lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
petterip
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 18:24

lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja petterip »

Millä logiikalla tämän pitäisi oikein toimia? LH-jethän osaa katakaista polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa, mutta omassa kulkineessani en ole löytänyt tälle mitään logiikaa. Joskus kun kaasupolkimen nostaa kaupungissa esim 3 vaihteella (automaatti) loivassa alamäessä (kierrokset noin 1400-1700rpm) putoaa hetkellinen kulutus heti nollaan. Useimiten näin ei kuitenkaan käy, vaan hetkellinen kulutuus jää siihen noin 2-5l/100km vaikka kuinka kauan rullaisi ja miten tahansa jyrkkään mäkeen.

Maantiellä jos polkee reilusti vauhtia (120+) ja antaa rullata tarpeeksi pitkään, saattaa kulutus jossain vaihessa viimein laskea nollaan, mutta tätäkään en saa toistettua aina ja siihen menee aina tovi.

Onko tämä ihan normaalia? Itse olen ollut siinä uskossa, että noissa on yleensä joku kierrosraja, jonka jälkeen polttoaineen syöttö katkeaa aina välittömästi kaasupolkimen ollessa ylhäällä.. Vai onko hetkellisen kulutuksen mittari pelkästään “hidas”? Autossa on TCS-härpäke kaasuläppä ja se toimii ihan normaalisti.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Miten sinä todennat 2-5 l, ku eikös tuo mittari näytä 6 litrasta ylöspäin... Vai onko uudempi/parempi tieturi? Omassa cc tontussa on kyllä ollut samaa moottorijarrutuksen puutetta ja siihen tuli joitain arvauksia.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rijarrutus
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja jus »

Ekitheman kirjoitti:Miten sinä todennat 2-5 l
Automaattivaihteisessa hetkellinen kulutus näytetään numeroina 0 - 99,9 l/100 km.

Minulla 87-autossa oleva LH2.2 ei osaa katkaista syöttöä, pienin näkemäni kulutus pitkässä isosta vauhdista alkavassa moottorijarrutuksessa on 1,9 l/100.

91-autossa oleva LH2.4.2 osaa kyllä katkaista syötön kokonaan, näyttää nollaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
petterip
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2008 18:24

Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja petterip »

jus kirjoitti:Automaattivaihteisessa hetkellinen kulutus näytetään numeroina
0 - 99,9 l/100 km.

Minulla 87-autossa oleva LH2.2 ei osaa katkaista syöttöä, pienin näkemäni kulutus pitkässä isosta vauhdista alkavassa moottorijarrutuksessa on 1,9 l/100.

91-autossa oleva LH2.4.2 osaa kyllä katkaista syötön kokonaan, näyttää nollaa.
Itse asiassa omassa tieturissa ei näy edes desimaaleja, pelkästään 0-99. Keskikulutuksessa desimaalit näkyy. Ja siis tosiaan tuo kyllä osaa katkaista syötön, eli saan sen satunnaisesti näyttämään nollaa, mutta en ole keksinyt että miksi se niin tekee välillä ja välillä ei, vaikka perstuntumalta "auton liikemassa" on joissain tilanteissa selvästi suurempi ja silti mittari näyttää esim. 4 litran kulutusta. Lähinnä mietiskelin vaan sitä, että onko mulla joku anturi tai potentiometri paskainen/hidas, vai onko tuo ihan normaalia. Mietin myös sitä, vaikuttako tuo automaattilaatikko asiaan jotenkin..
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja f-19 »

petterip kirjoitti:
jus kirjoitti:Automaattivaihteisessa hetkellinen kulutus näytetään numeroina
0 - 99,9 l/100 km.

Minulla 87-autossa oleva LH2.2 ei osaa katkaista syöttöä, pienin näkemäni kulutus pitkässä isosta vauhdista alkavassa moottorijarrutuksessa on 1,9 l/100.

91-autossa oleva LH2.4.2 osaa kyllä katkaista syötön kokonaan, näyttää nollaa.
Itse asiassa omassa tieturissa ei näy edes desimaaleja, pelkästään 0-99. Keskikulutuksessa desimaalit näkyy. Ja siis tosiaan tuo kyllä osaa katkaista syötön, eli saan sen satunnaisesti näyttämään nollaa, mutta en ole keksinyt että miksi se niin tekee välillä ja välillä ei, vaikka perstuntumalta "auton liikemassa" on joissain tilanteissa selvästi suurempi ja silti mittari näyttää esim. 4 litran kulutusta. Lähinnä mietiskelin vaan sitä, että onko mulla joku anturi tai potentiometri paskainen/hidas, vai onko tuo ihan normaalia. Mietin myös sitä, vaikuttako tuo automaattilaatikko asiaan jotenkin..
En kyllä pohtisi noin tarkkaan että miksei kulutus tipu nollaan moottorijarrulla kun tuo kulutus näyttö ei muutenkaan ole mikään tarkkuusmittalaite... Sama se näyttääkö nollaa, 1,9l/100km vai 4l/km kunhan se 2.4.2 sen syötön vaan katkaisee jos osaa. Ei se kuitenkaan niin taloudellista ole, jos sitä haluaa niin ostaa uuden vähäkulutuksisen ja -päästöisen auton.

LH2.2 tosiaan ei siis osaa moottorijarrulla syöttöä katkaista, näin ainakin olen tähänkin saakka luullut (?).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Katkaisun olemassaolo liittyy kattiin/lambdaan. Eli katittomissa ei ole katkaisua, katillisissa on. Ja LH 2.2 katilla on olemassa, joskin tonnarissa ei suomen markkinoille tehdyissä autoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Janza »

f-19 kirjoitti: En kyllä pohtisi noin tarkkaan että miksei kulutus tipu nollaan moottorijarrulla kun tuo kulutus näyttö ei muutenkaan ole mikään tarkkuusmittalaite... Sama se näyttääkö nollaa, 1,9l/100km vai 4l/km kunhan se 2.4.2 sen syötön vaan katkaisee jos osaa.
Kulutusnäyttö (hetkellinen) ei ehkä ole tarkkuuslaite mutta ei siinä tarkkuudella varsinaisesti mitään tekemistä asian kanssa olekaan silloin kun polttoaineensyöttö katkeaa kokonaan, kyllä sen silloin pitäisi näyttää tasan tarkkaan nollaa :wink:

Omassa saabissani on sama ilmiö ettei kulutusnäyttö aina mene moottorijarrutuksella nollille, ja mitään selvää logiikkaa ei tunnu löytyvän käyttäytymiseen, tosin mulla vain satunnaisesti jää syöttö päälle ja useimmiten katkeaa normaalisti. Ilmastointi päällä ei muistaakseni mene nollille ollenkaan.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

jcarlson kirjoitti:Katkaisun olemassaolo liittyy kattiin/lambdaan. Eli katittomissa ei ole katkaisua, katillisissa on. Ja LH 2.2 katilla on olemassa, joskin tonnarissa ei suomen markkinoille tehdyissä autoissa.
En nyt tiedä noista LH tyypeistä varmaksi mutta mielestäni omassani se on 2.2.
Auto siis 9000CD -88 aut. virranjakajalla ja tuotu saksasta sekä katti löytyy (joskus välillä tallin nurkassakin?)
kulutus mittari ei mene nollille...pienin lukema mitä muistan alkanu 3:lla...vaikka en sitä paljoa ole seiraillut. Mitä omia mittauksia tehnyt tankaamalla ja monta tankkausta peräkkäin niin oma ajotietokoneeni näyttä todellista ISOMPIA lukemia :?: :!:
Olisiko juuri tuosta moottori jarrutuksesta kyse :?: ero on luokkaa 0,5 litraa.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kokemuksia tonnaristani, joka on turbo automaatilla, m/89, LH2.2 ja näyttönä EDU2.

Hetkellinen kulutus on alimmillaan 0,3 l/km kun rullaa moottoritien ramppia kaasu yljhäällä. Polttoaineen syöttö ei siis katkea kokonaan, mikä on ihan hyvä koska silloinhan moottori sammuisi (automaatti). Keväällä bypass-venttiili vuoti ja hetkellinen kulutus oli alimmillaan 2 l/km. Nähtävästi ilmaa pääsi virtaamaan kaasuläpän ohi alipaineputkia pitkin, ilmamäärämittari mittasi sen, LH luuli kaasun olevan raollaan, ja antoi hieman soppaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Freddie
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:19
Paikkakunta: Kauhava

Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Freddie »

Itsellä -89 cc tonnarin hetkellinen kulutus näyttää 0,2 l/100km vaikka koko lh on autosta poistettu.
--
Ville Harju
#2611
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: lh-jet ja kulutus moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Janza »

Pekka Valtanen kirjoitti: Polttoaineen syöttö ei siis katkea kokonaan, mikä on ihan hyvä koska silloinhan moottori sammuisi (automaatti).
No ei se moottori kyllä pysähdy automaattivaihteisessakaan vaikka syöttö olisikin poikki, kunhan vauhtia vaan on riittävästi. Omassa syöttö kytkeytyy takaisin päälle kun vauhti laskee 3-vaihteella noin 40n paikkeille :wink:
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Vastaa Viestiin