Automaattivaihteisessa 87-tonnarissani kickdown-toiminto tuntuu olevan kovin syvällä, poljin kiinni lattiassa (ja vähän syvemmällä, jos mahdollista). Moottori sammuksissa polkemalla kickdownin pykälää ei oikein polkimesta pysty tunnistamaan, kun polkimen reuna kohtaa lattian suunnilleen samoilla tienoilla. Kuuluuko olla näin - mitenkäs muilla (ilman TCS:ää)?
Oma aavistukseni on, että kaasuläpän perussäätö on pielessä, läppä menee tyhjäkäynnillä nyt tarpeettoman syvälle kiinni ja sitä myötä kaasuvaijerin liikerata on poissa kohdaltaan. Selittäisi ainakin jotenkin tuota kickdown kiinni lattiassa -ongelmaa.
Toinen havaintoni liittyy kaasuläpän asentokytkimen toimintaan (LH2.2). Täyskaasurikastuksen kytkin saa kontaktin vasta kickdown-pykälän jälkeen. Voisin kuvitella lisärikastuksesta olevan täyskaasukiihdytyksessä jo ennen kickdownia. Kuuluuko tämän olla näin vai onko tässäkin jotain pielessä?
Kickdown-vaijeri on säädetty ohjeen mukaisesti (tyhjäkäyntiasennosta kickdown-pykälän 'reunalle' liike 39,5 mm).
Juha
Tonnarin kickdown
Tonnarin kickdown
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itse itselleni vastaten:
Vakionopeussäätimen alipainekellon ja kaasuvaijerin välillä oleva ketju
oli pykälän-pari liian tiukalla. Vaijeri ei päässyt palautumaan kokonaan,
ja kaasupolkimen ylä-asennossa oli melkein sentin verran klappia. Tilanne
korjaantui löysentämällä vakkarin ketjua ja kiristämällä kaasuvaijeria.
Nyt lattia ei tule liian varhain vastaan ja kumimattokin mahtuu paikalleen
paremmin.
Vakionopeussäätimen alipainekellon ja kaasuvaijerin välillä oleva ketju
oli pykälän-pari liian tiukalla. Vaijeri ei päässyt palautumaan kokonaan,
ja kaasupolkimen ylä-asennossa oli melkein sentin verran klappia. Tilanne
korjaantui löysentämällä vakkarin ketjua ja kiristämällä kaasuvaijeria.
Nyt lattia ei tule liian varhain vastaan ja kumimattokin mahtuu paikalleen
paremmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00