Kytkimen vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

Olisko vinkkejä hyvästä pajasta pääkaupunki seudulta
tarttes vaihdattaa kytkinpaketti + työsylinteri.
autona saab 9000 cse 96 2.0 matalapaineturbo
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

JSLAAKKO kirjoitti:Olisko vinkkejä hyvästä pajasta pääkaupunki seudulta
tarttes vaihdattaa kytkinpaketti + työsylinteri.
autona saab 9000 cse 96 2.0 matalapaineturbo

Monet on tuota Mäkelän Autoa Jäkessä kehuneet. On vissiin noista merkkikorjaamoista halvin, silti " toimintatonni" palaa tuohon remppaan osineen. Tosin jos tilaat orkkis osat jostain muualta ( ulkomailta ? ) valmiiksi niin siinä säästyy jo monta sataa, kunhan et laita tarvikeromua tuohon kohtaan
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siis Sachsin kytkinpaketti paikoilleen, sieltä kannattaa ostaa mistä edullisimmin saa, vaikka sitten Biltemasta ;)
Westerlund olisi tehnyt kytkinremontin about 3x edullisemmin kuin Mäkelän Auto (Mäkelä olisi halunnut 2000e 8O 8O :lol: tein itse kuitenkin kun ei viitsinyt lähteä autoa hinaamaan)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

ng900aero kirjoitti:Siis Sachsin kytkinpaketti paikoilleen, sieltä kannattaa ostaa mistä edullisimmin saa, vaikka sitten Biltemasta ;)
Westerlund olisi tehnyt kytkinremontin about 3x edullisemmin kuin Mäkelän Auto (Mäkelä olisi halunnut 2000e 8O 8O :lol: tein itse kuitenkin kun ei viitsinyt lähteä autoa hinaamaan)

Hmm, mulla on tuossa printattu Mäkelän tarjous elokuulta 2007 ja loppusumma 1076e osineen. Tosin itse tehden se täälläkin hoituu :lol: Ei se loppupeleissä nyt niin kamala homma ole kunhan on paikka missä tehdä.

Itselläni tuli hintaa Aeron kytkinpaketille ja orkkis työsylinterille yhteensä 350 euroa, se peruskytkin olis ollut noin 50 e halvempi vielä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kaide kirjoitti:
Hmm, mulla on tuossa printattu Mäkelän tarjous elokuulta 2007 ja loppusumma 1076e osineen. Tosin itse tehden se täälläkin hoituu :lol: Ei se loppupeleissä nyt niin kamala homma ole kunhan on paikka missä tehdä.

Itselläni tuli hintaa Aeron kytkinpaketille ja orkkis työsylinterille yhteensä 350 euroa, se peruskytkin olis ollut noin 50 e halvempi vielä.
Joo Mäkelässä kait pelkäsivät tuota Sensonicia, ja siksi laskivat tuplahinnan vaikka sanoin että he hoitavat VAIN mekaanisen kytkimen vaihdon, ja itse tutkin Sensonicin. Westerlund taisi sanoa työn hinnaksi muistaakseni 400e, ja olisi kait siinä tutkinut Sensoakin (en muista sanoa varmaksi oliko näin).

Itse se kannattaa vaihtaa, tekee ihan kivan tilin siinä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pasistentti
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
Paikkakunta: Skavaböle

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pasistentti »

Korjaamolla kallista. Ittellä vuoti työsylinteri ja kyselin parista paikkaa täällä Hämeenlinnan seudulla, toinen ei ruvennut ees tekee ja alan paikkakin mietti pitkään (tiesi että sille tulee hintaa) ja sano että on niin kiirettä ettei ota työn alle.

No, kaveri lainas pohjolantallia eli pihamaata ja eikun itte hommii. Eka etuvetoisen auton laatikon irrotus hirvitti, ennen harrastettu vaan Volvoja. Onneks oli toinen auto käytössä joten varasin useamman viikonlopun remppaan. Onnistu! Irrotukseen joku 6-8 tuntia, nostin keulan pukkien päälle korkealle. Homma vaikeutti sisälokari, mitä en saanut irti, ruuvit ruosteessa sekä se että kaikki alustan ja apurungon pultit + mutterit erikokoisia. > jatkuvasti sai vaihtaa hylsyä ym. Itte sylinteri vaihtui minuutissa. Tärkeää kattoo että sylinteri keskittyy.

Laatikon kiinnitykseen pari sunnuntaipäivää eli noin 6-10 tuntia. Jokainen pultti löysi paikkansa ja toimii. Säästy pitkä penni! (vaikka myin vara-auton parin satkun miinuksellla) Onnistuu hyvin kun vähän kyselee, on remppapaikka, korjauskirja, aikaa rutosti ja toinen käyttöauto niin ei tarvii hätäillä.
Veikkaisin että edullisinkaan korjaamo ei juuri alle 500- 600 €:n alle lähe tekee.

Menee siellä korjaamollakin helposti 6-10 tuntia koko touhuun...
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Menee siellä korjaamollakin helposti 6-10 tuntia koko touhuun...[/quote]

Hyvillä vehkeillä korjaamolla(nosturilla) menee 3-4tuntia tai pihalla kenttä olosuhteissa 4-5tuntia! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Amatööri tekee nosturilla 4,5 tuntiin, kun ei käytä pulttipyssyä kasauksessa. Irroituksessa kyseinen värkki helpottaa melkoisesti. No myönnetään että ensimmäinen kerta vei lähes puolet enemmän, mutta toisella kerralla rauhallisen rivakkaan tahtiin tuon verran ja jos keppi olisi keskittynyt kerralla, niin vielä hieman nopeamminkin. Niin ja kunnon moottorikannake helpottaa hommaa huomattavasti, vaikka erittäin toimivia patentteja onkin täällä foorumilla näkynyt.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Järvenpäässä toimiva Autopalvelu Tervashonka kertoi päivän hinnan tonnarin kyktinvaihdolle olevan 324 € työnosalta. Osat sitten valinnaisesti omasta tai liikkeen puolesta.

En pitänyt hintaa kovin pahana, mutta helposti tuohon näyttäisi uppoavan n.600-800€ osineen (levy, asetelma, painelaakeri ja työsylkky).

Tässä nyt pohdin että minkä mahtaa olla esim. Motonetissä olevan kytkimenpaketin valmistaja, tai mistähän on halvimmalla selvinnyt osien puolesta?
Netin puolelta http://www.partsforsaabs.com on suhteellisen edullinen, mutta toimitusaika on liian pitkä koska vaihto olisi jo maanantaina ja loppuviikosta reissu lappiin, jolloin perään pitäisi heittää kärry + 2 kelkkaa + muut rojut = n.1500kg.

Tässä myös hieman kahden vaiheilla että uskaltaisiko tuolla kuitenkin lähteä reissuunkin, koska kytkin toimii ihan hienosti, mutta pääsi lämpenemään todella pahasti (lue paloi) kun piti tuota kärryn peruuttelemista harjoitella BE-korttia varten.

Mitä on raati mieltä, onko kytkin mallia finale, jos ensin kuumenee ja palaa niin että savu nousee, mutta jäähdyttyään toimii normaalisti, tosin ihana palanut haju seuraa edelleen. Myös pieni kolahdus mielestäni kytkimen suunnalta kuuluu käynnistettäessä, mutta käydessä on täysin äänetön ja toimii normaalisit, eikä kytkin luista.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

ihottuma kirjoitti: Netin puolelta http://www.partsforsaabs.com on suhteellisen edullinen, mutta toimitusaika on liian pitkä koska vaihto olisi jo maanantaina ja loppuviikosta reissu lappiin, jolloin perään pitäisi heittää kärry + 2 kelkkaa + muut rojut = n.1500kg.

...

mutta käydessä on täysin äänetön ja toimii normaalisit, eikä kytkin luista.
Mulle on tuolta partsforsaabista tullut nyt kolme kertaa tavaraa ja aina on toimitus lähtenyt samana tai seuraavana päivänä ja paketti on ollut perillä tilauksesta kolmantena arkipäivänä. Aivan sairaaaan nopea ja loistava palvelu tuolla !

