venavarsista vuotaa. koettu on.teesalama kirjoitti:Jep, kiitoksia.
Asentelin nyt sitten huohotinnipalta 13 mm letkun vasemman umpion viereen ja letkun pää muovipulloon. Alkuperäisen vaan tulppasin päästään ilmastointiteipillä
Pitää seurata tuota nyt jonkin aikaa.
Aikaisemmin olen huomannut myös, että pakosarjan yläreunan ja kannen välistä on tullut öljyä läpi.
Putsasin nyt tietysti senkin, jotta näkee puskeeko se vielä läpi.
Öljynkulutuksen paikallistaminen
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Eli tuo öljyn tihkuminen voisikin olla merkki että venavarsien kumit on loppu tai irti?JouniCSE kirjoitti:venavarsista vuotaa. koettu on.teesalama kirjoitti:
Aikaisemmin olen huomannut myös, että pakosarjan yläreunan ja kannen välistä on tullut öljyä läpi.
Putsasin nyt tietysti senkin, jotta näkee puskeeko se vielä läpi.
Tämä remppahan siis vaatii kannen irroituksen ja uusien kumien liimaamisen?
Haulla kun etsin, niin oli juttua että olisi onnistunut paineilman avulla kantta irroittamattakin. Saahan tuohonkin aikaa ja rahaa taas menemään.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Jep, väliaikaraportti: 350 km ajettu iso huohotinletku pulloon siirrettynä ja öljyä hävinnyt aika tarkkaan 2 desiä. Pullossa ei ole pisaraakaan öljyä.
Myöskään turbon imupuolella ei ole öljyä.
Sen sijaan pakosarjan yläosan ja kannen välistä tulee selvästi öljyä läpi.
Eli varmaan sitten pajalle ja venavarsien kumien vaihtotyötä tilailemaan. Jos ei auta, niin sitten varmaan on tuo turbo vaihdettava.
Mikähän paja sitten PKS-seudulla suositeltava? Tonne Hertsikan RJV-autohuoltoon ajattelin soitella ainakin. Torek tietysti kanssa, noh pitää katsoa.
Tietty jos olis vaihtokansi, niin sen vois laittaa kuntoon ja sitten "vaan vaihtaa"
Myöskään turbon imupuolella ei ole öljyä.
Sen sijaan pakosarjan yläosan ja kannen välistä tulee selvästi öljyä läpi.
Eli varmaan sitten pajalle ja venavarsien kumien vaihtotyötä tilailemaan. Jos ei auta, niin sitten varmaan on tuo turbo vaihdettava.
Mikähän paja sitten PKS-seudulla suositeltava? Tonne Hertsikan RJV-autohuoltoon ajattelin soitella ainakin. Torek tietysti kanssa, noh pitää katsoa.
Tietty jos olis vaihtokansi, niin sen vois laittaa kuntoon ja sitten "vaan vaihtaa"
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Tuosta Teesalaman tapauksesta:
Eiköhän nuo Saabin turbokoneet vuoda lähes aina öljyä jonkin verran kansipahvin ja/tai venakopan välistä, ja tietty myös puskevat nokea pakosarjan tiivisteen välistä, kun pakosarjan pinnapultit löystyvät.
Tiputtaako kone öljyä alleen? Jossei tiputa (ainakaan paljoa) niin itse epäilisin turboa, etenkin jos akselilla on jo sen verran välystä että siiven saa osumaan runkoon.
Kantta voisi koettaa jälkikiristää, en henk. koht. lähtisi ensimmäisenä kansiremppaa teettämään, vaan kokeilisin loppuuko öljynkulutus toisella ahtimella, niitähän löytyy mistä vaan käytettyinä jossei uutta malta hankkia.
Eiköhän nuo Saabin turbokoneet vuoda lähes aina öljyä jonkin verran kansipahvin ja/tai venakopan välistä, ja tietty myös puskevat nokea pakosarjan tiivisteen välistä, kun pakosarjan pinnapultit löystyvät.
Tiputtaako kone öljyä alleen? Jossei tiputa (ainakaan paljoa) niin itse epäilisin turboa, etenkin jos akselilla on jo sen verran välystä että siiven saa osumaan runkoon.
Kantta voisi koettaa jälkikiristää, en henk. koht. lähtisi ensimmäisenä kansiremppaa teettämään, vaan kokeilisin loppuuko öljynkulutus toisella ahtimella, niitähän löytyy mistä vaan käytettyinä jossei uutta malta hankkia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Lainataampas tätä ketjua.
Eli oma tonnari alkanut viedä öljyä. Kulutus alkoi ihan yhtäkkiä. Aluksi sitä meni n. 1,5l/1000km ja öljyn vaihdon (0w40->5w40) ja turbon huollon jälkeen sitä menee n. 1l/1000km. Tuossa öljynvaihdon yhteydessä tein samalla Forte-pesun.
Käynnistyksessä auto ei kovinkaan usein savuta (silti joskus saattaa), mutta kylmällä koneella lähtiessä ajoon saattaa savuttaa vähän. Varmin tapa saada savutus aikaiseksi on pitää autoa tien reunassa muutama minuutti tyhjäkäynnillä ja siitä polettammalla tekee jonkinmoisen pilven (mielestäni kuitenkin harmaata). Toinen tapa on ajaa maantiellä rauhallisesti parikymmentä kilometriä ja sitten kiihdyttää. Useammassa kiihdytyksessä peräkkäin savutusta ei enää ole. Epäilin ensin turboa (Garrett T03/04), mutta siihen on nyt tehty huolto Turbohuolto Riikosella. Huolto sanoi että turbo ei ollut niin loppu että se voisi kuluttaa öljyä niin paljoa. Öljyä oli kuitenkin turbon imupuolella. Imuputkissa ja joka tulpassa oli myös öljyä. Tulppia ja imuputkia en ole vielä tarkistanut tuon turbo-rempan jälkeen (ajettu vasta n.300km).
Vettä ei kulu ja kansipahvi on vaihdettu viimekesänä.
Mistähän kulutusta lähtisi seuraavaksi etsimään? Venttiilinvarrenkumit vai männänrengas? Mutta kun öljyä löytyy joka pytystä ja imuputkista niin se ihmetyttää minua.
EDIT: Laitetaanpas nyt tänne, että vika korjautui venttiilinvarrenkumien vaihdolla.
Eli oma tonnari alkanut viedä öljyä. Kulutus alkoi ihan yhtäkkiä. Aluksi sitä meni n. 1,5l/1000km ja öljyn vaihdon (0w40->5w40) ja turbon huollon jälkeen sitä menee n. 1l/1000km. Tuossa öljynvaihdon yhteydessä tein samalla Forte-pesun.
Käynnistyksessä auto ei kovinkaan usein savuta (silti joskus saattaa), mutta kylmällä koneella lähtiessä ajoon saattaa savuttaa vähän. Varmin tapa saada savutus aikaiseksi on pitää autoa tien reunassa muutama minuutti tyhjäkäynnillä ja siitä polettammalla tekee jonkinmoisen pilven (mielestäni kuitenkin harmaata). Toinen tapa on ajaa maantiellä rauhallisesti parikymmentä kilometriä ja sitten kiihdyttää. Useammassa kiihdytyksessä peräkkäin savutusta ei enää ole. Epäilin ensin turboa (Garrett T03/04), mutta siihen on nyt tehty huolto Turbohuolto Riikosella. Huolto sanoi että turbo ei ollut niin loppu että se voisi kuluttaa öljyä niin paljoa. Öljyä oli kuitenkin turbon imupuolella. Imuputkissa ja joka tulpassa oli myös öljyä. Tulppia ja imuputkia en ole vielä tarkistanut tuon turbo-rempan jälkeen (ajettu vasta n.300km).
Vettä ei kulu ja kansipahvi on vaihdettu viimekesänä.
Mistähän kulutusta lähtisi seuraavaksi etsimään? Venttiilinvarrenkumit vai männänrengas? Mutta kun öljyä löytyy joka pytystä ja imuputkista niin se ihmetyttää minua.
EDIT: Laitetaanpas nyt tänne, että vika korjautui venttiilinvarrenkumien vaihdolla.
Viimeksi muokannut ttk81, Pe Loka 21, 2011 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Vuosimalli ja konetyyppi voisi helpottaa etädiagnoosin antamista. Jos on 94-96 alkuvuoden lyhytlohko, niin venttiilin varren kumien nouseminen pois paikaltaan on hyvä vaihtoehto.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Joo, aika oleellinen unohtui. Eli auto on Saab 9000 CS 2.0TA -98, ja kone on B204.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Nykyinen vag kulkine syö 20t = 1/2L. ( uusi bensa )Ei nykymoottorit syö juuri yhtään öljyä kuin ehkä ensimmäisen satojen kilometrien aikana sisäänajossa
Mutta kaverin skeida syö 1L/10t ( uusi nokivasara )
Sattuipa joskus kauan kauan sitten.........venttiilin varren kumien nouseminen pois paikaltaan on hyvä vaihtoehto.
voorti rupesi kuluttamaan öljyä huolestuttavan paljon.
No marmoritiskiltä kävin hakemassa uudet venttiilivarren kumit, no eipä mennyt
viikkoakaan remontista kun sama tuttu sininen savu leijaili takana.
No varren kumit eivät pysyneet sille tarkoitetussa paikassa.
Uudestaan marmoritiskille juttelemaan aiheesta, tällöin myyjä ilmoitti että heillä
on myös sellaisia kumeja jotka on vulkanoitu prikkaan kiinni. ( tämä prikka jää jousen
ja kannen väliin )
Eikä siinä vielä kaikki, kumimateriaali on silikonia, minä tuumasin myyjälle.
"et sitten voinut hiukan aikaisemmin kertoa tästä kumista *sensuroitu*"
No sininen savu hävisi tämän uuden remontin jälkeen.
