9000 sammuu kylmänä ja nykii välillä
9000 sammuu kylmänä ja nykii välillä
Tehny muutaman kerran kylmänä nyt sellasta kun oon lähteny töistä ja vaihtanu pihalla kakkosvaihteelle ja painanu kytkimen pohjaan niin auto sammuu. Samaten kun polkasee kaasua reilummin auton ollessa paikallaan niin kierrokset tippuu ensin jonnekin 600 tietämiin ja sitten palaa normaalityhjäkäynnille sinne 900 paikkeille, mutta seilaa hieman 900 molemmin puolin. Sit on kans sellanen vika et kun ajaa esim. pikkutiellä hiljaa tai hiljentää risteykseen vaihde päällä niin alkaa ajoittain nykimään oikein kunnolla. Kytkin pohjaan niin loppuu. Kyselin jo aikasemminkin foorumilla samantyyppisestä viasta kun auto sammui ajossa välillä ja silloin syypäänä oli by-pass-venttiili joka on nyt kunnossa. Silloin tarkistin myös tyhjäkäyntiventtiilin ja luisti liikkui auki sekä kiinni kun antoi napoihin 12 V. Voisko kaasuläpän asennontunnistin aiheuttaa tällaista vikaa tai lämpöanturi vai mistähän kiikastaa
HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE
HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE
Re: 9000 sammuu kylmänä ja nykii välillä
Saab80 kirjoitti:Tehny muutaman kerran kylmänä nyt sellasta kun oon lähteny töistä ja vaihtanu pihalla kakkosvaihteelle ja painanu kytkimen pohjaan niin auto sammuu. Samaten kun polkasee kaasua reilummin auton ollessa paikallaan niin kierrokset tippuu ensin jonnekin 600 tietämiin ja sitten palaa normaalityhjäkäynnille sinne 900 paikkeille, mutta seilaa hieman 900 molemmin puolin. Sit on kans sellanen vika et kun ajaa esim. pikkutiellä hiljaa tai hiljentää risteykseen vaihde päällä niin alkaa ajoittain nykimään oikein kunnolla. Kytkin pohjaan niin loppuu. Kyselin jo aikasemminkin foorumilla samantyyppisestä viasta kun auto sammui ajossa välillä ja silloin syypäänä oli by-pass-venttiili joka on nyt kunnossa. Silloin tarkistin myös tyhjäkäyntiventtiilin ja luisti liikkui auki sekä kiinni kun antoi napoihin 12 V. Voisko kaasuläpän asennontunnistin aiheuttaa tällaista vikaa tai lämpöanturi vai mistähän kiikastaa
HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE
Hyvää juhannusta sinulle ja mauillekkin saabisteille.
Kerrotko mikä auto tarkalleen on kyseessä ja siihen liittyvät tiedot ? Ongelma voi olla myös ilmamassamittarissa tai MAF anturissa, vuosimallista riippuen tietenkin...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Oletko kattonut ja putsannut ilmamassamittarin liittimen?
Oma 9000:n kiukutteli aika lailla, koska liitin oli täynnä jotain ihme mönjää!!!
Äiteen OG 900 16V:ssa rupeaa tyhjäkäynti seilaamaan ja tasasella ajaessa nyppimään välillä, tähän auttaa liittiimen putsaus ja suihkaus CRC:tä !
Kannattaa ainakin koittaa, ei tuossa ainakaan häviä mitään
Oma 9000:n kiukutteli aika lailla, koska liitin oli täynnä jotain ihme mönjää!!!
Äiteen OG 900 16V:ssa rupeaa tyhjäkäynti seilaamaan ja tasasella ajaessa nyppimään välillä, tähän auttaa liittiimen putsaus ja suihkaus CRC:tä !
Kannattaa ainakin koittaa, ei tuossa ainakaan häviä mitään
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kukahan riiviö on näitä Saabeja käynyt järjestelmällisesti läpi ja työntänyt IMM liittmen mönjää täyteen, minullakin nimittäin oli:
Sain putsattua kun otin johtoliittimen kynnet irti rungosta ja putsailin yksitellen.
Kaasuläpän asentokytkimen luulisi oireilevan samalla tavalla kylmänä ja kuumana, joten vika ei ehkä ole siinä. Helppohan se on silti testata. Kaasuläpän kiinni ollessa pitää olla kontakti keskimmäisen ja toisen reunimmaisen piikin välillä (mulla lokasuojanpuoleinen, kun asentokytkimen liitin on alaspäin). Ja kun kaasuläppää lähtee avaamaan kone sammuksissa, mikrokytkimen naksahdus pitää kuulua ~heti samantien ja em. piikkien kontakti katkeaa. Ja sulkeutuessa päinvastoin.
Lämpöanturinkin vastusarvoja voi mittailla kylmällä ja kuumalla koneella, mutta omassani mittaamalla en onnistunut omastani vikaa toteamaan ennen anturin irrottamista.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437
Minkälainen on kaasuläppäsi perussäätö? Sammuuko kone jos lytistät tyhjäkäyntimoottorin letkun lyttyyn niin ettei ilma kulje sitä kautta? Oletko puhdistanut läppäkotelon?
Sain putsattua kun otin johtoliittimen kynnet irti rungosta ja putsailin yksitellen.
Kaasuläpän asentokytkimen luulisi oireilevan samalla tavalla kylmänä ja kuumana, joten vika ei ehkä ole siinä. Helppohan se on silti testata. Kaasuläpän kiinni ollessa pitää olla kontakti keskimmäisen ja toisen reunimmaisen piikin välillä (mulla lokasuojanpuoleinen, kun asentokytkimen liitin on alaspäin). Ja kun kaasuläppää lähtee avaamaan kone sammuksissa, mikrokytkimen naksahdus pitää kuulua ~heti samantien ja em. piikkien kontakti katkeaa. Ja sulkeutuessa päinvastoin.
Lämpöanturinkin vastusarvoja voi mittailla kylmällä ja kuumalla koneella, mutta omassani mittaamalla en onnistunut omastani vikaa toteamaan ennen anturin irrottamista.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437
Minkälainen on kaasuläppäsi perussäätö? Sammuuko kone jos lytistät tyhjäkäyntimoottorin letkun lyttyyn niin ettei ilma kulje sitä kautta? Oletko puhdistanut läppäkotelon?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30
Uteliaisuuttani tuosta kaasuläpän asentotunnistimesta vielä (LH-Jetronic 2.2). Olen ymmärtänyt, että tunnistimessa on ns. tyhjäkäyntiasento ja täyskaasuasento. Eli painettaessa kaasua tämä toinen kontakti avautuu ja kaasun ollessa pohjassa toinen kontakti sulkeutuu. Vapautettaessa kaasu tapahtuu tietysti päinvastoin. Uudemmassa 2.4 versioissa on taas tietojeni mukaan käytössä potentiometri, jolloin kaasuläpän asentotieto saadaan portaattomana. Olenkohan oikeassa?
Juu, en vaan kirjoittanut mitään täyskaasuasennosta kun se tuskin vaikuttaa sammahteluun. Kun läppä on täyskaasuasennossa (72 astetta tms auki), keskimmäinen pinnin ja sen toisessa reunassa olevan pinnin välillä on yhteys.
Virallinen dokumentti löytyy
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Virallinen dokumentti löytyy
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30
jus kirjoitti:Juu, en vaan kirjoittanut mitään täyskaasuasennosta kun se tuskin vaikuttaa sammahteluun. Kun läppä on täyskaasuasennossa (72 astetta tms auki), keskimmäinen pinnin ja sen toisessa reunassa olevan pinnin välillä on yhteys.
Virallinen dokumentti löytyy
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Erittäin mielenkiintoisia dokumentteja, kiitos niistä. Itselläni on -89 mallinen 900i 16V (LH-Jetronic 2.2) ja noita pystyy tietysti melko pitkälle soveltamaan siihenkin. Ei sinulta kuitenkaan sattuisisi löytymään vastaavaa "tietopläjäystä" polttoainelaitteista juuri tuohon omaan malliini?
No niin, elikkäs tarkistin tuon ilmamassamittarin liittimen ja hyvässä kunnossa oli, mutta kun otin ilmamassamittain irti imuletkusta niin se oli sisältä hieman öljyinen, en tiedä kuuluuko asiaan vai vuotaako jostain tiivisteestä ? Sitten tarkistin tuon kaasuläpän asennontunnistimen noiden ohjeiden mukaan ja kunnossa oli. Seuraavaksi avasin kaasuläppäkotelon ilmaletkun ja huomasin että sekin oli sisältä öljyinen / karstainen samoin kun kotelokin ja puhdistin sen. Seuraavaksi kokeilin vielä puristaa tuon tyhjäkäyntilisäilmaventtiilin ilmaletkun luttuun ja tällöin moottori meinaa sammua. Tuli vaan mieleen että miten tuon öljyn / karstan laita tuolla ilmamassamittarissa ja kaasuläppäkotelossa Olen vasta äskettäin ostanu kyseisen rassin joten tietotaitoa ei vielä oikeen oo riittävästi mut kait se vika vielä löytyy.
Turbosaabismi on mielisairaus kun pitää juhannuksenakin rassailla
Turbosaabismi on mielisairaus kun pitää juhannuksenakin rassailla
-
- "Aero"
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
- Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa
Veikkaisin kanssa tuota mitä nimimerkki "jus" ehdotti eli kaasuläpän perussäätöä. Eli vaikka lukkopihdeillä tyhjäkäyntimoottorilta tuleva ilmaletku umpeen ja kaasuläpän säätöruuvista tyhjäkäynti kohdalleen. Sitten vaan akunkenkä irti vaikka 15 minuutiksi, pihdit irti ja käymään tyhjäkäyntiä, tyhjäkäynnin pitäisi nyt tasoittua kohdalleen. Myös kaasuläpän asentoanturi pitää säätää tuon operaation jälkeen. Kolmesta ysitonnaristani (-86, -89, -91) olen säätänyt tyhjäkäynnin noin eikä pulmia ole sen jälkeen ollut. Myös merkkihuollossa suosittelivat ensimmäiseksi tekemään tuon säädön kyseisellä tavalla jos auto sammuu kaasun vapauttamisen jälkeen.
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Nyt sain toimimaan suht. hyvin eli sääsin kaasuläppää, mikrokytkintä ja kaasuläpän hidastinta. Ilmeisesti kaasuläpän hidastin oli säädetty väärin, koska kierrokset tippui aikasemmin aika nopeasti. Tosin nyt pitää vielä selvittää, että mistä hitosta tota öljyä pääsee tonne imuilmaputkistoon ja kaasuläppäkoteloon. Katselin vaan, että venttilikopasta tulee huohotinletku suoraan imuilmaputkistoon ennen ahdinta, mutta jos öljy tulee huohotinletkusta niin mitäs sille vois tehdä ??
PS. Kiitos taas kerran kaikille vinkeistä
PS. Kiitos taas kerran kaikille vinkeistä
Hienoa, jos auto rupesi toimimaan paremmin! Siitä huohotinletkusta, eli itse olen ainakin vetänyt venttiilikopasta lähtevän letkun, (menee imuilmaputkistoon), tukkoon jollakin tulpalla ja klemmarilla. Sitten sopivankokoista letkua venttiilikopan huohotukseen ja letku imusarjan välistä auton alle. Ei sotke sen jälkeen imuilmaputkistoa
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Tarkistappa ahtimelta lähtevä letku intercoolerille onko öljyssä... Jos on niin ahtimen läpi pukkaa imusarjaan öljyä.Saab80 kirjoitti:Nyt sain toimimaan suht. hyvin eli sääsin kaasuläppää, mikrokytkintä ja kaasuläpän hidastinta. Ilmeisesti kaasuläpän hidastin oli säädetty väärin, koska kierrokset tippui aikasemmin aika nopeasti. Tosin nyt pitää vielä selvittää, että mistä hitosta tota öljyä pääsee tonne imuilmaputkistoon ja kaasuläppäkoteloon. Katselin vaan, että venttilikopasta tulee huohotinletku suoraan imuilmaputkistoon ennen ahdinta, mutta jos öljy tulee huohotinletkusta niin mitäs sille vois tehdä ??
PS. Kiitos taas kerran kaikille vinkeistä
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04