Ongelmaa H&R jousien kanssa.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Ongelmaa H&R jousien kanssa.

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Terve!

Asennutin tuossa äskettäin H&R:n 35mm madallusjousisarjan saabiini ja toinen takajousi on kolissut koko ajan ärsyttävästi. Nosturilla tarkastellessa jousi ei ole jostain syystä asettunut paikalleen ja yläkierteistäkin maalit lähteneet. Jousi näytti olevan aika pahasti vinossa. Toleranssia jousen keskitystappeihin yläkierteessä oli n 1cm. Kuuluuko olla näinkin paljon??

Toisessa jousessa sama toleranssi mutta on ihan ok ja samassa asennossakin.

Iskarit ovat vakiot (ainakin huomiseen asti kun alle lyödään Bilsteinin Sprintit, katotaan auttaako).

Onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ko. jousien kanssa? Ettei kohdalle olisi vain sattunut ns. maanantaikappale. Positiivista sanottavaa ainakin omalla kohdallani oli että pudottivat reippaasti yli 35mm.
Saab 9-3 2.0t sport business -00
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

samalla setillä mulla ja alusta on hyvä maantiellä, sopivan jämäkkä mutta mukulakivillä jokseenkin täristävä. Asennukseen en osaa sanoa juuta enkä jaata kun asennutin huollossa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Eemeli
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Syys 10, 2004 12:31
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Mulla jäi H&R jousilla perä vähän alemmas kuin keula, etenkin jos on painoa takana auto keulii aika paljon. Jouset ei ole mulla kyllä kolissut vaikka asensin ite. Rasvaevät(keskiroiskenläpät) oli kyllä pakko lyhentää. Ainut kolahtelu mikä jousten vaihdosta on aiheutunut, tulee kun ajaa sopivasti monttuun, niin akseli pääseee osumaan pakoputkeen...[/url]
frenzy
"Aero"
Viestit: 356
Liittynyt: To Elo 12, 2004 10:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja frenzy »

Eemeli kirjoitti:Mulla jäi H&R jousilla perä vähän alemmas kuin keula, etenkin jos on painoa takana auto keulii aika paljon. Jouset ei ole mulla kyllä kolissut vaikka asensin ite. Rasvaevät(keskiroiskenläpät) oli kyllä pakko lyhentää. Ainut kolahtelu mikä jousten vaihdosta on aiheutunut, tulee kun ajaa sopivasti monttuun, niin akseli pääseee osumaan pakoputkeen...[/url]
laitoitko etujouset varmasti oikein päin?
#2599
Audi A6 -17
MB ML320 -07
Ex-93SS
TiDS -08 Ex-ng900SE T
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Mulla taas on H&R jousien kaa etupää huomattavasti matalampi ku takapää ja muistelisin että näin oli myös edellisessä Saabissa jossa oli samat jouset...
Mulla kolisee putki taka-akseliin mutta tämä ei sitten siitä johdu ? Jos kolina alkoi jousien asentamisen jälkeen...
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

1cm "toleranssi" oli omissanikin, kun kumien väliin noita pujottelin, joten ei syytä huoleen ko. yksilöissä...

On vaikeata kuvitella, että jousi itsessään pitää ääntä, ellei sitten ota johonkin kiinni.. (kuten mystisiä kolahteluja etujousissani, kunnes siirsin noin 1cm lautasella toiseen kohtaan..)
tarkista että jousi ei pääse ottaa mihinkään kiinni. Kumien välissähän tuo takajousi itsesssään on, päinvastoin kuin ng900:sen etujousen alakierrokset lepäävät suoraan metallilautasella...

Muita mahdollisia kolinapaikkoja on pakoputki, joka itsellänikin kolahtaa ilkeästi pahoissa töyssyissä.. Liekkö heilahtaa putki takaakseliin/koriin vai kääntyyköhän akseli putkeen.. Veikkaan ensimmäistä tai noiden yhteisvaikutusta.

Muita mahdollisia lonksahduksen aiheuttajia on takaakseliston korin puslien pultit, jos ovat vähänkään löysällä. Niilläkin on taipumusta joskus löystyä, jolloin kolahtelevat "satunnaisesti" tai useammin.


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Eemeli
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Syys 10, 2004 12:31
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

frenzy kirjoitti:
Eemeli kirjoitti:Mulla jäi H&R jousilla perä vähän alemmas kuin keula, etenkin jos on painoa takana auto keulii aika paljon. Jouset ei ole mulla kyllä kolissut vaikka asensin ite. Rasvaevät(keskiroiskenläpät) oli kyllä pakko lyhentää. Ainut kolahtelu mikä jousten vaihdosta on aiheutunut, tulee kun ajaa sopivasti monttuun, niin akseli pääseee osumaan pakoputkeen...[/url]
laitoitko etujouset varmasti oikein päin?
Kyllä ne jouset on oikein päin. Eikä keuliminen oo onneks kovin paha.
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Kyllä ne Sprintit jeesas aika paljon (silti kolisee vielä ihan vähän takana :evil: ). Ongelma vaan nyt että ei tunnu kulkevan mihinkään... Seuraavaksi puslaa ja stagea peliin :wink:
Saab 9-3 2.0t sport business -00
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hoplaa!

Tähänkin autostani kuuluvaan kolinaan jousen toiseksi alimman kierroksen kolisemisesta jousilautaseen on tullus saabilta "parannus" aikojen saatossa, elikkä:

Uudemmissa yksilöissä vakiona tulee jousen alalautasen pohjalle jousen alle tulee Sinkkinen välilevy, joka keskittää jousta hieman paremmin. Madallusjousetkaat eivät pääse heilumaan niin vapaasti jouston ollessa maksimissaan, kun tuo samalla nostaa autoa muutamia millejä. Tuotenumero on 4689378 ja se on otettu tuotannossa käyttöön alustanumerosta V2009639 3d/5d ja V7002331 CV.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Eemeli kirjoitti:Ainut kolahtelu mikä jousten vaihdosta on aiheutunut, tulee kun ajaa sopivasti monttuun, niin akseli pääseee osumaan pakoputkeen...[/url]
Vedätin pakoputken remmeillä molemmille sivuille ja taaksepäin eikä enää ota akseliin kiinni.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nonniin. Tälläsisiä osia ei sitten ole saabilla ollut jousten ja lautasten välissä alkuaikoina, ellei niitä ole sitten jälkeenpäin laitettu kitinän tms. vuoksi. (Katso 2 viestiä ylöspäin.)

Tämän sinkkilevyn pitäisi keskittää paremmin jousta lautansen päässä, jolloin jousen 2. kierros ei pääse niin herkästi hankaamaan lautasen ulkoreunoja. Kumpa vielä ehtisi jossainkohtaa asentaa 8)

Hintaa noin 5.5eur/kpl Länsiautossa. = 11 euroa.

Kuva


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nyt on tullollaiset saatu vihdoin ja viimein asennettua alle ja vielä ei ole alkanut kolahtelemaan. Seurataan kehitystä 8)

Ohessa kuva jouslautasesta, joka on kulunut sisäreunasta, kun jousen toinen kierros hinkannut sisäkehää toisesta laidasta.
Kuva

Ko. levyn keskikaulus keskittää jousen nyt paremmin, eikä pääse siirymään laitaan
Kuva

.. Ettei tarvitse enää kikkailla nippusiteillä..
Kuva

Samalla pallonivelten irroituksella tuli sitten vaihdettua ohjaustehostin uudemmanmalliseen ja asennettua siihen klämppi. :)
Siitä sitten enemmän toisessa topicissa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kummin päin takajouset kuuluu olla ? H&R siis

kaveri väittää että tekstit nurinpäin ? luettavissa pää alas päin

minä väitän että tekstit "oikein päin" eli luettavissa.



ja kyllä oli kovassa ne pohjaanlyöntikumit 8O
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itsekkin olen noiden takajousien tekstejä ihmetellyt.. Käytännössä toimii molemminpäin, kun "spiraalit" molemmissa päissä on kutakuinkin samat.
Järki sanoisi jousen kierrosten sijainnin perusteella, että nurinpäin, mutta tekstit puhuis että tekstit oikeinpäin.

Pohjaanlyöntikumien kanssa voi tapella rautakangella, ruuvarilla ja tasamaalla helposti "puolituntia" :twisted: .. Mutta laittamalla jousen ruuvipenkkiin, laittamalla crc:tä tai vaseliinisprayta tapin juureen ja sopivasti vääntää sorkkaraudalla, niin se on minuutti, kun on irti :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Hmm, pitäsköän mun kääntää noi takajouset sit toisiinpäin ku takapää on korkee ku mikä tossa mun autossa :( Jos sillä olisi jotain merkitystä.. :roll:
Vastaa Viestiin