Tonnari pätkii -> syttykasetti vai? No kyllä !!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Tonnari pätkii -> syttykasetti vai? No kyllä !!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Terve,

Lomareissulta eilen kotiin tullessa, juuri sopivasti rekkaa ohittamaan lähtiessä alkoi tonnari nykimään pahemman kerran.
Eli kaasu pohjaan painettuna, ja kunhan ahdot nousi punaisen alkurajalle,
alkoi armoton nykytys/pätkiminen joka loppui aina välittömästi
kun löysäsi kaasua. Kone tuntui alkavan täristä rajusti ja ahtojen nousu
pysähtyi, samaten kiihtyminen hyytyi tyystin. Tätä toistui myös hieman matalammilla ahdoilla eli jotain 2/3 keltaisesta. Eli mitään ylipaine katkaisua ei tainnut silti tapahtua.

Matkaa jatkettiin hieman hillitymmin kaasutellen . Lähempänä kotia sitten kokeilin täyskaauskiihdytystä uudemman kerran (auto oli myös käytetty sammuksissa välillä) ja nykimistä ei ilmennyt.

Kuulostaako sytkäkasetin vialta, vai joltain muulta?
Katselin haulla vanhoja viestejä, mutta tältä palstalta en aivan vastaavaa oiretta löytänyt. SaabCentralin 9000 forumilta kylläkin, ja silloin oli syynä syttykasetti. TSN 9000 bulletin boardilla taas joku kertoi vastaavan korjautuneen tulppien vaihdolla.

Ajattelin lähteä liikkeelle huomenna ostamalla ja vaihtamalla uudet tulpat näin niinkuin ensiavuksi. Sen verran jo tsekkasin ettei alipaineletkuissa näy mitään hämminkiä ja auto tosiaan käy tosi nätisti sekä lähtee aina helposti käyntiin.

Yleisimminhän käsittääkseni syttykasetti oireilee (jos edes oireilee) siten,
että esim heti käynnistettynä auto käy huonosti/kolmella ja tämä saattaa poistua sammutus/uusi startti menetelmällä.

Pistetäänkö veikkaus pystyyn onko syyllinen syttykasetti, vaiko joku muu?! :D

Informoin lisää aiheesta huomenna...
Viimeksi muokannut Marko A, Ke Kesä 09, 2004 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Omassa tonnarissa vähän samanlaista vikaa. Nypyttää puolikaasulla kiihdytettäessä, muttei taas täyskaasulla niin pahasti. Varsinkin kakkosella kiihdytettäessä nykimisen tuntee selvästi. Tulpat vaihdoin muttei auttanut asiaa. Seuraavaksi ajattelin kokeilla vaihtaa DI-kasetin koska vanhalla ajettu jo 250tkm. Jos ei oo vika siinä, ni on ainakin toinen varalla. Sitten seuraavaksi aattelin kokeilla suuttimien puhdistusta ja bensanpaineen säätimen vaihtoa.
9000 CS 2.3t
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

"katkoo"täällä myös! Hyvin lähtee käyntiin ja käy ja toimii "normaali"ajossa.Kiihdyttäessä silloin tällöin nykii...bensanpaine/sytkä??
9000 turbo AUT. -89
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Moi,


mun 89 turbo tomaatti rupeaa nypyttämään maantienopeuksissa, esim, 3.vaihteella ~4000kierroksissa. Syypää on ruiskupumpun siirtopumppu (89 vm eli 2- pumppujärjestelmä) rikkinäinen, joten tuotto ei riitä. Nyt olen lähdössä vaihtamaan uutta paikalle. :wink:

-Lauri
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mites tossa -92 cs 2.3T. onko siinä kaks pumppu järjestelmä, kun nykiin myös kiihdyttäessä kevyesti? Jos on niin mitähän mahtanee maksella?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Morjens,

Väliaika tietoja...

Ehdin ennen tulppien vaihtoa diagnosoida viakaa tarkemmin.
Käyttäytyi siten, että jos alle 2000rpm painoi kaasun täysin pohjaan
alkoi täryytys.Joka kerta. Ihan kuin joku sutimisen esto ois puuttunut
peliin. Siis erittäin ON/OFF tyyppinen, heti jos hieman löysäsi nii se
loppui. Ja jos kiihdytti aloittaen sievästi, ei mitään oireita vaikka 4000rpm jälkeen pedaali oli jo pohjassa.

Nyt uusilla tulpilla vika muuttui seuraavanlaiseksi;
Jos aivan raivon vallassa poljettaa ja nimenomaan alkaen
alle 2000 rpm tulee (jos on tullakseen) yksi, ja VAIN yksi
nykäisy joka laskee ahtoja sen verran ettei toista enää tule
kun kierrokset ehtii ylemmäs.
Ja tämä yksi on siis semmonen sekunnin murto-osan
"katkos" josta meno jatkuu välittömästi kuin ei mitään.

Autossa on myös hieman huonohkoksi todettu BPC venttiili.
Uusi bypassi on vaihdettu talvella entisen hajottua.
Bensapumppu on vaihdettu entisen omistajan toimesta jotain
3-4 vuotta sitten. Hommia säätelee Chip Centerin softa.

Huomenna toivon mukaan saapuu PCS.ltä uusi DI kasetti.

Tarina jatkuu...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

...Jatkuu...

Eli tänään tuli postissa PCS.ltä uusi sytkäkasetti.
Ei muuta kuin kiireen vilkkaa asentamaan ja koeajolle.

ja... TADAA..
... vika poistui :lol:


huoh mikä helpotus. Ois revennyt pelipökät jos
nykiminen ei olisi häipynyt.

Kuva

Hintaa kasetilla oli 185E. Samalla tuli myös tilattua etu kallituksen vakaajan helat. Viitsis vaan alkaa asentelemaan..

Tässä muuten kuvaa siitä "rasvasta" DI kasetissa tehtaan jäljiltä.
Aika selvästi jotain silikoni-tyyppistä rasvaa. (kuvassa siis kumitutin sisällä)

Kuva

Mitä mahtanee tarkoittaa nuo tyyppikilven tekstit?
Kuva

Tässä entinen.
Kuva
Joka muuten huoltohistoria perusteella ei olekaan alkuperäinen vaan vaihdettu ´97 ml 79tkm. Nyt siis 141tkm.
Luotettava vehje...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Mimmi kirjoitti:Tuossa kavetri soitti ja samanlaiset oireet olivat korjaantuneet mankkuvenan vaihdolla. Eli -92 tonttu oli punarajan ahdoilla rykinyt TODELLA PAHASTI ja kun oli ajanut nätisti, ei ollut ongelmaa. Tonttuun vaihdettiin ensin by-pass ja DI-kasetti, mutta vasta mankkuvenan vaihto lopetti ongelman.
Täällä on Aerossa myös samanlaiset oireet. Ahtojen ollessa luokkaa 1,1 bar (max pitäisi olla 1.08 ) , alkaa rykiminen ja pudottaa ahdot jonnekin 0,7 paikkeille :( . Tänään sitten otin testiä varten irti mankkuvenan (W) hukkaportille vievän letkun ja sit kyllä ahtaa nätisti 1,5 bariin asti jolloin varmaan ylipainekatkaisin lopettaa menon. Enempää en uskaltanut kokeilla, mutta varmaan tuo magneettiventtiili on syypää.

Eli mistä PK-seudulta sen saa edullisimmin hommattua vai kannattaako se tilata Pro Carilta? Toivottavasti tuo osa olisi syypää ettei tulisi hommattua turhaan hyllyyn uutta mankkuvenaa...
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Kappas vaan, minäkin epäilen oman Aeroni mankkuvenassa olevan vikaa. Tuntuu ettei ahda ihan täysillä, vaikkakin ahtomittari menee punaiselle ihan komeasti. Mitään tietoa bareista ei oo kun ei oo semmosta ahtomittaria.

Ihan varma en kuitenkaan venttilin toimimattomuudesta ole, olisi hyvä jos voisi testata toisen tonnarin venttiilillä onko mitään eroa. Ja tuo W-letkun irrottaminenkin on vielä kokeilematta. Ei ihan suoralta kädeltä huvittaisi uutta hommata, eikös sen magneettiventtiili maksa jotain parisataa euroa?
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Hetipä tuli mieleen tuosta tyyppikilvestä muutaman vuoden takainen elokuva "fuckin åmål".... ja hyvin pätee sama sanonta tuohon SEM-firmaan; tuotteiden laatu on yksinkertaisemmisakin vehkeissä kuten Husqvarnan moottorisahoissa ihan mitä sattuu. Fy Jävel! :evil:
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Täällä oli myös syyllinen sytkäkasetti! :D
Tai ainakin nyt uudella boxilla pelaa täydellisesti, toistaiseksi..

Olin jo matkalla ostamaan uutta mankkuvenaa, mutta päädyin vielä matkalla testaileen auton toimintaa mankkuvena W-letku irroitettuna. Sain auton jälleen nykimään entiseen tapaan 8O , joten tein uuden diagnoosin ja ostin DI-kasetin mankkuvenan sijasta. Onneksi tuntui diagoosi onnistuneen 8) . Nyt vaan vanha boxi tavaratilaan vararenkaan vierelle varmuuden vuoksi, sillä normaali ajossa vanhakin on käyttökelpoinen.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

Tänään otin manguv:ltä piuhan irti. Ei rytkytä enään.Epäilys kuitenkin sytkä(rytkytin)kasetissa.Huomenna selviää lisää,et missä vika vai pitääkö jo vaihtaa toyotaan että toimii... :(
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

ja omassa oli vikana DI/APC -boksi. Sytkäkasetin vaihto ei auttanut. Savolainen seksiauto heitti virrat pois kesken ajon vähintään kerran päivässä ja sytytti check-engine -valon. Onneks oli varapurkki olemassa.
laszlo
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 21:08

Re:

Viesti Kirjoittaja laszlo »

Marko A kirjoitti:Morjens,


Nyt uusilla tulpilla vika muuttui seuraavanlaiseksi;
Jos aivan raivon vallassa poljettaa ja nimenomaan alkaen
alle 2000 rpm tulee (jos on tullakseen) yksi, ja VAIN yksi
nykäisy joka laskee ahtoja sen verran ettei toista enää tule
kun kierrokset ehtii ylemmäs.
Ja tämä yksi on siis semmonen sekunnin murto-osan
"katkos" josta meno jatkuu välittömästi kuin ei mitään.


Tarina jatkuu...
Mulla oireilee 97vm 2.0t tonnari ihan samalla tavalla. Kun kiihdyttää kaasu pohjassa niin nykäsee kerran jossain 3500r/min kohalla ja sit taas ei mitään. ja kun kiihdyttee rauhallisemmin ei ole mitään oireita. Oisko siis mankkuvena?? Voikos sen jotenkin mitata onko se kunnossa?? Tulpat ja ilmanputsari vaihdettu viikko sitten.
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tonnari pätkii -> syttykasetti vai? No kyllä !!

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Itehä luulin myös alussa että sytkäkasetti olisi mennyt. 1,3bar ahdoilta meno hävisi 0,8bar (mittarin mukaan), Muutama kovempi kiihytys ja mittaria seuran (aika tarkkaa tiedän miten se menee niinkuin pitäisi), meno halut normaalit kuten ennenkin, W-letku irti ja samaa näyttää mittari edelleen mutta fuel cut iskee. Elikkä minun tapauksessa mittari menny sököksi.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Vastaa Viestiin