110tkm huolto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
OA
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 10, 2004 16:20
Paikkakunta: Nokia

110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja OA »

Hei

ostin vm 98 9000 jubilee saabin jolla ajettu
110tkm. Nyt siihen pitäisi tehdä huolto ja keskusteltuani
Nokialla M Takalan kanssa kerrottiin että apulaitehihnan vaihtoa ei
huoltoon kuulu. Onko näin, vai olenko vain kuvitellut että hihna
vaihdetaan 110tkm huollossa?
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

no jos sitä ei -98 vuotisessa ole vielä vaihdettu, niin aihetta varmaan olisi.. autohan kuitenkin on jo yli 12 vuotta vanha..
ja samalla kannattaa vaihtaa ne taitto ja kiristys rullat myös.. onhan se jonkinlainen remontti, mutta kannattaa tehdä ennenkuin katua.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

turkkaki kirjoitti:no jos sitä ei -98 vuotisessa ole vielä vaihdettu, niin aihetta varmaan olisi.. autohan kuitenkin on jo yli 12 vuotta vanha..
ja samalla kannattaa vaihtaa ne taitto ja kiristys rullat myös.. onhan se jonkinlainen remontti, mutta kannattaa tehdä ennenkuin katua.
edit: siis nimimerkillä tienpäällä v-mainen urakka.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
OA
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 10, 2004 16:20
Paikkakunta: Nokia

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja OA »

Kyllä todellakin ajattelin sen vaihdattaa.
Ajattelin vaan kysellä koska huoltohinta on muutenkin aika
suolainen ja jos sitä hinhanvaihtoa ei siihen hintaan kuulu niin...
tuleehan se kalliiksi. Kuitenkin parempi nyt ennenkun on liian myöhäistä.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kuinka paljon muuten korjaamo veloittaa tuosta remmin ja pyörien vaihdosta ? Se on nimittäin niin helppo homma tonnarissa että paha kuvitella siitä otettavan yli tunnin työtä !
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Kaide kirjoitti:Kuinka paljon muuten korjaamo veloittaa tuosta remmin ja pyörien vaihdosta ? Se on nimittäin niin helppo homma tonnarissa että paha kuvitella siitä otettavan yli tunnin työtä !
2h varmaankin veloittavat ainakin, suomalaisten työtahdin tuntien :)
itsellä porsi hihna 120000km kohdalla joten kannattaa vaihtaa rullineen
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

OA kirjoitti:Kyllä todellakin ajattelin sen vaihdattaa.
Ajattelin vaan kysellä koska huoltohinta on muutenkin aika
suolainen ja jos sitä hinhanvaihtoa ei siihen hintaan kuulu niin...
tuleehan se kalliiksi. Kuitenkin parempi nyt ennenkun on liian myöhäistä.
Mulla on vaihtoon tarvittava "kiristinjousenlukitustyökalu". Saa lainata ja neuvojakin voin antaa mitä pystyn.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tosiaan mikäli perustyökalut pysyy kädessä ja renkaan osaa irroittaa niin tuon remelin vaihtaa itsekin.... Ainoa missä saattaa tarvita auttavaa kättä on hihnan painaminen / nostaminen että saa kiristäjän painumaan tarpeeksi kasaan ja samalla ujuttaa se "erikoistyökalun" paikalleen
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

itsehän en koskaan ole mitään erikoistyökaluja tarvinnut, ja vaihtoon menee noin tunti riippuen siitä, kuinka likanen moottoritila on, ja minkälaisessa paikassa operaation joutuu tekemään. jos on mahdollisuus saada apumies urakkaan, niin kestää 5 minuuttia.

tarvittavat työkalut on kiintolenkki sen kiristimen rullan irroitukseen, ja 1m mittainen teräväkulmainen lattarauta, jolla väännetään kiristin löysälle loppuvaiheessa.

jos haluaa askarrella, niin tietenkin se on mukava repiä sisälokareita myöden kaikki irti, niin kuin ne siinä "virallisessa" ohjeessa opastavat.. itellä ei ole koskaan riittänyt mielenkiinto.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

mä voisin ostaa sun autos pois , niin ei olis huolia rempoista ! Hintapyyntö YV:nä , kiitos.
Jos et myy , niin kerro , mistä löysit moisen .
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

turkkaki kirjoitti:itsehän en koskaan ole mitään erikoistyökaluja tarvinnut, ja vaihtoon menee noin tunti riippuen siitä, kuinka likanen moottoritila on, ja minkälaisessa paikassa operaation joutuu tekemään. jos on mahdollisuus saada apumies urakkaan, niin kestää 5 minuuttia.

tarvittavat työkalut on kiintolenkki sen kiristimen rullan irroitukseen, ja 1m mittainen teräväkulmainen lattarauta, jolla väännetään kiristin löysälle loppuvaiheessa.

jos haluaa askarrella, niin tietenkin se on mukava repiä sisälokareita myöden kaikki irti, niin kuin ne siinä "virallisessa" ohjeessa opastavat.. itellä ei ole koskaan riittänyt mielenkiinto.

Ei siinä hihnankiristimen "erikoistyökalun" eli yksinkertaisen pidättimen käytössä muuta taikaa ole kuin että sillä vain voi ehkäistä muuten vielä toimivan kiristin-iskunvaimentimen tahattoman totaalipurkautumisen hihnanvaihtotyön kestäessä. Huonolla tuurilla se on vähintään satasen juttu uutta pelkkää kiristin-iskunvaimenninta ostettaessa tai vähintään muutaman kympin purkamolta kyseenalaisessa kunnossa olevaa tilaillessa.

Ja se kiristimen "iskari" muuten on ihan oikea iskunvaimennin kaikkine öljyineen ja vaimennuskammioineen sekä pohjaventtiileineen, eli kannattaa pitää hyvin öljyttynä vaikkapa hydrauliöljyllä (n.20ml) ja suojakuminsa vaikkapa pienillä nippusiteillä varmistettuna niin ei hihna hypi eikä ääntele edellyttäen että rullat ja apulaitteet ovat myös kunnossa.
OA
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 10, 2004 16:20
Paikkakunta: Nokia

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja OA »

AnttiR kirjoitti:mä voisin ostaa sun autos pois , niin ei olis huolia rempoista ! Hintapyyntö YV:nä , kiitos.
Jos et myy , niin kerro , mistä löysit moisen .

Tuo on Ruotsista tuotu noin vuosi sitten ja klubilaisen kautta ostin tuon pari kuukauta sitten.
On kyllä hyvässä kunnossa ja täydellinen huoltokirja löytyy.
Ainut "vika" on, että eihän tuo mikään raketti ole. Kesällä varmaan tuokin asia hoituu.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: 110tkm huolto

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Omani hain niin´ikään Ruotsista samoilla kilsalukemilla . On vain kertynyt matkamittariin viiteen vuoteen liian paljon . Taidanpa alkaa seuraamaan Svedujen tonnaritarjontaa...

Kiitos
Vastaa Viestiin