sid infon lamda-arvo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

sid infon lamda-arvo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Huomasin sattumalta sidinfon päällä ollessa tyhjäkäynnillä jarrua useita kertoja pumppaamalla että lamda-arvo kohosi aina 2500 asti ja kun lopetin jarrun pumppaamisen niin lamda putosi normaalille vaihteluvälille.

Kuuluuko lamda-arvon kohota noin, vai onko jarrutehostajassa/tehostajan letkussa vuoto?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: sid infon lamda-arvo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Eikö kellään tietoa?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: sid infon lamda-arvo

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kokeilin mielenkiinnosta omassa autossani tuota samaa ilmiötä ja lambda-arvon käyttäytyminen toimi juurikin kuvaamallasi tavalla: kun jarrua paineli tyhjäkäynnillä, nousi arvo pikkuhiljaa 2500:aan (25%), joka lienee lambdakorjauksen maksimiarvo?

En kyllä osaa sanoa, onko tämä vika vai ominaisuus - viisaammat ottakoon kantaa :D
Saabiton Saabisti
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: sid infon lamda-arvo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

TommyW kirjoitti:Kokeilin mielenkiinnosta omassa autossani tuota samaa ilmiötä ja lambda-arvon käyttäytyminen toimi juurikin kuvaamallasi tavalla: kun jarrua paineli tyhjäkäynnillä, nousi arvo pikkuhiljaa 2500:aan (25%), joka lienee lambdakorjauksen maksimiarvo?

En kyllä osaa sanoa, onko tämä vika vai ominaisuus - viisaammat ottakoon kantaa :D
Kuuluuko tuon jarrutehostimen letkun/putken kiinnityksen olla tiukka imusarjaan? epäilen että siinä vuotoa... Mulla saman kaltaiset oireet kun sulla TommyW (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=Amul) mulla Amul koholla (200-700) ja Aadd (-23/-38) miinuksella, loff tosin pysyy positiivisella, eikä vedossakaan pompi miinuksille.Auto vetää hyvin, ei puutumista. Polttoaineen kulutus ei kohonnut
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: sid infon lamda-arvo

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Niin, en tiedä, pitääkö kiinnityksen olla tiukka, mutta ainakin tiivis.

Tuo jarrutehostimen putkihan on sekä imusarjassa, että ahtoputkessa (läppäkotelon päällä) pikaliittimillä kiinni, jotka kyllä antavat putkien heilua sivusuunnassa jonkin verran. Varsinainen tiivistyshän tapahtuu pikaliittimen rungossa olevalla o-renkaalla.

Yksi mahdollinen vuotokohta on toki myös tehostimessä oleva liitäntä, jossa alipaineputken pää on juntattu kumitutin sisään.

Korkea positiivinen Amul on voi WIS:n mukaan johtua esim. kaasuläpän jälkeisestä imuvuodosta - imusarjassa oleva alipainelähtö on toki juuri tälläinen...
Saabiton Saabisti
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: sid infon lamda-arvo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

TommyW kirjoitti:Niin, en tiedä, pitääkö kiinnityksen olla tiukka, mutta ainakin tiivis.

Tuo jarrutehostimen putkihan on sekä imusarjassa, että ahtoputkessa (läppäkotelon päällä) pikaliittimillä kiinni, jotka kyllä antavat putkien heilua sivusuunnassa jonkin verran. Varsinainen tiivistyshän tapahtuu pikaliittimen rungossa olevalla o-renkaalla.

Yksi mahdollinen vuotokohta on toki myös tehostimessä oleva liitäntä, jossa alipaineputken pää on juntattu kumitutin sisään.

Korkea positiivinen Amul on voi WIS:n mukaan johtua esim. kaasuläpän jälkeisestä imuvuodosta - imusarjassa oleva alipainelähtö on toki juuri tälläinen...
Oon koittanu kokeilla noita alipainelähtöjä ja -letkuja, enkä löytäny vuotoa ,suihkuttelin käynnistyssumua kaikkiin liitoskohtiin auton käydessä ->jos vuotaa auton käynti muuttuu->ei muuttunu. Epäilen tosin silti just tuota imusarjaan tulevaa tehostimen liitintä. Saako imusarjaan tulevaa tehostimen putken pikaliitintä irrallisena, vai kuuluuko kys liitin johonkin letkusarjaan? (mulla ei ole WIS:ä)
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: sid infon lamda-arvo

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Imusarjaan tulevan liitännän osanumero on 55557389
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: sid infon lamda-arvo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Normaali alipainetehostimen ominaisuus, ei vika. :)
Kun pumppaat jarrua ja kulutat sieltä alipaineen pois, joutuu moottori imemään sinne alipaineen uudestaan. Ilma joka silloin imusarjaan siirtyy tehostimesta tulee immun ohi, eli lambda joutuu rikastamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: sid infon lamda-arvo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

TommyW kirjoitti:Imusarjaan tulevan liitännän osanumero on 55557389
Kiitos, kokeilen uudella nipalla
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: sid infon lamda-arvo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

jcarlson kirjoitti:Normaali alipainetehostimen ominaisuus, ei vika. :)
Kun pumppaat jarrua ja kulutat sieltä alipaineen pois, joutuu moottori imemään sinne alipaineen uudestaan. Ilma joka silloin imusarjaan siirtyy tehostimesta tulee immun ohi, eli lambda joutuu rikastamaan.
Kiitti tiedosta, eli tehostin ehjä
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Vastaa Viestiin