Kaksinopeuksinen flekti...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Kaksinopeuksinen flekti...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...lienee tonnarissa vakio kamaa. Miten flektin voi testata, että se pyörii kummallakin nopeudella? Ja osaako semmoisen kytkennän tehdä itse (ei sähköinsinööri) vai onko peräti saatavilla valmis purkki, jossa ko. kytkennät valmiina...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ei se kait nyt ihan vakiokamaa ole. Ei ainakaan minulla ole kaikissa tonnareissa ollut.

Jos se ei pyöri molemmilla nopeuksilla vaikka kaksi nopeutta pitäisi olla on vika tod.näk termostaattikytkimessä. Sen voit testata vaikka samaan tyyliin kuin termostaatinkin: kytkin vesikattilaan hellalle, lämpömittari kaveriksi ja kuumentamaan. Yleismittarilla voi sitten todeta koska kytkee mitkäkin nastat.

Autossa saat sen testattua kun annat käydä lämpösellä kelillä tyhjäkäyntiä riittävän pitkään ja katselet flektiä.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tää aihe tuli kuin tilauksesta. Tunti sitten rupes tonnari keittään kun jotkut oli tampereen rantatiellä koheloinu niin ett liikenne seiso ja seisoo vieläkin.
Tuli nesteitä paisunta säiliöstä pihalle. Vedin toppiin ja kurkkasin pellin alle niin flekti ei ollu päällä. Tökin konehuoneessa olevaa relettä joka ilmeisestikin oli flektin niin se rusahteli hetken ja lähti sitten pyörimään. Kävin hakeen tarvike releen ja nyt ainakin pyöri ajoittain eikä pienellä koe lenkillä nostanu lämpömittaria punaselle.

Kysymykset.

Eikös rusahteleva rele ole rikki?

Kyseisen releen vieressä olis paikka samanmoiselle.. ja ohjekirja näytti sen olevan jonkun nopean flektin ohajaimen paikka? se on mulla tyhjä.. onkohan just sitten kyseessä tuon kaks nopeuksisen rele? Ei oikein menny jakeluun miten tuon voi katsoa, että onko 1 vai 2 nopeuksinen?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Et oikein muualta näe onko se yksi vai kaksi nopeuksinen kuin siitä että kaksinopeuksisessa on kaksi relettä ja kolme lankainen termostaattikytkin. Yksinopeuksisessa taas on kaksinapainen termostaattikytkin ja yksi rele.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mimmi kirjoitti:Tietääkseni kaksinopeuksinen flekti löytyy täyspaineisesta automaattiturbosta (viisaammat voivat korjata). Itse olen törmännyt ko. flektiin ja siinä on "ykkösnopeus" tehty vastuksen avulla ja "kakkosnopeus" on suora.
Erona näissä on myös lämpökytkin, jossa on 3 johtoa (1 tuleva ja 2 lähtevää johtoa).


Mulla on täyspaineinen automaattiturbo (2.3T/-95).
Lämpökytkimessä on kaksi johdinta (mikäli nyt tunnistin koko kytkintä).

Flektissä en ole havainnut eri nopeuksia.



.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Mulla...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...on nimittäin omassa tonnikalassa semmoinen kytkin, josta flektin saa pyörimään puolinopeudella ja nyt semmoinen pitäisi tehdä kaverillekin, elikkä apuja kaivataan :!:

Onko muuten normaalia, että turbo kone pitää lähes jatkuvasti lämpöjä melko ylhäällä? Heti kun vauhti hiljenee ja alkaa pyörimään nurkissa tai pysähtyy vähäksi aikaa, kone nostaa lämmöt kolme neljäsosaan mittaria.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: Mulla...

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

9000 automaatilla kirjoitti:...on nimittäin omassa tonnikalassa semmoinen kytkin, josta flektin saa pyörimään puolinopeudella ja nyt semmoinen pitäisi tehdä kaverillekin, elikkä apuja kaivataan :!:

Onko muuten normaalia, että turbo kone pitää lähes jatkuvasti lämpöjä melko ylhäällä? Heti kun vauhti hiljenee ja alkaa pyörimään nurkissa tai pysähtyy vähäksi aikaa, kone nostaa lämmöt kolme neljäsosaan mittaria.
:P

En mäkään tiedä onko normaalia, tai missä asennossa lämpömittarin tulisi olla, mutta mulla on ihan sama havainto itsellä.
9000 CD 2,3 turbo automaatti -90. Kun taas kiihdytät niin mittari laskee siihen klo 9 pintaan.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mimmi kirjoitti:Hyvä, että tulee korjauksia niihin "tietoihini" :oops:

Lämpökytkinhän on syylarin oikeassa päässä (ainoa palikka, johon tulee johtoja).


No mikäs anturi on heti flektin takana (edestä katsottuna) sen puhallinkotelossa,
sellainen uritettu metallinen, messinginvärinen ja kaksijohtiminen?


.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Isolohko kirjoitti: No mikäs anturi on heti flektin takana (edestä katsottuna) sen puhallinkotelossa,
sellainen uritettu metallinen, messinginvärinen ja kaksijohtiminen?

Olisiko flektin etuvastus?


Muuten, BX:ssä on samanlainen anturi kuin 9000:ssakin.
Jos flekti pyörii kahdella nopeudella, on anturissa kolme liitäntää?
Jos taas kahdella, on anturissa kaksi liitäntää?
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Kuullostaa ihan minun autolta. :D
2 kpl on releitä ja 3 kpl johtoja, mutta lämpömittari nousee
klo. 10-11 tienoille, kun vähänkin seisoo paikallaan pitempään tyhjäkäynnillä ( ja välillä muutenkin ).
Pitänee tsekata se termari ja ne nesteet ja releet ihan aluksi ( kiitos Mimmi ja muut ).
Sellainen kytkin olisi kätevä, josta voisi itse tarvittaessa säätää puhallinta. 8)

t. IP
9000T A -91
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

lämmöt

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

sehän on normaalia että lämmöt nousee kun pysähtyy ja jättää tyhjäkäynnille.Sillon jäädytys loppuu kunnes flekti lähtee pyöriin
ei auta vaikka olis 4. nopeuksinen ropelli.Anturit kytkee jossain 90
yläpuolella ropellin päälle.Ja sillon mittari nousee jo ylemmäs kun ajossa
jos näihin saa antureita jotka kytkee aijemmin niin se auttaa mutta termari ja anturi pitää olla synkassa muuten huudattaa turhaa ropellii.
Ja eiköhän se 2.nopeus kytkeydy jossain lähes 100asteessa.Mulla meni tonnarissa mittari punaselle ennen kun ropelli lähti pyörii mutta ajossa pysy valkosen puolella mutta lähes punasella.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Ja taas nousi lämmöt... vaikka just uusin releen ja flekti pyöri ajoittain. No katsoin kaikki kyseiseen härveliin liityvät johdotukset. Syylarin päässä oleva anturin johdot oli enään muutamalla säikeellä kiinni ja toimi silloin kun just sattu heilahtaan ja otti kontaktia. Toivottavasti ei ole mylly saanut vielä lämpövaurioita...
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mimmi kirjoitti:Se messinginvärinen mötikkä on juuri se flektin etuvastus, jolla saadaan se pienempi nopeus aikaiseksi.
Itse lämpökytkin on syylarin päässä.


Joo, annoin auton käydä hetken maantieajon jäljiltä,
ja flekti lähti päälle.
Kokeilin samalla "mötikkää" ja se lämpeni puhaltimen pyöriessä
kättä polttavaksi. Taitaa siis olla etuvastus.

Mutta lämpökytkin ei ole siellä, missä pitäisi.
Missähän liekin?
(Ei ainakaan siellä, missä se oli ysisatkussa).



.
Vastaa Viestiin