Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
No hittolainen, seuraava rallatus koneesta !
Ilmeisesti jakopää pitää aika julmettua rallatusta tietyillä kierrosluvuilla ja veikkaisin kiristäjän tulleensa tiensä päähän, remppaa siis tiedossa.
Mutta: Mitäs kaikkea tuossa kannattaa vaihtaa samalla ja mistä osat saa jos unohdetaan "marmoritiski"? Motonet tarjoaa pelkkää ketjua ja kiristäjää, mutta eikös siellä ole vaihdettavaa laahaimet, pyörät jne ? Samalla tietty menee uusiksi vesipumppu, moniurahihna ja mitäs muuta ? Mites se tasapainoakselihässäkkä ? Pitäskös sillekin tehdä jotain samalla ?
Ilmeisesti jakopää pitää aika julmettua rallatusta tietyillä kierrosluvuilla ja veikkaisin kiristäjän tulleensa tiensä päähän, remppaa siis tiedossa.
Mutta: Mitäs kaikkea tuossa kannattaa vaihtaa samalla ja mistä osat saa jos unohdetaan "marmoritiski"? Motonet tarjoaa pelkkää ketjua ja kiristäjää, mutta eikös siellä ole vaihdettavaa laahaimet, pyörät jne ? Samalla tietty menee uusiksi vesipumppu, moniurahihna ja mitäs muuta ? Mites se tasapainoakselihässäkkä ? Pitäskös sillekin tehdä jotain samalla ?
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Taitaa marmoritiski olla kuitenkin kaikista edullisin?
Ostat siis 9-5:n jakopää- ja tasapainosysteemien korjaussarjan, joka maksanee edelleen alla 200e. Speedpartsin sivuilta, ja EPC:stä voit tarkistaa mikä osa niissä tasapaino-osissa oli muka erilainen, vai mahtoikohan olla mikään. Jakopää käy kuitenkin suoraan ristiin, kun on sama, ja luulen että tasapainorojutkin on riittävän samanlaiset.
Kaikki osat kerralla uusiksi, poisluettuna jakoketjun kiristin, jota ei kannata uusia.
Ostat siis 9-5:n jakopää- ja tasapainosysteemien korjaussarjan, joka maksanee edelleen alla 200e. Speedpartsin sivuilta, ja EPC:stä voit tarkistaa mikä osa niissä tasapaino-osissa oli muka erilainen, vai mahtoikohan olla mikään. Jakopää käy kuitenkin suoraan ristiin, kun on sama, ja luulen että tasapainorojutkin on riittävän samanlaiset.
Kaikki osat kerralla uusiksi, poisluettuna jakoketjun kiristin, jota ei kannata uusia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Ostaa mieluummin Parts for saabsilta niin saa orkkista eikä scantechiä.ng900aero kirjoitti:Taitaa marmoritiski olla kuitenkin kaikista edullisin?
Ostat siis 9-5:n jakopää- ja tasapainosysteemien korjaussarjan, joka maksanee edelleen alla 200e. Speedpartsin sivuilta, ja EPC:stä voit tarkistaa mikä osa niissä tasapaino-osissa oli muka erilainen, vai mahtoikohan olla mikään. Jakopää käy kuitenkin suoraan ristiin, kun on sama, ja luulen että tasapainorojutkin on riittävän samanlaiset.
Kaikki osat kerralla uusiksi, poisluettuna jakoketjun kiristin, jota ei kannata uusia.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
9000 -98:ssa taitaa jakopäästä löytyä kaikki samat osat kuin 9-5:ssa.
Tarkasta vielä moniurahihnan kiristin, koska se myös saa aikaan mitä ihmeellisempiä ääniä. 9000:sen 2.0t:n jakopään pitäisi tonnarissa kestää yli 300tkm ilman suurempia rohinoita, jos on öljyt vaihdettu alle 20tkm välein.
