9000 sammuu kylmänä ja nykii välillä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saab80
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:12

9000 sammuu kylmänä ja nykii välillä

Viesti Kirjoittaja Saab80 »

Tehny muutaman kerran kylmänä nyt sellasta kun oon lähteny töistä ja vaihtanu pihalla kakkosvaihteelle ja painanu kytkimen pohjaan niin auto sammuu. Samaten kun polkasee kaasua reilummin auton ollessa paikallaan niin kierrokset tippuu ensin jonnekin 600 tietämiin ja sitten palaa normaalityhjäkäynnille sinne 900 paikkeille, mutta seilaa hieman 900 molemmin puolin. Sit on kans sellanen vika et kun ajaa esim. pikkutiellä hiljaa tai hiljentää risteykseen vaihde päällä niin alkaa ajoittain nykimään oikein kunnolla. Kytkin pohjaan niin loppuu. Kyselin jo aikasemminkin foorumilla samantyyppisestä viasta kun auto sammui ajossa välillä ja silloin syypäänä oli by-pass-venttiili joka on nyt kunnossa. Silloin tarkistin myös tyhjäkäyntiventtiilin ja luisti liikkui auki sekä kiinni kun antoi napoihin 12 V. Voisko kaasuläpän asennontunnistin aiheuttaa tällaista vikaa tai lämpöanturi vai mistähän kiikastaa :?:

HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE :!:
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: 9000 sammuu kylmänä ja nykii välillä

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Saab80 kirjoitti:Tehny muutaman kerran kylmänä nyt sellasta kun oon lähteny töistä ja vaihtanu pihalla kakkosvaihteelle ja painanu kytkimen pohjaan niin auto sammuu. Samaten kun polkasee kaasua reilummin auton ollessa paikallaan niin kierrokset tippuu ensin jonnekin 600 tietämiin ja sitten palaa normaalityhjäkäynnille sinne 900 paikkeille, mutta seilaa hieman 900 molemmin puolin. Sit on kans sellanen vika et kun ajaa esim. pikkutiellä hiljaa tai hiljentää risteykseen vaihde päällä niin alkaa ajoittain nykimään oikein kunnolla. Kytkin pohjaan niin loppuu. Kyselin jo aikasemminkin foorumilla samantyyppisestä viasta kun auto sammui ajossa välillä ja silloin syypäänä oli by-pass-venttiili joka on nyt kunnossa. Silloin tarkistin myös tyhjäkäyntiventtiilin ja luisti liikkui auki sekä kiinni kun antoi napoihin 12 V. Voisko kaasuläpän asennontunnistin aiheuttaa tällaista vikaa tai lämpöanturi vai mistähän kiikastaa :?:

HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE :!:

Hyvää juhannusta sinulle ja mauillekkin saabisteille.

Kerrotko mikä auto tarkalleen on kyseessä ja siihen liittyvät tiedot ? Ongelma voi olla myös ilmamassamittarissa tai MAF anturissa, vuosimallista riippuen tietenkin...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab80
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:12

Viesti Kirjoittaja Saab80 »

Auto on 9000 turbo vm. 86 virranjakajallinen malli ja boschin lh jetronic-ruiskulla varustettu. Vaihdoin äskettäin tulpat, sytkäjohdot, virranjakajan kannen, pyörijän ja ilmanputsarin ja ei auttanut.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Oletko kattonut ja putsannut ilmamassamittarin liittimen?

Oma 9000:n kiukutteli aika lailla, koska liitin oli täynnä jotain ihme mönjää!!!

Äiteen OG 900 16V:ssa rupeaa tyhjäkäynti seilaamaan ja tasasella ajaessa nyppimään välillä, tähän auttaa liittiimen putsaus ja suihkaus CRC:tä !

Kannattaa ainakin koittaa, ei tuossa ainakaan häviä mitään :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kukahan riiviö on näitä Saabeja käynyt järjestelmällisesti läpi ja työntänyt IMM liittmen mönjää täyteen, minullakin nimittäin oli:
Kuva

Sain putsattua kun otin johtoliittimen kynnet irti rungosta ja putsailin yksitellen.

Kaasuläpän asentokytkimen luulisi oireilevan samalla tavalla kylmänä ja kuumana, joten vika ei ehkä ole siinä. Helppohan se on silti testata. Kaasuläpän kiinni ollessa pitää olla kontakti keskimmäisen ja toisen reunimmaisen piikin välillä (mulla lokasuojanpuoleinen, kun asentokytkimen liitin on alaspäin). Ja kun kaasuläppää lähtee avaamaan kone sammuksissa, mikrokytkimen naksahdus pitää kuulua ~heti samantien ja em. piikkien kontakti katkeaa. Ja sulkeutuessa päinvastoin.

Lämpöanturinkin vastusarvoja voi mittailla kylmällä ja kuumalla koneella, mutta omassani mittaamalla en onnistunut omastani vikaa toteamaan ennen anturin irrottamista.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437

Minkälainen on kaasuläppäsi perussäätö? Sammuuko kone jos lytistät tyhjäkäyntimoottorin letkun lyttyyn niin ettei ilma kulje sitä kautta? Oletko puhdistanut läppäkotelon?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Uteliaisuuttani tuosta kaasuläpän asentotunnistimesta vielä (LH-Jetronic 2.2). Olen ymmärtänyt, että tunnistimessa on ns. tyhjäkäyntiasento ja täyskaasuasento. Eli painettaessa kaasua tämä toinen kontakti avautuu ja kaasun ollessa pohjassa toinen kontakti sulkeutuu. Vapautettaessa kaasu tapahtuu tietysti päinvastoin. Uudemmassa 2.4 versioissa on taas tietojeni mukaan käytössä potentiometri, jolloin kaasuläpän asentotieto saadaan portaattomana. Olenkohan oikeassa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, en vaan kirjoittanut mitään täyskaasuasennosta kun se tuskin vaikuttaa sammahteluun. Kun läppä on täyskaasuasennossa (72 astetta tms auki), keskimmäinen pinnin ja sen toisessa reunassa olevan pinnin välillä on yhteys.

Virallinen dokumentti löytyy
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

jus kirjoitti:Juu, en vaan kirjoittanut mitään täyskaasuasennosta kun se tuskin vaikuttaa sammahteluun. Kun läppä on täyskaasuasennossa (72 astetta tms auki), keskimmäinen pinnin ja sen toisessa reunassa olevan pinnin välillä on yhteys.

Virallinen dokumentti löytyy
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip

Erittäin mielenkiintoisia dokumentteja, kiitos niistä. Itselläni on -89 mallinen 900i 16V (LH-Jetronic 2.2) ja noita pystyy tietysti melko pitkälle soveltamaan siihenkin. Ei sinulta kuitenkaan sattuisisi löytymään vastaavaa "tietopläjäystä" polttoainelaitteista juuri tuohon omaan malliini?
Saab80
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:12

Viesti Kirjoittaja Saab80 »

No niin, elikkäs tarkistin tuon ilmamassamittarin liittimen ja hyvässä kunnossa oli, mutta kun otin ilmamassamittain irti imuletkusta niin se oli sisältä hieman öljyinen, en tiedä kuuluuko asiaan vai vuotaako jostain tiivisteestä ? Sitten tarkistin tuon kaasuläpän asennontunnistimen noiden ohjeiden mukaan ja kunnossa oli. Seuraavaksi avasin kaasuläppäkotelon ilmaletkun ja huomasin että sekin oli sisältä öljyinen / karstainen samoin kun kotelokin ja puhdistin sen. Seuraavaksi kokeilin vielä puristaa tuon tyhjäkäyntilisäilmaventtiilin ilmaletkun luttuun ja tällöin moottori meinaa sammua. Tuli vaan mieleen että miten tuon öljyn / karstan laita tuolla ilmamassamittarissa ja kaasuläppäkotelossa :?: Olen vasta äskettäin ostanu kyseisen rassin joten tietotaitoa ei vielä oikeen oo riittävästi mut kait se vika vielä löytyy.

Turbosaabismi on mielisairaus kun pitää juhannuksenakin rassailla :twisted:
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Veikkaisin kanssa tuota mitä nimimerkki "jus" ehdotti eli kaasuläpän perussäätöä. Eli vaikka lukkopihdeillä tyhjäkäyntimoottorilta tuleva ilmaletku umpeen ja kaasuläpän säätöruuvista tyhjäkäynti kohdalleen. Sitten vaan akunkenkä irti vaikka 15 minuutiksi, pihdit irti ja käymään tyhjäkäyntiä, tyhjäkäynnin pitäisi nyt tasoittua kohdalleen. Myös kaasuläpän asentoanturi pitää säätää tuon operaation jälkeen. Kolmesta ysitonnaristani (-86, -89, -91) olen säätänyt tyhjäkäynnin noin eikä pulmia ole sen jälkeen ollut. Myös merkkihuollossa suosittelivat ensimmäiseksi tekemään tuon säädön kyseisellä tavalla jos auto sammuu kaasun vapauttamisen jälkeen.
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Saab80
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:12

Viesti Kirjoittaja Saab80 »

Nyt sain toimimaan suht. hyvin eli sääsin kaasuläppää, mikrokytkintä ja kaasuläpän hidastinta. Ilmeisesti kaasuläpän hidastin oli säädetty väärin, koska kierrokset tippui aikasemmin aika nopeasti. Tosin nyt pitää vielä selvittää, että mistä hitosta tota öljyä pääsee tonne imuilmaputkistoon ja kaasuläppäkoteloon. Katselin vaan, että venttilikopasta tulee huohotinletku suoraan imuilmaputkistoon ennen ahdinta, mutta jos öljy tulee huohotinletkusta niin mitäs sille vois tehdä ??

PS. Kiitos taas kerran kaikille vinkeistä :)
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Hienoa, jos auto rupesi toimimaan paremmin! :D Siitä huohotinletkusta, eli itse olen ainakin vetänyt venttiilikopasta lähtevän letkun, (menee imuilmaputkistoon), tukkoon jollakin tulpalla ja klemmarilla. Sitten sopivankokoista letkua venttiilikopan huohotukseen ja letku imusarjan välistä auton alle. :) Ei sotke sen jälkeen imuilmaputkistoa :!:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Saab80 kirjoitti:Nyt sain toimimaan suht. hyvin eli sääsin kaasuläppää, mikrokytkintä ja kaasuläpän hidastinta. Ilmeisesti kaasuläpän hidastin oli säädetty väärin, koska kierrokset tippui aikasemmin aika nopeasti. Tosin nyt pitää vielä selvittää, että mistä hitosta tota öljyä pääsee tonne imuilmaputkistoon ja kaasuläppäkoteloon. Katselin vaan, että venttilikopasta tulee huohotinletku suoraan imuilmaputkistoon ennen ahdinta, mutta jos öljy tulee huohotinletkusta niin mitäs sille vois tehdä ??

PS. Kiitos taas kerran kaikille vinkeistä :)
Tarkistappa ahtimelta lähtevä letku intercoolerille onko öljyssä... Jos on niin ahtimen läpi pukkaa imusarjaan öljyä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin