9k kytkinremppa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Taisi tulla eteen tällainen mukavuus -97 CS 2.0t 9000:een
Hankin varmaan kytkinpaketin, painelaakerin ja työsylinterin korjaussarjan motonetistä, korjauskäsikirjaa ei ole löytynyt vielä, joten hieman askarruttaa seuraava asia,:

Pitääkö vetoakselit irroittaa laatikosta että sen saa siirrettyä sivuun että kytkimeen pääsee käsiksi, vai onnistuuko tämä ilman irroitusta?
Muuta "nice to know" jota pitäisi tietää, muutakun se 900 kytkinakseli? :)
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

iskarin alapäästä ylempi pultti irti ja alempi löysälle, sitte kippaat sen verran napapakettia että vetarin toine pää muljahtaa lootan kupista poies. Sitte vääntelet sen sopivaan paikkaan jossa ei ole lootan edessä. Lisäksi suosittelen hakemaan työsylkän korjaussarjan muualta kuin motonetista (siis mieluusti muuta merkkiä kuin scantech). Muuten itse kykäremppa varsin iisi homma.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Älä oikase hommaamalla mitään tiivistesarjaa työsylinteriin ! tilaa partsforsaabilta uusi orkkis sylinteri.

Ainakin jokaisessa jonka olen purkanut, on sylinteri niin syöpynyt että ei siitä kalua saa enää
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja esa »

Aihetta lainatakseni kysyisin, minkälainen homma olisi vaihtaa samalla kestävämpi kytkin?

Itsellä +340tkm ajettu -97 2,0t ja jos/kun kytkin hajoaai voisin päivittää sen vastaamaan tulevaisuuden mahdollisia tehonlisäyksiä (ylimääräinen trionic purkki jo kontissa)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

No siinä samallahan sinne menee vaikka mikä kytkin , ei se työ muutu miksikään :wink: Itse tosin laittaisin Aeron paketin sisään, eiköhän se riitä "perusvirityksiin" . Itselläni se on 80tkm nyt ollut
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja esa »

Onko käsitystä kytkinremontin osien hinta erosta vakio / Aero tms päivitys?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Motonetistä uusien hintoja verraten, matalapaineen ja täyspaineen (240mm) kytkimen hintaeroa on joku n. 65e.

Käytetty hyväkuntoinen 240mm kytkin maksaa n. 100e ja kestää kuitenkin lähes saman verran kuin ihan uusi.

Matalapaineeseen saattaa joutua vaihtamaan vauhtipyörän isommalle kytkimelle, saattaa myös käydä suoraan. En ole varma asiasta, joku enemmän tietävä korjatkoon.

Vauhtipyörän pinta kannattaa käyttää koneistamossa plaanattavana, niin saa mm. kiillottumat siitä pois ja näin maksimoidaan uuden kytkimen pitävyys sekä kestoikä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Meinasin itse myös käyttää vauhtipyörän koneistamolla. Vauhtipyörässä ei kumminkaan ollut mitään pykälää 228mm jälkeen. Hioin siihen uuden pinnan hiomapaperilaikalla, niin että laitoin moottorin pyörimään ja sitten akkukoneella ja hiomalaikalla edestakas huono pinta pois. Sitten 240mm levy ja paineasetelma paikalleen.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&start=15
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Itse hioin ihan vaan käsin pinnan mataksi suht hienolla hiekkapaperilla. Ihan hyvä tuli.
M97CSB234EFM57001 RE85
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Coltti kirjoitti:Motonetistä uusien hintoja verraten, matalapaineen ja täyspaineen (240mm) kytkimen hintaeroa on joku n. 65e.

Käytetty hyväkuntoinen 240mm kytkin maksaa n. 100e ja kestää kuitenkin lähes saman verran kuin ihan uusi.

Matalapaineeseen saattaa joutua vaihtamaan vauhtipyörän isommalle kytkimelle, saattaa myös käydä suoraan. En ole varma asiasta, joku enemmän tietävä korjatkoon.

Vauhtipyörän pinta kannattaa käyttää koneistamossa plaanattavana, niin saa mm. kiillottumat siitä pois ja näin maksimoidaan uuden kytkimen pitävyys sekä kestoikä.

Vuosimallin -95 2,3 l matalapaineturboon kävi ainakin AERO:n kytkin suoraan.

Tämä uusi kytkin ei ollut montaa tuhatta kilometriä kiinni kun se luisti kaksi kertaa täyskiihdytyksessä nelosella. Vaihdoin heti Specin kytkimeen, jonka hinta oli muistaakseni n. 800 €.
Kahtena kesänä hiukan ajettu AERO:n kytkinpaketti siis löytyy hyllystä, mutta kun ei tiedä mitä nuo kaksi luistoa ovat tehneet sille. Ei ole siksi uskaltanut kaupata.

Olisikohan jollain parempaa tietoa luistamisen vaikutuksista? Kakkosella ainakin pito loppui renkaista, ei kytkimestä vielä luistojen jälkeenkin.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Mulla ei käynyt suoraan Aeron kytkin tuohon allekirjoituksen vehkeeseen, vaikka varaosakirjasta katsottiin valmistenumeron perusteella ja olisi pitänyt käydä. Aika kova urakka oli löytää uusi vauhtipyörä, mihin tuo isompi kytkin käy.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
silu709
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2010 17:24
Paikkakunta: mänttä

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja silu709 »

jos koneistatte vauhtipyörän "kitkapintaa" ottakaa saman verran asetelman pinnastakin pois!Kytkinhän on mitoitettu alunperin niin että juuri ennen niittejä levy alkaisi luistamaan,jos vain toista pintaa koneistetaan levyn kuluessa riitävästi niitit pääsevät tekemään tuhoa. 8)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9k kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Coltti kirjoitti: Vauhtipyörän pinta kannattaa käyttää koneistamossa plaanattavana, niin saa mm. kiillottumat siitä pois ja näin maksimoidaan uuden kytkimen pitävyys sekä kestoikä.
En tarkoituksella käyttäny termiä "kitkapinta" tuollaisen erehdyksen välttämiseksi :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin