Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä, EI ENÄÄ

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä, EI ENÄÄ

Viesti Kirjoittaja pevi »

Vm 97 CS-malli 240tkm naksahtelee ajoittain terävastkin jarrutettaessa tai kiihdytettäessä. Jos jarruttaa useamman kerran peräkkäin välillä kiihdyttämättä naksahdus tulee vain ekalla kerralla vastaava havainto kiihdytyksissä. Ääntä on vaikea paikallistaa tulee ikään kuin takapenkin alta, joskus tuntuisi tulevan edestä 8O

Iskarit vaihdettu, eikä välyksiä tunnu olevan mikähän äänen aiheuttaa.

Etuiskarin ja jousen väliin tuleva alumiininen välilevy oli osittain kulunut puhki. Mikähän sen funktio on?

Autoon on vaihdettu uretaanipuslat etualatukivarren takaosaan olisikohan jääneet osittain rasvaamatta.
Viimeksi muokannut pevi, Su Syys 28, 2008 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

pevi kirjoitti:Autoon on vaihdettu uretaanipuslat etualatukivarren takaosaan olisikohan jääneet osittain rasvaamatta.
Onkohan etutukivarren etummaiset kiinnikkeet/takimmaisen puslan/auton korin/ apurungon pultit kiristetty oikein homman jäljiltä? Etenkin auton rungon ja takimmaisen tukivarren puslan apurunkoon kiinnittävä n. 3mm pellistä prässätty osa?

Etuiskarin, ja jousen väliin tuleva alumiininen välilevy on ainakin itselleni hämärä käsite enkä ole Tontussa tietääkseni moiseen törmännyt...
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minuteman kirjoitti: Etuiskarin, ja jousen väliin tuleva alumiininen välilevy on ainakin itselleni hämärä käsite enkä ole Tontussa tietääkseni moiseen törmännyt...
Tuo alumiinilevy on käsittääkseni lähinnä NG-satkuun lisättävä osa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

pevi kirjoitti:Etuiskarin ja jousen väliin tuleva alumiininen välilevy oli osittain kulunut puhki. Mikähän sen funktio on?
Itsekin tutkin tuota osaa omaan autoon iskareita vaihtaessani ja mielestäni se on sinkkilevy ja sinkkiä taas käytetään autossa lähinnä eristeenä eri metallien välillä. Aikaisemmissa vuosimalleissa tuon sinkkilevyn tilalla oli kuminen osa.

Tuohon naksahdukseen ajattelin myöskin Minutemanin tapaan alatukivarren etummaisia kiinnikkeitä, josko ovat ihan täydessä iskussa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jyrki.t.l.
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Loka 08, 2006 17:09
Paikkakunta: hamina

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja jyrki.t.l. »

mulla on ihan sama naksunta, kun painaa jarrua ja sen jälkeen kun lähtee kiihdyttämään. uretaanipuslat on etupään alatukivarsien takaosassa ja iskarit ja jouset vaihdettu, jonka jälkeen naksunta alkoi. 96 cs 2.0t. jyrki.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja jus »

Minullakin 87-tontussa naksahtaa, vedättäessä tai jarruttaessa, joskus pyöriä kääntäessä. Ominaisuus on nyt ollut reilun vuoden.

Toisinaan pystyy virittämään tilanteen sellaiseksi, että auton ollessa paikallaan kääntelemällä rattia 20 cm edestakaisin naksahtaa joka vedolla. Naksuu erityisen hyvin esim. peruuttaessa raskaasti kuormattua peräkärryä loivaan ylämäkeen.

Naksahduksen pystyy aiheuttamaan paikallaanollessa, kun on automaattivaihteet, veto päällä, ehkä ei jarrua, ehkä hieman epätasainen alusta (paino enemmän kahdella kulmittaisella pyörällä), kääntämällä pyöriä.

On tutkittu palloniveliä + raidetangon sisä- ja ulkoniveliä (ei tunnu välystä), vaihdettu alatukivarren takapuslia, kiristetty pultteja apurungossa, tukivarsissa ja ohjausakselissa, vaihdettu jouset (toinen etujousi taas poikki), vaihdettu jousen yläpään laakerit turhaan. Napamuttereita on kiristetty. Jousien alapään ja jousijalan välissä olevat kumirinkulat on osittain murtuneet, mutta tilannetta korjattu irtonaisilla kumilevyn paloilla.

Pari kertaa olen saanut apuhenkilön heiluttamaan rattia edestakaisin silloin kun naksuu joka käännöllä ja olen maannut auton vieressä tunnustellen kaikkia etupyöräntuennan osia. Mitään selvää liikettä tai välystä ei tuntuntu. Parhaiten naksahduksen yhteydessä jonkunlainen isku tuntui kuskinpuolen raidetangossa, mutta ei siinäkään mitään välyksiä ole.

