Pakki nykäsee - Moottorin puslian vaihtoon vinkkejä ?!?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Pakki nykäsee - Moottorin puslian vaihtoon vinkkejä ?!?

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Nyt on pikatarkastus tehty ja tuli seuraavanlainen tuomio:
- Pakin nykäsy- kaikki koneen puslat vaihtoon.
- Ohjaus vetää vasemmalle - rengasvika, vaihdettiin eturenkaat päittäin, nyt vetää oikealle.
- Oikealta edestä kolinaa - kallistuksen vakaaja sekä tukivarsi vaihtoon.
- Joltain tuli neuvo "matolaatikon" jousista, nyt ilmeisesti puhutaan laatikon sisällä olevista, joten ne saa olla...

Anyway onko kokemuksia kuinka helposti/vaikeesti nuo kaikki koneen puslat saa vaihdettua. Ja/tai onko vinkkejä duunin suorittamiseen ? Entä minkä hintasia nuo on ? Mistä kannattaa hankkii ? Kaikista neuvoista olen kiitollinen ! :?
Viimeksi muokannut Riksa08, Ke Kesä 16, 2004 12:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 automaatti turbo -88 CD, pakki nykäsee pahasti ?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Riksa08 kirjoitti::
- Ohjaus vetää vasemmalle, ohjaustehostin? (autoa ei ole kolaroitu)
- Ratti vinossa
- Ratin säädön lukitus ei pidä
- Oikealta edestä kolinaa

Ja niitä vähemmän tärkeitä
- Ilmastointi ei toimi
- Kattoluukku ei toimi
kannattanee tarkistella kaikki puslat edessä, samoin aurauskulmat. kolinat ja vetelyt viittaa siihen että ei oo kaikki ihan kunnossa. Tarkista että kallistuksenvakaajaa on kunnolla päistään kiinni. (pitää melkosen kolinan jos se kallistuksenvakaajan päässä oleva tappi on ruostunu poikki)

Toi nytkähdys viittais että "matolaatikon" jousissa vikaa. Pelaako vaihteet muuten hyvin?
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Kiitokset vastauksesta.
Jep puslat ovat myös alustan osalta uusinnan tarpeessa. Veikkaukseni kuitenkin vetelyn suhteen on lähinnä ohjaustehostin, välillä kun mennään suoraankin.
Kolina on aika pientä ja ilmenee ainoastaan nopeissa tärähdyksissä.
Vaihteet toimii muuten erittäin hyvin, pakista unohtu sanoa, että myös sen kyteytyminen kestää noin 2 sek ?!? Onko noiden jousten vaihto hankala juttu ? Ei millään haluaisi laittaa autoa eteenpäin kun on niin saakelin mukava ajaa ja muutenkin hyvässä kondiksessa. Palaaminen Japanilaiseen ikiliikkujaan (626) saattaisi nimittäin aiheuttaa ahdistusta :wink:
Kiitoksia jop etukäteen !
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Mitenkä...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...lienee laatikon öljyjen vaihto? Vaikuttaa jonkin verran myös laatikon toimintaa, ei niinkään nykimiseen vaihteen kytkemisessä. Tosta ratin säädöstä oli täällä juuri juttua pari topikkia aiemmin.

Ratti vinossa on ominaisuus, ei pidä välittää...

Ilmastointi (ACC) näyttää kalibroinnin yhteydessä vikojen lukumäärän, kokeile sitä ensin, ohjeet löytyy manuaalista...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1791
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Lootan öljynvaihto voi auttaa hyvinkin pakin huonoon kytkeytymiseen. Onhan öljyä riittävästi? Kytkeytyykö kylmänä paremmin kuin kuumana?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Välillä tosiaan menee pienemmällä nytkähdyksellä sisään, en ole huomannut, että sillä olisi lämpötilan kannssa tekemistä, mutta jatketaan tarkkailua.
Huippu juttu oli toi ratin korkeuden säädön fiksaus, hommassa meni varmaan 5 min ! :D
Laatikko vaan askarruttaa, tänään saattaa tosin tulla asiaan valaistusta...
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

jäykemmät muoviset Powerflex polyuretaanipuslat moottorin ylätukeen ja vaihteiston tukeen = menee pykälät paremmin päälle
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

T16 kirjoitti:jäykemmät muoviset Powerflex polyuretaanipuslat moottorin ylätukeen ja vaihteiston tukeen = menee pykälät paremmin päälle
Omat uretaanipuslat tuli tänään matkahuollolla. Kiitokset sinne ProStreetin suuntaan. :D

Moottorin yläpään takimmaisen puslan sain jo vaihdettua, mikä on todella helppo homma. Aikaa meni ehkä vartin verran. Itse hakkasin vanhan puslan pois ison hylsyn ja lekan kanssa. Prässi olisi tässä hommassa kova sana.

Etummaisen puslan vaihto vaatinkin sitten ton laturin korvakkeen irrottamisen.

Laatikon puslan vaihtoon ei riitänyt enää aika, koska pitää repiä sisälokasuoja pois, että saa sen pultin työnnettyä ulos. Muuten homma vaikuttikin ihan selvältä. Sitä vaan oon miettinyt, että pitääkö siitä vanhasta laatikontuesta säästää se metallinen ulkokehä, minkä sisään ne puoliskot tökätään, vai jääkö ne vaan siihen pannan alle. En niin tohon vielä sen tarkemmin perehtynyt. :?

Eiköhän tossa viikonlopun jälkeen ole palikat kasassa.
9000 CS 2.3t
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

mikvil kirjoitti: Laatikon puslan vaihtoon ei riitänyt enää aika, koska pitää repiä sisälokasuoja pois, että saa sen pultin työnnettyä ulos. Muuten homma vaikuttikin ihan selvältä. Sitä vaan oon miettinyt, että pitääkö siitä vanhasta laatikontuesta säästää se metallinen ulkokehä, minkä sisään ne puoliskot tökätään, vai jääkö ne vaan siihen pannan alle. En niin tohon vielä sen tarkemmin perehtynyt. :?

Eiköhän tossa viikonlopun jälkeen ole palikat kasassa.
Kyllä se pultti lähtee pois ilman sisälokasuojan irroitusta. Pultti vain riittävän löysälle ja ylöspäin. Pultti on hahloissa, jotka ovat ylöspäin auki.

Uretaani puslien asennuksesta en tiedä, mutta ainakin uusi kumi sopi paikalleen helposti :lol: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
volmari
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 11:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja volmari »

mikvil kirjoitti:
Sitä vaan oon miettinyt, että pitääkö siitä vanhasta laatikontuesta säästää se metallinen ulkokehä, minkä sisään ne puoliskot tökätään, vai jääkö ne vaan siihen pannan alle. En niin tohon vielä sen tarkemmin perehtynyt. :?
Mikäköhän on tuohon kysymykseen oikea vastaus? Kiinnostaa meikäläistäkin.
Ja tuosta puslien materiaalista on ollut paljon puhetta. Onko polyuretaanipuslat hyvä vaihtoehto?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9000 automaatti turbo -88 CD, pakki nykäsee pahasti ?

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Tulipahan tähänkin aiheeseen keskustelua, hienoa !
Ensiviikolla menee siis kaikki puslat vaihtoon. Ny olis kyssäri noista matolaatikon jousista; eli mitkä jouset on kyseessä ? Voisin hommata etukäteen, onko vaihto hankalaa / eikös niitä jousia ole ko. paikassa muutama... :?

ps. muuten pl. tuo pakki, vaihtee toimii (kop kop) moitteetomasti.

[/quote]


Toi nytkähdys viittais että "matolaatikon" jousissa vikaa. Pelaako vaihteet muuten hyvin?[/quote]
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Nyt on laatikon pusla vaihdettu. Tota puslaa ei vaan ole tarkotettu tohon FM laatikkoon. 8O Saa kuitenkin käymään kun vähän modifoi sitä toista puoliskoa. Powerflexin sivuilla kävin kattomassa että pitäis käydä -94 vuosimalliin asti ja omani on just tota mallia.

Kuva

Tossa näkyy miten toinen puolisko on leikelty

Kuva
Käänsin ton pultin toisinpäin, niin ei tarvii tota laatikkoa tunkata enää ylös asti.
Kuva

Pusla paikoillaan

Tarkoitus oli tehdä pannasta leveämpi, mutta toi migin pirulainen ei suostunut toimimaan. Pitää tehä kun laitteet taas toimii. Olis vaan vielä paljon tukusampi leveämmällä pannalla.

Kuva

Moottorin yläpään tuki paikoillaan. Toinen pusla vielä vaihtamatta kun ei ole sitä ulosvetäjää. Täytyy varmaan käydä Saabin pikahuollossa että ne repis ton vanhan pois.

Seuraavat edut saavutettiin puslat vaihtamalla:

-Moottoria käynnistettäessä pakoputki ei kolahda enää runkoon kiinni.
-Auto ei nylpytä enää niin paljon matalilla kierroksilla ajettaessa(vertaa kaupunki ajoon)
-Tuntuma vaihdekepistä vaihteita vaihdettaessa on paljon jämäkämpi ja vaihteet kytkeytyvät päälle todella hyvin(varsinkin moottorijarrutuksessa)
-Vaihtaminen on nopeampaa.
-Auto kiihtyy ja kulkee tasaisemmin.

Mitään hounoja puolia en havainnut. Joku mainitsi aikaisemmin että tuli jotain resonointi ääniä, mutta itse en tällaista havainnut.

Suosittelen vaihtamaan polyuretaanisiin lämpimästi. :D
9000 CS 2.3t
Vastaa Viestiin