Jäähdytysnestehävikki

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja Finn »

Myynnissä olevassa autossa (2,0 t aut., n. 200 tkm) on omistajan mukaan jäähdytysnestevuoto. Nestettä menee ehkä litra kuukaudessa ja se näyttäisi päätyvän koneen/jäähdyttimen ulkopuolelle. Korjaamolla vuotoa ei ole pystytty paikallistamaan eikä pakoputken päästä tule harmaata höyryä tms..

Tuleeko mieleenne ns. Saabin vakiokohteita, josta tämä voisi aiheutua, että pystyisin arvioimaan korjauskustannusta?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja jus »

Finn kirjoitti:Nestettä menee ehkä litra kuukaudessa ja se näyttäisi päätyvän koneen/jäähdyttimen ulkopuolelle. Korjaamolla vuotoa ei ole pystytty paikallistamaan eikä pakoputken päästä tule harmaata höyryä tms..
Siis mistä päätellen näyttäisi päätyvän koneen/jäähdyttimen ulkopuolelle, jos ulkoista vuotokohtaa ei ole löytynyt?

Vai tarkoittaako tuo, että putken päästä harmaan höyryn puuttumisesta on päätelty että ei mene moottoriin (kannentiivistevika). Onko tutkittu muuten kuin katsomalla päällisin puolin konepellin alle? Miltä näyttää sytytystulpat? Onko männänlaet kaikissa sylintereissä samanväriset (kurkkaa tulpanreiästä)? Mistä alkaa neste vuotaa kun paineistaa jäähdytysjärjestelmän esim. vähän yli 1 bar, tai enemmän?
Tuleeko mieleenne ns. Saabin vakiokohteita, josta tämä voisi aiheutua, että pystyisin arvioimaan korjauskustannusta?
Kannentiiviste. Vesipumppu, termostaattikotelo, lämppärinkenno, letkut kannelta lämppärille ja jäähdyttimelle, jäähdyttimen päädyt. Huohotuksen vesikierto, läppäkotelon vesikierto, (turbo).

Ajokilometreista päätellen 90-luvun auto?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja Finn »

jus kirjoitti:Siis mistä päätellen näyttäisi päätyvän koneen/jäähdyttimen ulkopuolelle, jos ulkoista vuotokohtaa ei ole löytynyt?
Siitä, että omistajan mukaan lohko on kostea mutta varsinaista vuotokohtaa ei ole pystytty paikallistamaan.
jus kirjoitti: Vai tarkoittaako tuo, että putken päästä harmaan höyryn puuttumisesta on päätelty että ei mene moottoriin (kannentiivistevika). Onko tutkittu muuten kuin katsomalla päällisin puolin konepellin alle? Miltä näyttää sytytystulpat? Onko männänlaet kaikissa sylintereissä samanväriset (kurkkaa tulpanreiästä)? Mistä alkaa neste vuotaa kun paineistaa jäähdytysjärjestelmän esim. vähän yli 1 bar, tai enemmän?
Ei ole toistaiseksi tietoa onko näitä vielä tutkittu kun hävikki on vähäinen.
jus kirjoitti:Kannentiiviste. Vesipumppu, termostaattikotelo, lämppärinkenno, letkut kannelta lämppärille ja jäähdyttimelle, jäähdyttimen päädyt. Huohotuksen vesikierto, läppäkotelon vesikierto, (turbo).
Siinähän ne, kiitos.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja kena »

Nosta kuskin ja/tai hanttarin matto ja kokeile, onko lattia tahmea..

Jotain kautta omassa tonnarissa vuotaa lämppärin kennosta kuskin jalkatilaan.

EDIT: Ja nyt on vesipumpun laakeritiiviste pettänyt ja vettä tulee hihnapyörän takaa olevasta reiästä.
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja Finn »

Kiitos vinkistä. Tarttee vaan lähtee isomman kaavan mukaan eli varautua kannentiivisteen vaihtoon tiivistepinnan oikaisuineen ja venttiilien hiontoineen siinä samalla jos kerran auki on.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja Finn »

Tähän tulevaan kannentiivisteen vaihtohommaan liittyen kysyisin seuraavaa:

Käsittääkseni tehtaalla moottoriin alunperin asennettu kannentiiviste on ollut rakenteeltaan/materiaaliltaan susi. Omassa autossani huoltokirjan mukaan ensimmäisessä huollossa on kansi jälkikiristetty.

Kysymys kuuluu, että ovatko nykyään myytävät Saabin alkuperäiskannentiivisteet edelleen samoja vai onko niiden rakennetta tai materiaalia muutettu? Alkuperäinen yläpään tiivistesarja on muuten vain 75,- e.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Samoja susia ne on, eihän ne kestä ahtojakaan kuin reilun 2 bar ja tehoja yli 500hv :lol:. Kukahan sulle on tuollasta mennyt kertomaan :D. Jälkikiristys on kuitenkin aivan eri homma, kuin paska kannentiiviste, eli samaa susisarjan Elringin-pahvia tulet saamaan edelleenkin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja Finn »

Kuudennen lukukerran jälkeen sain em. viestistä viimein sen käsityksen, että niissä kannentiivisteissä ei itsessään olisikaan vikaa. Ymmärsinkö minä tämän asian nyt oikein?

Kysymyksen asettelu perustui siihen, että tällä ilmansuunnalla vuotavat kannentiivisteet ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus jälkikiristyksestä huolimatta.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Finn kirjoitti:Kuudennen lukukerran jälkeen sain em. viestistä viimein sen käsityksen, että niissä kannentiivisteissä ei itsessään olisikaan vikaa. Ymmärsinkö minä tämän asian nyt oikein?

Kysymyksen asettelu perustui siihen, että tällä ilmansuunnalla vuotavat kannentiivisteet ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus jälkikiristyksestä huolimatta.
Kyllähän niitä tiivisteitä menee vaihtoon, mutta ei varsinaisesti ole mikään itsestään selvyys. 200tkm ajetussa tonnarissa todennäköisempi vuotokohta on vesipumppu ja vesiletkut. Omissa tonnareissa kannentiiviste vuotaa lähinnä öljyä ulospäin ja sekin lähinnä kosmeettinen ongelma. Myös lohkolämmitin elemetti tai vesipumpun kiinnitys lohkoon voi vuotaa. Muutamalla on tainnut olla ongelmia termostaattikotelon kanssa.

Ilmeisesti tonnareissa ei ole ollut niin paljon ongelmia löystyvien kannenpulttien kanssa, kuin NG900:ssa ja OG9-3:ssa, vaikka on sama kone osassa malleja. Mielestäni jälkikiristys auttaa juuri tuohon pulttien aukeamistaipumukseen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No juu, olihan tuo kyllä hieman sekavaa tekstiä. Mulla on omakohtaista kokemusta -96 tonnarista ja kun kansipahvi vaihdettiin hieman siistityn kannen kaverina, ei siinä näkynyt juurikaan mitään merkkejä vuodoista ym. Olin itse jälkikiristänyt kannen n 165tkm kohdalla. Alkuperäinen Elring on riittävän laadukas ja tuota jälkikiristystä voi harkita, mutta ei ole välttämätön.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Pee
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja Pee »

G-mies kirjoitti:Alkuperäinen Elring on riittävän laadukas ja tuota jälkikiristystä voi harkita, mutta ei ole välttämätön.
Ihan yleinen (merkkihuollonkin) mielipide vai oma mielipide?
Itsellä sama homma edessä niin sillä tiedustelen.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja Finn »

Noh, aikanaan tehdystä jälkikiristyksestä huolimatta tämä on päättänyt alkaa vuotaa.

Siitä kannentiivisteestä vielä, että onko tuo Elring "paras" vaiko onko jokin muu parempi vaihtoehto? Mä jauhan tästä aiheesta vaan sen takia, että kun tuo vieraan työn määrä on tässä remontissa vakio niin tiiviste saisi olla paras mahdollinen jos se kerran on edelleen sama materiaaliltaan ja rakenteeltaan kuin 11 v. sitten.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Finn kirjoitti:Noh, aikanaan tehdystä jälkikiristyksestä huolimatta tämä on päättänyt alkaa vuotaa.

Siitä kannentiivisteestä vielä, että onko tuo Elring "paras" vaiko onko jokin muu parempi vaihtoehto? Mä jauhan tästä aiheesta vaan sen takia, että kun tuo vieraan työn määrä on tässä remontissa vakio niin tiiviste saisi olla paras mahdollinen jos se kerran on edelleen sama materiaaliltaan ja rakenteeltaan kuin 11 v. sitten.
Eiköhän se 11 vuotta ja 200tkm riitä auton loppu iän :roll: . Yleisesti kestävät vielä pitempään 8O
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja Finn »

OK, näillä sitten mennään. Kiitos kaikille kommenteista.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Pee
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Jäähdytysnestehävikki

Viesti Kirjoittaja Pee »

Entäs tuo jälkikiristys?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Vastaa Viestiin