Öljynlauhduttimen toiminnasta kysymys ...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Öljynlauhduttimen toiminnasta kysymys ...

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Auto on: Saab 9000 CS 2.0t Automaatti

TUlin juuri eteläsuomen reissulta kotiin ja ajelin hesasta-ouluun. Jätin auton tyhjäkäynnille ja menin muuten vain tsekkaileen pellin alle tomaatin öljypinnan ja jne... 8)

Huomasin että öljylauhdutin oli ihan kylmä :?: 8O Eli se on siinä kompuran edessä pieni suikale pystysuunnassa. Onhan tämä muuten tomaatin öljylauhdutin vai moottoriöljyn ?

Miten sen kuuluu toimia, onko siinä häikkää jos se ajon jälkeen on ihan kylmä ? Missä mahdollinen vika voisi olla ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Se on moottoriöljyn JÄÄHDYTIN ei lauhdutin. Lauhdutin tiivistää kaasun nesteeksi ja onneksi moottorin öljyt eivät kiehu. Jostain kummasta kaikki puhuu kuitenkin lauhduttimesta.

Asiaan: Siellä on termostaatti, joka vaikuttaa öljyn kiertoon jäähdyttimen kautta.
"Anteeksi" tyhmyyteni. :lol: Joten onko kaikki kunnossa ? 8O
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Kaikella todennäköisyydellä kaikki on OK.
Thnx. Meinaan muuten tilata Steg 1:sen maptuninista kesän lopulla, onko mitään mitä minun pitäisi huomioida ennen sitä tai sen kanssa ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Tasapainoakselien ketju/rattaat, kuten kaikista.
Muista tilata automaatin chippi, manuaalin chippi on suuremmalla väännöllä ja voi aiheuttaa laatikkomurheita.
Chipin seuraksi tarvitset mankkuvenan. Kannattaa tilata letkusarja ja jalka samalla, ettei tule ärräpäitä asennuksessa.
Chipin kanssa suosittelen 98E:tä tankiin.
Öljynvaihtoälin puolitus on poikaa (itse vaihdan 10 000 välein).
Juu auto on ollut vasta PCS:ssä että ei ole huolta sitten noista rallatus jutuista. Soittelin alku keväästä Maptuniin ja kaveri sanoi että tomaatti kestää steg3:seen asti (370nm) väännön samalla tavalla kuin manuaalikin. En tiedä sitten onko vääntö käyrää muutettu ennen maksimi vääntöä, eli joillakin vaihteilla tai kierrosluvuilla loivempi käyrä ennen maksimi rutistusta. 98E:tä käytän koko ajan ja 10tkm välein olen aina öljyt vaihdellut turboihin.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin