Termostaatin vaihto 9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Termarin piti sitten väsähtää just pakkasilla :cry:

Paljonkohan jäähdytysnestettä hulahtaa pihalle termarin aukosta, jos ei laskisi alapropusta ollenkaan? Kahenkympin pakkasella ei kiinnostaisi ryömiä lumessa keulan alle litkuja valuttelemaan ja muoveja aukomaan. Nestettä ei tarvitsisi muutenkaan vielä vaihtaa, koska nykyinen neste on vasta n. vuoden vanhaa ja tehty oikein tislattuun veteen.

Marmoritermari hommattuna jo.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Kyllä sitä ihan riittävästi tulee, en sotkisi konehuonetta ja parkkipaikkaa tuolla ratkaisulla. Sen tyhjennysmutskun saa muuten ihan yläkauttakin auki, mutta ei taida talvitakki päällä kädet mahtua :roll: .
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
iskarix
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 23:35

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja iskarix »

Kaiketi joulukinkun hinnalla homma hoituu liikkeessäkin käsiä ja paikkoja sotkematta. :)
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Ei ainakaan minulla tullut kuin n.litra-puoltoista nestettä ulos eikä se mitään sotke siellä konetilassa,homman jälkeen liuotinpesuainettaa ja letkulla varovasti pessä pois kuumalla vedellä. Yläkautta vain pois,muista puhdistaa termarikotelon syvennyksen pinnat saattaa löytyä kalkkeutumaa reunoilta eikä tiiviste istu hyvin. en vaihtais ite ainakaan -20asteessa :lol:
edsel58
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 16:32
Paikkakunta: Vantaa, Tiksi

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja edsel58 »

Missä termari sijaitsee vm. 2001 9-3 2.0 turbo ?
Pitääkö purkaa jotain tavaraa edestä, kun sen vaihtaa ?
Mikä olis kohtuuhinta vaihtotyölle korjaamolla ?
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Termarikotelossa moottorin yläosassa kuskia lähimmässä nurkassa. Max tunti työtä mielestäni kuitilla. Osta orkkis termari niin ei tarvii heti uudestaan vaihtaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja matsson »

Ainakin SAAB:n opuksen mukaan joudut irrottamaan metallisen putken, joka tulee vesipumppuun kiinni. Siellä välissä on O-rengas, jonka vaihtoa suosittelen erityisellä lämmöllä. Itse en sitä ekalla kerralla tehnyt ja sain opettavaisen SAAB-kokemuksen. Auto lämpeni hienosti vaihdon jälkeen ja nesteet pysyivät sisällä. Innostuin testaamaan motarille ja erään ohituksen jälkeen taustapeilissä näkyi mahtava savuverho :D Korkkasi se kuivunut tiiviste ja nesteet alkoivat pakenemaan aikamoista kyytiä. Ajelin kotiin 20km matkan ja täytin nesteet 5 kertaa (vettä huoltsikalta). Sopivasti pakkanen kiristyi yöksi ja mulla oli siis pelkkää vettä koneessa. Eipä siinä sitten kuin valuttelemaan pihassa taas vesiä pois koneesta ennenkuin jäätyy. Otti aika voimakkaasti kupoliin.

Toinen huomionarvoinen seikka on tuo termostaattien laatu. Laitoin siis ylläkuvatun episodin yhteydessä viime talvena orkkisosan ja ei muuten ***kele lämpene enää kun tuli tämän vuoden pakkaset. Katoin matkamittarista, että 40km piti ajaa motarilla ennenkuin mittari nousi puoliväliin 20-asteen pakkasella. Ja alla oli vielä pohjalämpöä viisarin leveyden verran kaupunkiajosta. Ei ole minusta normaalia kaksilitraiselle bensakoneelle. Eli mun kokemuksen mukaan orkkikset on samaa kuraa kuin tarvikkeet. Jos joku tietää hyvän ja toimivan 'termostaattimerkin', niin otan tiedon kiitollisena vastaan.

Pitää vissiin ostaa säkillinen jotain harakiri-termostaatteja, kattilassa koestaa ne lämpömittarin kanssa ja valkata paras.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Orkkis toimii. Ja on niillä kahden vuoden takuukin. Ei muuta ku tiskille kitisee huonoa laatua. Pitäisi saada uusi tilalle. Eikä kannata ostaa tarviketta, orkkis on halvempi :)
Ahdonvoimaa
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Ainakaan 2001-bensaturbossa ei tarvitse irrottaa mitään putkia. Ihan vaan termarin koppa. Eikä aikaa mene puoltakaan tuntia 20 asteen pakkasessa 8)

Orggistermari vaan. Taisi maksaa vuosi sitten 16 egee. Ja mukana on TIIVISTE. Pesuvadin käyttöäkään ei ole kielletty auton alla...
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja matsson »

Jep. Vilkaisin 2002-mallin ohjetta ja tosiaan näyttää siltä, että T7-miehet ja -naiset on armahdettu putkijumpalta. Good for you. Pitänee lähteä marmoritiskille kitisemään tuosta omasta termostaatista.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Jos en kauheasti väärin muista, niin samanlainee se on vaihtaa t5 ja t7 koneisii. Ei tosiaan oo mikää paha homma kumpaankaa.
Ahdonvoimaa
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja matsson »

Ehkä ero ei sitten olekaan T5 ja T7 välillä vaan eri vuosimallien välillä ? Ainakin tuossa mun kamppeessa WIS:n mukaan pitää purkaa ensin edestä intercooler->läppärunko -putki pois. Sen jälkeen irrotetaan vesipumpulle menevä metalliputki, jotta termarikotelon kansi pääsee aukeamaan. Sitä en tiedä että voiko kotelon kannen vaan vääntää rane-tyylillä väkisin auki, mutta nuo metalliset jäähyputket on sen verran arvokkaita, että en suosittele kyseistä menetelmää. Eihän tuo kovin iso homma ole siltikään, mutta on siinä iso ero 20-asteen pakkasella pihalla värkätessä :D
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

matsson, allekirjoituksen perusteella sama moottori, vain ahtoputki tarvitsee irroittaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja matsson »

Katos vaan. Hyvä tietää, kun piakkoin vaihdan uuden termostaatin. Miksikähän WIS:n mukaan kaikki pitää tehdä niin vaikeasti, jos tuon termarinkopan kerta saa auki ilman mokoman putken irrottelua. Kokemus on näemmä tässä parempaa kuin kirjatieto. Kiitokset vinkistä.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itselläni taisi valua n. kolme litraa jäähynestettä pihalle, irroitin tosin sen ylävesiletkun myös jäähdyttimestä.

Oli tarkoituksena vaihtaa samalla jäähdytinneste kokonaan, mutta en kyllä millään ylä- enkä alakautta tavoittanut sitä tyhjennysproppua jäähdyttimen alareunassa. Putkia ja letkuja ym. oli edessä, joten jätin sitten sen avaamatta ja vaihdoin pelkän termarin. En tiedä vaikuttaako automaattivaihteisto tähän. Jos on vinkkejä sen propun avaamiseen, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Sellaisen virheen tein, että irroitin kolmesta termarikotelon kiinnityspultista ensin ne kaksi, jotka kiinnityvät sylinterikanteen. Sen jälkeen jäi se taimmainen ruuvi (kiinnittyy johonkin peltilätkään tjsp) vielä irrotettavaksi, ja se oli ainakin omilla työkaluillani tuskaa, kun termarikotelo heilui pelkän peltilätkän varassa, eikä sinne toisella kädellä päässyt pitämään sitä paikallaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin