Etupyörän laakeri.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Etupyörän laakeri.

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

JouniCSE kirjoitti: Joten ton lakrun kanssa lienee syytä olla huolellinen kun sitä vaihtaa.
Laakerit vaihdettu Raskkoneessa jossa varmasti vaihdettu muutakin kuin tuon Saabin etupyörän laakerit ja raskaampiin ajoneuvoihin joten se siitä laakereiden laadusta :? !
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Etupyörän laakeri.

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

MacTurbo kirjoitti:Nyt on kokemusta kahdesta motonetin laakerista, käyttöikä 2v kilometrejä max 30000. :?
Jaahas, laakeri vaihdettu.
Osoittautui viimeksi vaihdetuksi (viime kesänä), kilometrejä takana ehkä 10 000.

Jännä juttu, laakeri ei ole väljä, mutta pyörittäessä tuntuu kuin olisi hiekkaa välissä.
Rasvaa pursunut ulos sisäpuolen suojan välistä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Etupyörän laakeri.

Viesti Kirjoittaja veijo »

Onko rasvan pursuminen ulos napamutterin ympärille normaali ilmiö takapyörän laakereissa ?

Voisiko/kannattaisiko pois pursuneen rasvan tilalle laittaa uutta rasvaa ?

Uuden rasvan saisi laakerin sisään esim. sorvaamalla muovitangosta paksuseinämäisen putkenpätkän, jonka sovitus on tiukka sekä akseliin, että pyörän navan sisäaukkoon. Sitten vain rasvaa pyörännapaan, työntää muoviputken pätkällä rasvat tiiviisti laakeria vasten ja huitaisee sitten nuijalla muoviputken päähän, jolloin hydraulinen paine purskauttaa rasvat laakerin läpi ABS anturin kehälle ? Tähystämällä läpi pursuneen rasvan määrää, voisi nuijimisen lopettaa ennen kuin hammaskehä on täynnä vaseliinia.

Irrotin takapyörän navat, jotta sain ruostuneiden jarrukilpien etummaiset kiinnitysruuvit auki. Nyt jarrukilvet ovat hiekkapuhallettu ja puhkiruostuneen reunakaaren päälle hitsattu 1mm paksusta haponkestävästä pellistä taivutettu suikale, pohjamaalattu siveltimellä ISOPON sinkkimaali, ja pintamaalattu bilteman valkoisella lakkamaalilla. Suihkautan vielä kotelonsuojavahan pintamaalin päälle, koska siveltimellä vedettäessä maalikerrosten paksuudet vaihtelevat paljon.

Etujarrukilville em. hiekkapuhallus-hitsaus-maalaus -remonttia ei kannata tehdä, koska niitä on saatavilla vielä uutena Jkylän pro car servicen kautta tilaamalla: https://shop.speedparts.se/en/prod/9000 ... 02671.html

Jarrupalojen ollessa poissa, apukuskin puoleisesta takalaakerista kuului hankaavaa ääntä, joten ajattelin että ABS hammaskehälle kertynyt lika hankaa ABS anturin rikki, siis hammaskehän putsaus oli toinen perustelu miksi irroitin takapyörien navat.
Alkuperäinen purkuhommien aloittamisperuste oli siinä, että reilut puoli vuotta ulkona pukkien päällä säilytetyn auton uudet jarrulevyt olivat ruostuneet uusiin jarrupaloihin kiinni, joten jarrupalojen pois otto ja jarrulevyjen kiillotus pakottivat joka tapauksessa aloittamaan purkuhommat. Kun projektiauto (turbotonnari) on joka tapauksessa ollut jo pitkään pukkien päällä, niin tekee sitten samalla kertaa myös vähemmän tärkeiden osien, siis jarrrukilpien kunnostuksen, ja ehkä myös laakerien rasvauksen ?

Motonetin 9.5€ MTX nivelväännin ei sovellu napamutterin avaamiseen, toinen nivelen haarukoista napsahti poikki: http://www.motonet.fi/fi/tuote/767066/M ... n-425mm-12

Rakensin tällaisen T -liukuvääntimen erillisistä osista: 1/2" pitkästä motonetin jatkovarresta ja hylsysarjan mukana tulleesta T -hylsystä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/767051/T ... n-34-450mm
Jatkovarsi vääntyi hiukan, mutta pyörän mutterit aukesivat.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1782
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Etupyörän laakeri.

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kun irrotan jarrulevyt siveltelen pölykilvet pellavaöljyllä, joka imeytyy ruosteeseen suojaten kilvet erinomaisesti.

Jo hintakin takaa 9.50€, että työkalu ei kestä niissä hommissa. Samassa kuvassa näkee Bahcon vastaavia 10-kertaisella hinnalla. Eikä nämä uudet Bahcoktaan ole sitä mitä ne vanhat.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Etupyörän laakeri.

Viesti Kirjoittaja veijo »

pevi kirjoitti:Kun irrotan jarrulevyt siveltelen pölykilvet pellavaöljyllä, joka imeytyy ruosteeseen suojaten kilvet erinomaisesti.
Muistaakseni pellavaöljyä on kahdenlaista: Keitettyä ja keittämätöntä, keittämättömän ongelmana on homehtuminen, no ehkä se yleisesti saatavilla oleva on keitettyä (homehtumatonta).

Näitä voisi myös käyttää pölykilpien paikoillaan ollessa tapahtuvaan ruostesuojaukseen:

"... hyvä tunkeutumiskyky ja erinomainen roiskeveden kesto. CRC Multilube on sinertävän läpikuultava ja se ei valu."(http://www.motonet.fi/fi/tuote/606020/C ... lube-500ml)

"CRC Sisu synteettinen terva. Suojaa pitkään ruostumiselta."(http://www.motonet.fi/fi/tuote/606046/C ... oljy-300ml)

Tavallisen tervan ongelmana on happamuus: Kun vesi huuhtelee tervaa pois, sen tervan välistä paljastuva hapan rauta ruostuu. Ehkä tuossa synteettisessä tervassa on vähemmän happamuutta (?)

Jos onnistuisi pujottamaan muovikalvon jarrulevyn ja pölykilven väliseen rakoon, voisi muovikalvon ja pölykilven väliseen rakoon sen jälkeen suihkauttaa ruostesuoja sprayta ilman että sitä päätyy (kovin paljon) jarrulevyyn.
pevi kirjoitti: ... Eikä nämä uudet Bahcoktaan ole sitä mitä ne vanhat.
Taiwanissa valmistetun Bachon laadun heikkenemisen huomaa tästä jarruputkityökalusarjasta:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/765240/B ... okalusarja

Kiristysruuvien -ja muttereiden kierteitä pinnoittava kromaus on niin heikkolaatuista, että se lähtee irti jo ensimmäisellä käyttökerralla, jonka jälkeen ruuvien kiertäminen muuttuu äärimmäisen raskaaksi. No jäykkäharjaksisella teräsharjalla voi poistaa kierteitä tukkivat krominpalaset, ja sen jälkeinen kierteiden öljyäminen palauttaa työkalun takaisin käyttökuntoon. Heikkolaatuinen kromaus näkyy myös putkia kiinni puristavissa koloissa: Koloissa olevat urat ovat osittain tukkeutuneet epätasaisesti levinneestä kromauksesta.

Jarruputkien työkalusarjoja on tapana virheellisesti nimittää kaksoiskartio työkalusarjoiksi, mielestäni oikeampi nimitys olisi kuplakartiosarja:

http://keeppcquiet.blogspot.fi/2016/01/ ... using.html

Projektisaabbini takajarruletkut olivat pyörien poiston jälkeen yli puoli vuotta takakierrejousien aiheuttamassa venytyksessä, jonka seurauksena jarrusatulan lähellä olevat hapertuneet, jarruletkujen päällä olevat kumiletkun pätkät halkesivat pituussuuntaan, kun kierrejousien voima veti jarruletkuihin jyrkän ~ 90 asteen mutkan. Sen vuoksi päätin vaihtaa takajarruletkut, joiden korinpuoleisessa päässä olevissa liitoksessa olevat M10 jarruputken mutterien kannat olivat ruostuneet niin pieniksi, että jouduin poistamaan ne kulmahiomakoneen hiontalaikalla. Sen jälkeen hioin tehdastekoisen kuplakartiot pois jarruputkien päistä, ja viilasin putkien päät suoraan kulmaan lattaviilalla, ja tein em. Bahcon työkalulla uudet kuplakartiot jarruputkien päihin. Ajatuksena oli säilyttää alkuperäiset jarruputket mahdollisimman pitkinä, jolloin ~5mm lyhentyneet jarruputket menisivät vielä paikoilleen vanhoihin kiinnikkeisiinsä, eikä jarruputkiin tarvitsisi asentaa ylimääräistä jatkoliitintä.

Jatkossa aion tunkata jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä taka-akselia ylöspäin pullotunkilla sitä mukaa kun nostan autoa toisella tunkilla, jonka ansiosta suoraksi työntyvän kierrejousen voima ei tee jyrkkää mutkaa jarruletkuun. No ehkä voisi rakentaa hallitunkkiin taka-akseliin sopivan adapterin, joka avulla koko auton takapään voisi nostaa ilmaan keskeltä taka-akselia nostamalla. No ehkä hallitunkkia ei saa pujotettua auton taka-akselin alle, voisi vaatia minikokoisen rasvamontun kaivamista pihalle: Minirasvamontuun taka-akseli adapterilla varustettu hallitunkki, ja sitten ajaa auton minirasvamontun päälle ja nostaa auton ylös taka-akselista nostamalla, niin säästää jarruletkuja ylimääräiseltä rasitukselta.

Mietin vielä tuota pyöränlaakerien voitelua: Se voisi onnistua, jos puristaisi napamutteria kiristämällä muovilevystä leikatun (sorvatun) tiiviin laipan (rinkulan) avulla muovilevyn ja laakerin väliseen tilaan laitetun uuden vaseliinin laakerin läpi. Muovilevyyn tulisi tehdä kierteet ulosvetoruuveille, jotta vaseliinin puristamisen jälkeen muovilevyn saisi vedettyä pois ulosvetoruuvien avulla ennen napamutterin lopullista kiristämistä. Muovirinkulan sovitus akseliin ja laakeripesään tulisi olla hyvin tiivis, jotta vaseliini ei karkaisi muovirinkulan reunoilta. Ehkä joutuisi sorvaaman muovirinkulan sisäreikään ja ulkokehällä urat kumisille O -rengas tiivisteille, joiden avulla saisi estettyä vaseliinin karkaamisen väärään suuntaan.
Vastaa Viestiin