Kait toi kytkin on sulla päässyt lasittumaan kun on kärähtänyt -> luistaa helpommin. Mutta jos kerran toimii niin tilaa osat PFS.stä ja ajele rauhassa. Koko paketti orkkis osilla( levy,asetelma,työsylkky jossa tulee painelaakeri mukana ) maksaa noin 350e. Tarvikeosilla tuosta voinee vähän säästää mutta "isot pojat" on kertoilleet ettei tarviketyösylkky kestä kuin pari päivää pahimmassa tapauksessa
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Kaide kirjoitti:
ihottuma kirjoitti: Netin puolelta http://www.partsforsaabs.com on suhteellisen edullinen, mutta toimitusaika on liian pitkä koska vaihto olisi jo maanantaina ja loppuviikosta reissu lappiin, jolloin perään pitäisi heittää kärry + 2 kelkkaa + muut rojut = n.1500kg.

...

mutta käydessä on täysin äänetön ja toimii normaalisit, eikä kytkin luista.
Mulle on tuolta partsforsaabista tullut nyt kolme kertaa tavaraa ja aina on toimitus lähtenyt samana tai seuraavana päivänä ja paketti on ollut perillä tilauksesta kolmantena arkipäivänä. Aivan sairaaaan nopea ja loistava palvelu tuolla !

Kait toi kytkin on sulla päässyt lasittumaan kun on kärähtänyt -> luistaa helpommin. Mutta jos kerran toimii niin tilaa osat PFS.stä ja ajele rauhassa. Koko paketti orkkis osilla( levy,asetelma,työsylkky jossa tulee painelaakeri mukana ) maksaa noin 350e. Tarvikeosilla tuosta voinee vähän säästää mutta "isot pojat" on kertoilleet ettei tarviketyösylkky kestä kuin pari päivää pahimmassa tapauksessa
Tarkoitin siis, että koko projektille tulee hintaan n.600-800e jos työn ottaa korjaamolta ja tavarat tilailee tuolta PFS:ltä. Ei sinänsä kauhean kummoinen hinta, kun tuossa kyselin niin "about" hinta tuollaiselle rempalle on n.1200-1500e riippuen vähän paikasta.

Joka tapauksessa pitänee pistää mietintämyssy päähän, ja käydä vielä ajelemassa muutama testilenkki tuolla kytkimellä. Tosiaan mitään varsinaista vikaa en siitä ole löytänyt, mutta inhottavaa on jos lomamatka katkeaa kytkimen kanssa samoille metreille.
happonen
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 16:32

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja happonen »

siis tonnarin kytkimen vaihto onnistuu vaikka pihalla,sit ne valehteli turun saabilla 10v sitten,väitti siinä tarvitsevan erikoisvehkeitä mm ilmakompuran..nyt 2,0 149hv vaatii rempan..viime 15 v ajellu tonnareilla.nyt ostin leskirouvalta "helmen"koeajossa totesin turbo pois pelistä..kotona paljastui hukkaportin sokka "pudonnut",tietääkö ketään onko vaihtoehtoa levyn kulumiseen..esim öljyä,onko mahdollista,jos miten pois?raumalla sano 6h työtä eli 400e+osat,olis paikka missä itse vois yrittää,pahus kun kirjastoista ei saa kun alfa-merin opuksia.on olemassa kunnon korjaus-kirja,vinkkejä mistä lainaksi..?
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Kyllähän sen varmaan parkkipaikalla saa vaihdettua, mutta kyllä haluaisin sen kaverin nähdä joka sen 4,5h tekee.. Saa vaihtaa minunkin kytkimen. Mutta joo. Jos talli löytyy ja nosturi, niin se on ihan mukavakin tehdä. Pihalla tunkin kanssa ihan perseestä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7532
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

höh tallithan on sitä varten että ne on aina täynnä projekteja ja sitten teet omasi ulkona ihan normaalisti.
sama kuinka monta tallia on ne on täysi ja nyt tänä syksynä sitä vasta on remonttia kaatosateessa riittänytkin :D
vai pitäsköhän rakentaa lisää talleja :o
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tuli jumppailtua kesällä useamman kerran laatikko pois autosta,kun kellotettiin niin 45min kestää kun laatikko on autosta irti. Ei se mikään paha rasti ole. Kytkimen kasaaminen + vauhtipyörän vaihto n.30min juttu kun rauhassa tekee
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Vastaa Viestiin