moksu kirjoitti:Mikäs ton venttilikopan oikea kiristysjärjestys on?
Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?
Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?
Muistanko ihan omiani, vai oliko täällä joskus esillä joku vastaava kuva mihin oli merkattu kohdat, joihin liiman käyttäminen oli suositeltavaa?
#3418
Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?
No mm. tämän ketjun edellisellä sivulla on linkki http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1J.N kirjoitti:Muistanko ihan omiani, vai oliko täällä joskus esillä joku vastaava kuva mihin oli merkattu kohdat, joihin liiman käyttäminen oli suositeltavaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?
Kas vain, eipä sattunut silmään vaikka oli noinkin lähellä.
#3418
Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?
Toi liima-ohje on alunperin siihen irtotopuolikuu tiivisteeseen. Mut kyl noi uudemman mallin tiivisteetki vuotaa ihan samal tavalla ainakin oman kokemuksen mukaan eli liimaa vaan väliin jos siltä tuntuu.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?
VENTTIILIKOPAN TIIVISTE SAAB 9000 --98
16V/Turbo16 2,0/2,3 84--86 (irtopuolikuut). . . . . . . . . 27-5180 12.45 ???
Edellinen sopii moott.nr--G52494 ja jälkimmäinen G52495--
16V/Turbo16 2,0/2,3 86--93 (kiinteät puolikuut). . . . . . 27-5179 13.90 ???
16V/Turbo16 Pelkkä tulppakannen tiiviste. . . . . . . . . . 27-5186 0.00 ???
Käykö Motonetin 27-5179 '94 tonnariin 2.3 vapari?
16V/Turbo16 2,0/2,3 84--86 (irtopuolikuut). . . . . . . . . 27-5180 12.45 ???
Edellinen sopii moott.nr--G52494 ja jälkimmäinen G52495--
16V/Turbo16 2,0/2,3 86--93 (kiinteät puolikuut). . . . . . 27-5179 13.90 ???
16V/Turbo16 Pelkkä tulppakannen tiiviste. . . . . . . . . . 27-5186 0.00 ???
Käykö Motonetin 27-5179 '94 tonnariin 2.3 vapari?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Venttiilikopan tiiviste vuotaa - mistä kunnollinen tiiviste?
Suihkautin painepesurilla venttiilikopan tiivisteen uran puhtaaksi, ja samalla myös karstaiset ja pikeentyneet öljyt pois kopan sisältä.
Kuivasin kuumailmapuhaltimella.
Levitin lämmönkestävän silikonin ensiksi ruuvinreikien ympärille, sitten muualle tiivisteuraan.
Painelin tiivisteentiukasti uraan silikonin päälle, pyyhin ylimääräiset silikonit pois ja annoin silikonin jähmettyä puoli tuntia.
Puristin vasemman käden sormilla vierekkäiset puolikuut kantta vasten, ja oikean käden sormilla kannen toisessa päässä olevan yksinäisen puolikuun kantta vasten, ja käänsin kannen oikein päin, ja laskin hitaasti paikoilleen siten, etteivät puolikuut koskettaneet mihinkään (huohottimen letkun olin kääntänyt pois tieltä jo aikaisemmin).
Puolikuut eivät tällä kertaa tipahtaneet maan vetovoiman vaikutuksesta pois kannen urasta (kiskoen kuminarut mukanaan pois urasta), kuten kävi edellisellä kerralla.
Kiristin ruuveja vähitellen, ehkä noin neljä kertaa jokaista ruuvia vuorotellen (10mm jarruputki avaimen silmukkapäällä, jonka läpi meni pitkä TORX), kunnes ruuvit olivat sen verran tiukassa, että käytin lopuksi 15Nm:n säädettyä momenttiavainta.
Sylinterinkannen puolelle en siis laittanut vielä lainkaan tiivistesilikonia.Ajatuksena laittaa heti seuraavan öljyvuodon alkaessa tiivistesilikonia myös sylinterin kannen puoleiseen tiivistepintaan, mutta kuitenkin vähemmän kuin kopan puoleiseen tiivistepintaan. Tämän ansiosta tiivisteen pitäisi pysyä kopan puoleisessa urassaan myös kolmannella avauskerralla, jolloin sen voi taas liimata paikoilleen sylinterinkanteen ilman tiivisteen vaihtoa (mikäli kumi on vielä joustavaa).
Kuivasin kuumailmapuhaltimella.
Levitin lämmönkestävän silikonin ensiksi ruuvinreikien ympärille, sitten muualle tiivisteuraan.
Painelin tiivisteentiukasti uraan silikonin päälle, pyyhin ylimääräiset silikonit pois ja annoin silikonin jähmettyä puoli tuntia.
Puristin vasemman käden sormilla vierekkäiset puolikuut kantta vasten, ja oikean käden sormilla kannen toisessa päässä olevan yksinäisen puolikuun kantta vasten, ja käänsin kannen oikein päin, ja laskin hitaasti paikoilleen siten, etteivät puolikuut koskettaneet mihinkään (huohottimen letkun olin kääntänyt pois tieltä jo aikaisemmin).
Puolikuut eivät tällä kertaa tipahtaneet maan vetovoiman vaikutuksesta pois kannen urasta (kiskoen kuminarut mukanaan pois urasta), kuten kävi edellisellä kerralla.
Kiristin ruuveja vähitellen, ehkä noin neljä kertaa jokaista ruuvia vuorotellen (10mm jarruputki avaimen silmukkapäällä, jonka läpi meni pitkä TORX), kunnes ruuvit olivat sen verran tiukassa, että käytin lopuksi 15Nm:n säädettyä momenttiavainta.
Sylinterinkannen puolelle en siis laittanut vielä lainkaan tiivistesilikonia.Ajatuksena laittaa heti seuraavan öljyvuodon alkaessa tiivistesilikonia myös sylinterin kannen puoleiseen tiivistepintaan, mutta kuitenkin vähemmän kuin kopan puoleiseen tiivistepintaan. Tämän ansiosta tiivisteen pitäisi pysyä kopan puoleisessa urassaan myös kolmannella avauskerralla, jolloin sen voi taas liimata paikoilleen sylinterinkanteen ilman tiivisteen vaihtoa (mikäli kumi on vielä joustavaa).