Ongelmaa H&R jousien kanssa.
Ongelmaa H&R jousien kanssa.
Terve!
Asennutin tuossa äskettäin H&R:n 35mm madallusjousisarjan saabiini ja toinen takajousi on kolissut koko ajan ärsyttävästi. Nosturilla tarkastellessa jousi ei ole jostain syystä asettunut paikalleen ja yläkierteistäkin maalit lähteneet. Jousi näytti olevan aika pahasti vinossa. Toleranssia jousen keskitystappeihin yläkierteessä oli n 1cm. Kuuluuko olla näinkin paljon??
Toisessa jousessa sama toleranssi mutta on ihan ok ja samassa asennossakin.
Iskarit ovat vakiot (ainakin huomiseen asti kun alle lyödään Bilsteinin Sprintit, katotaan auttaako).
Onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ko. jousien kanssa? Ettei kohdalle olisi vain sattunut ns. maanantaikappale. Positiivista sanottavaa ainakin omalla kohdallani oli että pudottivat reippaasti yli 35mm.
Asennutin tuossa äskettäin H&R:n 35mm madallusjousisarjan saabiini ja toinen takajousi on kolissut koko ajan ärsyttävästi. Nosturilla tarkastellessa jousi ei ole jostain syystä asettunut paikalleen ja yläkierteistäkin maalit lähteneet. Jousi näytti olevan aika pahasti vinossa. Toleranssia jousen keskitystappeihin yläkierteessä oli n 1cm. Kuuluuko olla näinkin paljon??
Toisessa jousessa sama toleranssi mutta on ihan ok ja samassa asennossakin.
Iskarit ovat vakiot (ainakin huomiseen asti kun alle lyödään Bilsteinin Sprintit, katotaan auttaako).
Onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ko. jousien kanssa? Ettei kohdalle olisi vain sattunut ns. maanantaikappale. Positiivista sanottavaa ainakin omalla kohdallani oli että pudottivat reippaasti yli 35mm.
Saab 9-3 2.0t sport business -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
samalla setillä mulla ja alusta on hyvä maantiellä, sopivan jämäkkä mutta mukulakivillä jokseenkin täristävä. Asennukseen en osaa sanoa juuta enkä jaata kun asennutin huollossa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Mulla jäi H&R jousilla perä vähän alemmas kuin keula, etenkin jos on painoa takana auto keulii aika paljon. Jouset ei ole mulla kyllä kolissut vaikka asensin ite. Rasvaevät(keskiroiskenläpät) oli kyllä pakko lyhentää. Ainut kolahtelu mikä jousten vaihdosta on aiheutunut, tulee kun ajaa sopivasti monttuun, niin akseli pääseee osumaan pakoputkeen...[/url]
laitoitko etujouset varmasti oikein päin?Eemeli kirjoitti:Mulla jäi H&R jousilla perä vähän alemmas kuin keula, etenkin jos on painoa takana auto keulii aika paljon. Jouset ei ole mulla kyllä kolissut vaikka asensin ite. Rasvaevät(keskiroiskenläpät) oli kyllä pakko lyhentää. Ainut kolahtelu mikä jousten vaihdosta on aiheutunut, tulee kun ajaa sopivasti monttuun, niin akseli pääseee osumaan pakoputkeen...[/url]
1cm "toleranssi" oli omissanikin, kun kumien väliin noita pujottelin, joten ei syytä huoleen ko. yksilöissä...
On vaikeata kuvitella, että jousi itsessään pitää ääntä, ellei sitten ota johonkin kiinni.. (kuten mystisiä kolahteluja etujousissani, kunnes siirsin noin 1cm lautasella toiseen kohtaan..)
tarkista että jousi ei pääse ottaa mihinkään kiinni. Kumien välissähän tuo takajousi itsesssään on, päinvastoin kuin ng900:sen etujousen alakierrokset lepäävät suoraan metallilautasella...
Muita mahdollisia kolinapaikkoja on pakoputki, joka itsellänikin kolahtaa ilkeästi pahoissa töyssyissä.. Liekkö heilahtaa putki takaakseliin/koriin vai kääntyyköhän akseli putkeen.. Veikkaan ensimmäistä tai noiden yhteisvaikutusta.
Muita mahdollisia lonksahduksen aiheuttajia on takaakseliston korin puslien pultit, jos ovat vähänkään löysällä. Niilläkin on taipumusta joskus löystyä, jolloin kolahtelevat "satunnaisesti" tai useammin.
Hook
On vaikeata kuvitella, että jousi itsessään pitää ääntä, ellei sitten ota johonkin kiinni.. (kuten mystisiä kolahteluja etujousissani, kunnes siirsin noin 1cm lautasella toiseen kohtaan..)
tarkista että jousi ei pääse ottaa mihinkään kiinni. Kumien välissähän tuo takajousi itsesssään on, päinvastoin kuin ng900:sen etujousen alakierrokset lepäävät suoraan metallilautasella...
Muita mahdollisia kolinapaikkoja on pakoputki, joka itsellänikin kolahtaa ilkeästi pahoissa töyssyissä.. Liekkö heilahtaa putki takaakseliin/koriin vai kääntyyköhän akseli putkeen.. Veikkaan ensimmäistä tai noiden yhteisvaikutusta.
Muita mahdollisia lonksahduksen aiheuttajia on takaakseliston korin puslien pultit, jos ovat vähänkään löysällä. Niilläkin on taipumusta joskus löystyä, jolloin kolahtelevat "satunnaisesti" tai useammin.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kyllä ne jouset on oikein päin. Eikä keuliminen oo onneks kovin paha.frenzy kirjoitti:laitoitko etujouset varmasti oikein päin?Eemeli kirjoitti:Mulla jäi H&R jousilla perä vähän alemmas kuin keula, etenkin jos on painoa takana auto keulii aika paljon. Jouset ei ole mulla kyllä kolissut vaikka asensin ite. Rasvaevät(keskiroiskenläpät) oli kyllä pakko lyhentää. Ainut kolahtelu mikä jousten vaihdosta on aiheutunut, tulee kun ajaa sopivasti monttuun, niin akseli pääseee osumaan pakoputkeen...[/url]
Hoplaa!
Tähänkin autostani kuuluvaan kolinaan jousen toiseksi alimman kierroksen kolisemisesta jousilautaseen on tullus saabilta "parannus" aikojen saatossa, elikkä:
Uudemmissa yksilöissä vakiona tulee jousen alalautasen pohjalle jousen alle tulee Sinkkinen välilevy, joka keskittää jousta hieman paremmin. Madallusjousetkaat eivät pääse heilumaan niin vapaasti jouston ollessa maksimissaan, kun tuo samalla nostaa autoa muutamia millejä. Tuotenumero on 4689378 ja se on otettu tuotannossa käyttöön alustanumerosta V2009639 3d/5d ja V7002331 CV.
Hook
Tähänkin autostani kuuluvaan kolinaan jousen toiseksi alimman kierroksen kolisemisesta jousilautaseen on tullus saabilta "parannus" aikojen saatossa, elikkä:
Uudemmissa yksilöissä vakiona tulee jousen alalautasen pohjalle jousen alle tulee Sinkkinen välilevy, joka keskittää jousta hieman paremmin. Madallusjousetkaat eivät pääse heilumaan niin vapaasti jouston ollessa maksimissaan, kun tuo samalla nostaa autoa muutamia millejä. Tuotenumero on 4689378 ja se on otettu tuotannossa käyttöön alustanumerosta V2009639 3d/5d ja V7002331 CV.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Vedätin pakoputken remmeillä molemmille sivuille ja taaksepäin eikä enää ota akseliin kiinni.Eemeli kirjoitti:Ainut kolahtelu mikä jousten vaihdosta on aiheutunut, tulee kun ajaa sopivasti monttuun, niin akseli pääseee osumaan pakoputkeen...[/url]
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Nonniin. Tälläsisiä osia ei sitten ole saabilla ollut jousten ja lautasten välissä alkuaikoina, ellei niitä ole sitten jälkeenpäin laitettu kitinän tms. vuoksi. (Katso 2 viestiä ylöspäin.)
Tämän sinkkilevyn pitäisi keskittää paremmin jousta lautansen päässä, jolloin jousen 2. kierros ei pääse niin herkästi hankaamaan lautasen ulkoreunoja. Kumpa vielä ehtisi jossainkohtaa asentaa
Hintaa noin 5.5eur/kpl Länsiautossa. = 11 euroa.
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/jousialus.jpg)
Hook
Tämän sinkkilevyn pitäisi keskittää paremmin jousta lautansen päässä, jolloin jousen 2. kierros ei pääse niin herkästi hankaamaan lautasen ulkoreunoja. Kumpa vielä ehtisi jossainkohtaa asentaa
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Hintaa noin 5.5eur/kpl Länsiautossa. = 11 euroa.
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/jousialus.jpg)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Nyt on tullollaiset saatu vihdoin ja viimein asennettua alle ja vielä ei ole alkanut kolahtelemaan. Seurataan kehitystä
Ohessa kuva jouslautasesta, joka on kulunut sisäreunasta, kun jousen toinen kierros hinkannut sisäkehää toisesta laidasta.
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/tolppa.jpg)
Ko. levyn keskikaulus keskittää jousen nyt paremmin, eikä pääse siirymään laitaan
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/tolppa2.jpg)
.. Ettei tarvitse enää kikkailla nippusiteillä..
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/tolppa3.jpg)
Samalla pallonivelten irroituksella tuli sitten vaihdettua ohjaustehostin uudemmanmalliseen ja asennettua siihen klämppi.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Siitä sitten enemmän toisessa topicissa.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ohessa kuva jouslautasesta, joka on kulunut sisäreunasta, kun jousen toinen kierros hinkannut sisäkehää toisesta laidasta.
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/tolppa.jpg)
Ko. levyn keskikaulus keskittää jousen nyt paremmin, eikä pääse siirymään laitaan
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/tolppa2.jpg)
.. Ettei tarvitse enää kikkailla nippusiteillä..
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/tolppa3.jpg)
Samalla pallonivelten irroituksella tuli sitten vaihdettua ohjaustehostin uudemmanmalliseen ja asennettua siihen klämppi.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Siitä sitten enemmän toisessa topicissa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Itsekkin olen noiden takajousien tekstejä ihmetellyt.. Käytännössä toimii molemminpäin, kun "spiraalit" molemmissa päissä on kutakuinkin samat.
Järki sanoisi jousen kierrosten sijainnin perusteella, että nurinpäin, mutta tekstit puhuis että tekstit oikeinpäin.
Pohjaanlyöntikumien kanssa voi tapella rautakangella, ruuvarilla ja tasamaalla helposti "puolituntia"
.. Mutta laittamalla jousen ruuvipenkkiin, laittamalla crc:tä tai vaseliinisprayta tapin juureen ja sopivasti vääntää sorkkaraudalla, niin se on minuutti, kun on irti
Hook
Järki sanoisi jousen kierrosten sijainnin perusteella, että nurinpäin, mutta tekstit puhuis että tekstit oikeinpäin.
Pohjaanlyöntikumien kanssa voi tapella rautakangella, ruuvarilla ja tasamaalla helposti "puolituntia"
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.