htm

Kolme vilkutusta on imuilman lämpöanturi, yleensä johto poikki juuresta tai itse anturi rikki. Taitaa olla yleisin anturivika T5 autoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

Mulla ei ole turboa auto ruiskukone
Vastaa Viestiin