Tonnari sammuu yllättäen
Tonnari sammuu yllättäen
Tervehdys kaikki saabistit. Mulla olis kiperä kysymys kun mun tonnari sammu pari kertaa ihan yllättäen. Lähdin kiihdyttämään vähän rajummin kakkosvaihteella ja jarrutin vähän reippaammin niin yht' äkkiä auto vaan sammui. Teki tämän pari kertaa ja muuten auto on toiminu tosi hyvin. Lähtee sammumisen jälkeen melkein heti käyntiin. Onkohan teillä kellään ollu vastaavanlaista vikaa ? Tosin samana päivänä pesin auton konehuoneen, mutta kuivasin virranjakajan kannen hyvin. Voisko olla et ruiskupumpussa tai jossain olis kosteutta ??
Viimeksi muokannut Saab80, Su Touko 30, 2004 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jeps, mittasin joutokäyntiventtiilin käämin resistanssin ja se täsmäsi ohjekirjan arvojen kanssa, mutta vika ei varmaankaan johdu siitä, koska auto sammui taas eilen matka-ajossa. Voiskohan vika olla mahdollisesti sytytyksen ohjainyksikössä vai voisko vielä jossain olla kosteutta konehuoneen pesun jäljiltä ?? Mistähän kannattais lähteä vikaa metsästämään ??
Kannattaisi tosiaan lukea aiemmin kirjoitettuja juttuja asiasta. Tyhjäkäyntiventtiili on varmasti top3 listalla tonnarikeskuteluissa.Saab80 kirjoitti:Jeps, mittasin joutokäyntiventtiilin käämin resistanssin ja se täsmäsi ohjekirjan arvojen kanssa, mutta vika ei varmaankaan johdu siitä, koska auto sammui taas eilen matka-ajossa. Voiskohan vika olla mahdollisesti sytytyksen ohjainyksikössä vai voisko vielä jossain olla kosteutta konehuoneen pesun jäljiltä ?? Mistähän kannattais lähteä vikaa metsästämään ??
Resistanssi ei kerro sitä toimiiko venttiili vai ei, se kertoo onko käämitys ehjä vai ei. Puhdista se venttiili ja tarkasta samalla toiminta antamalla 12V venttiilin liittimiin ja katsomalla miten se toimii... pitäisi toimia ilman mitään värähtelyjä sun muita.
Ennen tyhjäkäyntimoottorin syyttämistä tarkastaisin sen klassisen BY-PASSin. FAQ-materiaalia, ohjeet hommaan löytyy mm. http://nohkola.cjb.net/saab/faq.html
OK, otin by-pass venttiilin letkun irti ja kokeilin imasta niin imiessä tulee läpi oikein reilusti eli ilmeisesti by-pass on rikki, ei myöskään aina nosta turbon ahtopaineita keltaisen loppuun eli oireet oli juuri niin kun sun sivuilla on mainittu. Täytyy varmaan marssia saab-liikkeeseen ja tilata kyseinen osa, onkohan kuinka kallis ??
Re: Tonnari sammuu yllättäen
Saab80 kirjoitti:Tervehdys kaikki saabistit. Mulla olis kiperä kysymys kun mun tonnari sammu pari kertaa ihan yllättäen. Lähdin kiihdyttämään vähän rajummin kakkosvaihteella ja jarrutin vähän reippaammin niin yht' äkkiä auto vaan sammui. Teki tämän pari kertaa ja muuten auto on toiminu tosi hyvin. Lähtee sammumisen jälkeen melkein heti käyntiin. Onkohan teillä kellään ollu vastaavanlaista vikaa ? Tosin samana päivänä pesin auton konehuoneen, mutta kuivasin virranjakajan kannen hyvin. Voisko olla et ruiskupumpussa tai jossain olis kosteutta ??
Mulla oli ihan samanlaisia oireita johtuen siitä, että mäkin menin painepesurilla peseen oikein huolella moottoria, -tulipahan ainakin puhtaaksi. Sit ku lähdin sieltä niin auto kävi kuin kolmella pytyllä, pätki ja teki kaikkea mikä ei ollut normaalia, tai ainakaan samanlaista kuin pesulle mennessä. Mä menin suoraan korjaamolle pällisteleen, et mitäs ny ? Niillekin se oli tuttu aihe kun huomasivat et olin pessyt moottoritilan.
Siinä ne paineilmalla putsailivat kaikkia virtapaikkoja mm. sytytysboxin ja releitä sekä joitain muitakin paikkoja. Sen jälkeen kävi taas kuten ennenkin. Sanoivat, että nää paikat pitää myös kuivata huolella pesun jälkeen, ettei seuraavalla kerralla käy samanlailla. Vähän nolotti, kun en tietänyt, että tällainenkin asia on otettava huomioon. Nyt en pese enään itse moottoriani vaan annan senkin tehtävän niille joilla on siihen välineet.
Pesuri ja kuivaimet.
Tarkasta ilmamassamittarin liitännät
Tarkasta ilmamassamittarin liitännät!
Ilmamassa mittarin johdoissa ja liittimissä saattaa olla hapettumia/huono kontakti.
Ilmamassa mittarin johdoissa ja liittimissä saattaa olla hapettumia/huono kontakti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Kiitokset hyvistä vinkeistä. Kävin ostamassa Kotkan merkkiliikkeestä By-Pass-venttiilin ja nyt ahtopaineet nousee normaalisti keltaisen loppuun kiihdytyksessä ja tyhjäkäynnillä ne on mittarin alareunassa. Tyhjäkäynti '"elää" vielä vähän joten täytyy tosiaan tarkistaa noi ilmamassamittarin liitännät ja putsata toi tyhjäkäyntiventtiili kunnolla niin eiköhän se siitä. By-passin hinta muuten kotkassa 29,80€.
Viimeksi muokannut Saab80, Ti Kesä 01, 2004 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.