Tonnari sammuu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kilo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 15:18

Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja kilo »

Tonnari sammuu ajossa ja tyhjäkäynnillä. Lähtee käyntii heti startessa. Välillä toimii ihan hyvin voisko olla ohjausyksikkö(moduli) siinä kuskin siiven päällä ?
Kun siihen palikkaa naputtelee niin sammuu. Vai voiko ollasiihen menevä johtonippu jotekin viallinen kun on siinä vähän sellaisella mutkalla. Onko kenelläkään ollut vastaava vikaa kun Saabeissa ei ole yleensä mitään vikaa.
Saab 9000 2.0 CD 1990 AUTOMATIC 8O :roll: :?:
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

kilo kirjoitti:Tonnari sammuu ajossa ja tyhjäkäynnillä. Lähtee käyntii heti startessa. Välillä toimii ihan hyvin voisko olla ohjausyksikkö(moduli) siinä kuskin siiven päällä ?
Kun siihen palikkaa naputtelee niin sammuu. Vai voiko ollasiihen menevä johtonippu jotekin viallinen kun on siinä vähän sellaisella mutkalla. Onko kenelläkään ollut vastaava vikaa kun Saabeissa ei ole yleensä mitään vikaa.
Saab 9000 2.0 CD 1990 AUTOMATIC 8O :roll: :?:

No, jos olet naputellut kyseistä osaa ja sammuu, niin eiköhän se vika silloin siinä
ole. Muutoin vois epäillä DI-kasettia. Olikos siihen boksiin johtonipulta jokin liitin,
vois puhdistaa sen.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Itsellä on autossa samanlaista vikaa eli 9000 2,3 l Täyspaineinen turbo manuaalina.

Vian paikallistin todennäköisimmin alipainevuodoksi, koska tietääkseni moottorin pitäisi sammua kun koneen käydessä nappaa öljyntäyttökorkin auki, mutta itselläni vain ennestään hiukan pätkivä tyhjäkäynti huononi entisestään. Kattelin että vois johtua niistä läpivientikumeista joiden pitäisi tiivistää huohotin letku venttiilikoppaan, koska kun painoin kädellä letkukaraa paremmin venttiilinkopan läpivienti kumiin niin käynti parani selvästi eikä enään silloin tällöin tussauttanut putkessa. Ne läpivientikumit olivat todella väljän oloiset ja samanlaisia näytti olevan imusarjassa ''tiivistämässä'' alipaineletkujen karat imusarjaan.

Kysynkin että mistä kannattaisi katsella uusia läpivienti kumeja ?

Aion vaihtaa samalla myös imusarjaan tulevat läpivientikumit.

Mietin vaan uusien hintaa sekä kestävyyttä jos jollain on kokemusta niin lukisin mielelläni.

Ja lopuksi täytyy kysyä että kuinka paljon alipainetta pitäisi tulla esim. moottori jarruksessa ? Kun itsellä alipainetta tulee tyhjäkäynnillä ahtopaine mittarin mukaan 0,4 bar ja kovimmassakaan moottori jarrutuksessa ei tule sen enempää.

Sitten vielä hukkaportista sen verran että kuinka paljon sen kuuluisi täyspaineisessa pitää paineita kun sen koeponnistaa ? Eli maksimiahdot 1,08 bar vai pelkät peruspaineet ?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

AkiZZa kirjoitti: Kysynkin että mistä kannattaisi katsella uusia läpivienti kumeja ?

Aion vaihtaa samalla myös imusarjaan tulevat läpivientikumit.

Mietin vaan uusien hintaa sekä kestävyyttä jos jollain on kokemusta niin lukisin mielelläni.

Ja lopuksi täytyy kysyä että kuinka paljon alipainetta pitäisi tulla esim. moottori jarruksessa ? Kun itsellä alipainetta tulee tyhjäkäynnillä ahtopaine mittarin mukaan 0,4 bar ja kovimmassakaan moottori jarrutuksessa ei tule sen enempää.

Sitten vielä hukkaportista sen verran että kuinka paljon sen kuuluisi täyspaineisessa pitää paineita kun sen koeponnistaa ? Eli maksimiahdot 1,08 bar vai pelkät peruspaineet ?

saabilta kumit ehdottomasti, motonet myy tähän paikkaan pelkkää paskaa, ei kestä ne kumit, niinkuin ei moni muukaan motonetin kumi-osa (scantech).

kyllä se pitäisi moottori jarrutuksessa sinne 0,6-0,7 tienoille mennä ainakin.. onko mittarin ja letkujen toimivuus varmistettu mitenkä?

peruspaineet ~puolet maksimi ahdoista yleisesti ottaen karkeasti... tuo sinun lukema siis maksimi ahdot..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kilo kirjoitti:Tonnari sammuu ajossa ja tyhjäkäynnillä. Lähtee käyntii heti startessa. Välillä toimii ihan hyvin voisko olla ohjausyksikkö(moduli) siinä kuskin siiven päällä ?
Kun siihen palikkaa naputtelee niin sammuu. Vai voiko ollasiihen menevä johtonippu jotekin viallinen kun on siinä vähän sellaisella mutkalla. Onko kenelläkään ollut vastaava vikaa kun Saabeissa ei ole yleensä mitään vikaa.
Saab 9000 2.0 CD 1990 AUTOMATIC 8O :roll: :?:

mitä paikkaa meinaat tuolla kuskin siiven päällä?? mikä boksi se on? auto ilmeisesti jo DI?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kilo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 15:18

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja kilo »

Se on siinä akun ja pissapojan säiliön vieressä.
Bosch moduli mikä on pelkkä PÄÄTEASTE. Sellainen kuusinapainen.
Uusi hankittu ja asennettu ja vika korjaantui.
:lol: :lol: :saab:
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Tiivistin venttiinkopan huohotin lähdön sekä kaikki imusarjan alipainelähdöt mutta siltikään alipainetta imusarjaan ei millään kerry yli 0,4 bar.

Ja sammuileminen jatkuu yhä. Tosin starttaus aika lyheni hieman sekä tyhjäkäynti tasaantui sekä satunnaiset tussahdukset pakoputkesta loppui kokonaan.

lisää vinkkejä alipainevuodon löytymiseksi otetaan mielellään vastaan.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

AkiZZa kirjoitti:
lisää vinkkejä alipainevuodon löytymiseksi otetaan mielellään vastaan.

Jostain olin lukevinani, että sumutinpullolla sumuttelee vettä imuletkuille,
ilmeisesti näin saa aikaan jonkinlaista käyntihäiriöö. Vois sillain ainakin saada
paikannettua vian. Joku viisaampi osanee kertoo enemmän.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Kävin tänään alipaineletkuja läpi järjestelmällisesti imusarjasta alkaen menemättä kuitenkaan kojelaudan alle.

Koitin imaista myös by-passin alipaine letkusta mutta se ei pitänyt alipainetta yhtään ja kun letkuun puhalsi niin se ei pitänyt myöskään ylipainetta joten onko tämä normaalia vai onko sieltä kalvo tms. paskana ?

kun ongelma on se että auto sammuu silloin tällöin kun laittaa kytkimen pohjaan sekä kaasun pois 3000-4000 kierroksen paikkeilta.

Ja alipainetta ei imusarjaan kunnon moottori jarruksessakaan saa yli 0,4 bar
ja sen verran se on jo tyhjäkäynnillä.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Bypass on rikki, jos se laskee ilmaa läpi.

Tuo sammuminen painettaessa kytkin pohjaan taitaa myös olla se kaikkein yleisin oire bypassin rikkoutumiselle.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

mistä saisi nopeasti ja mieluusti edullisesti hommattua ehjän by-pass venttiilin ?
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja puu »

AkiZZa kirjoitti:mistä saisi nopeasti ja mieluusti edullisesti hommattua ehjän by-pass venttiilin ?
Osto-osioon ilmoitusta niin ei kauaa kestä. Kympillä parillahan noita pitäisi saada käytettynä.

Itselläni oli juurikin samanlaista ongelmaa joskus, ja by-passi oli syypää. Oli siis ilmamassamittarillinen vehjes silloin kyseessä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Tonnari sammuu

Viesti Kirjoittaja CDTA »

AkiZZa kirjoitti:Vian paikallistin todennäköisimmin alipainevuodoksi, koska tietääkseni moottorin pitäisi sammua kun koneen käydessä nappaa öljyntäyttökorkin auki
TÄH! 8O

Uus pypässi ei ihan hunajaa maksa alkuperäisenäkään saati sitten tarvikkeena :idea:
Vastaa Viestiin