Tarkasta vielä moniurahihnan kiristin, koska se myös saa aikaan mitä ihmeellisempiä ääniä. 9000:sen 2.0t:n jakopään pitäisi tonnarissa kestää yli 300tkm ilman suurempia rohinoita, jos on öljyt vaihdettu alle 20tkm välein.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Oma "villi" veikkaus on että tasapainoketjutsydeemi siellä eniten ääntä pitää. Helpoin ja edullisin tapa on poistaa ketju (dp ja öljypohja irti ja sitä kautta pihdeillä poikki ja ulos), sillä kun ei kovin suurta merkitystä 2.0 koneessa ole. Jos sen jälkeen vielä pitää liikaa meteliä niin jakopääremonttia tekemään. Niin ja kuten tuossa jo todettiin niin tarkista vielä moniurahihnan kiristäjärulla ja "ohjurirulla".
Ketjupoisto-operaation tein vm97 ng 2.3 iivarille eikä sitä juurikaan eroa huomannut muuten kun että kone tuntui hieman pirteämmältä ja ketjurallatus vaimeni.
Ketjupoisto-operaation tein vm97 ng 2.3 iivarille eikä sitä juurikaan eroa huomannut muuten kun että kone tuntui hieman pirteämmältä ja ketjurallatus vaimeni.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Eikun meinasin että edullisin ostopaikka voisi olla ihan kotimainen marmoritiski (siis merkkiliikkeestä b2x5:n orkkisosapaketti, jossa sekä tasapaino- että jakopään hilppeet mukana).JouniCSE kirjoitti: Ostaa mieluummin Parts for saabsilta niin saa orkkista eikä scantechiä.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671
Tarkoitin että kannattaa tsekata vielä epc:stä onko lyhytlohko-b2x4:n tasapaino- ja jakopään hilut prikulleen samat kuin b2x5:n, koska speedparts näyttäisi kaupittelevan eri tasapainosettiä T7:aan, mutta Parts for Saab taas näyttää mainostavan tuota tuplapakettia molempiin konetyyppeihin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Tutkein EPC:tä joskus asian tiimoilta, niin juuri uudemmista tonnareista 97-> löytyy samat kamppeet.ng900aero kirjoitti:Eikun meinasin että edullisin ostopaikka voisi olla ihan kotimainen marmoritiski (siis merkkiliikkeestä b2x5:n orkkisosapaketti, jossa sekä tasapaino- että jakopään hilppeet mukana).JouniCSE kirjoitti: Ostaa mieluummin Parts for saabsilta niin saa orkkista eikä scantechiä.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671
Tarkoitin että kannattaa tsekata vielä epc:stä onko lyhytlohko-b2x4:n tasapaino- ja jakopään hilut prikulleen samat kuin b2x5:n, koska speedparts näyttäisi kaupittelevan eri tasapainosettiä T7:aan, mutta Parts for Saab taas näyttää mainostavan tuota tuplapakettia molempiin konetyyppeihin.
Edelleen olen sitä mieltä, että 2.0t koneisessa tonnarissa tasapainohilppeetkään eivät pitäisi olla lopussa vielä ennen 300tkm. Tietysti huoltohistorialla on suuri merkitys. Omat tonnarit ovat olleet vielä 300tkm ajettuinakin ketjuistaan hiljaisia, mutta ajelenkin näillä pikkulohkoilla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Ainakin 225tkm ajetussa T7 2.0t:ssä oli tasapainopuoli uudenveroinen (uusin senkin, koska osat oli jo hankittu), mutta jakopää vaihtokunnossa, kait riippuu ihan tuurista kuinka tp-osat kuluvat.9000LPT kirjoitti:
Edelleen olen sitä mieltä, että 2.0t koneisessa tonnarissa tasapainohilppeetkään eivät pitäisi olla lopussa vielä ennen 300tkm. Tietysti huoltohistorialla on suuri merkitys. Omat tonnarit ovat olleet vielä 300tkm ajettuinakin ketjuistaan hiljaisia, mutta ajelenkin näillä pikkulohkoilla.
Kannattaa vaihtaa molemmat, koska on halvempaa ostaa se T7:n korjaussarja jossa tulee kaikki hilppeet, kuin lähteä ostamaan erikseen jakopään osia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Mutta.. mites se ketju alkais edes rallattamaan jos kiristäjä on kunnossa ?ng900aero kirjoitti:
Kaikki osat kerralla uusiksi, poisluettuna jakoketjun kiristin, jota ei kannata uusia.
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Kiristimessä on rajallinen säätövara. Jos ketju on kulunut liikaa, ei ehjäkään kiristin pysty sitä enää täysin kiristämään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
jcarlson kirjoitti:Kiristimessä on rajallinen säätövara. Jos ketju on kulunut liikaa, ei ehjäkään kiristin pysty sitä enää täysin kiristämään.
Onko tuon kiristimen vaihto "kielletty" ts. onko se loppupeleissä niin inhottava lisätyö että kannattaa jättää väliin ?
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Ei ole kielletty, vaan se on turhaa. Pura se irti niin näet miksi. Kiristimessä ei ole mitään varsinaisesti kuluvaa vaan se naksahtaa pykälän kerrallaan kireämmälle ketjun venyessä, öljynpaineen avulla.
Meinaan kamaliakin esimerkkejä on kiristäjän turhasta vaihdosta, taannoin kansiremontin yhteydessä vaihdoin kiristäjän Motonetin, eli Scantechin tuotteeseen, lähinnä siksi että alkuperäisen kuusiokanta oli lohkon ulkopuolelta ikävästi ruostunut.
Tämä Scantechin kiristin kesti 500Km kunnes laukesi, eli kiristystallan hammastus pyöristyi eikä lukituskynsi enää pitänyt jakoketjua kireällä.
Kokemuksia tarvikekiristäjästä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=kalinaa
Pysyttele alkuperäisessä, se on varmasti laadukas ja kestävä
Ediittiä: Tietenkin jos laadukkaassa jakopään osasarjassa tulee kiristin mukana niin mikäettei, mutta tosiaan Scantechiä kannattaa välttää tällä kohtaa.
Meinaan kamaliakin esimerkkejä on kiristäjän turhasta vaihdosta, taannoin kansiremontin yhteydessä vaihdoin kiristäjän Motonetin, eli Scantechin tuotteeseen, lähinnä siksi että alkuperäisen kuusiokanta oli lohkon ulkopuolelta ikävästi ruostunut.
Tämä Scantechin kiristin kesti 500Km kunnes laukesi, eli kiristystallan hammastus pyöristyi eikä lukituskynsi enää pitänyt jakoketjua kireällä.
Kokemuksia tarvikekiristäjästä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=kalinaa
Pysyttele alkuperäisessä, se on varmasti laadukas ja kestävä
Ediittiä: Tietenkin jos laadukkaassa jakopään osasarjassa tulee kiristin mukana niin mikäettei, mutta tosiaan Scantechiä kannattaa välttää tällä kohtaa.
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Juu... Scantechia vältän muuutenkin johtuen siitä että kaikki ko. puljun tavarat ovat osoittautuneet täysin kelvottomiksi
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Se Saabin orkkissetti oli suunnilleen tuollainen, ja maksoi jotain 170e:Kaide kirjoitti:Juu... Scantechia vältän muuutenkin johtuen siitä että kaikki ko. puljun tavarat ovat osoittautuneet täysin kelvottomiksi
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671
Siinä taisi tulla tiivisteliimakin mukana, ja kaikki muukin tarvittava tilpehööri.
Onko kukaan asentanut sitä Saabin T7:aan tarkoitettua orkkissettiä menestyksekkäästi lyhytlohko T5:een, eli onko rojut varmasti samat, ja mitä eroa on tullut -97:aan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Jakopää rallattaa ja remppaa pukkaa
Eikös tämä teksti linkittämäsi sivun yläreunasta pitäisi selvittää kaikki:ng900aero kirjoitti:Se Saabin orkkissetti oli suunnilleen tuollainen, ja maksoi jotain 170e:Kaide kirjoitti:Juu... Scantechia vältän muuutenkin johtuen siitä että kaikki ko. puljun tavarat ovat osoittautuneet täysin kelvottomiksi
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671
Siinä taisi tulla tiivisteliimakin mukana, ja kaikki muukin tarvittava tilpehööri.
Onko kukaan asentanut sitä Saabin T7:aan tarkoitettua orkkissettiä menestyksekkäästi lyhytlohko T5:een, eli onko rojut varmasti samat, ja mitä eroa on tullut -97:aan?
Genuine Saab Timing Chain Transmission & Balance Shaft Repair Kit - Combined
To fit: Saab NG900 & 9000 from 1994 with engine number from W002471 & Saab 9-3 & Saab 9-5 to 2002.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11