turbo ei ahtaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

turbo ei ahtaa

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

En keksi mikä vika tuli eilen saabiin. Huomasin kun olin ajelemassa, että turbo ei anna kuin peruspaineen verran ahtoja. Ja sitten vähän ajan kuluttua, kun ajoin lisää autolla niin turbo ei ahdannut enää yhtään.

Yritin tänään katsoa, että olisiko joku putki irti tai magneettiventiili irronnut, mutta en havainnut silmämääräisesti mitään vikaa. Auto tuntuu muuten käyvän ja toimivan ihan normaalisti.

Voisikohan turbo voinut ottaa vahinko siitä, kun olen vaihtanut downpipen kolmetuumaiseen ja olen ajanut sillä vähän aikaa, vaikka autossa vakiolastu ja tehot?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Onko aktuaattorin varsi kiinni hukkaportin vivussa? Sokka joskus päättää kadota. On nimittäin yksi yleisimmistä syistä jos ahdot yllättäen katoavat.
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Kyllä se oli mielestäni ihan kunnossa
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ota W-letku mankkuvenalta irti ja kokeile varovasti kiihdytellä ja katso ahtaako. Jos ahtaa, mankkuvena tod.näk. sökö.
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

No otin sen W-letkun irti ja ei vieläkään ahda. Ei oikein saa selvyyttä mikä siinä voisi olla vikana. Kuitenkaan moottori ei pidä mitään ylimääräistä ääntä.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Outoa... odotellaan viisaampia vastamaan.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hukkaportti jäänyt auki?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

mutta miten se on yhtäkkiä voinut jäänyt auki. Ja mistä sen nyt sitten saa selville, onko hukkaportti auki tai onko hukkaportissa se vika?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

DI-kasetti. Mulla on sellanen varakasetti loosterissa, millä ei ahda kuin vähän rapiat peruspaineet.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Katoppa mitä APCn sulake sanoo, mulla paukautti pari kertaa ja viallinen mankkuvena oli syypää.
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

saabisti900 kirjoitti:No otin sen W-letkun irti ja ei vieläkään ahda. Ei oikein saa selvyyttä mikä siinä voisi olla vikana. Kuitenkaan moottori ei pidä mitään ylimääräistä ääntä.
peinu kirjoitti:DI-kasetti. Mulla on sellanen varakasetti loosterissa, millä ei ahda kuin vähän rapiat peruspaineet.
Aleksi kirjoitti:Katoppa mitä APCn sulake sanoo, mulla paukautti pari kertaa ja viallinen mankkuvena oli syypää.
Ei voi olla sähkö vika koska ei ahda vaikka W-letku ollu irti.

Vika pakko olla jossain näistä:
Hukkaportti jumittunu auki tai tanko irti
Jokin liitos irti välillä turbo kaasuläppä
Acun jousi poikki
Välijäähdytin halki
Turbo rikki
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

No täytyy ruveta metsästämään mikä se voisi olla sitten noista vikana... Kaikki muut viat käy, paitsi turbon rikki meneminen. Sen korjaaminen maksaakin sitten jonkin verran.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 441
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Nyt on ilmennyt vastaavaa ongelmaa minunkin ysikolkissa.

Lähdin sitten paikallistamaan vikaa edellä mainittujen ohjeiden mukaan.
W-letkun otin irti niin alkoi ahdot nousemaan. No päättelin ,että kyllä se mankkuvenan täytyy jotenkin jumissa olla.
Ensin kun sain venttiilin irti, puhaltelin ja imin joka rööriä. C:n ja W:n välillä ilma kulki helposti molempiin suuntiin. Mutta R:stä ei kumpaankaan suuntaan. CRC ei auttanut niin jouduin käyttämään paine-ilmaa ,että sain sen auki. CRC tuli mustana pihalle.

Venttiili takaisin paikoilleen ja uudelleen testilenkille. Ensiapu auttoi ja ahdot nousee taas 1bar korville.

Mutta kuinka kauan tuollainen "ensiapu" auttaa? Ennen kuin uuden joutuu tilaamaan.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

No tänään kun itse paikallistin vikaa, niin tein seuraavanlaiset havainnot. Olettaisin ettei vika ole hukkaportissa, kun tanko itsessään oli kunnossa. Ja kun kokeilin liikuttaa hukkaporttia, että olisiko jäänyt auki, niin se liikkui ihan hyvin edestakaisin, kun yritin vetää kokonaan auki ja päästin irti, niin kyllä hukkaportin jousi veti saman tien portin kiinni.

Sitten tein sellaisen tempun, että otin irti ilmanputsarin ja turbon välisen imuputken, koska halusin nähdä, että imeekö turbo yhtään ilmaa. No aluksi, kun kaveri jonkin verran paineli kaasua, niin ei tapahtunut mitään. No siinä vähän aikaa poljettiin saabia, eikä yhtään tuntunut sormissa minkäälaista imua. Ajattelin, että nyt se turbo on paskana. Juuri kun meinattiin sammuttaa moottori, niin kaveri painoi vielä kerran kaasua, niin meinasi sormet perkele imeytyä turbon sisälle :D Yhtäkkiä turbo alkoikin sitten imeä ilmaa, mutta kuitenkaan ahtopaineet ei vieläkään nousseet mihinkään.

Että voisiko vika olla nyt siinä, että jokin paikka vuotaa aika pahasti. Mutta kuitenkaan mistään ei kuulu minkäänlaista vinkunaa, että jokin vuotaisi.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Ompas outoa jos mikään paikka ei vuoda ja silti ei ahdot nouse.
Ja By-pass venttiili on ehjä ettei sitä kautta paineet karkaa. :?:

Vielä on yks konsti eli sido hukkaportti vaikka rautalangalla niin ettei se pääse aukeamaan ja aja testi lenkki..Jos nyt ei paineita ala löytymään niin turbossa jotain häikkää tai jostain vuotaa ja paljon..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Vastaa Viestiin