9000 kytkimen ilmaus ja..
9000 kytkimen ilmaus ja..
Tervehdys! Näin uutena untamona Saabistina kysyisin viisaammilta - Miten kytkimen ilmaus järkevimmin onnistuisi -91 vm. 9000cc 2l i :ssa? Polkimen pääsylinterin ´kumiletku´- joka tulee säiliöstä - on tiputtanut ( tai tiputtaa? ) nestettä kabiiniin. Letku ei näytä ´tehdasvalmisteiselta´ asennukselta. Voiko sen ilman pahempia manöövääreja koittaa vaihtaa. Onko ihan Etola-kamaa`? Mittoja?? Kytkin ottaa todella alhaalta kiinni - voiko syynä olla ilma järjestelmässä? Taajama-ajossa aika hankala ajettava tällä hetkellä. ( ja ilmausruuvi katkeaa varmaan vuorenvarmasti, vai mitä) Kiitollinen vastauksista!
Re: 9000 kytkimen ilmaus ja..
Itse ilmasin seuraavasti: letku ilmausruuvvin päähän, ruuvvi auki ja isolla lääkeruiskulla painoin nestettä. Kun säiliöön ei tule enää kuplia pitäisi kytkin olla ilmattu.
Re: 9000 kytkimen ilmaus ja..
Letkun voi surutta vaihtaa kunhan huomioi, että uusi kestää jarrunesteen. Sinulla saattaa myös vuotaa pääsylinterin tiivisterenkaat jolloin järjestelmään pääsee ilmaa. Edellä kerrotiinkin jo paras tapa ilmaamiseen. Nippa on sellaisessa paikassa ettei se joudu pahemmin kosteudelle alttiiksi, kuten jaarunipat. Aukeaa tosin yleensä napsahtaen aiheuttaen sydänpysähdyksen 

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: 9000 kytkimen ilmaus ja..
Kiitoksia kovasti....mutta onko tosiaan niin, että kytkinneste ´pumpataan´ ILMAUSRUUVISTA sisään?? Tähän asti omien kokemuksien perusteella ( eri autoja) toimitaan juuri päinvastoin - eli ilmausruuvista poistetaan liika ilma???
Re: 9000 kytkimen ilmaus ja..
Itsellä venttiilillä varustettu korkki jarru/kytkinnestesäiliöön ja manuaalipumppu. Sillä pumpataan säiliöön pieni paine, kytkimen ilmausruuvi auki ja ilmat mäkeen. Tehdään niin monta kertaa että nesteet on vaihtuneet ja neste kirkasta ja ilma poistunut!pullover kirjoitti:Kiitoksia kovasti....mutta onko tosiaan niin, että kytkinneste ´pumpataan´ ILMAUSRUUVISTA sisään?? Tähän asti omien kokemuksien perusteella ( eri autoja) toimitaan juuri päinvastoin - eli ilmausruuvista poistetaan liika ilma???
Tämä toimenpide esimerkiksi vuosittain säästää kytkinjärjestelmää ja sen sylintereitä pysymään kunnossa pitkään sillä monikaan teeseitsemies "EI" tiedä tai huomaa että esim jarrunesteiden vaihto ei vaikuta kytkinnesteiden laatuun vaikka samasta säiliöstä tulee


PS. Sen huomaa siitä nesteen väristä jollei kytkimen nesteitä ole juuri vaihdettu.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: 9000 kytkimen ilmaus ja..
Kytkimen ilmaamisesta on kirjoitettu ennenkin, mm:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=23870
http://www.quasimotors.com/bleeding_the_clutch.htm
http://townsendimports.com/Web/transmis ... hbleed.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=23870
http://www.quasimotors.com/bleeding_the_clutch.htm
http://townsendimports.com/Web/transmis ... hbleed.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 kytkimen ilmaus ja..
Mik4 kirjoitti:Itse ilmasin seuraavasti: letku ilmausruuvvin päähän, ruuvvi auki ja isolla lääkeruiskulla painoin nestettä. Kun säiliöön ei tule enää kuplia pitäisi kytkin olla ilmattu.
Itse olen molempia edellä mainittuja kokeillut. Tämä vaihtoehto on ehdottomasti parempi. Tosin jos on putkistossa vanhaa nestettä kannattaa se puhaltaa/valuttaa pois ennen kuin painaa sen säiliöön. Suosittelen laittamaan kierteen aukaisusprayta varmuudeksi nippaan ennen aukaisua.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: 9000 kytkimen ilmaus ja..
Tästä syystä kannatan ehdottomasti säiliön "pikku"paineistusta jotta kaikki p***at saa samalla pois kierrosta eikä niitä tungeta sinne säiliöön!pevi kirjoitti:Mik4 kirjoitti:Itse ilmasin seuraavasti: letku ilmausruuvvin päähän, ruuvvi auki ja isolla lääkeruiskulla painoin nestettä. Kun säiliöön ei tule enää kuplia pitäisi kytkin olla ilmattu.
Itse olen molempia edellä mainittuja kokeillut. Tämä vaihtoehto on ehdottomasti parempi. Tosin jos on putkistossa vanhaa nestettä kannattaa se puhaltaa/valuttaa pois ennen kuin painaa sen säiliöön. Suosittelen laittamaan kierteen aukaisusprayta varmuudeksi nippaan ennen aukaisua.
Niinkuin pevi tuossa mainitsi hän kannattaa tuota ruiskusysteemiä ja valuttamista/ puhaltamista ja toimiihan tämä.
Itse hankin joskus 15? vuotta sitten tuon ilmaussysteemin jostain? varaosaliikkeestä ja mukana on myös letku jolla saa ilmaa auton renkaasta, mutta olen tuota manuaalipumppua käyttänyt varmuuden vuoksi!??
Mielestäni tärkeintä ei ole TYYLI vaan se että vaikkapa vuosittain vaihdat ne kytkimen nesteet ylä, ala ja vaikkapa takakautta

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: 9000 kytkimen ilmaus ja..
Jep, tein tuon lääkeruisku operaation ja se toimi erinomaisesti. Aikaa meni alle 5 min. ja nyt kytkin toimii. ( nesteetkin ovat jo aika uudet kun se ehti varmaan pari pullollista valuttaa silloin kun vielä vuosi ) SUURKIITOS kaikille tietäjille!