En tiedä onko SAABiin tuollaisia gummeja saatavana.
http://i63.photobucket.com/albums/h146/ ... 0d4059.jpg
Kyllä löytyy...
http://www.valvestemseal.com/european.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
^Nykyäänhän on vielä öljynkulutuksen suhteen melko isot toleranssit, ennen kuin katsotaan koneessa olevan mitään vikaa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Joo eiköhän noissa molemmissa 9000CD23T:n mainitsemissa VAGeissa lue käyttöohjekirjassa se volkkarin klassinen 1l/1000km on ihan normaalia -lause .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Saabeissa taisi olla T5- kansista lähtien venttiilijousen alle teräsrungostaan istuvat kumit. Ei taida kuitenkaan sopia vanhempien ohjureiden kera, en tiedä olisiko mahdollista esim. kansiremontin yhteydessä päivittää vaikkapa pitkälohkon kanteen uudemmat ohjurit ja uudemmat tiivisteet.9000CD23T kirjoitti: on myös sellaisia kumeja jotka on vulkanoitu prikkaan kiinni. ( tämä prikka jää jousen
ja kannen väliin )
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Tämmöistä näkymää oli tänään kun laitoin "uuden" mitsun paikoilleen. (vaihdettu uusi ydin)JouniCSE kirjoitti: venavarsista vuotaa. koettu on.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/f ... directlink
Taitaa turboremppa olla turhaan tehty, venavarrenkumit rikki/irti tai jotain vielä pahempaa koneessa vikana? Olis pitäny uskoa, että ei se turbosta ole kiinni se öljynsyönti,...
Airo ollu piiiitkään seisonnassa, kun ei ole kerinny remppaa tehdä. Toki pitäny välillä vähän ajella vaikka melkoinen öljypoltin tuo onkin
Turbokin oli kyllä oikeasti väljä, notta kävi mielessä onkohan koko konekkin porsimassa kohtapuoleen
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Lainataanpa vanhaa keskustelua, kun ei aina uusia kannata avata.
Eli potilas -96 2.0t steg1 päivityksellä. Ajettu etanolilla kesät ja bensalla talvet viimeiset 2,5 vuotta.
Alkanut syksyllä savuttamaan ja kuluttaa öljyä ainakin sen 1l/1000km.
Eilen käytin imuputken irti. Hieman öljyä ja turbossa jonkin verran pystyväljyyttä. Pitkittäin ei tuntunut väljyyttä olevan. Öljyä näyttäisi tihkuvan pakosarjan ja turbon välistäkin.
Turbo laakeroitu ja tiivistetty puolitoista vuotta sitten halvimmilla ebay osilla...
Eli onko selvin ottaa kansi irti ja vaihtaa venavarren gummit? Tämä jäi nimittäin tekemättä puolitoista vuotta sitten, kun koneen kasasin... Vai tyydynkö pelkän turbon vaihtamiseen?
Pitäisikö venavarren kumien vuoto näkyä tulpissa, tai onko savutuksen/öljynkulutuksen syyn selvittämiseen muita "hyviä" kikkoja?
Eli potilas -96 2.0t steg1 päivityksellä. Ajettu etanolilla kesät ja bensalla talvet viimeiset 2,5 vuotta.
Alkanut syksyllä savuttamaan ja kuluttaa öljyä ainakin sen 1l/1000km.
Eilen käytin imuputken irti. Hieman öljyä ja turbossa jonkin verran pystyväljyyttä. Pitkittäin ei tuntunut väljyyttä olevan. Öljyä näyttäisi tihkuvan pakosarjan ja turbon välistäkin.
Turbo laakeroitu ja tiivistetty puolitoista vuotta sitten halvimmilla ebay osilla...
Eli onko selvin ottaa kansi irti ja vaihtaa venavarren gummit? Tämä jäi nimittäin tekemättä puolitoista vuotta sitten, kun koneen kasasin... Vai tyydynkö pelkän turbon vaihtamiseen?
Pitäisikö venavarren kumien vuoto näkyä tulpissa, tai onko savutuksen/öljynkulutuksen syyn selvittämiseen muita "hyviä" kikkoja?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Itse itselleni vastaten.
Savu oli peräisin väljästä turbosta. Turbon vaihdon jälkeen, savutus lakkasi.
Kaikki tulpat olivat siistejä.
Nesteen seassa näytti olevan hieman öljyä. Onko öljy sekoittunut nesteeseen hajonneessa turbossa?
Savu oli peräisin väljästä turbosta. Turbon vaihdon jälkeen, savutus lakkasi.
Kaikki tulpat olivat siistejä.
Nesteen seassa näytti olevan hieman öljyä. Onko öljy sekoittunut nesteeseen hajonneessa turbossa?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Voisi kokeilla huuhdella jäähdytin järjestelmän läpi ja uudet nesteet sisään. Seurailla häviääkö nestettä tai värjääntyykö. Saisi pois suljettua mahdollisesti orastavan kannentiivistevuodon..tosin ilmeisesti vaihdoit remontin yhteydessä,teitkö jälkikiristystä?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-