Check engine
Check engine
Vilkkuu seitsemän kertaa.
Auto syö minusta polttoainetta litran verran enennän kuin aikaisemmin ja kiihdyttäessä on hieman tukkoisen oloinen
Mihin vika viittaa ???
Auto syö minusta polttoainetta litran verran enennän kuin aikaisemmin ja kiihdyttäessä on hieman tukkoisen oloinen
Mihin vika viittaa ???
Omistamani SAABIT
SAAB 99 vm-71
SAAB 90 vm-86
SAAB 900 vm-89
SAAB 9000 CS vm-97
SAAB 99 vm-71
SAAB 90 vm-86
SAAB 900 vm-89
SAAB 9000 CS vm-97
Re: Check engine
7 vilkausta = Adaptaatio yli rajojen. Katsotko kulutusta auton omasta kulutusmittarista vai tankkauksista?
Jos kulutusmittarista, niin sulla on todennäköisesti bensanpaineet liian matalat, onko bensapumppua vaihdettu? Jos ei, niin se on varmaan menossa. Itsellä täysin sama ilmiö, pumppu on hajoamassa ja kulutusmittari näyttää liikaa koska Trionic joutuu kompensoimaan ruiskutusajan pidentämisellä jota taas kulutusmittari mittaa tietämättä bensanpaineiden suuruudesta.
Tukkoisuus taas johtuu laihalle menosta ja nakutustunnistuksen suojatoiminnoista.
Jos taas tankkaukset näyttävät liikaa, niin bensanpaine on liian korkea ja ongelmat johtuvat puolestaan luultavasti tukkeutuneesta bensanpaluuputkesta tai hajonneesta bensanpaineensäätimestä.
Varmuuden saa tietysti lukemalla/luetuttamalla tarkan vikakoodin.
Jos kulutusmittarista, niin sulla on todennäköisesti bensanpaineet liian matalat, onko bensapumppua vaihdettu? Jos ei, niin se on varmaan menossa. Itsellä täysin sama ilmiö, pumppu on hajoamassa ja kulutusmittari näyttää liikaa koska Trionic joutuu kompensoimaan ruiskutusajan pidentämisellä jota taas kulutusmittari mittaa tietämättä bensanpaineiden suuruudesta.
Tukkoisuus taas johtuu laihalle menosta ja nakutustunnistuksen suojatoiminnoista.
Jos taas tankkaukset näyttävät liikaa, niin bensanpaine on liian korkea ja ongelmat johtuvat puolestaan luultavasti tukkeutuneesta bensanpaluuputkesta tai hajonneesta bensanpaineensäätimestä.
Varmuuden saa tietysti lukemalla/luetuttamalla tarkan vikakoodin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check engine
Kulutus mittarista katsottuna on lisääntynyt.
Bensapumppua ei ole vaihdettu, autolla ajettu n 203000 km.
Paljonkohan kustantaa bensapumppu ja onko työnä iso hommeli.
Autoni on SAAB 9000 CS 2,0i vm. 1997.
Bensapumppua ei ole vaihdettu, autolla ajettu n 203000 km.
Paljonkohan kustantaa bensapumppu ja onko työnä iso hommeli.
Autoni on SAAB 9000 CS 2,0i vm. 1997.
Omistamani SAABIT
SAAB 99 vm-71
SAAB 90 vm-86
SAAB 900 vm-89
SAAB 9000 CS vm-97
SAAB 99 vm-71
SAAB 90 vm-86
SAAB 900 vm-89
SAAB 9000 CS vm-97
Re: Check engine
Bensapumpun vaihdosta löytyy varmaan haulla aika paljon tietoa, mutta ei ole kovin paha homma tosiaan vaihtaa. Juuri noilla kilometreillä yleensä pumppu simahtaakin, joten kannattaa alkaa vaihtamaan ennenkuin jättää tielle/pihaan.
Merkkiliikkeessä vaihtavat koko ämpärin ja hintaa tulee useita satasia, erikseen pumpun saa alle satasella ja pienellä vaivalla sen vaihtaa itse ämpäriin.
