Öljynkulutuksen paikallistaminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

teesalama kirjoitti:Jep, kiitoksia.

Asentelin nyt sitten huohotinnipalta 13 mm letkun vasemman umpion viereen ja letkun pää muovipulloon. Alkuperäisen vaan tulppasin päästään ilmastointiteipillä :)

Pitää seurata tuota nyt jonkin aikaa.

Aikaisemmin olen huomannut myös, että pakosarjan yläreunan ja kannen välistä on tullut öljyä läpi.
Putsasin nyt tietysti senkin, jotta näkee puskeeko se vielä läpi.
venavarsista vuotaa. koettu on.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

JouniCSE kirjoitti:
teesalama kirjoitti:
Aikaisemmin olen huomannut myös, että pakosarjan yläreunan ja kannen välistä on tullut öljyä läpi.
Putsasin nyt tietysti senkin, jotta näkee puskeeko se vielä läpi.
venavarsista vuotaa. koettu on.
Eli tuo öljyn tihkuminen voisikin olla merkki että venavarsien kumit on loppu tai irti?
Tämä remppahan siis vaatii kannen irroituksen ja uusien kumien liimaamisen?

Haulla kun etsin, niin oli juttua että olisi onnistunut paineilman avulla kantta irroittamattakin. Saahan tuohonkin aikaa ja rahaa taas menemään.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jep, väliaikaraportti: 350 km ajettu iso huohotinletku pulloon siirrettynä ja öljyä hävinnyt aika tarkkaan 2 desiä. Pullossa ei ole pisaraakaan öljyä.
Myöskään turbon imupuolella ei ole öljyä.
Sen sijaan pakosarjan yläosan ja kannen välistä tulee selvästi öljyä läpi.

Eli varmaan sitten pajalle ja venavarsien kumien vaihtotyötä tilailemaan. Jos ei auta, niin sitten varmaan on tuo turbo vaihdettava.
Mikähän paja sitten PKS-seudulla suositeltava? Tonne Hertsikan RJV-autohuoltoon ajattelin soitella ainakin. Torek tietysti kanssa, noh pitää katsoa.

Tietty jos olis vaihtokansi, niin sen vois laittaa kuntoon ja sitten "vaan vaihtaa" :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuosta Teesalaman tapauksesta:
Eiköhän nuo Saabin turbokoneet vuoda lähes aina öljyä jonkin verran kansipahvin ja/tai venakopan välistä, ja tietty myös puskevat nokea pakosarjan tiivisteen välistä, kun pakosarjan pinnapultit löystyvät.
Tiputtaako kone öljyä alleen? Jossei tiputa (ainakaan paljoa) niin itse epäilisin turboa, etenkin jos akselilla on jo sen verran välystä että siiven saa osumaan runkoon.
Kantta voisi koettaa jälkikiristää, en henk. koht. lähtisi ensimmäisenä kansiremppaa teettämään, vaan kokeilisin loppuuko öljynkulutus toisella ahtimella, niitähän löytyy mistä vaan käytettyinä jossei uutta malta hankkia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Lainataampas tätä ketjua.

Eli oma tonnari alkanut viedä öljyä. Kulutus alkoi ihan yhtäkkiä. Aluksi sitä meni n. 1,5l/1000km ja öljyn vaihdon (0w40->5w40) ja turbon huollon jälkeen sitä menee n. 1l/1000km. Tuossa öljynvaihdon yhteydessä tein samalla Forte-pesun.

Käynnistyksessä auto ei kovinkaan usein savuta (silti joskus saattaa), mutta kylmällä koneella lähtiessä ajoon saattaa savuttaa vähän. Varmin tapa saada savutus aikaiseksi on pitää autoa tien reunassa muutama minuutti tyhjäkäynnillä ja siitä polettammalla tekee jonkinmoisen pilven (mielestäni kuitenkin harmaata). Toinen tapa on ajaa maantiellä rauhallisesti parikymmentä kilometriä ja sitten kiihdyttää. Useammassa kiihdytyksessä peräkkäin savutusta ei enää ole. Epäilin ensin turboa (Garrett T03/04), mutta siihen on nyt tehty huolto Turbohuolto Riikosella. Huolto sanoi että turbo ei ollut niin loppu että se voisi kuluttaa öljyä niin paljoa. Öljyä oli kuitenkin turbon imupuolella. Imuputkissa ja joka tulpassa oli myös öljyä. Tulppia ja imuputkia en ole vielä tarkistanut tuon turbo-rempan jälkeen (ajettu vasta n.300km).

Vettä ei kulu ja kansipahvi on vaihdettu viimekesänä.

Mistähän kulutusta lähtisi seuraavaksi etsimään? Venttiilinvarrenkumit vai männänrengas? Mutta kun öljyä löytyy joka pytystä ja imuputkista niin se ihmetyttää minua.

EDIT: Laitetaanpas nyt tänne, että vika korjautui venttiilinvarrenkumien vaihdolla.
Viimeksi muokannut ttk81, Pe Loka 21, 2011 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Vuosimalli ja konetyyppi voisi helpottaa etädiagnoosin antamista. Jos on 94-96 alkuvuoden lyhytlohko, niin venttiilin varren kumien nouseminen pois paikaltaan on hyvä vaihtoehto.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Joo, aika oleellinen unohtui. Eli auto on Saab 9000 CS 2.0TA -98, ja kone on B204.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7563
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei nykymoottorit syö juuri yhtään öljyä kuin ehkä ensimmäisen satojen kilometrien aikana sisäänajossa
Nykyinen vag kulkine syö 20t = 1/2L. ( uusi bensa )
Mutta kaverin skeida syö 1L/10t ( uusi nokivasara )
venttiilin varren kumien nouseminen pois paikaltaan on hyvä vaihtoehto.
Sattuipa joskus kauan kauan sitten.........
voorti rupesi kuluttamaan öljyä huolestuttavan paljon.
No marmoritiskiltä kävin hakemassa uudet venttiilivarren kumit, no eipä mennyt
viikkoakaan remontista kun sama tuttu sininen savu leijaili takana.
No varren kumit eivät pysyneet sille tarkoitetussa paikassa.
Uudestaan marmoritiskille juttelemaan aiheesta, tällöin myyjä ilmoitti että heillä
on myös sellaisia kumeja jotka on vulkanoitu prikkaan kiinni. ( tämä prikka jää jousen
ja kannen väliin )
Eikä siinä vielä kaikki, kumimateriaali on silikonia, minä tuumasin myyjälle.
"et sitten voinut hiukan aikaisemmin kertoa tästä kumista *sensuroitu*"

No sininen savu hävisi tämän uuden remontin jälkeen.
En tiedä onko SAABiin tuollaisia gummeja saatavana.

http://i63.photobucket.com/albums/h146/ ... 0d4059.jpg

Kyllä löytyy...
http://www.valvestemseal.com/european.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

^Nykyäänhän on vielä öljynkulutuksen suhteen melko isot toleranssit, ennen kuin katsotaan koneessa olevan mitään vikaa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo eiköhän noissa molemmissa 9000CD23T:n mainitsemissa VAGeissa lue käyttöohjekirjassa se volkkarin klassinen 1l/1000km on ihan normaalia -lause :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

9000CD23T kirjoitti: on myös sellaisia kumeja jotka on vulkanoitu prikkaan kiinni. ( tämä prikka jää jousen
ja kannen väliin )
Saabeissa taisi olla T5- kansista lähtien venttiilijousen alle teräsrungostaan istuvat kumit. Ei taida kuitenkaan sopia vanhempien ohjureiden kera, en tiedä olisiko mahdollista esim. kansiremontin yhteydessä päivittää vaikkapa pitkälohkon kanteen uudemmat ohjurit ja uudemmat tiivisteet.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

JouniCSE kirjoitti: venavarsista vuotaa. koettu on.
Tämmöistä näkymää oli tänään kun laitoin "uuden" mitsun paikoilleen. (vaihdettu uusi ydin)
https://picasaweb.google.com/lh/photo/f ... directlink

Taitaa turboremppa olla turhaan tehty, venavarrenkumit rikki/irti tai jotain vielä pahempaa koneessa vikana? Olis pitäny uskoa, että ei se turbosta ole kiinni se öljynsyönti,...

Airo ollu piiiitkään seisonnassa, kun ei ole kerinny remppaa tehdä. Toki pitäny välillä vähän ajella vaikka melkoinen öljypoltin tuo onkin :P

Turbokin oli kyllä oikeasti väljä, notta kävi mielessä onkohan koko konekkin porsimassa kohtapuoleen :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Lainataanpa vanhaa keskustelua, kun ei aina uusia kannata avata.

Eli potilas -96 2.0t steg1 päivityksellä. Ajettu etanolilla kesät ja bensalla talvet viimeiset 2,5 vuotta.
Alkanut syksyllä savuttamaan ja kuluttaa öljyä ainakin sen 1l/1000km.
Eilen käytin imuputken irti. Hieman öljyä ja turbossa jonkin verran pystyväljyyttä. Pitkittäin ei tuntunut väljyyttä olevan. Öljyä näyttäisi tihkuvan pakosarjan ja turbon välistäkin.
Turbo laakeroitu ja tiivistetty puolitoista vuotta sitten halvimmilla ebay osilla...

Eli onko selvin ottaa kansi irti ja vaihtaa venavarren gummit? Tämä jäi nimittäin tekemättä puolitoista vuotta sitten, kun koneen kasasin... Vai tyydynkö pelkän turbon vaihtamiseen?

Pitäisikö venavarren kumien vuoto näkyä tulpissa, tai onko savutuksen/öljynkulutuksen syyn selvittämiseen muita "hyviä" kikkoja?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Itse itselleni vastaten.

Savu oli peräisin väljästä turbosta. Turbon vaihdon jälkeen, savutus lakkasi.
Kaikki tulpat olivat siistejä.

Nesteen seassa näytti olevan hieman öljyä. Onko öljy sekoittunut nesteeseen hajonneessa turbossa?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Voisi kokeilla huuhdella jäähdytin järjestelmän läpi ja uudet nesteet sisään. Seurailla häviääkö nestettä tai värjääntyykö. Saisi pois suljettua mahdollisesti orastavan kannentiivistevuodon..tosin ilmeisesti vaihdoit remontin yhteydessä,teitkö jälkikiristystä?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin