Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 12:55
Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
No niin tervehdys kaikille "saabisteille", en tiedä saako näin kutsua mutta kutsun kumminkin. Olen aina ollut kiinnostunut Saabista autona ja nyt on vaihtokuume taas iskemässä niin ajattelin hieman tiedustella, lähinnä 9-3, dieseli versiosta.
eli ajattelin että jos hommaisin alle 150 tkm ajetun diesel 9-3, vm 99-02 (meniköhän oikein?) Niin mistä autoa kannattaa alkaa tutkimaan ensimäisenä (huoltokirjan jälkeen). Tyyppivikoja ja tai suurempia ongelmia tietyissä kohdissa autoa ? itse ajan sen 40-50 tkm lähinnä maantie ajoa vuodessa niin jotain tuo saisi tietenkin kestää että seuraavat 3-4 vuotta alla kestäisi ilman aivan mahdottomia korjauksia. Valaiskaa tietämätöntä, kiitos.
eli ajattelin että jos hommaisin alle 150 tkm ajetun diesel 9-3, vm 99-02 (meniköhän oikein?) Niin mistä autoa kannattaa alkaa tutkimaan ensimäisenä (huoltokirjan jälkeen). Tyyppivikoja ja tai suurempia ongelmia tietyissä kohdissa autoa ? itse ajan sen 40-50 tkm lähinnä maantie ajoa vuodessa niin jotain tuo saisi tietenkin kestää että seuraavat 3-4 vuotta alla kestäisi ilman aivan mahdottomia korjauksia. Valaiskaa tietämätöntä, kiitos.
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Tyyppivikana tuossa ei taida olla kuin se Boschin ilmamassa-anturi, joka saattaa hillitä auton kulkua viallisena. Eberin kanssa ovat jotkut myös askarrelleet, mutta sekään ei oikein itse SAABin vika ole.
Jos auto kulkee reippaasti lähes kiekkamittarin punarajalle, moottoripuoli on kunnossa. Öljyä tuo kone syö 2-3 desiä vaihtovälillä, kunnes parisataatuhatta tulee täyteen. Sitten ei enää maistu öljykään
Noin 150-200tkm ajetuissa on ehkä paras hinta/laatu -suhde. Ennemmin kuitenkin ostopäätös auton kunnon, kuin kilometrilukeman perusteella. Matka-ajossa olleet ovat aina paremmassa kunnossa, kuin kaupungissa ajetut. Vaimolle annoinkin ohjeeksi, että kerran päivässä kunnon kiihdytykset punarajalle, ettei tukkeudu kone ja hyvinhän se toimiikin
Laskin vasta huoltokulut ja renkaineen niihin on mennyt rahaa 0,017 euroa/km välillä 225-465tkm. Polttoainetta vie keskimäärin 6,0 litraa sadalla. Aika huoleton ja käytännön suorituskyvyltä sopiva käyttöauto.
Moottorin ääni on varsinkin kylmänä aika kova, mutta lämpimällä koneella siedettävä.
nimim. 5-pyttyisen diesel-mersun kuski ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Jos auto kulkee reippaasti lähes kiekkamittarin punarajalle, moottoripuoli on kunnossa. Öljyä tuo kone syö 2-3 desiä vaihtovälillä, kunnes parisataatuhatta tulee täyteen. Sitten ei enää maistu öljykään
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Noin 150-200tkm ajetuissa on ehkä paras hinta/laatu -suhde. Ennemmin kuitenkin ostopäätös auton kunnon, kuin kilometrilukeman perusteella. Matka-ajossa olleet ovat aina paremmassa kunnossa, kuin kaupungissa ajetut. Vaimolle annoinkin ohjeeksi, että kerran päivässä kunnon kiihdytykset punarajalle, ettei tukkeudu kone ja hyvinhän se toimiikin
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Moottorin ääni on varsinkin kylmänä aika kova, mutta lämpimällä koneella siedettävä.
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
meillä ollut tid n:2 vuotta,ollaan ajettu n:100000 km,aikas huolettomia kilometrejä,
korjaukset:1 ilmamassamittari ja taakse jarrupalat.
autolla nyt ajettu vähän alle 280000,öljyä ei vie,lähtee käyntiin -30 omin avuin,ei lämmitintä.meillä keskikulutus pyörii n:5,5-6 ltr/sadalla.
Sid tosin hajos(minkä tuhosin omakätisesti yrittäessäni korjata pikselivikaa
)
ite en paljo kilometrejä ja huoltokirjoi kattele,kyl se auton yleiskunto ratkasee.
korjaukset:1 ilmamassamittari ja taakse jarrupalat.
autolla nyt ajettu vähän alle 280000,öljyä ei vie,lähtee käyntiin -30 omin avuin,ei lämmitintä.meillä keskikulutus pyörii n:5,5-6 ltr/sadalla.
Sid tosin hajos(minkä tuhosin omakätisesti yrittäessäni korjata pikselivikaa
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
ite en paljo kilometrejä ja huoltokirjoi kattele,kyl se auton yleiskunto ratkasee.
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Moro!toutlemonde kirjoitti:Niin mistä autoa kannattaa alkaa tutkimaan ensimäisenä (huoltokirjan jälkeen). Tyyppivikoja ja tai suurempia ongelmia tietyissä kohdissa autoa ? i
Muutamia vinkkejä/tyyppivikoja, mitä kannattaa tarkkailla:
-Katso, että eeberi lähtee päälle ja PYSYY päällä moottorin ollessa sammuksissa.
Mikäli starttaa ja sammuu hetimiten alle 10min sisällä, on rassausta tiedossa.
Mikäli sammahtaa ennen aikojaan, on helppo kädellä kokeilemalla testata sähköisen vesipumpun toiminta. Jos jurraa tai tuntuu tärräävän, niin toimii ja vika on muualla. Itse pumppu on tulipellissä aikalailla keskellä. Harmaa metallivaippa, musta muovinen siipipyöräpumppu. Alle kaljapullon kokoinen, kiinni vain kumisella holkilla.
-Tarkistaa kannattaa tiestysti myös ilmastointi.
-Jos keskikonsolista kuuluu sirrausta/jurrausta kun olet sammuttanut auton, voi sisätilan lämpöanturi vaatia huoltoa tai vaihtoa.
-SID -ajotietokoneen näytöstä voi tyyppivikana kadota pikseleitä. Yleensä mahdollista elvyttää itse.
-Ilmamassamittari on tosiaan yksi tyyppivika. Ei välttämättä polta moottorivian valoa ollenkaan eikä pakosta anna vikakoodeja. Itselläni kävi ja veti normaalisti, huippunopeus rajoittui noin 145km/h:n.
-Jos koeajat pakkasilla, alusta voi pitää parhaillaan Erittäinkin äänekästä narinaa.
Narina on yleistä ysikolmosissa, ei ole varsinainen vika tai este katsastamiselle. Lähinnä kai ominaisuus.
-Sähköantenni jumii tyyppivikana, yleensä korjattavissa. Helppo vaihtaa myös itse.
-Talvikeleillä käsijarru oikkuilee herkästi. Voi jäätyä pohjaan aika helposti, vaikka olisi uudetkin palikat asennettuna. Itse taas jännityksellä talvea odotan uusine vaijereineni.
-Moottorista ruiskupumpun paluuletkut voivat vuotaessaan aiheuttaa ongelmia käynnistettäessä. Vaatii ehkä sahaamista, voi käynnistyä ja sammahtaa hetken päästä ym. Mikäli ei vaihdeta aikoinaan, voivat lyhentää itse ruiskupumpun elinikää. Helppo & halpa tosin vaihtaa itse, voisi luonnehtia erittäin yleiseksi viaksi.
-EGR karstoittaa imusarjan varsinkin ensimmäisellä sadallatuhannella.
Voisi sanoa, että mikäli sitä ei ole puhdistettu, on se lähes takuuvarmasti erittäin paskainen... Ei vaikuta käyntiin tai tehoihin paljoakaan. Ainut ikävä puoli, että noki kokkareet voivat irroittaa pyörreläpästöstä läppiä. Tällöin kone on vaarassa.
Helppo & halpa puhdistaa itse. Myös EGR on tulpattavissa, molemmat onnistuu näin tumpelommaltakin.
-Mitä nyt Opel-klubin sivuilta lueskellut, niin taitaa olla 1L/vaihtoväli aika yleinen öljynkulutus. Ei kannata kavahtaa. Toistasataatuhatta olen ajanut ja samalla kulutuksella on mennyt. Päästöt erittäinkin ok.
-Vielä viimeinen huomautus: Mikäli jarrulevyt ovat kierossa ja aiheuttavat nykimistä jarrutettaessa tai ratin puistattamista, niin harkitse tarkkaan. Itselläni tuo vaiva teetätti kalliita huoltoja.
Nyt kun on perusteellisesti peloteltu kaikella mahdollisella niin laitetaanpa hyviäkin puolia:
-Lisälämmittimen ansiosta lämpöä todellakin piisaa pakkasilla.
-Lämmitetyn polttoainesuodattimen ansiosta viisveisaa muutenkin kovista pakkasista ja jäätymisongelmista.
-Automaattinen ilmastointi on ollut kovasti mieleen, kesällä ja talvella.
-Sisätilat miellyttävät erityisesti, syytä en osaa sanoa.
-Takapenkit kaatamalla saa melkoisen suuretkin tavarat menemään ilman peräkärryä.
-Oikealla rengasvalinnalla ja kuntoisalla alustalla erittäin leppoisa matka-auto.
-Kulutus voi pitkällä matkalla olla jopa alle 5,5L/100km. Yleisesti itselläni noin 6L.
-Lastuttamalla saa kivasti helppoutta ohittamiseen.
-Moottorinpuoli vaikuttaa muutenkin "perusvarmalta", uskaltaa käydä pidemmälläkin reissulla.
-Kori ei tunnu ottavan ruostetta helposti.
-Yleiset huoltokohteet mielestäni hyvin käsillä. Esim. juuri se Eeberi + pumppu todella näkösällä ja helpolla paikalla. Onnistuu huoltaa yläkautta mitään purkamatta(!). Ei kovin monessa autossa noin. Myös öljynsuodatin vaihdettavissa itse erittäin kivuttomasti yläkautta. Moottori-ilmansuodatin ja raitis-ilmansuodatin myös hyvillä paikoilla.
Eipä harmita hankinta! Nyt vajaa 3vuotta ja 128tkm takana.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 12:55
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Thanks kaikille jo vastainneille, asiallista tietoutta varsinkin kun ei ole ennen saabia ollut. Joku tuossa mainitsi moottorin kovahkon äänen varsinkin kylmänä, no se tuntuu olevan hyvin yleistä näissä nykydieseleissä ja varsinkin kun tällä hetkellä ajelee 124 korisella 6-dieseli mersulla, silloin ainakain käyntiäänen perusteella osattiin tehdä AUTOJA
.
Muuten vikalista vaikuttaa siedettävältä ja tyypitetty hyvin. Itse paljon ajavana ja aina kuitenkin käytetyillä menneenä olen tiettyihin jutuihin tottunut ja kulutusosaia ei edes viitsi laskea, nehän on tehty kulutukseen
Sellaista vielä tuosta koneesta että se on vissiin aika sama (vai onko
? ) kuin oopelleissa ? Entäs alusta, samaa sukua kuin vectra ?
Joo oli tai ei niin kyllä 9-3 nousi eriottäin varteenotettavaksi vaihtoehdoksi ja ihan nätti autonakin vielä
Niin tuosta eeberistä, en tunne laitetta tarkemmin, mutta jos joku raja on n 10 min niin sen tarkoituskin on toimia siis yli 10 min mutta miksi ?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Muuten vikalista vaikuttaa siedettävältä ja tyypitetty hyvin. Itse paljon ajavana ja aina kuitenkin käytetyillä menneenä olen tiettyihin jutuihin tottunut ja kulutusosaia ei edes viitsi laskea, nehän on tehty kulutukseen
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Sellaista vielä tuosta koneesta että se on vissiin aika sama (vai onko
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Joo oli tai ei niin kyllä 9-3 nousi eriottäin varteenotettavaksi vaihtoehdoksi ja ihan nätti autonakin vielä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Niin tuosta eeberistä, en tunne laitetta tarkemmin, mutta jos joku raja on n 10 min niin sen tarkoituskin on toimia siis yli 10 min mutta miksi ?
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
10 minuutin lämmitys ei riitä vielä lämmittämään konetta riittävästi. Eberi toimii kerrallaan maksimissaan tunnin jolloin pata(ja ohjaamo) on kyllä lämmin jo kovillakin pakkasilla.toutlemonde kirjoitti: Niin tuosta eeberistä, en tunne laitetta tarkemmin, mutta jos joku raja on n 10 min niin sen tarkoituskin on toimia siis yli 10 min mutta miksi ?
Jos taas eberi käy sen kymmenen minuuttia ja sammua tupsahtaa itsekseen on vika mahdollisesti polttokammiossa, liekkivahdissa tai esim. pumpussa.
Kaikissa TiD:ssä ei ole tuota eberin ohjelmointi(ja pakko käynnistys) mahdollisuutta SID:stä vaan lähtee käyntiin ainoastaan kun auton käynnistää alle +6 asteen.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Onko näin? Olen luullut, että manuaalinen pakkokäynnistys olisi kaikissa mutta ajastinta ei olisi kuin ohjelmoituna lisävarusteena?hz81 kirjoitti:Kaikissa TiD:ssä ei ole tuota eberin ohjelmointi(ja pakko käynnistys) mahdollisuutta SID:stä vaan lähtee käyntiin ainoastaan kun auton käynnistää alle +6 asteen.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Sama on kuin Opeleissa. 2.2:sta on muistaakseni Omegassa ja Vectrassa ainakin.toutlemonde kirjoitti:Sellaista vielä tuosta koneesta että se on vissiin aika sama kuin oopelleissa ? Entäs alusta, samaa sukua kuin vectra ?
Joo oli tai ei niin kyllä 9-3 nousi erittäin varteenotettavaksi vaihtoehdoksi ja ihan nätti autonakin vielä.
Oheislaitteissa on konehuoneen puolella hieman eroa, 9-3:ssa ainakin isompi cooleri.
Alustassa on paljon samaa, mikäli en väärin muista niin jarruosissa luki tarvikepaketin kyljessä "Omega".
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Minulla on se käsitys että ohjelmointi ja pakko käynnistys tulevat samassa paketissa. Voin olla väärässäkin, mutta tälläinen mielikuva minulle on jostakin jäänytsnuggles kirjoitti:Onko näin? Olen luullut, että manuaalinen pakkokäynnistys olisi kaikissa mutta ajastinta ei olisi kuin ohjelmoituna lisävarusteena?hz81 kirjoitti:Kaikissa TiD:ssä ei ole tuota eberin ohjelmointi(ja pakko käynnistys) mahdollisuutta SID:stä vaan lähtee käyntiin ainoastaan kun auton käynnistää alle +6 asteen.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Minäkin hankin dieselin, sinällään nyt on jo myöhäistä kysellä vioista osto mielessä, mutta olemassa olevat pitää pyrkiä korjaamaan. Uusi autoni on siis -99 vm 2.2 tid, vanha OG 900 saa jäädä nyt kakkos autoksi. (tai aika näyttää miten käy, onko kakkonen vai edelleen ykkönen) Kovin vaan olen ymmälläni uuden tulokkaan kanssa. Tekniikka on kehittynyt ja harkitsinkin aikani onko tämä jo liian uusi. Voiko korjailla kotona? 10v autoilu-urani aikana ei ole vielä tarvinnut turvautua autokorjaamoiden palveluihin vaan viat ovat hoituneet ihan kotikutoisilla keinoilla. (10v aikana ennen tätä on ollut tasan 2 autoa jotka ovat ajokuntoisina minulla vieläkin, toinen tosin myynnissä, eikä se ole Saab. Eli on joutunut muutamaa mutteria vääntämään.)
Suurimmat epäilykseni keskittyvät sähköjärjestelmään, voiko sille aiheuttaa vahinkoa miten helposti. Pitääkö ottaa huomioon jotain, joka ei ole järjellä pääteltävissä. Eli jos autossa ei ole virrat päällä voiko sähköisiäkin osia irrotella vapaasti, kuten vanhemmissakin vehkeissä?
Mites jos autoon tulisi joku vika koodi päälle. Ja onnistuisi keksimään vian aiheuttajan niin poistuuko koodi itsestään kun vika korjattu vai pitääkö käydä erikseen poistamassa jollain laitteella (Tech?) Onnistuuko muualla kuin merkkiliikkeessä?
Tasapainoakseleista on puhuttu aikaisemmissa jutuissa paljon, en kuitenkaan onnistunut löytämään mainintaa niistä diesel koneen yhteydessä. Ilmeisesti ne koneessa kuitenkin on, ainakin ohjekirjan mukaan. Päteekö niihin bensakoneiden ohjeet, eli onko ne voitu poistaa käytöstä. Tyhjäkäynnillä moottorin tärinä nimittäin tuntuu perseessä asti. Onko tuohon jotain muuta syytä (huonot moottorin kumityynyt?) Vai onko se vain tuon dieselin ominaisuus. Kierroksilla ei tärinää esiinny.
Taisi tulla liikaa kysymyksiä jo samaan topicciin...Sormet vaan syyhyävät uuden kanssa ja pää savuaa tiedonpuutteessa...
Suurimmat epäilykseni keskittyvät sähköjärjestelmään, voiko sille aiheuttaa vahinkoa miten helposti. Pitääkö ottaa huomioon jotain, joka ei ole järjellä pääteltävissä. Eli jos autossa ei ole virrat päällä voiko sähköisiäkin osia irrotella vapaasti, kuten vanhemmissakin vehkeissä?
Mites jos autoon tulisi joku vika koodi päälle. Ja onnistuisi keksimään vian aiheuttajan niin poistuuko koodi itsestään kun vika korjattu vai pitääkö käydä erikseen poistamassa jollain laitteella (Tech?) Onnistuuko muualla kuin merkkiliikkeessä?
Tasapainoakseleista on puhuttu aikaisemmissa jutuissa paljon, en kuitenkaan onnistunut löytämään mainintaa niistä diesel koneen yhteydessä. Ilmeisesti ne koneessa kuitenkin on, ainakin ohjekirjan mukaan. Päteekö niihin bensakoneiden ohjeet, eli onko ne voitu poistaa käytöstä. Tyhjäkäynnillä moottorin tärinä nimittäin tuntuu perseessä asti. Onko tuohon jotain muuta syytä (huonot moottorin kumityynyt?) Vai onko se vain tuon dieselin ominaisuus. Kierroksilla ei tärinää esiinny.
Taisi tulla liikaa kysymyksiä jo samaan topicciin...Sormet vaan syyhyävät uuden kanssa ja pää savuaa tiedonpuutteessa...
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Diesel täristää yleensä luonnostaan enemmän, varsinkin tyhjäkäynnillä ja eteenkin kylmällä koneella.Teukka.k kirjoitti:Tasapainoakseleista on puhuttu aikaisemmissa jutuissa paljon, en kuitenkaan onnistunut löytämään mainintaa niistä diesel koneen yhteydessä. Ilmeisesti ne koneessa kuitenkin on, ainakin ohjekirjan mukaan. Päteekö niihin bensakoneiden ohjeet, eli onko ne voitu poistaa käytöstä. Tyhjäkäynnillä moottorin tärinä nimittäin tuntuu perseessä asti. Onko tuohon jotain muuta syytä (huonot moottorin kumityynyt?) Vai onko se vain tuon dieselin ominaisuus. Kierroksilla ei tärinää esiinny.
Kysyin noista tasapainoakseleista Opel-foorumilta ja ilmeisesti tässä moottorityypissä ne tasapainolimput ovat. Joistain Opelin dieseleistä ne kuitenkin puuttuvat.
Tuossa vielä linkki :OCF
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Teukalle:
Tämä on täysin eri kone, kuin Saabin bensamoottori(t). Opelin tekemä, hieman vanhanaikainen, mutta hemmetin kestävä. Voit unohtaa kaikki moottorimurheet mitä esim T-seiskoissa on, kunhan huolehdit öljynvaihdot ajallaan (15tkm) ja muut huollot myös. Tärinä ON ominaisuus, samaten kova ääni kylmänä.
Auto on ihan itsekin huollettavissa, mikäli työkalut pysyvät vähänkään käsissä ja suomenkieli taittuu (eli voi lukea ohjeita vaikka täältä
)
Tämä on täysin eri kone, kuin Saabin bensamoottori(t). Opelin tekemä, hieman vanhanaikainen, mutta hemmetin kestävä. Voit unohtaa kaikki moottorimurheet mitä esim T-seiskoissa on, kunhan huolehdit öljynvaihdot ajallaan (15tkm) ja muut huollot myös. Tärinä ON ominaisuus, samaten kova ääni kylmänä.
Auto on ihan itsekin huollettavissa, mikäli työkalut pysyvät vähänkään käsissä ja suomenkieli taittuu (eli voi lukea ohjeita vaikka täältä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Jäi vielä hiukan epäselväksi tuo tasapainoakseli kysymys, jos b-vectroissa on akselit ja b-omegoissa limput, niin ylläolevan linkin mukaan on pääteltävissä, että saabin 2.2 tid on sama mikä b-omegoissa. Ymmärsinkö oikein? Ohjekirja kuitenkin puhuu 2 tasapainoakselista dieselinkin kohdalla, tarkoittaisiko noita limppuja?snuggles kirjoitti: Diesel täristää yleensä luonnostaan enemmän, varsinkin tyhjäkäynnillä ja eteenkin kylmällä koneella.
Kysyin noista tasapainoakseleista Opel-foorumilta ja ilmeisesti tässä moottorityypissä ne tasapainolimput ovat. Joistain Opelin dieseleistä ne kuitenkin puuttuvat.
Tuossa vielä linkki :OCF
Kun siellä on kuitenkin ketjukäytöllä nuo tasapainosysteemit, niin onkohan niiden ketjujen kestävyydessä samoja "ongelmia" kuin bensakäyttöisissä, (vaikka niitä ei pitäisikään verrata). Vai pyöritetäänkö limppuja ollenkaan ketjulla?
Kiitoksia kun jaksatte neuvoa tietämätöntä.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Kaksi tasapainoakselia siellä on, mutta ihan eri tavalla kuin Saabin bensakoneessa. Tasapainoakselistopaketti on moottorin alla kampiakselin alapuolella. Pyörii yhden ketjun voimalla. En ole koskaan kuullut että näissä olisi ollut ongelmia noiden kanssa.Teukka.k kirjoitti:Kun siellä on kuitenkin ketjukäytöllä nuo tasapainosysteemit, niin onkohan niiden ketjujen kestävyydessä samoja "ongelmia" kuin bensakäyttöisissä, (vaikka niitä ei pitäisikään verrata). Vai pyöritetäänkö limppuja ollenkaan ketjulla?
Kiitoksia kun jaksatte neuvoa tietämätöntä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Uusi Saabstiko ? 2,2 TID 9-3 ??
Ilmeisesti kestossa on jotain eroa verrattuna Saabin bensamoottoriin.rr kirjoitti:Kaksi tasapainoakselia siellä on, mutta ihan eri tavalla kuin Saabin bensakoneessa. Tasapainoakselistopaketti on moottorin alla kampiakselin alapuolella. Pyörii yhden ketjun voimalla. En ole koskaan kuullut että näissä olisi ollut ongelmia noiden kanssa.Teukka.k kirjoitti:Kun siellä on kuitenkin ketjukäytöllä nuo tasapainosysteemit, niin onkohan niiden ketjujen kestävyydessä samoja "ongelmia" kuin bensakäyttöisissä, (vaikka niitä ei pitäisikään verrata). Vai pyöritetäänkö limppuja ollenkaan ketjulla?
Tuolta Opelin foorumilta en ainakaan itse onnistunut löytämään oikeen mitään tasapainoakseleiden ketjuvikoihin liittyvää. Etsin siis Diesel -osiosta.