rattia liikuttaa "naksuu"
rattia liikuttaa "naksuu"
Moro!
Autossa siis naksuu jokin tasaisesti kun liikuttelee rattia tasaisesti molemmin puolin.Ääni tulee siis pelkästään sisältä.Kiristetty on ne 13mm mutterit jotka on siellä polkimien luona, muovin alla ja siitä ylöspäin.
Nyt tuntuu että ääni tulee sieltä kohdin mistä voi säätää ratin etäisyyttä.
Eli onko siellä jotain mitä voisi kattoa esim irrottelemalla sen muovin jossa on vilkut , pyyhkimet ja virtalukko????
paikallaan kun rattia liikuttaa edes takasin niin naksuu molemmin puolin ja kun ajaa esim 100 niin tuntuu että ratissa on tyhjää liikettä ja rattia saa liikutella turhaan jotta auto kulkee suoraan..
Auto on 9000CDE 2.3T vm-95 ajettu 193tkm.
sanotaan vielä että renkaat on kiinni ja painetta oikein ja ei myöskään kolahtele nivelet ym ym, eli tuntuu vaikuttavan siltä että jotain on siellä ratin takana irtoamassa mutta mikä????
KIITOS!!!!!
Autossa siis naksuu jokin tasaisesti kun liikuttelee rattia tasaisesti molemmin puolin.Ääni tulee siis pelkästään sisältä.Kiristetty on ne 13mm mutterit jotka on siellä polkimien luona, muovin alla ja siitä ylöspäin.
Nyt tuntuu että ääni tulee sieltä kohdin mistä voi säätää ratin etäisyyttä.
Eli onko siellä jotain mitä voisi kattoa esim irrottelemalla sen muovin jossa on vilkut , pyyhkimet ja virtalukko????
paikallaan kun rattia liikuttaa edes takasin niin naksuu molemmin puolin ja kun ajaa esim 100 niin tuntuu että ratissa on tyhjää liikettä ja rattia saa liikutella turhaan jotta auto kulkee suoraan..
Auto on 9000CDE 2.3T vm-95 ajettu 193tkm.
sanotaan vielä että renkaat on kiinni ja painetta oikein ja ei myöskään kolahtele nivelet ym ym, eli tuntuu vaikuttavan siltä että jotain on siellä ratin takana irtoamassa mutta mikä????
KIITOS!!!!!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Itsellä oli ainakin ratin etäisyyssäädön kiristysvivun akselin päätypultti löystynyt, ensin smirglasin sinne ahtaasen paikkaan sopivan avaimen (ikävä kyllä siitä on jo niin monta vuotta aikaa että en osaa varmaksi sanoa mitä kokoa sen piti olla) ja toisen kerran vaihtaessani koko rattipylvään virtalukkoineen ilmeni että niitäkin on ainakin kahta eri mallia liukukiskoiltaan.
Ainakin tuo aiheuttaa klappia ratissa ja epämääräisyyttä ohjauksessa, siis se että rattiakseli ei kiristy oikein.
Tuossa hätpikaa löytyi: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... %E4%E4t%F6
Sieltä taas löytyy linkki tuohon etäisyyssäädön kiristämiseen, ja kyllä se vaikuttaa ratin tuntumaan kaikissa suunnissa.
Ja haulla löytyy lisääkin aiheesta.
Ainakin tuo aiheuttaa klappia ratissa ja epämääräisyyttä ohjauksessa, siis se että rattiakseli ei kiristy oikein.
Tuossa hätpikaa löytyi: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... %E4%E4t%F6
Sieltä taas löytyy linkki tuohon etäisyyssäädön kiristämiseen, ja kyllä se vaikuttaa ratin tuntumaan kaikissa suunnissa.
Ja haulla löytyy lisääkin aiheesta.
JEPS!
Sieltähän se klappi löytyi, eli juuri tuo ratin etäisyyssäädön päätypultti oli löysällä.13mm työkaluilla sen sai kiristeltyä sopivaksi, niin että on tiukalla mutta kuitenkin toimi tuo etäisyyssäätö vielä.Aika yllättävän paljon vaikutti koko auton ajettavuuteen/yleis tuntumaan.Ei enää "räpätä" mukulakivillä kun kääntyilee ja samalla hävisi nopeilla nopeuksilla ratin pieni "väpätys" ja on muutenkin ohjaus jämäkämpi.Aika ahtaassa paikassa on tuo pultti/mutteri, sain jopa selän pieneen kramppiin kun etsiskelin oikeaa työasentoa jaloille tarkoitetussa tilassa...
KIITOKSIA siis Minuuttimiehelle vastauksesta!!
Sieltähän se klappi löytyi, eli juuri tuo ratin etäisyyssäädön päätypultti oli löysällä.13mm työkaluilla sen sai kiristeltyä sopivaksi, niin että on tiukalla mutta kuitenkin toimi tuo etäisyyssäätö vielä.Aika yllättävän paljon vaikutti koko auton ajettavuuteen/yleis tuntumaan.Ei enää "räpätä" mukulakivillä kun kääntyilee ja samalla hävisi nopeilla nopeuksilla ratin pieni "väpätys" ja on muutenkin ohjaus jämäkämpi.Aika ahtaassa paikassa on tuo pultti/mutteri, sain jopa selän pieneen kramppiin kun etsiskelin oikeaa työasentoa jaloille tarkoitetussa tilassa...
KIITOKSIA siis Minuuttimiehelle vastauksesta!!
Saa kiristettyä siis.
Otat ne muovit pois ja sitte katot sitä poikittaista pulttia siellä ylimpänä.Itellä onnistui kun piti oikean puolista paikallaan ja sitte työnsi pienen räikän sinne toiselle puolelle jolla nysväilin pikku hiljaa.Samalla kannattaa välillä kokeilla että ei kiristä liikaa jotta se kiristys systeemi vielä toimii.Kannattaa pyytää joku kaveri pitelemään vaikka toiselta puolelta niin on ite helpompi kiristellä ja kokeilla välillä.Ja todella ainakin auttoi mulla! ei pelota enää yli satasen nopeuksilla että millon ohjaus katoaa...
Otat ne muovit pois ja sitte katot sitä poikittaista pulttia siellä ylimpänä.Itellä onnistui kun piti oikean puolista paikallaan ja sitte työnsi pienen räikän sinne toiselle puolelle jolla nysväilin pikku hiljaa.Samalla kannattaa välillä kokeilla että ei kiristä liikaa jotta se kiristys systeemi vielä toimii.Kannattaa pyytää joku kaveri pitelemään vaikka toiselta puolelta niin on ite helpompi kiristellä ja kokeilla välillä.Ja todella ainakin auttoi mulla! ei pelota enää yli satasen nopeuksilla että millon ohjaus katoaa...
Re: rattia liikuttaa "naksuu"
Itsekkin huomannut tässä kovaan naksunnan kun ohjaus tietystyssä asennossa eli pyörät lähes vasemmalle käännettynä. Auto parkissa vika selvemmin esillä = naksahdus kovempi ja ilmenee aina.
Siinä tuntuu ikään kuin pieni pykälä kun naksahtaa, sama hommaan kumpaan vaan suuntaan rattia kääntää kunhan ohjaus on vain lähes vasemmalla. Ääntä yrittänyt paikallistaa ja tuntus että kuuluu ohjausvaihteesta/hammastangosta konehuoneesta? Oisko ideoita miten edetä?