Merkkiliikkeessä vaihtavat koko ämpärin ja hintaa tulee useita satasia, erikseen pumpun saa alle satasella ja pienellä vaivalla sen vaihtaa itse ämpäriin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check engine
Korjaantuiko vika pumpun tai suodattimen vaihdolla??? Itsellä kanssa sama ongelma
CE vilkkuu seitsemän kertaa ja CE palaa joskus, joskus ei... aika satunnaista...
CE vilkkuu seitsemän kertaa ja CE palaa joskus, joskus ei... aika satunnaista...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Check engine
Kävin luetuttamassa vikakoodit oulun aineella ja antoi viaksi polttoaineanturin.
Vaitoivat uuden anturin , mutta vika ei korjaantunut.
Seuraava aika 13.08 meinasivat , että saattaa olla jossain liittimissä hapettumaa tai jokin johto poikki???????????
Vaitoivat uuden anturin , mutta vika ei korjaantunut.
Seuraava aika 13.08 meinasivat , että saattaa olla jossain liittimissä hapettumaa tai jokin johto poikki???????????
Omistamani SAABIT
SAAB 99 vm-71
SAAB 90 vm-86
SAAB 900 vm-89
SAAB 9000 CS vm-97
SAAB 99 vm-71
SAAB 90 vm-86
SAAB 900 vm-89
SAAB 9000 CS vm-97
Re: Check engine
Polttoaineanturin? Ei sille tankin määräanturille ainakaan mitään vikakoodia ole. Tarkoittikohan lambda-anturia? Se voi kyllä hyvinkin olla syypää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check engine
Tarkistappas kaikki alipaineletkut ensimmäisenä ja tarkasti että jos joku niistä porsii, etenkin polttoaineen paineensäätäjälle menevä letku imusarjasta...
This is the flash codes for trionic 5 ECUs
2 Flashes - MAP sensor
3 flashes - Intake air temperature sensor
4 flashes - Coolant temperature sensor
5 flashes - Throttle position sensor
6 flashes - Oxygen sensor (lambda probe)
7 flashes - Fuel / air mixture
8 flashes - EVAP valve
9 flashes - faulty ecu
Eli Lambaada on 6 fleshhhhh....
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php
Ylläolevasta linkistä selviää CE valon toiminta tarkemmin...
Voit myös laittaa YV:tä niin voidaan lukea koodit OBD-portin kautta jos siellä on jotain kökköä lisää jota CE ei näytä ja samalla zuumailla lambaadan jännitetasoa missä parametreissä heittelee...
This is the flash codes for trionic 5 ECUs
2 Flashes - MAP sensor
3 flashes - Intake air temperature sensor
4 flashes - Coolant temperature sensor
5 flashes - Throttle position sensor
6 flashes - Oxygen sensor (lambda probe)
7 flashes - Fuel / air mixture
8 flashes - EVAP valve
9 flashes - faulty ecu
Eli Lambaada on 6 fleshhhhh....
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php
Ylläolevasta linkistä selviää CE valon toiminta tarkemmin...
Voit myös laittaa YV:tä niin voidaan lukea koodit OBD-portin kautta jos siellä on jotain kökköä lisää jota CE ei näytä ja samalla zuumailla lambaadan jännitetasoa missä parametreissä heittelee...
Viimeksi muokannut 9000cst, Ti Elo 05, 2008 12:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Check engine
Lambdavikaa vilkuttaa vain jos esilämmityspiirin toiminnassa on häikkää tai signaalipiuhassa on jotain täysin sinne kuulumatonta.
Käytännössä väsähtänyt lambda aiheuttaa adaption faultin ja 7 vilkausta, johtuen siitä että vanhetessaan ja hajotessaan lambda alkaa jumittamaan laihaan näyttämään eikä nouse enää kunnolla rikkaalle (voi verrata kuolevaan akkuun, lambda tuottaa jännitettä). Tällöin myös kulutus nousee koska seos on rikkaalla mutta Trionic luulee päinvastaista.
Käytännössä väsähtänyt lambda aiheuttaa adaption faultin ja 7 vilkausta, johtuen siitä että vanhetessaan ja hajotessaan lambda alkaa jumittamaan laihaan näyttämään eikä nouse enää kunnolla rikkaalle (voi verrata kuolevaan akkuun, lambda tuottaa jännitettä). Tällöin myös kulutus nousee koska seos on rikkaalla mutta Trionic luulee päinvastaista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check engine
Itselläni siis CE-valo jää ensin palamaan ja sitten vilkuttaa kuusi kertaa, eli tarkoittaako nyt sitten kuutta vai seitsemää vikakoodia? Kuinka tuo tulkitaan,
jos oikein ymmärsin englantia niin vikakoodi on siis tuo 6. Olenko oikeassa?
jos oikein ymmärsin englantia niin vikakoodi on siis tuo 6. Olenko oikeassa?
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Check engine
Kuutosta meinaa. Vilkkumiset lasketaan siis polttimotestin jälkeen. Tarkista lambdan esilämmityksen sulake ensin ja lambdan johto/liitin. Jos ok, niin todennäköisesti anturi hajalla. Esilämmityksen saa mitata yleismittarin vastusalueella mutta signaalijohtoa ei.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check engine
Mites on tulppien laita, milloin olette viimeksi vaihtaneet ne ? Kerran vuodessa on ihan tervettä vaihtaa kilometreistä riippumatta...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Check engine
Itse vaihdoin ihan äskettäin, mutta laitoin tilalle BCPR7ES:t vaikka olis pitänyt olla9000cst kirjoitti:Mites on tulppien laita, milloin olette viimeksi vaihtaneet ne ? Kerran vuodessa on ihan tervettä vaihtaa kilometreistä riippumatta...
6:set 2.0i vapariin... Mietinkin että josko vaihtais tulpat viikonloppuna. Tuo CE-valo ei kuitenkaan alkanut palamaan heti tulppien vaihdon jälkeen.
Mutt varmuuden vuoksi vois vaihtaa kun toi DI on niin ronkeli niiden suhteen.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Check engine
En usko että 6ES ja 7ES välillä on niin paljon eroa että olisi mitään vaikutusta auton toimintaan. DI on läninnä ronkkeli yli-ikäisiin tulppiin ja vääränlaisiin. tuo 6 ja 7 luku meinaa jonkintyyppistä toimintalämpötilaa, eli mitä korkeampi luku niin "kylmempi-tulppa".kovasuo kirjoitti:Itse vaihdoin ihan äskettäin, mutta laitoin tilalle BCPR7ES:t vaikka olis pitänyt olla9000cst kirjoitti:Mites on tulppien laita, milloin olette viimeksi vaihtaneet ne ? Kerran vuodessa on ihan tervettä vaihtaa kilometreistä riippumatta...
6:set 2.0i vapariin... Mietinkin että josko vaihtais tulpat viikonloppuna. Tuo CE-valo ei kuitenkaan alkanut palamaan heti tulppien vaihdon jälkeen.
Mutt varmuuden vuoksi vois vaihtaa kun toi DI on niin ronkeli niiden suhteen.
Jotku "virittäjät" käyttää 8ES tulppia koska niillä ei nakuta niin helposti, mutta itse käytän 7ES omassa Urpossani.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Check engine
No, niin. Nyt alkoi selvitä kuusi kertaa vilkuttava CE-valo. Aika uskomatonta,
mutta vika korjaantui ilmastoinnin kompuran releen vaihdolla. Tuo sama relehän
ohjaa myös moottorin jäähdyttimen puhallinta, se selittänee miks just tuolloin
kuumimpina päivinä syttyi CE-valo palamaan.
Ja ilmastointi tosiaan lähti myös toimimaan ihan normaalisti. Meinasinkin
ensi viikolla viedä auton ilmastointi huoltoon, mutt eipähän tarvii enää.
Vähämpä on ollut helteisiä päiviä, mutta mukavaa kun kaikki taas toimii niin kuin
pitää
mutta vika korjaantui ilmastoinnin kompuran releen vaihdolla. Tuo sama relehän
ohjaa myös moottorin jäähdyttimen puhallinta, se selittänee miks just tuolloin
kuumimpina päivinä syttyi CE-valo palamaan.
Ja ilmastointi tosiaan lähti myös toimimaan ihan normaalisti. Meinasinkin
ensi viikolla viedä auton ilmastointi huoltoon, mutt eipähän tarvii enää.
Vähämpä on ollut helteisiä päiviä, mutta mukavaa kun kaikki taas toimii niin kuin
pitää
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988