9-3 savuaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
nittiniiu
"Kaasari"

9-3 savuaa

Viesti Kirjoittaja nittiniiu »

Huomasin juuri että käynnistyksessä auto työntää sinistä savua melkoisesti. Kilometrejä on 48 tuhatta ja vuosimalli on 2001. Mikähän mahtaa olla vikana? Olen kauhulla lukenut aikaisempia juttuja huohotin, mäntä, turbo yms. vioista. Ostin auton kesällä ja siinä on vielä liikkeen takuuta jäljellä. Kaikki huollot on tehty merkkiliikkeessä, mutta ei Suomessa. Jos vika paikantuu turboon niin kannattaako vaatia myös uutta kaasuläppäkoteloa? Olen ymmärtänyt että öljy voi pilata siitä potikan sun muuta. Niin ja osakaasulla auto kiihdytettäessä hieman nykii...?
jthing
"Aero"

Viesti Kirjoittaja jthing »

tomppa_k
"Kaasari"

9-3 savuaa

Viesti Kirjoittaja tomppa_k »

Täälläkin on käsitelty aihetta:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... takaasulla
Saab 9³ 2.0t SE -01
nittiniiu
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja nittiniiu »

Noniin auto kävi tutkimuksissa ja merkkiliikkeen diagnoosi oli että auto on kunnossa. Olivat ottaneet turbon kompressoripuolelta putket irti ja öljyä siellä ei ollut. Katsoin vielä itse läppäkotelon sisälle ja puhtaalta näytti. Myöskään huohotinputkissa ei öljyä näkynyt. Kysymys kuuluukin, että onko noissa turboissa ollut vuotoa siellä turbiinipuolella eli öljy menisikin pakokaasujen sekaan? Pysytyykö tuon varmistamaan kohtuu vaivalla? Savua tulee edelleen käynnistettäessä kaupunkiajon jälkeen ja vasta sitten kun moottori on jäähtynyt.
turbo 9-3
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

nittiniiu kirjoitti: Kysymys kuuluukin, että onko noissa turboissa ollut vuotoa siellä turbiinipuolella eli öljy menisikin pakokaasujen sekaan? Pysytyykö tuon varmistamaan kohtuu vaivalla? Savua tulee edelleen käynnistettäessä kaupunkiajon jälkeen ja vasta sitten kun moottori on jäähtynyt.
Kuten tuolla aikaisemmassa aiheessa kirjoitin, niin minulla turbo vuoti juuri "toiselle" puolelle. Sen liike totesi siten, että he ottivat auton vastaan aamulla. He kävi heittämässä pienen lenkin päiväsaikaan ja antoi auton olla rauhassa jonkin tunnin. Sitten he työnsivät auton halliin ja avasi turbon täältä "vieraalta" puolen. Siellä näkyi kosteutta ja turbo vaihdettiin uuteen. Ihmettelivät kovasti, kun eivät aikaisemmin olleet törmänneet 9-3:n turbo ongelmiin. 9-5 olivat kuulemma olleet ainoita, joihin turboja oli vaihdeltu. Oireet olivat minulla juuri sininen savu lyhyen ajon jälkeen.

Huomasin muuten sinistä savua jälleen reilu viikko sitten. Kävin kiireenvilkkaa vaihdattamassa öljyt. Pitää seurata tilannetta...
jthing
"Aero"

Hmm. Itseasiassa ei ollut mullakaan imupuolelle mitään kun katselin ja kuten tosta toisesta threadista huomaat ongelmia silti on. En usko että pakopuoli savuttaisi, se ei millään ehdi lämpiämään niin että öljy palaisi. Ainakaan jos se savu tosiaan tuleen heti startin jälkeen kuten mulla.

Tää voi olla aika kaukaa haettu, mutta keksin yhden mahdollisuuden, eli jos öljyä on liikaa niin noiden on tiedetty savuttavan. Lisäksi öljyloukolta koppaan menevästä putkesta lähtee haara läppäkotelolle venttiilin kautta. Jos tuo venttiili on rikki niin voisi olla mahdollista, että käynnistyksen alipaine imaisee sitäkautta tavaraa imusarjaan. Mutta tämä on nyt puhdas arvaus.

Itse aion ottaa kyseisen venttiilin huomenna irti ja tarkistaa.

EDIT: Tässä ketjussa puhuttiin kanssa venan vaihdosta joten en taida olla ihan kuutamolla http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=huohotin
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Kaide
"Hölösuu"

Re: 9-3 savuaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Omien kokemusten mukaan voisin olla 101% varma että kyseessä on turbovika. Oma ex-ex -01 9-3 kävi pajalla 3 kertaa ennekuin " pätevä" kaveri tajusi turbon olevan ovelasti halki, juuri niin että öljy meni suoraan pakokaasujen sekaan. Koska kyseessä on " surullisen kuuluisa -01 malli" suosittelisen vaatimaan vaihdon tehtaan virhevastuun / takuun pikkiin.
jthing
"Aero"

Ei ollut huohottimen venttiilikään rikki. Olen kyllä samaa mieltä, että turbolta tää vaikuttaa. Ihmetyttää vaan miksi se pitää silti ihan hyvin paineita (1.3bar) eikä 'vingu'.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
deportivo
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Liityin myös vähän aika sitten savuttajien kerhoon. Imuputket, bypassia ja kaasuläppäkoteloa myöten öljyssä. Huohottimen vena ehjä. Katsoin myös turbon imupuolelle ja öljyähän siellä makasi. Turbo pelaa ihan kuin ennenkin, joskin ehkä kylmänä pitää enemmän ulinaa. Kai se on ahdin menossa minultakin, vai onko muuta arvailua?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
jthing
"Aero"

Kyllä toi on valitettavasti ihan selkeä turbovika. Mikä auto/vuosi, sen saattaisi saada vielä korjaussatsilla kuntoon.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Vastaa Viestiin