Siinä tuntuu ikään kuin pieni pykälä kun naksahtaa, sama hommaan kumpaan vaan suuntaan rattia kääntää kunhan ohjaus on vain lähes vasemmalla. Ääntä yrittänyt paikallistaa ja tuntus että kuuluu ohjausvaihteesta/hammastangosta konehuoneesta? Oisko ideoita miten edetä?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: rattia liikuttaa "naksuu"
Olisiko tästä apuja:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=74013
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=74013
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: rattia liikuttaa "naksuu"
Kiitoksia. Pitää tehdä lisätutkimuksia kun tässä ehtii tunkattuna, raidetangonpää irti jne.Olisiko tästä apuja:
viewtopic.php?f=12&t=74013
reply: Eipä se tunkattu mitään äännä ja välyksiä ei löytynyt. Nyt naksuu ratti lähes keskiasennossa eli tuokin muuttuu... Pitää tarkkailla jos löytäs jonkin logiikan tähän (tai jos katsari löytäs jotain kuhan sinne uskaltaa viedä).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: rattia liikuttaa "naksuu"
Samaa ongelmaa kuin j0nella. Naksahtelee vähän kaikissa ratin asennoissa. Ja lähinnä silloin kun on vastusta ohjauksessa, eli käytännössä lähes paikallaan ollessa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: rattia liikuttaa "naksuu"
Taisin löytää vian. Apurungon pultit mitkä ohjausvaihteen kohdalla, toinen pultti menee läpi siitä ja pitää sen paikoillaan ja toinen lyhyempi pultti vieressä. Tämä lyhyempi pultti oli liian pitkä ja lähes kiinni ohjauksessa -> rasituksessa pääsi ilmeisesti ottamaan kiinni. Vaihdoin lyhemmän pultin ja ainakaan tänään ei naksuntaa kuulunut, tarkkailen.
Luultavasti viime syksynä kytkin rempan yhteydessä mennyt väärä pultti kun apurunko irti ja oisko nyt löystynyt tuo pitempi pultti ja antoi tuolle raidetangolle sen verran liikkumavaraa. Vedin nyt molemmat pultit kireälle.
Luultavasti viime syksynä kytkin rempan yhteydessä mennyt väärä pultti kun apurunko irti ja oisko nyt löystynyt tuo pitempi pultti ja antoi tuolle raidetangolle sen verran liikkumavaraa. Vedin nyt molemmat pultit kireälle.
Sinäkin vissiin rempannut lootaa jossain vaiheessa jos en väärin muista? Katsoppa tuo sama pultti ettet ole sinäkin kasannut apurunkoa kiinni jollain muulla pultilla kun siinä näkyy olevan erimittaisia niitä.Samaa ongelmaa kuin j0nella. Naksahtelee vähän kaikissa ratin asennoissa. Ja lähinnä silloin kun on vastusta ohjauksessa, eli käytännössä lähes paikallaan ollessa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: rattia liikuttaa "naksuu"
Juu, ja ilmiö alkoi joskus viime lootanvaihdon aikoihin, joten hyvin todennäköisesti sama vika. Auto ollut koko päivän nosturilla putkistoa rakentaessa ja olisi ollut heppo tsekata, mutta nyt vasta tuli käytyä foorumilla Kiitokset vinkistä!j0ne kirjoitti:Sinäkin vissiin rempannut lootaa jossain vaiheessa jos en väärin muista? Katsoppa tuo sama pultti ettet ole sinäkin kasannut apurunkoa kiinni jollain muulla pultilla kun siinä näkyy olevan erimittaisia niitä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: rattia liikuttaa "naksuu"
Tarkistitko tuon, miltä vaikutti?Juu, ja ilmiö alkoi joskus viime lootanvaihdon aikoihin, joten hyvin todennäköisesti sama vika. Auto ollut koko päivän nosturilla putkistoa rakentaessa ja olisi ollut heppo tsekata, mutta nyt vasta tuli käytyä foorumilla Kiitokset vinkistä!
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: rattia liikuttaa "naksuu"
Juu, tsekkasin. Kyllä siellä pitkähkön näköinen pultti oli, mutta ei apurungossa mitään sen lyhyempää pulttiakaan ollut, niin rälläköin siitä vähän pois. En tiedä lyhensinkö liian vähän, kun vieläkin tuntuu vähän naksuvan.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: rattia liikuttaa "naksuu"
Ootko kaverin kanssa kuunnellut tuleeko se naksunta siitä suunnalta? Itse olin luultavasti laittanut sen lyhyemmän pultin siihen vaihdelaatikon pusla kiinnitykseenJuu, tsekkasin. Kyllä siellä pitkähkön näköinen pultti oli, mutta ei apurungossa mitään sen lyhyempää pulttiakaan ollut, niin rälläköin siitä vähän pois. En tiedä lyhensinkö liian vähän, kun vieläkin tuntuu vähän naksuvan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower