Mitsun asennusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Työn alla on ahtimen vaihto T25:sta 19T mitsuun. Miten olette toteuttaneet nuo öljy- ja vesiputket/-letkut? Kyseessä on tuo allekirjoituksen tonnari.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Et huomannut katsoa tiistaina konehuoneesta :roll: Omaani hommasin PCS:ltä (Riku oli teettänyt valmiita sarjoja hydrauliikkaliikeestä), mutta helpoiten onnistuu paikallisesta hydrauliikka liikkeestä vakioturbon putkien mittojen mukaan oikeilla liittimillä. Muistelisin Mitsussa käytettävän pienempiä panjoja.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

9000LPT kirjoitti:Et huomannut katsoa tiistaina konehuoneesta :roll: Omaani hommasin PCS:ltä (Riku oli teettänyt valmiita sarjoja hydrauliikkaliikeestä), mutta helpoiten onnistuu paikallisesta hydrauliikka liikkeestä vakioturbon putkien mittojen mukaan oikeilla liittimillä. Muistelisin Mitsussa käytettävän pienempiä panjoja.
Kyllähän niitä tuli katsottua mutta mulla ei oo valokuvamuistia. :oops: Täytynee poiketa huomenna Raumalla hakemassa letkuja. Mutta jos jollakulla olis kuvia letkujen toteutuksista niin olis kiva. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Sama projekti saattaa tulla minullakin kysymykseen, jos Mitsuun päädyn.
Löytyisikö orkkis putkia ja letkuja romikselta? Voisi olla hyvä vaihtoehto? Kokemuksia?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Mistäs noita 19t mitsuja löytäis edukkaasti? :)
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

mikaels kirjoitti:Sama projekti saattaa tulla minullakin kysymykseen, jos Mitsuun päädyn.
Löytyisikö orkkis putkia ja letkuja romikselta? Voisi olla hyvä vaihtoehto? Kokemuksia?
Taitaa olla vähän heikonlaisesti tarjolla putkia Suomen purkaamoilla. Uudet maksavat maltaita marmoritiskillä joten halvimmaksi tulee teräspunosletkut tai vanhojen putkien soveltaminen.
Jontse kirjoitti:Mistäs noita 19t mitsuja löytäis edukkaasti? :)
Omani löysin foorumin kautta. Kannattaa laittaa ostoilmoitus tänne ja miksei muillekin foorumeille.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Nyt olisi tarjolla TD04-15t vuoden -95 Aerosta. Myyjän mukaan kaikki letkut ja putket tulee myös, jolla bolt-on mihin tahansa tonnariin. Saatan ostaa tuon ja vaihtaa sen oman T25 tilalle. Päivitys 19t:si saattaa myös tulla kysymykseen. Helppo asennus tekee täst houkuttelevan. Softakin saaminen oikealle "hehtaarille" pitäisi onnistua T5 Suitella.
1) Menekö tuo suoraan T25 pakosarjaan?
2) Mitä tarvitsee tehdä imuputkipuolella ?
2) Kun kerta Aerosta, niin tuossa on #6 pakopsesä ?
3) Onko #6 pakopesä sopiva/riittävä 19t kompuralla?
4) Onko tietoa/tuntumaa paljonko perushuolto ja päivitys 19t:si maksaa ammattimaisessa turbohuoltoliikkeessä?
Speedpartshan myy noita 19t vaihtoturboja, jolloin pitää palauttaa vanha.
5) Onko tietoa paljonko tuo "runko" veloitus on, jos ei ole antaa palautettavaa Mitsua?
6) Millä lailla TD04-15G ahdin eroaa 15t ahtimesta?
7) Mikä on TD04HL -19T ? (Maptun kauppaa Aeroon bolt on päivityksenä)

Käytin kyllä hakua, mutta tieoto on aika sirpaleina siellä täällä ja löydetyt hintatiedot olivat yli 3v vanhoja.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1) Menee
2) Isomman imuletkun vaihto riittänee, helppo tonnarissa kun on klemmarikiinnitys
2) #6 on 9000:n TD04-15T:ssä, #5 9-3/9-5:n
3) Ahdas se on mutta toimii vielä ja 350hv ainakin on irrotettu ko. kombinaatiolla, ylävireisestä ei voine puhua
4) Saman verran kuin muihinkin normiturboihin, varmaankin n. 200-300e
5) Ei tietoa
6) Eri designiä oleva kompurasiipi, teoriassa hieman lagisempi mutta tuottoa vastaavasti hiukka enemmän. Käytännössä eroa tuskin huomaa.
7) Kaikki puheena olevat mitsut ovat koko nimeltään TD04HL joka tarkoittaa ahdinperhettä ja turbiinisiipeä (HL on isoin eikä Saabiin sopivia muulla turbiinilla olekkaan). 15T, 19T jne. tarkoittavat kompurasiipeä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

mikaels kirjoitti:Nyt olisi tarjolla TD04-15t vuoden -95 Aerosta. Myyjän mukaan kaikki letkut ja putket tulee myös, jolla bolt-on mihin tahansa tonnariin. Saatan ostaa tuon ja vaihtaa sen oman T25 tilalle. Päivitys 19t:si saattaa myös tulla kysymykseen. Helppo asennus tekee täst houkuttelevan. Softakin saaminen oikealle "hehtaarille" pitäisi onnistua T5 Suitella.
1) Menekö tuo suoraan T25 pakosarjaan?
2) Mitä tarvitsee tehdä imuputkipuolella ?
2) Sama imuputki sekä t25 että 15T.

Softaa tunatessa on huomattava että tuolla on kohtuu helppa generoida valtaisa vääntöpiikki siihen 3500..4000 kohdille.
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Mulla on kans menossa päivitys garretista mitsuun. Uusi ahdin on MHI TD04HL-16T #6. Hommasin öljy- ja vesiletkut paikallisesta kumiliikkeestä. Letkut ovat teflonia teräspunoksella vahvistettuja. Ahtimeen tuleviin päihin laitettiin M12 banjot ja toiseen päähän M14. Letkujen pituudet olivat 470, 560 ja 370mm. tuohon pisimpään letkuun tehtiin T-haara 8mm lähdöllä 200mm päähän turbolta. Öljyn paluuletkulle pitää tehdä mitsuun sopiva laippa, josta lähtee 22mm putki. Tämä putki pitää vielä ranettaa jotenkin kun ahdin saadaan paikalleen. Kiitoksia j0nelle näistä tiedoista! Niin ja hinnaksi letkuille tuli 55 euroa.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja mikaels »

jcarlson kirjoitti:1) Menee
2) Isomman imuletkun vaihto riittänee, helppo tonnarissa kun on klemmarikiinnitys
2) #6 on 9000:n TD04-15T:ssä, #5 9-3/9-5:n
3) Ahdas se on mutta toimii vielä ja 350hv ainakin on irrotettu ko. kombinaatiolla, ylävireisestä ei voine puhua
4) Saman verran kuin muihinkin normiturboihin, varmaankin n. 200-300e
5) Ei tietoa
6) Eri designiä oleva kompurasiipi, teoriassa hieman lagisempi mutta tuottoa vastaavasti hiukka enemmän. Käytännössä eroa tuskin huomaa.
7) Kaikki puheena olevat mitsut ovat koko nimeltään TD04HL joka tarkoittaa ahdinperhettä ja turbiinisiipeä (HL on isoin eikä Saabiin sopivia muulla turbiinilla olekkaan). 15T, 19T jne. tarkoittavat kompurasiipeä.

Kiitos täsmätiedoista!

Softan tekemiseen otetaan apua kokeneemmalta Saabistilta. Juuri rempattua laatikkoa halutaan tietysti varjella. Softan hienosäätö tullaan todennäköisesti tekemään Rototestillä, kunhan siihen asti päästään.

http://www.toniruokonen.com/
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Tänään tuli postissa 3 bar MAP sensori. Voiko sen laittaa paikalleen, vaikka mitsua ei ole vielä asennettu?
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Itsellä ohjelmassa myös siirtyminen t25-> jotain kauniimpaa...mutta mitä sinne hankkisi?Huvittaisi saada tuntuva lisäteho ja siirttää vääntöpiikki siitä 2200rpm ehkä johonkin kauemmas?kone siis 2,0 FPT.
19T?28RS?Holset HX35?Saa ehdottaa.
Viimeksi muokannut timpetti, Ti Tammi 05, 2010 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

saab90087 kirjoitti:Tänään tuli postissa 3 bar MAP sensori. Voiko sen laittaa paikalleen, vaikka mitsua ei ole vielä asennettu?
Ei kannata ennen kuin on 3bar mapille tehty softa myös kiinni.
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

sepe2000 kirjoitti:
saab90087 kirjoitti:Tänään tuli postissa 3 bar MAP sensori. Voiko sen laittaa paikalleen, vaikka mitsua ei ole vielä asennettu?
Ei kannata ennen kuin on 3bar mapille tehty softa myös kiinni.
OK!
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Vastaa Viestiin