Katsastusmieskään ei pyynnöstä huolimatta löytänyt mitään vikaa vaikka tutki tovin melko perusteellisen näköisesti.

Kuskin puolen ulomman vetonivelen olen vaihtanut. Pyörännavan/vetoakselin boorissa ei ole lukitetta vaikka ohjeen mukaan pitäisi. Vänkärinpuolelta ei ole niveltä tarvinnut irrottaa. Pyöränlaakereita ei ole tarvinnut vaihtaa sinä aikana kun auto on ollut minulla, seitsemän vuotta ja 114 tkm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ettei vain jarrusatula(t) heiluisi :roll:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Itsellä kolahduksien /nsksujen syyksi paljastui pakoputki. Kiinnityskumit olivat halkeilleet 1,5 vuodessa. Ääni kuului vasemmalta takaa jarruttaessa sekä kuopissa satunnaisesti. Minä veikkasin syyksi jarrusatulaa tai iskareita , mutta hyvä näin. Kannatinkumit kun eivät kovin paljon maksa!
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mulla rupesi kanssa pitämään terävää naksahtelua aina liikkeelle lähtiessä ja vaihdetta vaihtaessa. Jonkun aikaa naksahdeltua syyksi paljastu pyöränlaakeri, kun välystä rupesi löytymään sen verran, että käsin tunsi. Tosiaan ensin alkoi naksaa terävästi ja sitten tunsi välyksen ja rupesi ujeltamaan. Auto tosin OG900, mutta silti.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Sama naksunta löytyy oik.etu.. ja vaidettu on tänä keväänä KAIKKI mahd. paitsi jarrusatula, vetonivel ja pyöränlaakeri.. iskari vaihdettu puol.tois. ei apua kun muutenki uudet.. tarkistus vain.. eli kai se j.satula, vetonivel tai p.laakeri voi olla. katsastusmies ei tosiaan mitään löytäny vaikka oli työssään tarkka ja kokemusta omaava.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
jyrki.t.l.
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Loka 08, 2006 17:09
Paikkakunta: hamina

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja jyrki.t.l. »

tänään kun aamulla oli pirun kosteaa, ei naksunut. joten joku paikka missä on vähä kitkaa , naksuu. ei oikein muute selitettävissä, koska normaalisti natisee joka jarrutuksessa ja heti perään kiihdyttäessä. paikannus on pirun vaikeaa, kuulostaa kuitenkin jostain etupuolelta. eikä välttämättä mistään alhaalta. mutta kyllä se on tehnyt ennenkin tepposet. kun yrittää paikantaa.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Menee ehkä OT:n puolelle ,mutta äänistä kuitenkin. CS:n hattuhylly natisee , millä olette saanut sen äänettömäksi siten , että irrotettavuus säilyy ???
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

AnttiR kirjoitti:Menee ehkä OT:n puolelle ,mutta äänistä kuitenkin. CS:n hattuhylly natisee , millä olette saanut sen äänettömäksi siten , että irrotettavuus säilyy ???


Tarranauhat reunoihin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä, EI ENÄÄ

Viesti Kirjoittaja pevi »

Viaksi paljastui alatukivarren PU-pusla. Puslan metalliholkki otti kiinni isoon prikkaan jolla pusla on paikoillaan. Laitoin kaikkiin puslan pintoihin kuparipastaa ja viilasin holkkia hieman jolloin prikan paine kohdistuu polyuretaaniin eikä metalliseen holkkiin.
Näin poistui kahden meatallipinnan ( prikan ja holkin ) keskinäinen hankaus.

Puslan saa irti kampeamalla alatukivartta jolloin ei tukivarren korin/pallonivelen liitosta tarvitse avata.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Teräviä naksahduksia jarrutettaessa/kiihdytettäessä, EI ENÄÄ

Viesti Kirjoittaja jus »

pevi kirjoitti:Puslan metalliholkki otti kiinni isoon prikkaan jolla pusla on paikoillaan. Laitoin kaikkiin puslan pintoihin kuparipastaa ja viilasin holkkia hieman jolloin prikan paine kohdistuu polyuretaaniin eikä metalliseen holkkiin.
Tarkoitatko, että holkki oli liian pitkä, prikka ei ylettynyt nojaamaan tukivarren takapäässä olevan tapin leveään osaan, vaan jäi kantamaan holkin päähän?

Minkähänlaiseksi tuo on suunniteltu, onko noita alustan tarvikeosia käytännössä mahdollista valmistaa sellaisella mittatarkkuudella, että holkki on sopivan pituinen, tasan tukivarressa olevan leveän osan pituinen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin