9000 kytkimen ilmaus ja..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pullover
"Kaasari"

9000 kytkimen ilmaus ja..

Viesti Kirjoittaja pullover »

Tervehdys! Näin uutena untamona Saabistina kysyisin viisaammilta - Miten kytkimen ilmaus järkevimmin onnistuisi -91 vm. 9000cc 2l i :ssa? Polkimen pääsylinterin ´kumiletku´- joka tulee säiliöstä - on tiputtanut ( tai tiputtaa? ) nestettä kabiiniin. Letku ei näytä ´tehdasvalmisteiselta´ asennukselta. Voiko sen ilman pahempia manöövääreja koittaa vaihtaa. Onko ihan Etola-kamaa`? Mittoja?? Kytkin ottaa todella alhaalta kiinni - voiko syynä olla ilma järjestelmässä? Taajama-ajossa aika hankala ajettava tällä hetkellä. ( ja ilmausruuvi katkeaa varmaan vuorenvarmasti, vai mitä) Kiitollinen vastauksista!
Mik4
"Aero"
Viesti:

Re: 9000 kytkimen ilmaus ja..

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Itse ilmasin seuraavasti: letku ilmausruuvvin päähän, ruuvvi auki ja isolla lääkeruiskulla painoin nestettä. Kun säiliöön ei tule enää kuplia pitäisi kytkin olla ilmattu.
pevi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja pevi »

Letkun voi surutta vaihtaa kunhan huomioi, että uusi kestää jarrunesteen. Sinulla saattaa myös vuotaa pääsylinterin tiivisterenkaat jolloin järjestelmään pääsee ilmaa. Edellä kerrotiinkin jo paras tapa ilmaamiseen. Nippa on sellaisessa paikassa ettei se joudu pahemmin kosteudelle alttiiksi, kuten jaarunipat. Aukeaa tosin yleensä napsahtaen aiheuttaen sydänpysähdyksen :lol:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
pullover
"Kaasari"

Kiitoksia kovasti....mutta onko tosiaan niin, että kytkinneste ´pumpataan´ ILMAUSRUUVISTA sisään?? Tähän asti omien kokemuksien perusteella ( eri autoja) toimitaan juuri päinvastoin - eli ilmausruuvista poistetaan liika ilma???
J.V.A
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

pullover kirjoitti:Kiitoksia kovasti....mutta onko tosiaan niin, että kytkinneste ´pumpataan´ ILMAUSRUUVISTA sisään?? Tähän asti omien kokemuksien perusteella ( eri autoja) toimitaan juuri päinvastoin - eli ilmausruuvista poistetaan liika ilma???
Itsellä venttiilillä varustettu korkki jarru/kytkinnestesäiliöön ja manuaalipumppu. Sillä pumpataan säiliöön pieni paine, kytkimen ilmausruuvi auki ja ilmat mäkeen. Tehdään niin monta kertaa että nesteet on vaihtuneet ja neste kirkasta ja ilma poistunut!
Tämä toimenpide esimerkiksi vuosittain säästää kytkinjärjestelmää ja sen sylintereitä pysymään kunnossa pitkään sillä monikaan teeseitsemies "EI" tiedä tai huomaa että esim jarrunesteiden vaihto ei vaikuta kytkinnesteiden laatuun vaikka samasta säiliöstä tulee 8) 8O !
PS. Sen huomaa siitä nesteen väristä jollei kytkimen nesteitä ole juuri vaihdettu.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mik4 kirjoitti:Itse ilmasin seuraavasti: letku ilmausruuvvin päähän, ruuvvi auki ja isolla lääkeruiskulla painoin nestettä. Kun säiliöön ei tule enää kuplia pitäisi kytkin olla ilmattu.

Itse olen molempia edellä mainittuja kokeillut. Tämä vaihtoehto on ehdottomasti parempi. Tosin jos on putkistossa vanhaa nestettä kannattaa se puhaltaa/valuttaa pois ennen kuin painaa sen säiliöön. Suosittelen laittamaan kierteen aukaisusprayta varmuudeksi nippaan ennen aukaisua.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
J.V.A
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

pevi kirjoitti:
Mik4 kirjoitti:Itse ilmasin seuraavasti: letku ilmausruuvvin päähän, ruuvvi auki ja isolla lääkeruiskulla painoin nestettä. Kun säiliöön ei tule enää kuplia pitäisi kytkin olla ilmattu.

Itse olen molempia edellä mainittuja kokeillut. Tämä vaihtoehto on ehdottomasti parempi. Tosin jos on putkistossa vanhaa nestettä kannattaa se puhaltaa/valuttaa pois ennen kuin painaa sen säiliöön. Suosittelen laittamaan kierteen aukaisusprayta varmuudeksi nippaan ennen aukaisua.
Tästä syystä kannatan ehdottomasti säiliön "pikku"paineistusta jotta kaikki p***at saa samalla pois kierrosta eikä niitä tungeta sinne säiliöön!
Niinkuin pevi tuossa mainitsi hän kannattaa tuota ruiskusysteemiä ja valuttamista/ puhaltamista ja toimiihan tämä.
Itse hankin joskus 15? vuotta sitten tuon ilmaussysteemin jostain? varaosaliikkeestä ja mukana on myös letku jolla saa ilmaa auton renkaasta, mutta olen tuota manuaalipumppua käyttänyt varmuuden vuoksi!??
Mielestäni tärkeintä ei ole TYYLI vaan se että vaikkapa vuosittain vaihdat ne kytkimen nesteet ylä, ala ja vaikkapa takakautta :o ?!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
pullover
"Kaasari"

Jep, tein tuon lääkeruisku operaation ja se toimi erinomaisesti. Aikaa meni alle 5 min. ja nyt kytkin toimii. ( nesteetkin ovat jo aika uudet kun se ehti varmaan pari pullollista valuttaa silloin kun vielä vuosi ) SUURKIITOS kaikille tietäjille!
Vastaa Viestiin