Kaksinopeuksinen flekti...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Kaksinopeuksinen flekti...
...lienee tonnarissa vakio kamaa. Miten flektin voi testata, että se pyörii kummallakin nopeudella? Ja osaako semmoisen kytkennän tehdä itse (ei sähköinsinööri) vai onko peräti saatavilla valmis purkki, jossa ko. kytkennät valmiina...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Ei se kait nyt ihan vakiokamaa ole. Ei ainakaan minulla ole kaikissa tonnareissa ollut.
Jos se ei pyöri molemmilla nopeuksilla vaikka kaksi nopeutta pitäisi olla on vika tod.näk termostaattikytkimessä. Sen voit testata vaikka samaan tyyliin kuin termostaatinkin: kytkin vesikattilaan hellalle, lämpömittari kaveriksi ja kuumentamaan. Yleismittarilla voi sitten todeta koska kytkee mitkäkin nastat.
Autossa saat sen testattua kun annat käydä lämpösellä kelillä tyhjäkäyntiä riittävän pitkään ja katselet flektiä.
Jos se ei pyöri molemmilla nopeuksilla vaikka kaksi nopeutta pitäisi olla on vika tod.näk termostaattikytkimessä. Sen voit testata vaikka samaan tyyliin kuin termostaatinkin: kytkin vesikattilaan hellalle, lämpömittari kaveriksi ja kuumentamaan. Yleismittarilla voi sitten todeta koska kytkee mitkäkin nastat.
Autossa saat sen testattua kun annat käydä lämpösellä kelillä tyhjäkäyntiä riittävän pitkään ja katselet flektiä.
Tää aihe tuli kuin tilauksesta. Tunti sitten rupes tonnari keittään kun jotkut oli tampereen rantatiellä koheloinu niin ett liikenne seiso ja seisoo vieläkin.
Tuli nesteitä paisunta säiliöstä pihalle. Vedin toppiin ja kurkkasin pellin alle niin flekti ei ollu päällä. Tökin konehuoneessa olevaa relettä joka ilmeisestikin oli flektin niin se rusahteli hetken ja lähti sitten pyörimään. Kävin hakeen tarvike releen ja nyt ainakin pyöri ajoittain eikä pienellä koe lenkillä nostanu lämpömittaria punaselle.
Kysymykset.
Eikös rusahteleva rele ole rikki?
Kyseisen releen vieressä olis paikka samanmoiselle.. ja ohjekirja näytti sen olevan jonkun nopean flektin ohajaimen paikka? se on mulla tyhjä.. onkohan just sitten kyseessä tuon kaks nopeuksisen rele? Ei oikein menny jakeluun miten tuon voi katsoa, että onko 1 vai 2 nopeuksinen?
Tuli nesteitä paisunta säiliöstä pihalle. Vedin toppiin ja kurkkasin pellin alle niin flekti ei ollu päällä. Tökin konehuoneessa olevaa relettä joka ilmeisestikin oli flektin niin se rusahteli hetken ja lähti sitten pyörimään. Kävin hakeen tarvike releen ja nyt ainakin pyöri ajoittain eikä pienellä koe lenkillä nostanu lämpömittaria punaselle.
Kysymykset.
Eikös rusahteleva rele ole rikki?
Kyseisen releen vieressä olis paikka samanmoiselle.. ja ohjekirja näytti sen olevan jonkun nopean flektin ohajaimen paikka? se on mulla tyhjä.. onkohan just sitten kyseessä tuon kaks nopeuksisen rele? Ei oikein menny jakeluun miten tuon voi katsoa, että onko 1 vai 2 nopeuksinen?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Mimmi kirjoitti:Tietääkseni kaksinopeuksinen flekti löytyy täyspaineisesta automaattiturbosta (viisaammat voivat korjata). Itse olen törmännyt ko. flektiin ja siinä on "ykkösnopeus" tehty vastuksen avulla ja "kakkosnopeus" on suora.
Erona näissä on myös lämpökytkin, jossa on 3 johtoa (1 tuleva ja 2 lähtevää johtoa).
Mulla on täyspaineinen automaattiturbo (2.3T/-95).
Lämpökytkimessä on kaksi johdinta (mikäli nyt tunnistin koko kytkintä).
Flektissä en ole havainnut eri nopeuksia.
.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Mulla...
...on nimittäin omassa tonnikalassa semmoinen kytkin, josta flektin saa pyörimään puolinopeudella ja nyt semmoinen pitäisi tehdä kaverillekin, elikkä apuja kaivataan
Onko muuten normaalia, että turbo kone pitää lähes jatkuvasti lämpöjä melko ylhäällä? Heti kun vauhti hiljenee ja alkaa pyörimään nurkissa tai pysähtyy vähäksi aikaa, kone nostaa lämmöt kolme neljäsosaan mittaria.
Onko muuten normaalia, että turbo kone pitää lähes jatkuvasti lämpöjä melko ylhäällä? Heti kun vauhti hiljenee ja alkaa pyörimään nurkissa tai pysähtyy vähäksi aikaa, kone nostaa lämmöt kolme neljäsosaan mittaria.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Mulla...
9000 automaatilla kirjoitti:...on nimittäin omassa tonnikalassa semmoinen kytkin, josta flektin saa pyörimään puolinopeudella ja nyt semmoinen pitäisi tehdä kaverillekin, elikkä apuja kaivataan
Onko muuten normaalia, että turbo kone pitää lähes jatkuvasti lämpöjä melko ylhäällä? Heti kun vauhti hiljenee ja alkaa pyörimään nurkissa tai pysähtyy vähäksi aikaa, kone nostaa lämmöt kolme neljäsosaan mittaria.
En mäkään tiedä onko normaalia, tai missä asennossa lämpömittarin tulisi olla, mutta mulla on ihan sama havainto itsellä.
9000 CD 2,3 turbo automaatti -90. Kun taas kiihdytät niin mittari laskee siihen klo 9 pintaan.
Isolohko kirjoitti: No mikäs anturi on heti flektin takana (edestä katsottuna) sen puhallinkotelossa,
sellainen uritettu metallinen, messinginvärinen ja kaksijohtiminen?
Olisiko flektin etuvastus?
Muuten, BX:ssä on samanlainen anturi kuin 9000:ssakin.
Jos flekti pyörii kahdella nopeudella, on anturissa kolme liitäntää?
Jos taas kahdella, on anturissa kaksi liitäntää?
Kuullostaa ihan minun autolta.
2 kpl on releitä ja 3 kpl johtoja, mutta lämpömittari nousee
klo. 10-11 tienoille, kun vähänkin seisoo paikallaan pitempään tyhjäkäynnillä ( ja välillä muutenkin ).
Pitänee tsekata se termari ja ne nesteet ja releet ihan aluksi ( kiitos Mimmi ja muut ).
Sellainen kytkin olisi kätevä, josta voisi itse tarvittaessa säätää puhallinta.
t. IP
9000T A -91
2 kpl on releitä ja 3 kpl johtoja, mutta lämpömittari nousee
klo. 10-11 tienoille, kun vähänkin seisoo paikallaan pitempään tyhjäkäynnillä ( ja välillä muutenkin ).
Pitänee tsekata se termari ja ne nesteet ja releet ihan aluksi ( kiitos Mimmi ja muut ).
Sellainen kytkin olisi kätevä, josta voisi itse tarvittaessa säätää puhallinta.
t. IP
9000T A -91
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
lämmöt
sehän on normaalia että lämmöt nousee kun pysähtyy ja jättää tyhjäkäynnille.Sillon jäädytys loppuu kunnes flekti lähtee pyöriin
ei auta vaikka olis 4. nopeuksinen ropelli.Anturit kytkee jossain 90
yläpuolella ropellin päälle.Ja sillon mittari nousee jo ylemmäs kun ajossa
jos näihin saa antureita jotka kytkee aijemmin niin se auttaa mutta termari ja anturi pitää olla synkassa muuten huudattaa turhaa ropellii.
Ja eiköhän se 2.nopeus kytkeydy jossain lähes 100asteessa.Mulla meni tonnarissa mittari punaselle ennen kun ropelli lähti pyörii mutta ajossa pysy valkosen puolella mutta lähes punasella.
ei auta vaikka olis 4. nopeuksinen ropelli.Anturit kytkee jossain 90
yläpuolella ropellin päälle.Ja sillon mittari nousee jo ylemmäs kun ajossa
jos näihin saa antureita jotka kytkee aijemmin niin se auttaa mutta termari ja anturi pitää olla synkassa muuten huudattaa turhaa ropellii.
Ja eiköhän se 2.nopeus kytkeydy jossain lähes 100asteessa.Mulla meni tonnarissa mittari punaselle ennen kun ropelli lähti pyörii mutta ajossa pysy valkosen puolella mutta lähes punasella.
Ja taas nousi lämmöt... vaikka just uusin releen ja flekti pyöri ajoittain. No katsoin kaikki kyseiseen härveliin liityvät johdotukset. Syylarin päässä oleva anturin johdot oli enään muutamalla säikeellä kiinni ja toimi silloin kun just sattu heilahtaan ja otti kontaktia. Toivottavasti ei ole mylly saanut vielä lämpövaurioita...
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Mimmi kirjoitti:Se messinginvärinen mötikkä on juuri se flektin etuvastus, jolla saadaan se pienempi nopeus aikaiseksi.
Itse lämpökytkin on syylarin päässä.
Joo, annoin auton käydä hetken maantieajon jäljiltä,
ja flekti lähti päälle.
Kokeilin samalla "mötikkää" ja se lämpeni puhaltimen pyöriessä
kättä polttavaksi. Taitaa siis olla etuvastus.
Mutta lämpökytkin ei ole siellä, missä pitäisi.
Missähän liekin?
(Ei ainakaan siellä, missä se oli ysisatkussa).
.