Alustasarjan asentelusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

On tuossa parin viikon sisällä alustasarjan laitto edessä. Vaihtoehtoja vaan on ja lähinnä tuo etupää askarruttaa:

Kuulin väitteen että madallusjouset ovat usein etutolppaan liian lyhyet ja kun inssi nostaa keulan ylös, jousi pyörii ala ja ylälautasen välissä ihan vapaasti -> hylky ! Eli siis, onko turvallisempaa hommata setti jossa vaihdetaan koko etutolppa samassa paketissa ?


Vai, olenko ymmäränyt jotain väärin ?

Niin ja jos jollakulla on valmis alustasetti kaupan niin tänne vaan !
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Ainakaan minulla ei ole yhdetkään jouset pyörineet inssin käsittelyssä orig. tolpissa, kokemusta on B+G:stä sekä HR:stä.

Edessä on nytkin vartin verran pätkäistyt HR:n jouset eikä siltikään pyörähtele lautasissa.

Asentaessa olen varuiksi pyöritellyt kierroksen vielä esim. puutarhaletkua jousen päälle ettei käy kolisemaan montuissa, ihan vaan varuiksi.
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

No hui!

Elä nyt pelottele :D

Oishan se jo pyörinyt se jousi asennuksessakin, kun niitä laittelee iskareihin.
Jos ois niin väljät, niin silloinhan ei tarvitsisi mitään jousipuristimia sun muita työkaluja.

Mulla Lesjön jouset ja ei mitään tuollaisia ongelmaa. Eikä muuten katsastus-setäkään edes sanonut mitään jousista. En rupea muutaman sentin alennuksesta maksamaan sitä muutoskatsastusmaksua, joka on NIIN rahastusta kuin vaan voi olla.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

hessu75 kirjoitti:No hui!

Elä nyt pelottele :D

Oishan se jo pyörinyt se jousi asennuksessakin, kun niitä laittelee iskareihin.
Jos ois niin väljät, niin silloinhan ei tarvitsisi mitään jousipuristimia sun muita työkaluja.

Mulla Lesjön jouset ja ei mitään tuollaisia ongelmaa. Eikä muuten katsastus-setäkään edes sanonut mitään jousista. En rupea muutaman sentin alennuksesta maksamaan sitä muutoskatsastusmaksua, joka on NIIN rahastusta kuin vaan voi olla.

-Hessu-
Tuon kauhutarinan kuulin varaosakauppiaalta joka ei suostunut tuohon vedoten myymään mulle madallusjousia tonnariin. Oli kuulemma heillä ollut kalliiksi tullut tapaus jossa oli noin käynyt.

Mistä saa muuten noita lesjön jousia ? Niitä kun on olemassa 20mm madaltavana niin olisi minulle se paras vaihtoehto. En vaan löydä niitä mistään myynnistä. Myös Lesjön toisella tuotemerkillä eli Kilenillä on tuon 20mm madaltavia, mutta niitäkään en löydä. Noiden kanssa kun kävis uudet vakioiskaritkin vielä ihan kivasti.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Tuohon Lesjöjen saatavuuteen en osaa valitettavasti minä sanoa mitään sinulle.
Ostin omat 40mm madaltavat Lesjöt täältä foorumilta jo vuosi sitten. Nyt vasta sain ne alle :lol:
Saamattomuutta minulta, heh.

Nooh, nyt on sitten maalattu kaikki osat hienon punaisiksi ja on siistit kun menee auton alle.

-Hessu-
Aero tonnari
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:24
Paikkakunta: Pohjaslahti

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja Aero tonnari »

Jep,jep..olis kanssa noi Lesjöt vartoillu pääsyä aeron alle jo varmaan vuoden ja nyt kyllä pakko laittaa leimalle.Tietäis vaan noista iskareista jotka toimis...oliko porukalla kokemuksia????
900classic-93 99gl-80 2x99gl-76 90LUMIKKO 99 gl -81 petro
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

aiheeseen liittyen, itsellä olisin n.5000km ajetut lesjöt -40mm jos joku haluaisi vaihtaa -50mm/-60mm jousiin?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Completoksella näytti olevan yksi sarja -25mm Elit(lesjö) jousia.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Lisäutelua:

Teoriassahan 1.1.1998 jälkeen rekisteröidyille autoille vaaditaan madallusjousten yhteydessä se TUV paperi tms. Ihmettelin vaan kun juuri missään tonnariin myytävässä setissä ei tuota lappua ole. Soittelin konttorille ja epäilivät että tuo on niin vanhaa mallisarjaa ettei noissa vikoissakaan tonnareissa ole EU tyyppihyväksyntää jolloin mitään lappua ei tarvita. Kuitenkin höpisi että pitäisi todistaa ko. jousten olevan tonnariin sopivat , mutta mites sen teen ? Kertokoot joku joka on muutosleimannut tontun !

JA SITTEN:

Jos ostan sachsin vakioiskarit 40mm madalluksen kanssa käytettäväksi, menenkö pahasti metsään ? Kauppiaat väittävät että vakioiskarit käyvät vielä tuollaisen madalluksen kansa hyvin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9384
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kaide kirjoitti:... Soittelin konttorille ja epäilivät että tuo on niin vanhaa mallisarjaa ettei noissa vikoissakaan tonnareissa ole EU tyyppihyväksyntää jolloin mitään lappua ei tarvita....
Taitaa tonnarissasi olla tyyppihyväksyntä, sen pitäisi löytyä konehuoneen metallisestä tyyppikilvestä, siitä E-kohdasta, on pitkä numero/kirjainsarja.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Pitää olla TUV-lappu tonnariin. Minä jouduin jälkeenpäin käydä näyttämässä H&R:ien lappusta kun muutoskatsastuksessa vaativat. Lapun sai netistä H&R:n sivuilta.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

saapasi kirjoitti:Pitää olla TUV-lappu tonnariin. Minä jouduin jälkeenpäin käydä näyttämässä H&R:ien lappusta kun muutoskatsastuksessa vaativat. Lapun sai netistä H&R:n sivuilta.
Ja milläköhän hitolla ne tarkistaa että se mukana oleva lappu täsmää auton alla oleviin jousiin ? Samanlaisia vietereitä kaikki :lol:
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Kaide kirjoitti:
saapasi kirjoitti:Pitää olla TUV-lappu tonnariin. Minä jouduin jälkeenpäin käydä näyttämässä H&R:ien lappusta kun muutoskatsastuksessa vaativat. Lapun sai netistä H&R:n sivuilta.
Ja milläköhän hitolla ne tarkistaa että se mukana oleva lappu täsmää auton alla oleviin jousiin ? Samanlaisia vietereitä kaikki :lol:
Inssi hinkkaa jousesta näkyviin numerosarjan, joka täytyy olla TUVissa. Sen lisäksi tuvissa tulee käydä ilmi että jousi on nimenomaan ko. tonnikeijuun tehty. Ei tartte lukea tarkkaa mallia, mutta korimalli mulla luki.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja rr »

Kaide kirjoitti:Ja milläköhän hitolla ne tarkistaa että se mukana oleva lappu täsmää auton alla oleviin jousiin ? Samanlaisia vietereitä kaikki :lol:
Tämä on just taas tätä suomen ikiomaa kulttuuria, jossa vaaditaan kaikenmaailman laput vain siksi, kun ne pitää olla. Kukaan ei uskalla kyseenalaistaa mitään.

Mitä sitten, jos auton jousitus vanhuuttaan laskee itsekseen 20mm. Pitääkö todistaa katsarille, että jouset ovat aidot ja teettää tutkimukset ja mittaukset VTT:llä?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: Alustasarjan asentelusta

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Tuosta jousien pyörimisestä vielä että mullaki on tuossa 9000cs 2.0t -98:ssa H&R:n 40mm pudottavat jouset edessä vakio tolpilla eikä kyllä pyöri jos auton nostaa ilmaan.. Pitäs ehkä vaihtaa vielä taakse, koska tietyihin paikkoihin pysäköitäessä auto näyttää aika keula painoiselta. :D Mutta taas silloin kun on kontissa tavaraa tai porukkaa takapenkillä niin auto on täysin balanssissa ja mahtava ajaa..
Vastaa Viestiin