vaihdelaatikko 9000 aero

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
0200572
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:21
Paikkakunta: Imatra

vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja 0200572 »

Joo hajotin laatikon 9000 aerosta vm. -96. Hieman normaalia ripeämpi lähtö valoista ja pamahti joku laatikosta ja rutinaa vaan kuuluu. Uuden hintaa kyselin merkkiliikkeestä niin yli 6000 euroa ois hinta, ei voi olla tod. Ja käytettynähän ei varmaan aeroon löydä ainakaan Suomesta. Kun tietäis mitä sieltä on menny ni vois kysyä korjauksen hintaa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ei se ole yhtään mahdotonta löytää tuollainen laatikko käytettynä, muissakin 2.3turboissa(-95->-98 ) on sama laatikko. Ei siis pelkästään Aeroissa. (edit: tyyppi FM571**)

Tuolta voit itse tarkistaa->http://www.quasimotors.com/5speed_changes.htm(tyyppinumerot väärin!)
Viimeksi muokannut Tri-Lo, La Huhti 28, 2007 15:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

0200572 kirjoitti:Joo hajotin laatikon 9000 aerosta vm. -96. Hieman normaalia ripeämpi lähtö valoista ja pamahti joku laatikosta ja rutinaa vaan kuuluu. Kun tietäis mitä sieltä on menny ni vois kysyä korjauksen hintaa.
Luultavasti tasauspyörästö otti ja rusahti rikki. Jos öljyt valahtivat ulos niin sitten kävi huono tuuri sillä laatikon kuorikin on rikki. Jos kuitenkin pysyivät sisällä niin tuo on vielä mahdollista pelastaa. Laita lootan sarjanumero näkyviin niin tiedetään minkä mallinen tasauspyörästö siellä on. Noita on FM-lootiin kolmea eri tyyppiä.
0200572 kirjoitti:Ja käytettynähän ei varmaan aeroon löydä ainakaan Suomesta.
Loota jonka tarviit on FM57101 ja on todellakin harvinainen (ehjänä). Mulla on tuollainen tallissa varalaatikkona omaan Aeroon joten kyllä niitä jossain muuallakin saattaa olla, tosin luopumishalu voipi olla aika heikko.

Quasimotorsin taulukon voit unohtaa. Se on täynnä virheitä.
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

http://www.lagabasen.se

Tuolla on lootiakin ihan mukavasti. Taisi olla FM57101:aakin.
En osaa, olen saabisti
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Suomesta löytyy useampikin saabin laatikoihin erikoistunut kaveri, joka tekee saabvelihintaan remppaa...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

edit: Ei mitään.
Viimeksi muokannut Tri-Lo, La Huhti 28, 2007 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kyllä se vaan on FM571**... näin sanoo korjaamokäsikirjakin ja tämä tieto koskee -94 ->. Tuo Quasimotorsin taulukko on ihan syvältä numerointinsa osalta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

G-mies kirjoitti:Kyllä se vaan on FM571**... näin sanoo korjaamokäsikirjakin ja tämä tieto koskee -94 ->. Tuo Quasimotorsin taulukko on ihan syvältä numerointinsa osalta.

Matti
Näköjään, pyydän anteeksi. (piti oikein käydä pihalla tarkistamassa :o )
0200572
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja 0200572 »

Lootan päällä olevassa kyltissä luki seuraavaa:
S 186 41 J67177
FM57 101
i=3,61

Eli laatikon kuori ei ilmeisestikään ole rikki, pohja ollut koko ajan kuiva eikä oo valuttanut öljyä
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Jeps, tuo lodju on siis jostakin vuoden 1995 tienoilta ja sisältää tasauspyörästöistä keskimmäisen eli kulutuslevylaakeroidun epäsymmetrisen sellaisen.

Koska kuoret ovat ulkoisesti (ja toivottavasti myös sisäisesti) ehjät tuon pystyy vielä remppaamaan kunhan vaan on laittaa ehjä tasauspyörästö sinne. Tai vaihtoehtoisesti jos siitä kestävän haluaa niin sitten vaikka Quaifen torsen lukon.

Kustannuspuoli riippuu tietenkin siitä mitä muuta kivaa lootan sisäpuolelta löytyy eli kuinka paljon sisuskaluista on vaihtokelpoista - tiivisteet ja laakerit nyt ainakin ovat uusittava. Tuo loppu onkin sitten korjaajan homma selvittää. Hyvä puolihan kunnolla tehdyssä lootassa on että siltä voi odottaa parempaa kestoa kuin käytettynä hankitusta jolloin kesto on lähinnä arpapeliä.
0200572
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja 0200572 »

jees, kiitti vinkeistä. Heinäkuun lopulle on nyt auto seisomassa sillon seuraavan kerran rahaa korjuuttaa, tosiaan vähän helpottais jos olisi vielä tasauspyörästön yms. vaihdolla korjattavissa. Eikä välttämättä maksais niin paljon ku uuden ostaminen.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

niin, ei sen laatikon tarvi tosiaan olla aerosta, kyllä sinne nämä muutkin käy, kuhan vaan on oikean mittanen, eli eikös tässä ole se pitkä laatikko.
ja kannattaa tuommosee autoon hommata vaikka käytetty laatikko, minkä käyttää remontissa ennekuin laittaa kiinni
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jamppa kirjoitti:...kuhan vaan on oikean mittanen, eli eikös tässä ole se pitkä laatikko.
ja kannattaa tuommosee autoon hommata vaikka käytetty laatikko, minkä käyttää remontissa ennekuin laittaa kiinni
Siis välityksiltään pitkä(3.61), mutta lyhytlohkon kaveriksi laitetaan nk lyhyt laatikko. Mutta eipä sillä juuri merkitystä miksi laatikkoa kutsuu, kunhan se on valmistettu vuoden -94 jälkeen ja siinä on ulkohalkaisijaltaan isompi vetarin malja. Remontti on syytä tehdä ennakkoon, kuten tuossa on todettu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö tonnareissa sitten ole maljat vaihdettavia?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

mikkoimp kirjoitti:eikö tonnareissa sitten ole maljat vaihdettavia?
Ovat vaihdettavia ja maljoja on kahta kokoa. Sopivilla työkaluilla sen laatikon maljan vaihtaa vaikka laatikko paikoillaan, mutta apurin puolella pitää irrottaa se väliakselin tukilaakerikonsoli, jossa kyseinen malja on kiinni parin lukkorenkaan takana. Tuossa kuva maljoista...
Kuva

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin