Jotain häikkää tonnikalassa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Kävin eilen testailemassa erästä autoehdokasta, joka on siis Saab 9000 CD (E?) turbo, vuosimallia 1988. Ajokilometrejä on kertynyt 211 000.

Auto tuntui huomattavasti ikäistään nuoremmalta ajossa ja mm. vaihteensiirrin ei takkuillut eikä vaihteet tuntuneet muutenkaan olevan huonossa kunnossa. Auto myös veti erittäin hyvin, ainakin perstuntumalta, eikä kone päällisin puolin näytä todellakaan yli 20 vuotta vanhalta, tosin ahdot tulevat mukaan kohtuu myöhään.. Millä kierroksilla tuon ikäisen pitäisi alkaa ahtamaan kunnolla?. Auto on myös uudelleen maalattu ja helmat korjailtu.

Muutama ikävä juttu kuitenkin ilmeni:
Kylmänä kone kävi suht tasaisesti, mutta lämmettyään alkoi tyhjäkäynti hummailemaan missä sattuu, tippuen välillä 300-400 rpm tienoille, ja sitten taas nopeasti nousten yli 1000 kierrokseen, ja taas tippuen alas. Tasakaasulla ajettaessa en huomannut mitään vastaavaa, eikä auto nykinyt. Myös lämmöt nousivat asteikon keskikohdan ja punaisen alueen puoliväliin, eikä flekti jäänyt pyörimään, kun virta-avaimen irrotti lukosta, vaikka kone oli kuuma. Olisiko termostaatti jumiutunut seisonnassa?

Sitten lisää: Autoon on uusittu etujarrulevyt -ja palat ja tämän jälkeen kiihdytettäessä auto on vilautellut antilock valoa. En uskaltanut absien toimintaa kokeilla, kun autossa oli alla vielä suht uudet talvirenkaat.. Voisiko olla, että huoltamolla on jäänyt ABSien anturi (tai joku sellainen) huonosti kiinni?

Koeajolta palatessani alkoi ajotietokone vilkuttamaan check engine valoa! Kone kuitenkin kävi ajossa aivan normaalisti (tyhjäkäyntiongelma pois lukien). Myyjä sanoi, että tulee käyttämään auton piuhan päässä, jotta saa tietää vikakoodit, mutta mikä tuollaista nyt yleensä voisi aiheuttaa? Ilmamassamittari? Lambda? Kone siis käy kuin kello, mutta tyhjäkäynnillä hummailee oudosti.

Ja sitten oli tietty näitä perus pikkuvikoja, esim. toimimaton hanttarin puolen keskuslukko ja sähköikkuna, sekä takkuileva sähköinen kattoluukku, mutta ne lienevät helppoja korjattavia..?

Siinäpä sitä kysymystulvaa taas olisi.. :oops:
Kojootti5
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Kojootti5 »

Tuohon tyhjäkäynti vikaan varmaan saattaa vaikuttaa kaasuläpän asentoanturi, tai kampiakselin asentoanturi. Tai sitten vain tyhjäkäyntimoottori on tukossa. ABS-anturin johto huonosti kiinni tai rispaantunut, tai sitten huono anturi vain.

En nyt tarkalleen muista miten omassa 2.3T:ssä mitsu heräili, mutta selvä turbo potku (<3) siinä oli, toisinkuin tuossa uudemmassa trionic vermeessä. Jossain 1200-1500 tais lähteä paineet nousemaan ja aika nopeasti oli täydet paineet jo pelissä.
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Onko kallista/hankalaa käydä uusimaan noita antureita? Pääseekö kampiakselin asentoanturiin käsiksi purkamatta puolta autoa? Kaasuläpän asentoanturi kai on aika hyvin käsillä kaasuläppäkotelossa..?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1988 mallisessa kuuluu asiaan että turbo on kunnolla pelissä vasta lähempänä 3000rpm (Garrett T03).

Tyhjäkäyntitemppuilu on lähes varmasti likainen/jumitteleva tyhjäkäyntimoottori.

Kampiakselin asentoanturi on hihnapyörän takana mutta se ei oireile noin, kaasuläpällä taas on asentokytkin läppäkotelon kyljessä mutta sekään ei aiheuttaisi kuvatunkaltaisia oireita.

Vikakoodi on tuon ikäisessä todennäköisesti joko ilmamassamittari tai lämpöanturi. 1988 mallisessa ei ole lambdaa ellei auto ole ruotsista tuotu.

Sähkökattuluukku jos ei suostu työntymään sisään asti niin syy on ruosteessa. Flektin toimimattomuus taas johtuu todennäköisesti hajonneesta flektin anturista tai sen releestä. Jos termostaatti jumittelisi niin flekti kyllä pyörisi. Jos autossa on ilmastointi ja se oli päällä niin toimimaton flekti (releen takia esim.) kyllä nostaa äkkiä lämpöjä normaalin yläpuolelle.

Vaan ihan käyvältä peliltähän tuo kuulostaa jos hinta on kohdallaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Kiitoksia vastauksista kaikille.

Joo hyvältähän se vaikutti, mutta tuo ikä mietityttää.. se on kuitenkin -88, eli joutunee aika läjän letkuja ym konehuoneen puolelle uusimaan toiminnan varmistamiseksi.. kumihan haurastuu, mutta ei liene kallista ostaa jotain random letkua ja pätkiä siitä sitten uusia.

Missäpäin tyhjäkäyntimoottori sijaitsee? Liekö kallis? :?
Voisiko noita käyntiongelmia tulla yksinkertaisesti paskaisista liittimistä?
Entä missä flektin anturi? Siis flekti kyllä huutaa kuin hullu ajossa, mutta kun avaimen nykäisee irti, sammahtaa flekti ja lämmöt nousevat flektin pyörimisestä huolimatta..
Pitänee lähteä ajamaan autoa uudemman kerran tällä viikolla.

Ajotietokoneen näyttö muuten antoi kummallisia kulutuslukemia: se pysyi 30l/100km lukemassa jatkuvasti, eikä lukemat näytössä muutenkaan juuri muuttuneet..
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

EDU nollautunee irrottamalla akun miinusnavan vaikka puoleksi tunniksi?
Ja tyhjäkäyntimoottori auki, osat uimaan bensaan, rassaus, ja takaisin kasaan?
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Suomik »

EDU nollaantuu painamalla "R"-nappia kellon paneelissa yli 5s, se nollaa samalla kertaa keskikulutuksen ja sen johdannaisen eli jäljelläolevalla bensalla ajettavan matkan. Onko se muuten analogikellolla vai DCC:llä eli digitaalikellolla ja monipuolisemmalla ajotietokoneella?

Oletko muuten varma, ettei näytössä ollut koko ajan keskikulutuslukema hetkellisen sijaan? Sehän ei mihinkään muutu koeajon aikana jos sen takana on muutama tuhat km historiaa. Hetkellinen kulutus sen sijaan liikkuu koko ajan johonkin suuntaan välillä 1.6-99.9l/100km (digitaaliversio) tai 5-30l/100km (visuaalisempi mutta epätarkempi "tolppamalli"). No, onhan se 30l/100km liikaa keskikulutukseksikin, että jotain häikkää siellä varmaan on, ehkäpä siihen hummaavaan tyhjäkäyntiinkin liittyen.

Tuota tyhjäkäyntimoottoria ei välttämättä tarvitse avata; sen saa puhdistettua irrotuksen jälkeen ihan ulkoapäin huuhtelemalla kanavat vaikka Mimmin mainitsemalla bensalla. Jos ulos tuleva tavara on todella mustaa (niinkuin varmaan on), pitäisi tuonkin auttaa jo jotain. Sen perusteella voi sitten arvioida, pitääkö moottori avata kokonaan, mutta yleensä ei tarvitse: oireeet häviävät jos vika ylipäätään oli tyhjäkäyntimoottorissa.

Katso tosiaan se kattopelti luukun ympäriltä: näkyykö muodonmuutoksia päällepäin tai kukkasia maalissa: tämä tarkoittaa pellin olevan jo käytännössä puhki. Se, mikä luukun jumittaa on kuitenkin kattopellin alaspokatut reunat luukun aukon sisäpinnalla: pellin ruostuessa sisäpuolelta pokkaukset "turpoavat" kaventaen luukun aukkoa loogisin seurauksin. Pointti on siinä, että tuo on todella työläs (tai kallis jos teettää) korjata kunnolla. Sinänsähän sille ei ole pakko tehdä yhtään mitään, mutta siihen pitää asennoitua jo ostaessa ja huomioida hinnassa. Toimiiko tilttitoiminto normaalisti, eli luukun takareuna nousee ja laskee napista?

Check Engine kannattaa kuunnella (jos siis myyjä lupasi selvittää), mistä herjaa. Syitä voi olla monia, ei välttämättä mitekään vaikeita korjata. Flektistä en olisi kovin huolissani; kyseessä on simppeli kytkentä joka on helppo trouble shootata. Jos kerran ajossa toimii, niin pääkomponentit pitäisi kyllä olla kunnossa. Ilman muuta kannattaa tutkia asia ja hoitaa kuntoon, mutten sen takia jättäisi autoa ostamatta jos se muuten tuntuu olevan hinta-laatu-suhteeltaan kunnossa.

Kilometrit tuota eivät ainakaan paina, mutta ikä karttuu vaikkei ajomäärä paha olisikaan. Ruostehan tuon ikäisessä se ikävin on, mutta jos helmat on laitettu asiallisesti, niin onhan sekin jotain!

Jos mahdollista, tutki autoa lisää vaikka täällä saatujen kommenttien perusteella. Hinnaltaanhan nuo liikkuvat melkeinpä satasissa mieluummin kuin tonneissa. Kunto ja vaikutelma ratkaisevat; ihan pommin kanssa ei kannata aikaa kuluttaa vaikka saisi ilmaiseksi. Kuluja voi tulla käyttökunnossapidosta, mutta osia saa, tuota on helppo ropata itse ja täältä saa kyllä neuvoja tarvittaessa!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Korteksi kirjoitti:Kävin eilen testailemassa erästä autoehdokasta, joka on siis Saab 9000 CD (E?) turbo, vuosimallia 1988. Ajokilometrejä on kertynyt 211 000.

Auto tuntui huomattavasti ikäistään nuoremmalta ajossa ja mm. vaihteensiirrin ei takkuillut eikä vaihteet tuntuneet muutenkaan olevan huonossa kunnossa. Auto myös veti erittäin hyvin, ainakin perstuntumalta, eikä kone päällisin puolin näytä todellakaan yli 20 vuotta vanhalta, tosin ahdot tulevat mukaan kohtuu myöhään.. Millä kierroksilla tuon ikäisen pitäisi alkaa ahtamaan kunnolla?. Auto on myös uudelleen maalattu ja helmat korjailtu.

Muutama ikävä juttu kuitenkin ilmeni:
Kylmänä kone kävi suht tasaisesti, mutta lämmettyään alkoi tyhjäkäynti hummailemaan missä sattuu, tippuen välillä 300-400 rpm tienoille, ja sitten taas nopeasti nousten yli 1000 kierrokseen, ja taas tippuen alas. Tasakaasulla ajettaessa en huomannut mitään vastaavaa, eikä auto nykinyt. Myös lämmöt nousivat asteikon keskikohdan ja punaisen alueen puoliväliin, eikä flekti jäänyt pyörimään, kun virta-avaimen irrotti lukosta, vaikka kone oli kuuma. Olisiko termostaatti jumiutunut seisonnassa?

Sitten lisää: Autoon on uusittu etujarrulevyt -ja palat ja tämän jälkeen kiihdytettäessä auto on vilautellut antilock valoa. En uskaltanut absien toimintaa kokeilla, kun autossa oli alla vielä suht uudet talvirenkaat.. Voisiko olla, että huoltamolla on jäänyt ABSien anturi (tai joku sellainen) huonosti kiinni?

Koeajolta palatessani alkoi ajotietokone vilkuttamaan check engine valoa! Kone kuitenkin kävi ajossa aivan normaalisti (tyhjäkäyntiongelma pois lukien). Myyjä sanoi, että tulee käyttämään auton piuhan päässä, jotta saa tietää vikakoodit, mutta mikä tuollaista nyt yleensä voisi aiheuttaa? Ilmamassamittari? Lambda? Kone siis käy kuin kello, mutta tyhjäkäynnillä hummailee oudosti.

Ja sitten oli tietty näitä perus pikkuvikoja, esim. toimimaton hanttarin puolen keskuslukko ja sähköikkuna, sekä takkuileva sähköinen kattoluukku, mutta ne lienevät helppoja korjattavia..?

Siinäpä sitä kysymystulvaa taas olisi.. :oops:

Abs antureita ei vaihdella perus jarrurempoissa,eikä niihin tartte koskea muutenkaan ja ne alkaa ton ikäsessä autossa muutenkin olemaan entistä tavaraa, usein.Tosin mun tonnarissa alkoi abssät toimimaan permana erään mökkireissun jälkeen kun joutui kunnolla jarruttelemaan, aikaisemmin piti abs valoa aina välillä päällä.Uudet anturit maksaa uutena jotain 150e kpl , vissiin ja niitä on sit joka nurkkaan.Yleensä ne oireilee kyllä edestä.Uusi flektin anturi ei maksa paljoa , kunhan muistat ottaa oikean anturin , ks http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=84737 vm 88 anturi on muuten sama kuin 89 , mutta 89:ssä on hienommat härpäkkeet kiinni ja johdot lähtee anturista , 88 anturissa ei ole itsessään mitään johtoja kiinni.Ton abs asian kanssa kannattaa muistaa sitten että jos ne absit on niin niitten pitäis toimia katsastuksessa.Tosin mulla ne ei edes huomannu että koko autossa on abs:t vaikka tekivät jarrutestit ja kaikki :)
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Myyjälle eilen soittelin, ja mekaanikko oli katsonut vikakoodin, että ilmamassamittaria herjaa. ABS-antureista tms. ei maininnut mitään, eikä kuulemma lämpöjen nousukaan ole "paha" ?!
Eihän sen nyt käsittääkseni mielellään pitäisi mittarin keskikohdan yli mennä, lämmön siis.

Kulutusmittari oli palkkimallinen näyttö siinä nopeusmittarin alla.. Se näytti jatkuvasti lukemaa 30l/100km eikä muuttunut koeajon aikana, eikä myöskään nollautunut mitään nappeja painamalla..

Kattoluukun tiltti toimii joten kuten; hieman se nahnistaa, mutta auvautuu ja sulkeutuu kuitenkin.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Korteksi kirjoitti:Myyjälle eilen soittelin, ja mekaanikko oli katsonut vikakoodin, että ilmamassamittaria herjaa. ABS-antureista tms. ei maininnut mitään, eikä kuulemma lämpöjen nousukaan ole "paha" ?!
Eihän sen nyt käsittääkseni mielellään pitäisi mittarin keskikohdan yli mennä, lämmön siis.

Kulutusmittari oli palkkimallinen näyttö siinä nopeusmittarin alla.. Se näytti jatkuvasti lukemaa 30l/100km eikä muuttunut koeajon aikana, eikä myöskään nollautunut mitään nappeja painamalla..

Kattoluukun tiltti toimii joten kuten; hieman se nahnistaa, mutta auvautuu ja sulkeutuu kuitenkin.
Ei toi palkki nollaudu millään napin painalluksella.
EDU, siis se näyttö, kellon yhteydessä/alla, nollaantuu R-napilla.

Putsaa CRC:llä tuon ilmamassamittarin liitin-nastat.
Jos ei auta niin vaihda Immu.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

No sinä palkin vieressä se kulutuslukema komeili ja pysyi kolmessa kympissä. En muista oliko itse palkissa mitään eloa, ei tainnut olla..
Kello oli ihan analoginen.. Siis ei mikään SID vai EDU vai mikälie.
Abs antureita ei vaihdella perus jarrurempoissa,eikä niihin tartte koskea muutenkaan ja ne alkaa ton ikäsessä autossa muutenkin olemaan entistä tavaraa
Juu, voi olla, mutta jarruremontin jälkeen se kuulemma kävi antilock valoa vilkuttelemaan. Valo siis palaa nimen omaan kaasua painaessa, ei jarrutettaessa. Remontissa autoon vaihdettiin eteen levyt ja palat.

Edit: Niin oli unohtua kokonaan: jarrupoljin oli autossa "kova" ja liikerata todella pieni. Ei edellisessä Saabbaassa poljin tuollainen ollut. Kyllä auto pysähtyi, mutta mitään tuntumaa jarruihin ei ollut. Unohtunut koko asia tuota tyhjäkäynnin onglemaa miettiessä..
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Suomik »

=["Korteksi"]No sinä palkin vieressä se kulutuslukema komeili ja pysyi kolmessa kympissä. En muista oliko itse palkissa mitään eloa, ei tainnut olla..
Kello oli ihan analoginen.. Siis ei mikään SID vai EDU vai mikälie.
No niin, aletaan päästä asian ytimeen. Jos palkin vieressä komeilee joku luku, siis selvillä numeroilla, on kyseessä keskikulutuslukema. Hetkellistä kulutusta ei näytetä tuossa mallissa kuin juurikin sillä palkilla. "R" nollaa tuon numerolukeman, palkin taas pitäisi seilata välillä 5L/100km - 30L/100km sen mukaan, kuinka kaasua painaa.

MUTTA: jos vikakoodi herja IMMu-vikaa ja käyntikin oireilee siihen suuntaan, on IMMun vaihtaminen (tai Jaskan jo vihjaisema liitinten tarkastaminen ja putsaaminen) ensimmäinen asia. Niin kauan kuin ruisku ei tiedä missä mennään, ei tiedä tuo kulutusmittarikaan sen enempää. Kun saat ilmamääränmittauksen toimivaksi ja oikein säädetyksi, alkaa tuo palkkikin varmaan pelata ja saat keskikulutukseksikin jotain järkevää.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Re: Jotain häikkää tonnikalassa

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Juu, kiitoksia vastauksista. Omistaja lienee jo tilannut ilmamassamittarin paskaksi menneen tilalle. Siihen oli kuulemma aikoinaan vaihdettu jokin "verkko" sisukaluihin, jonka jälkeen toimi vähän aikaa..

Mitenkäs tuo jarrupoljin? Eihän sen kuulu olla kova? Olisiko ilmaus jäänyt tekemättä tai jotain.. Auto kuitenkin pysähtyi ihan kohtuu hyvin polkimen tuntumasta ja antilock valon vilauttelusta huolimatta.
Ja tosiaan, antilock valo syttyy kiihdytyksessä, ei jarrutuksessa 8O
Vastaa Viestiin