Jotain häikkää latauksessa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Jotain häikkää latauksessa

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Alla on 98-mallinen tonnari noin 150 tkm ajettuna ja ulkovalot ja siinä samassa kaikki muutkin sähköt ovat alkaneet jotenkin aaltoilemaan ilmastoinnin ollessa päällä. Pimeässä ajaessa tämän huomaa selvimmin, kun valot ovat aivan hetken aikaa himmeämmät ja sitten taas kirkastuvat, samoin tietysti mittarivalot. Tiedän toki, että ilmastoinnin kompura aiheuttaa tällaisia piikkejä, mutta ei todellakaan näin helposti huomattavia ja usein toistuvia ole aikaisemmin esiintynyt. Kun ilmastointi on econilla, ei ilmiötä esiinny.

Eli onko autosta mahdollisesti pettämässä joku lataukseen tai ilmastointiin liittyvä vai mistä tällainen em. ilmiö on sitten yht'äkkiä saanut alkunsa?
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jmt »

Eli onko kyseessä "ominaisuus" vian sijasta? Vai ensimerkit lataussäätimen vanhenemisesta? Oma CS LPT -97 on tehnyt samaa jo pari vuotta.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Mimmi kirjoitti:Ei ole vikaa, lataussäädin on vain senverran hidas, että kerkiät havaitsemaan valojen kirkkaudenmuutokset.
Tuo on kuitenkin ominaisuus, joka on tullut autoon aivan tässä lähiaikoina, ei ole ollut siis kokoaikaa, tämä viittaisi kyllä jonkun muuttumiseen. Olen kuitenkin autolla ajanut jo reilun vuoden ja tämän olen havainnut vasta aivan hiljattain. Olisin kyllä huomannut aikaisemmin, jos tätä olisi esiintynyt. Eli voisiko tosiaan tuo lataussäädin esim. olla menemässä tai kulumassa (minulla kun ei ole hajuakaan, millaisesta osasta on kyse)?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Juha Laitinen kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Ei ole vikaa, lataussäädin on vain senverran hidas, että kerkiät havaitsemaan valojen kirkkaudenmuutokset.
Tuo on kuitenkin ominaisuus, joka on tullut autoon aivan tässä lähiaikoina, ei ole ollut siis kokoaikaa, tämä viittaisi kyllä jonkun muuttumiseen. Olen kuitenkin autolla ajanut jo reilun vuoden ja tämän olen havainnut vasta aivan hiljattain. Olisin kyllä huomannut aikaisemmin, jos tätä olisi esiintynyt. Eli voisiko tosiaan tuo lataussäädin esim. olla menemässä tai kulumassa (minulla kun ei ole hajuakaan, millaisesta osasta on kyse)?
Eikös tuo lataussäädin ole osa laturia eli pelkkää säädintä ei voi vaihtaa? Ainakin joissa latureissa on näin.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Moro epäilisin että on laturissa menossa hiilet kohtapuolin . Tarkistele mikä on latausjännite . Ja kurkaat sitten laturin päässä olevan maajohdon onko kenties hapettunut .Ja kannattaa katella muutkin maajohdot moottoritilasta .
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllä tuo viittaisi hiilien loppumiseen, kun nämä hiilet ovat kuluneet tarpeeksi niin jousivoima herkeää työntämästä niitä ja hiilet rupeavat ns..pomppimaan. Tämä aiheuttaa ko..ilmiöt.

Hiiliä ei voi ostaa erikseen, lataussäädin tulee aina mukana. ( BOSCH )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä voi ostaa hiilet erikseen, kunhan vaan on tiedossa hiilien ulkomitat. Ei nää nyt niin ihmeellisiä vehkeitä ole, etteikö näppärä kaveri voisi ite tinata hiiliä siihen säätimeen. (Itekin pitäis tehdä hiilien vaihto 900i:n laturiin)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mertmi kirjoitti:Kyllä voi ostaa hiilet erikseen, kunhan vaan on tiedossa hiilien ulkomitat. Ei nää nyt niin ihmeellisiä vehkeitä ole, etteikö näppärä kaveri voisi ite tinata hiiliä siihen säätimeen. (Itekin pitäis tehdä hiilien vaihto 900i:n laturiin)
Uusi tarvikesäädin maksoi minun tonnariin(-87 T16, boschin laturilla) 9 EUR. Jos käy sama säädin, niin en tiedä kannattaako sen vanhan kanssa ruveta hirveästi värkkäämään :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sitä katos jokapaikasta tiristää eurot irti. Autossa on monta kohdetta, joissa näppärä kaveri säästää muutamista euroista satoihin euroihin. Jäähän tuosta laturin laitosta ihan hyvä tuntipalkka puhtaana käteen itelle. :) Autokorjaamossa ei tietenkään kannata teettää hiilien tinausta. Moni meistä saabisteista on vähävaraisia, vaikka jotkut väittävät saabisteja rahamiehiksi. Meikäläisenkin kesäpesti loppuu tänään ja siirryn talveksi opintotuen piiriin. Ei nimittäin naurata. (Ainakaan bensan hinta.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Mertmi kirjoitti:Sitä katos jokapaikasta tiristää eurot irti. Autossa on monta kohdetta, joissa näppärä kaveri säästää muutamista euroista satoihin euroihin. Jäähän tuosta laturin laitosta ihan hyvä tuntipalkka puhtaana käteen itelle. :) Autokorjaamossa ei tietenkään kannata teettää hiilien tinausta. Moni meistä saabisteista on vähävaraisia, vaikka jotkut väittävät saabisteja rahamiehiksi. Meikäläisenkin kesäpesti loppuu tänään ja siirryn talveksi opintotuen piiriin. Ei nimittäin naurata. (Ainakaan bensan hinta.)
Jos uusi tarvikesäädin hiilineen maksaa 9€ ja siitä vähentää vielä hiilien hinnan, niin kyllä se vaihtohomma sitten täytyy tehdä pelkästä rakkaudesta auton värkkäämiseen (jota minulta ei ainakaan löydy).
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

PItää nyt kovasti vängätä, kun pääsin alkuun. Nykyään ei enää ole luottamista niihin säätimiinkään, kun joillakin on ollut sitä ongelmaa, että säädin pitää jännitteen selvästi alle 14voltin uutenakin. Mulla on sentäs sellainen säädin kiinni, joka pitää jännitteen 14,5voltin tuntumassa. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Tuo lataussäädin siinä osoittautui ongelman aiheuttajaksi, meni vaihtoon. En itse osaa vaihtanut, mutta eipä ollut kuitenkaan kallis remontti. Joku tarvikeosa sinne laitettiin Boschin tilalle, maksoi reilut 20 euroa. Ja nyt eivät vilku valot.. :D

Kiitoksia kaikille vastanneille!
Vastaa Viestiin