Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?

Viesti Kirjoittaja jus »

moksu kirjoitti:Mikäs ton venttilikopan oikea kiristysjärjestys on?
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?

Viesti Kirjoittaja J.N »

Muistanko ihan omiani, vai oliko täällä joskus esillä joku vastaava kuva mihin oli merkattu kohdat, joihin liiman käyttäminen oli suositeltavaa?
#3418
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?

Viesti Kirjoittaja jus »

J.N kirjoitti:Muistanko ihan omiani, vai oliko täällä joskus esillä joku vastaava kuva mihin oli merkattu kohdat, joihin liiman käyttäminen oli suositeltavaa?
No mm. tämän ketjun edellisellä sivulla on linkki http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?

Viesti Kirjoittaja J.N »

Kas vain, eipä sattunut silmään vaikka oli noinkin lähellä. :oops:
#3418
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Toi liima-ohje on alunperin siihen irtotopuolikuu tiivisteeseen. Mut kyl noi uudemman mallin tiivisteetki vuotaa ihan samal tavalla ainakin oman kokemuksen mukaan eli liimaa vaan väliin jos siltä tuntuu.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

VENTTIILIKOPAN TIIVISTE SAAB 9000 --98
16V/Turbo16 2,0/2,3 84--86 (irtopuolikuut). . . . . . . . . 27-5180 12.45 ???
Edellinen sopii moott.nr--G52494 ja jälkimmäinen G52495--
16V/Turbo16 2,0/2,3 86--93 (kiinteät puolikuut). . . . . . 27-5179 13.90 ???
16V/Turbo16 Pelkkä tulppakannen tiiviste. . . . . . . . . . 27-5186 0.00 ???

Käykö Motonetin 27-5179 '94 tonnariin 2.3 vapari?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?

Viesti Kirjoittaja veijo »

Suihkautin painepesurilla venttiilikopan tiivisteen uran puhtaaksi, ja samalla myös karstaiset ja pikeentyneet öljyt pois kopan sisältä.
Kuivasin kuumailmapuhaltimella.
Levitin lämmönkestävän silikonin ensiksi ruuvinreikien ympärille, sitten muualle tiivisteuraan.
Painelin tiivisteentiukasti uraan silikonin päälle, pyyhin ylimääräiset silikonit pois ja annoin silikonin jähmettyä puoli tuntia.
Puristin vasemman käden sormilla vierekkäiset puolikuut kantta vasten, ja oikean käden sormilla kannen toisessa päässä olevan yksinäisen puolikuun kantta vasten, ja käänsin kannen oikein päin, ja laskin hitaasti paikoilleen siten, etteivät puolikuut koskettaneet mihinkään (huohottimen letkun olin kääntänyt pois tieltä jo aikaisemmin).
Puolikuut eivät tällä kertaa tipahtaneet maan vetovoiman vaikutuksesta pois kannen urasta (kiskoen kuminarut mukanaan pois urasta), kuten kävi edellisellä kerralla.
Kiristin ruuveja vähitellen, ehkä noin neljä kertaa jokaista ruuvia vuorotellen (10mm jarruputki avaimen silmukkapäällä, jonka läpi meni pitkä TORX), kunnes ruuvit olivat sen verran tiukassa, että käytin lopuksi 15Nm:n säädettyä momenttiavainta.

Sylinterinkannen puolelle en siis laittanut vielä lainkaan tiivistesilikonia.Ajatuksena laittaa heti seuraavan öljyvuodon alkaessa tiivistesilikonia myös sylinterin kannen puoleiseen tiivistepintaan, mutta kuitenkin vähemmän kuin kopan puoleiseen tiivistepintaan. Tämän ansiosta tiivisteen pitäisi pysyä kopan puoleisessa urassaan myös kolmannella avauskerralla, jolloin sen voi taas liimata paikoilleen sylinterinkanteen ilman tiivisteen vaihtoa (mikäli kumi on vielä joustavaa).
Vastaa Viestiin