Ajotieturin valaistus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tupalja
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2004 18:53

Ajotieturin valaistus

Viesti Kirjoittaja tupalja »

Mikä vaivaa ysitonni cse:n ajotieturin valoa? (scc) Kun ei muutu enää
ulkovalaistuksen mukaan. Onko jossain joku anturi joka säätää tieturin
numeroiden valoa päivänvalon mukaan.Nyt on himmeä koko ajan.
Itse valossa ei ole vikaa,koska virran ollessa katkaistuna info näppäintä
painettaessa, valo on täydessä tehossa.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Jostain pitäisi löytyä (ilmeisesti) LDR-vastus, 9-3:ssa se on näytön vieressä kirkkaan "linssin" alla.

Joku tonnariin perehtynyt kertoo kohta varmaa tarkempaa ohjetta.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

tuttu juttu

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tämä oli nyt sitten tietääkseni jo viides auto, jossa SCC tekee saman tempun. Vika on suurella todennäköisyydellä SCC:n valotransistorissa. En ole vielä tarkemmin tutkinut SCC:tä sisältä. Itselläni on työpöydällä yksi oireileva odottamassa tutkimista, mutta sinne se vika 100% varmuudella jää. EDU on ehjä. SCC vasemmassa alareunassa on pieni silmä, joka mittaa valoisuutta, silmän takana on foto transistori tms. ei se ainakaan fotovastus ole. Lampun ohjauspiirihän toimii koska nimenomaan INFO-näppäintä painettaessa valo näkyy kirkaana ( siis nimenomaan, kun virat-avain on pois päältä ). Vaikuttaisi olevan tyypillinen ainakin vm 95 SCC:ssä.

Jos joku on jo saanut selville mikä siellä SCC:ssä mättää olisi kiva jos saisi infoa siitä tälle palstalle.
Työkaverille tehtiin merkkihuollossa tilapainen ohitus kytkemällä SCC:hen tulevat keltaiset johdot vastuksen kautta yhteen. Vastuksen arvoa en tullut katsoneeksi, mutta ideana oli nimenomaan kytkeä vira-avaimen jälkeen tuleva +12 volttia vastuksen kautta SCC/EDU:n valon ohajuspiiriin. Taisi olla huollossa selkeä, tuttu juttu, kun eivät kauempaa sitä ihmetelleet. Varmaan tehtaalta oli lähetetty jokin ohje vian ohittamiseksi. Eli tuttu tiedostettu homma.
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Alunperin siellä lienee juuri tuollainen fototransistori, oman tieturin valaistuksen korjasin kuitenkin tavallisella ldr vastuksella. Tosin valon pääsyä vastukselle joutui hieman rajoittamaan, jotta sai valaistuksen kohdalleen. (pala erkkaria eteen) Hyvin on kuitenkin pelannut ja osa maksoi 1€. Kokeilin myös jonkin sortin fototransistoria, mutta niitä on vissiin erilaisia, eikä minun yksilö ollut sopiva.. :roll:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Vikaa mullakin SCC:ssä

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Moron,

Itse en ole mikään sähköalan ammattilainen :oops: , eli voiskos joku kertoa mitä palikka on kyseessä: LDR N49AY LDR? (viitaten edelliseen linkkiin).

Nimittäin pitäis hankkia ko palikka,jotta sähkärikaverini sais vaihtaa ko. palikan. Mutta en kehtaa mennä elektroniikka liikkeeseen hakemaan "jotain" sähköjuttuu....

(Miten muuten teillä oireilee ko härveli: onko se kirkas vai suht tumma koko ajan?)


Terv Sami R.
SCC:n suhteen suht noviisi
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Vikaa mullakin SCC:ssä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Reddragon kirjoitti:Itse en ole mikään sähköalan ammattilainen :oops: , eli voiskos joku kertoa mitä palikka on kyseessä: LDR N49AY LDR? (viitaten edelliseen linkkiin).

Nimittäin pitäis hankkia ko palikka,jotta sähkärikaverini sais vaihtaa ko. palikan. Mutta en kehtaa mennä elektroniikka liikkeeseen hakemaan "jotain" sähköjuttuu....
LDR tarkoittanee Light Dependant Resistor ja tuon osan saat elektroniikkakomponentteja myyvän liikkeen tiskiltä kun kerrot että haluat LDR N49AY:n. Tuskin tuolla tiedolla on kovin monenlaista osaa tarjolla, korkeintaan pintaliitosmalli ja tavallinen... ja pintaliitosmalliahan et halua.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi olla että N47AY ja N49AY on Maplinin omia koodeja valovastukselle, ja täkäläiset komponenttikauppiaat eivät osaa myydä tuolla koodilla mitään, kovin monta erilaista valovastusta hyllystä ei löydy.

Tuolla keskustelussa N47AY:lle mainittiin speksiksi 16 - 24 kOhm, Maplinin sivuilta 16 kOhm - 0,5 MOhm. Ja Maplinin sivuilta edelleen N49AY:lle 77 kOhm - 5MOhm.

Tässä erään Suomen Huoltopalvelusta saatavilla olevan valovastuksen speksit sanovat 500-1kohm kirkkaassa valossa, 5 - 10k huoneenvalossa, 1 MOhm pimeässä. Ja se taas ei ole kovin kaukana siitä mitä Mark E tuolla oli omasta SCC:stänsä mitannut (8 kOhm - 7 MOhm).

Voihan sitä aina kokeilla :-)
Viimeksi muokannut jus, To Kesä 24, 2004 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

eikun elektroniikkakauppaan

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Kiitos infosta, halusin vain vähän selventää ennenkuin menen mokaamaan itsení täydellisesti.

Terv Sami R.
Airomies
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Kesä 24, 2004 17:20
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Airomies »

Itse olen homman hoitanut juottamalla hyppylangan fototransistorin tilalle, hyvin on toiminut kaikissa kolmessa autossa mihin olen tuon tehnyt. Taitaa johtua laiskuudesta (tai piheydestä) kun en ole viitsinyt mennä osaa ostamaan :D


-Airomies ja mela 8O
Vastaa Viestiin