Klonk

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Klonk

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuskinpuolelta edestä kuuluu klonks, missä vika?
Ääni kuuluu silloin kun esim. jarruttaa todella lujaa esim 120km/h -> 20km/h ja sen jälkeen painaa kaasun pohjaan (pienemmällä vaihteella tottakait).
Katsastuksessa retuutettiin pyynnöstäni alatukivarsia ja koko etupäätä oikein kunnolla mutta missään ei havaittu välystä, samoin ääni tuskin tulee jarrusatuloista kun juuri olivat auki kun uusin levyt ja palat, satuloiden kiinnityksissäkään ei ole välystä, eivätkä palat pääse mitenkään heilumaan tms (ja sama ääni tuli vanhoilla, loppuunkuluneilla paloillakin).
Ääni ei ole todellakaan kova mutta saabistia häiritsee kaikki lisä-äänet :lol:
Any ideas :?:
Edit: loota oli irti kytkimenvaihdossa kuten tietty myös siis apurunkokin, mielestäni kaikki pultit tuli vedettyä tosi tiukkaan, eli en usko että apurunkokaan voisi olla irti mistään kulmastaan. Raidetangon päissä ei ole välystä eikä tukivarsien alapallonivelissäkään (ja lisäsin niihin rasvaa hiljattain).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Veikkaan vahvasti apurungon taimmaista pulttia, jos ei ole vedetty momenttiavaimella 115nm+75 astetta. Näppituntumalla tuo jää kyllä reipaasti tuon tiukkuuden alle, kun "pokka loppuu".

Jos pultti vähänkään löysällä/alle ohjearvojen, niin tekee juuri tuota, että kovassa kiihdytyksessä kolahtaa etuasentoon ja seuraavan kerran kolahtaa vasta reippaassa jarrutuksessa. Käytännössä siis puslan sisäholkki liikahtaa ~1mm eri kohtaan kovalla voimalla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hook kirjoitti:Veikkaan vahvasti apurungon taimmaista pulttia, jos ei ole vedetty momenttiavaimella 115nm+75 astetta. Näppituntumalla tuo jää kyllä reipaasti tuon tiukkuuden alle, kun "pokka loppuu".

Jos pultti vähänkään löysällä/alle ohjearvojen, niin tekee juuri tuota, että kovassa kiihdytyksessä kolahtaa etuasentoon ja seuraavan kerran kolahtaa vasta reippaassa jarrutuksessa. Käytännössä siis puslan sisäholkki liikahtaa ~1mm eri kohtaan kovalla voimalla.
Tattis Hook neuvostasi, lootaa/apurunkoa kasatessani neuvoitkin samoin ja vedin kyllä ne taaemmat pultit ihan saakuran tiukkaan, mutta pitääpä ottaa uudestaan kiristykseen.
Vaikea kuvitella mitään muutakaan syytä moiseen kolahdukseen kun kaikki puslat ja niveletkin ovat ehjät.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Laukkuapina
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 16:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Laukkuapina »

Edellisessä autossa kuului eräänlaista kolinaa edessä ja silloin vika löytyi jousesta joka oli poikki noin puolentoista kierroksen kohdalta.

Se tosin kolisi enempi mutkissa, mutta heitinpä yhden veikkauksen lisää.
7-spoke
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elo 10, 2004 07:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 7-spoke »

Hookin diagnoosi on varmastikin oikea. Omassa autossani oli aikoinaan tuo samainen pultti löysällä, ja kolahdus kuului tiukemmassa jarrutuksessa jo neljänkympin vaudissa.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Itellä paukkuminen loppui kun tuon apurungon pultit kiristettiin.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kato myös takatukivarren holkki ettei ole kumi hajonnut. Varmaan Hookin ennustus kohdallasi oikea mutta samallahan vilkaisee sen, mulla oli aikoinaan klonks myös sieltä ja kun raudalla pikkaisen kihnutti sen myös näki.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Faijan -94 900SE turbossa kuuluu myöskin klonks, mutta ei jarrutettaessa, eikä kiihdytettäessä, vaan kun esim hiljaisessa nopeudessa kääntää rattia oikealta vasemmalle nopeaan tahtiin. Autoon on vaihdettu hiljattain uudet alatukivarret molemmin puolin, uudet etujouset ja niiden laakerit, ja apurungon pultiti ovat kireällä.
Keula oli ylhäällä, en havainnut ohjauksessa välystä renkaita käsin kääntelemällä, voisikohan siellä hammastangossa, tai raidetankojen sisäpäissä silti olla välystä, joka aiheuttaisi tuollaisen kolahduksen (raidetankojen ulkopäissä ei ollut väljää)?
Sain klonksin esiintymään pariin kertaan suoraankin ajamalla tasaisella asfaltilla (ohjaus oli juuri hetkeä ennen palautunut suoraan), montuissa, hidastetöyssyissä, hiekkatien kuopissa, jne, ei ääntä saa esiintymään, eikä tosiaan tukivarsien puslissa näyttänytkään olevan mitään vikaa, ovat maks 15tkm ajetut orkkisosat).

Onko kenellekään tuttu oire?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos apurunko on ollut irti, niin varsinaisten apurungon kiinnityspulttien lisäksi entäpäs ne apurunkoon kiinnittyvät moottorin tuennan kaksi pulttia koneen takapuolella?

Itseltäni meinasi unohtua kokoonpanovaiheessa moiset kokonaan kun poistelin muorin autosta TP-ketjua alakautta. :oops:
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Sen hammastangon mekaanisen väljyyden näkee yläkautta kun kaveri kääntelee pyöriä paikallaan, mulla meni entisestä- 94 turbosta sen takia tanko vaihtoon. Kuulee ja näkee hyvin selvästi joten helppo todentaa ja ylettää vaikka käsinkin tunnustella.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kupari kirjoitti:Sen hammastangon mekaanisen väljyyden näkee yläkautta kun kaveri kääntelee pyöriä paikallaan, mulla meni entisestä- 94 turbosta sen takia tanko vaihtoon. Kuulee ja näkee hyvin selvästi joten helppo todentaa ja ylettää vaikka käsinkin tunnustella.
Ok, kiitos molemmille neuvoista, oletettavastikin siinä hammastangossa on jotain sanomista, tuntuisi jonkinlainen pykälä siellä tangossa. Uudemmanmallinen tanko taitaa passata tuohon suoraan, vai pitikös vaihtaa ne tehostimen letkujen/putkien liitokset?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja patse »

ng900aero kirjoitti:...Autoon on vaihdettu hiljattain uudet alatukivarret molemmin puolin...
Onko kenellekään tuttu oire?
Ainakin omassa kolkissa tukivarren rungon puoleiset kiinnityspulttit olleet "löysällä" kummallakin kerralla, kun niihin on korjaamo koskenut :o :roll: :?:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla kun nykytti rattia edestakaisin paikallaan niin välystä oli senttikaupalla joten oli täysin loppuun ajettu.
Uudempaan joutui muuttamaan jotain kiinnikkeitä ja letkuja, siitä haulla löytyy hyvä keskustelu jossa kaikki muutokset käydään läpi mutten muista linkkiä. Mulla maksoi uusi 540e tarvikeliikkeessä joten hyvä käytetty esim. klubilaiselta kannattava vaihtoehto. On vielä kaksi vaihtoehtoa zf ja saginaw joten katso kumpi sulla on.
Ja kannattaa käydä läpi pulttien tiukkuudet esim. tukivarret, apurunko ja koneen kumit (etenkin laatikontuki). Myös vakaajan ulommat tukitangot voivat kolahtaa jos poikki.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kupari kirjoitti:Mulla kun nykytti rattia edestakaisin paikallaan niin välystä oli senttikaupalla joten oli täysin loppuun ajettu.
Uudempaan joutui muuttamaan jotain kiinnikkeitä ja letkuja, siitä haulla löytyy hyvä keskustelu jossa kaikki muutokset käydään läpi mutten muista linkkiä. Mulla maksoi uusi 540e tarvikeliikkeessä joten hyvä käytetty esim. klubilaiselta kannattava vaihtoehto. On vielä kaksi vaihtoehtoa zf ja saginaw joten katso kumpi sulla on.
Ja kannattaa käydä läpi pulttien tiukkuudet esim. tukivarret, apurunko ja koneen kumit (etenkin laatikontuki). Myös vakaajan ulommat tukitangot voivat kolahtaa jos poikki.
Kyllä ne moottorin/tukivarsien ja apurungon pultit ovat kiinni, tarkistin niiden kireyden. Vakaajan koiranluut on myöskin uusittu hiljattain.
Auto on jo matkalla pohjanmaalle, sen mitä ehdittiin eilen tutkimaan, niin jotain klappia sinä hammastangossa saattoi olla, tai sitten raidetangon sisäpäissä.

Saitko selville oliko omassasi välystä ihan siinä ohjausvaihteessa, vaiko raidetangoissa, ja paljonko omallasi oli ajettu kun hammastanko meni vaihtoon (faijani autolla ajettu 201tkm)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Oli nimenomaan ohjausvaihde joka mekaanisesti kaput 316tkm muttei vuotanut öljyä mistään, raidetangot vaihtui siinä samalla kertaa kun oli uudet tallissa.
Edellisen omistajan mukaan jotain tiivisteitä/stefoja aikaisemmin oli vaihdettu vuodon takia, ei tarkempaa tietoa mitä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin