Öljynkulutuksen paikallistaminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Potilas -94 2.3 Griffin, öljyä kuluu n. 1l/5000km.

Moottori kunnostettu alle 10tkm sitten. Uutta osaa männänrenkaat Goetzet (hoonattu tietysti), laakerit, jakopää, venttiilinvarrenkumit, stefat ja koko hoito anaerobisella tiivistetahnalla läjään. Öljyä ei tunnu vuotavan ainakaan lähes yhtään.

Tulppia on käytetty pariinkin otteeseen irrallaan: http://coltti.hi.fi/kuvat/Osat/tulpat/

Männät oli kevyesti karstottuneet, muttei missään kovassa öljykarstassa niinkuin tuolla kulutuksella voisi päätellä.

Ehdotuksia, syitä ja tarkastuskohteita otetaan mielellään vastaan.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Turbo :wink:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

EIköhän se turbo jää ainoaksi vaihtoehdoksi jos lätäkköä ei jää..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

habasaab kirjoitti:EIköhän se turbo jää ainoaksi vaihtoehdoksi jos lätäkköä ei jää..
Kulunut venttiiliohjuri tekee sen että venanvarrenkumi ei pysy paikallaan vaan pomppaa pois ja öljyä lähtee kuluun.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kannen käytin koneistamolla. ainakin koneistamon mukaan oli ohjurit vielä hyvässä kunnossa. Venttiilinvarrenkumit myös liimattiin ohjuriin kiinni. Voiko väljä ohjuri aiheuttaa myös liimatun kumin pomppaamisen?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Mesedesi
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Hmm...

Alta kymppitonnin ajettu moottori.

En vielä rupeaisi tekemään mitään diagnooseja tai korjauksia öljynkulutukseen.
Eihän siellä vielä kaikki männänrenkaatkaan ole välttämättä hioutuneet kohdilleen, että olisivat täysin tiiviitä.

Ja jos ohjureissakaan ei mitään falskia ole, niin ajelisin vielä toisen kymppitonnin ilman suurempia stressejä.

Ja tietystikin tämä alkupään ajo olisi syytä tehdä rauhallisesti, vailla turhia vedätyksiä korkeille kierroksille.
Mercedes-Benzejä X 3
Muunmerkkisiä X 2
Saab 9000 oli ja meni.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Näillä sisäänajo-ohjeilla mennään: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei nykymoottorit syö juuri yhtään öljyä kuin ehkä ensimmäisen satojen kilometrien aikana sisäänajossa, ainakaan mikään remppaamani Saabin tai Mitsun kone ei ole moista tehnyt, sisäänajon olen katsonut loppuneen siinä parin tonnin kohdalla. Tämän jälkeen 10tkm vaihtovälillä ajaen on öljynkulutus ollut käytännössä 0.

Ensimmäinen veikkaus kulutukseen on kyllä turbo, toinen sitten kansi (ohjurit tai kumit) jos ei kerran mistään varmasti vuoda.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Turbona taisi olla joku käytetty mitsun EVO? Onko noilla taipumus polttaa öljyä?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

j0ne kirjoitti:Turbona taisi olla joku käytetty mitsun EVO? Onko noilla taipumus polttaa öljyä?
Ei.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Auto -94 Aero ja öljyä kuluu noin litra/1000 km, reilusti kumminkin.

Otin turbolta tuon imuputken irti ja siellä oli öljyä jonkin verran. Akselilta kun kokeilee, niin pystysuunnassa on väljää selvästi, pari milliä. Yksi siipi osuu hieman runkoon viistäen (ääni kuuluu kun hitaasti pyörittelee).
Pituussuunnassa en kyllä saa liikettä aikaiseksi.

Tämäkö on sitten valmista turbon osalta? Ahtimessa on merkkikilpi:
Turbotech
TTnr 3744
Part 49189-01700
ja tietojeni mukaan vaihdettu 70 tkm sitten.

Voiko noita laakereita yrittää jotenkin kiristää kun tossa akselin päässä on joku erikoismutteri vai uutta vaaan tilalle?

Ahtaa kyllä mielestäni ihan normisti, AP-mittari näyttää kolmosella 1,2-1,3 bar.

Mistä uusi/kunnostettu? Speedparts näyttää myyvän jotain päivitysturboa noin 1000e hintaan ja vakiota 700 eurolla. Näissä pitää kai vanha palauttaa?
Onko paha vaihtaa vai vienkö suosiolla pajalle?

Ei kellään olis myydä ehjää tilalle ;)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Voiko noita laakereita yrittää jotenkin kiristää kun tossa akselin päässä on joku erikoismutteri vai uutta vaaan tilalle?
Ei voi. Siitä mutterista lähtee se siipi irti (käy luultavasti sopivan kokoinen normihylsy).

Selviskö Coltti se öljynsyönti?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei oo selvinny, todennäkösesti johtuu kuitenkin ahtimesta, kun ei mihinkään pyttyyn erityisesti sitä öljyä keräänny.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

teesalama kirjoitti:Auto -94 Aero ja öljyä kuluu noin litra/1000 km, reilusti kumminkin.

Otin turbolta tuon imuputken irti ja siellä oli öljyä jonkin verran. Akselilta kun kokeilee, niin pystysuunnassa on väljää selvästi, pari milliä. Yksi siipi osuu hieman runkoon viistäen (ääni kuuluu kun hitaasti pyörittelee).
Pituussuunnassa en kyllä saa liikettä aikaiseksi.
Siirrä huohotusletku ennen turboa väliaikaisesti vaikka pulloon ja tulppaa imuputken reikä. Putsaile imuputki ja seuraile sitten mitä tapahtuu.. Ahtimen imupuolella oleva öljy tuppaa olemaan yleensä huohotuksesta, rikkinäinen ahdin työntää öljynsä mielummin kompressoripuolelle tai pakoputkeen.

Pystysuunnassa kuuluukin olla vähän välystä mutta pari milliä kuulostaa paljolta. Toisaalta litra tonnille kuulostaa myös siltä kulutukselta että putkesta pitäisi tulla sinistä (tai valkoista jos vuotaa pakoputkeen) ja paljonkin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jep, kiitoksia.

Asentelin nyt sitten huohotinnipalta 13 mm letkun vasemman umpion viereen ja letkun pää muovipulloon. Alkuperäisen vaan tulppasin päästään ilmastointiteipillä :)

Pitää seurata tuota nyt jonkin aikaa.

Aikaisemmin olen huomannut myös, että pakosarjan yläreunan ja kannen välistä on tullut öljyä läpi.
Putsasin nyt tietysti senkin, jotta näkee puskeeko se vielä läpi.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin