CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Jaahans, menipä sitten sormi suuhun...
Noin 5-10 minuutin ajon jälkee syttyy CE -valo, näyttää hieman ehkä olevan kiinni moottorin lämpötilasta. Vikakoodit seuraavat:
P0400 pakokaasun takaisinkierrätyksen virtauksen virhetoiminto
P0110 imuilman läpöpiirin virhetoiminto
P1652 P-väylä pois toiminnasta
Putsailin tuossa ultraäänipesurilla ne kaksi akun takana olevaa alipaineventtiiliä. EPC:n kuvanmukaista magneettiventtiiliä en löytänyt mistään, ainoastaan ison alipaineaktuaattorin imusarjan päällä. Em. kampe on vissiin juurikin se EGR -venttiili, se oli aika puhdas ja nekin mitä oli lähti rätillä pyyhkäisemällä. On muuten tuo imuputkistokin ihan erinäköinen kuin EPC:n kuvassa.
Pois lähtiessä hymy oli hetken herkässä, kunnes CE -valo syttyi, taas.
Ilmamassa-anturista löytyi pieni lasirunkoinen komponentti jonka arvelisin olevan lämpötila-anturi ja onkin Mimmin ystävällisellä avustuksella varmistui se. Vuosimallin perusteella autossani ei pitäisi olla lämpötila-anturia ilmamassa-anturin kanssa samassa paketissa. Liekö myöhäinen rekisteröintiajankohta tekijänä tässä. Imusarjasta ei löytynyt muuta kuin alipainekytkin, tai sitten en puusilmä osannut katsoa oikeasta paikasta.
Apu ja vinkit otetaan suurella kiitollisuudella vastaan.
Terveisin
Harri
Noin 5-10 minuutin ajon jälkee syttyy CE -valo, näyttää hieman ehkä olevan kiinni moottorin lämpötilasta. Vikakoodit seuraavat:
P0400 pakokaasun takaisinkierrätyksen virtauksen virhetoiminto
P0110 imuilman läpöpiirin virhetoiminto
P1652 P-väylä pois toiminnasta
Putsailin tuossa ultraäänipesurilla ne kaksi akun takana olevaa alipaineventtiiliä. EPC:n kuvanmukaista magneettiventtiiliä en löytänyt mistään, ainoastaan ison alipaineaktuaattorin imusarjan päällä. Em. kampe on vissiin juurikin se EGR -venttiili, se oli aika puhdas ja nekin mitä oli lähti rätillä pyyhkäisemällä. On muuten tuo imuputkistokin ihan erinäköinen kuin EPC:n kuvassa.
Pois lähtiessä hymy oli hetken herkässä, kunnes CE -valo syttyi, taas.
Ilmamassa-anturista löytyi pieni lasirunkoinen komponentti jonka arvelisin olevan lämpötila-anturi ja onkin Mimmin ystävällisellä avustuksella varmistui se. Vuosimallin perusteella autossani ei pitäisi olla lämpötila-anturia ilmamassa-anturin kanssa samassa paketissa. Liekö myöhäinen rekisteröintiajankohta tekijänä tässä. Imusarjasta ei löytynyt muuta kuin alipainekytkin, tai sitten en puusilmä osannut katsoa oikeasta paikasta.
Apu ja vinkit otetaan suurella kiitollisuudella vastaan.
Terveisin
Harri
Viimeksi muokannut Harri M., Pe Helmi 08, 2008 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyyj 2,2 TiD
Minkäikäinen auto? Eli onko 115hp vai 125hp versio? Jos on 115hp niin ongelmaan en ratkaisua tiedä, mutta ongelma on kierrettävissä. Pienenä sivuvaikutuksena hienoinen tehon kasvu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyyj 2,2 TiD
No perhana, tuo tieto se sitten multakin jäi laittamatta.
Siis 9-3 ja vuosimalli -98. Ei ole hajuakaan minkä tehoinen on, ostin vasta tiistaina tuon pelin.
-Harri-
Siis 9-3 ja vuosimalli -98. Ei ole hajuakaan minkä tehoinen on, ostin vasta tiistaina tuon pelin.
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Eikös toi 2,2 TiD ole se 125hp, ja 1,9 TiD sitte 115hp
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Taitaa tuo minun peli olla kuitenkin tuo mopompi 115hv.
Perustelut tuolta: http://www.ajovalo.net/Mallit/Saab900.htm
No lastutetun 2,0 turbotonnarin jäljiltä on ihan sama onko 115 vai 125 pollea...
-Harri-
Perustelut tuolta: http://www.ajovalo.net/Mallit/Saab900.htm
No lastutetun 2,0 turbotonnarin jäljiltä on ihan sama onko 115 vai 125 pollea...
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
2.2Tid <-00 115hp (EDC15 moottorinohjaus) ja 01-> 125hp (PSG16 moottorinohjaus).
Ko. topicin auto on siis 115hp. Ongelman voi kiertää laittamalla MAF:ssa olevan lämpötila-anturin piuhaan (muistaakseni musta johto, nasta 1. Syytä tarkastaa kytkentäkaaviosta jos aikoo laittaa) 10-15kohm vastuksen. Tällöin moottorinohjaus luulee ulkolämpötilan olevan n. -25-30 astetta. Tämä taas aiheuttaa sen, että EGR-toiminta häiriöt eivät aiheuta CE-valon syttymistä ja siten tehon alenemista. Ruiskutusta tuo aikaistaa hieman, käytännössä tuon kuulee kylmää konetta käynnistäessä vähän aikaa kuuluvana nakuttavana äänenä.
Ko. topicin auto on siis 115hp. Ongelman voi kiertää laittamalla MAF:ssa olevan lämpötila-anturin piuhaan (muistaakseni musta johto, nasta 1. Syytä tarkastaa kytkentäkaaviosta jos aikoo laittaa) 10-15kohm vastuksen. Tällöin moottorinohjaus luulee ulkolämpötilan olevan n. -25-30 astetta. Tämä taas aiheuttaa sen, että EGR-toiminta häiriöt eivät aiheuta CE-valon syttymistä ja siten tehon alenemista. Ruiskutusta tuo aikaistaa hieman, käytännössä tuon kuulee kylmää konetta käynnistäessä vähän aikaa kuuluvana nakuttavana äänenä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Siis olisiko sama asia laittaa NTC vastuksen tilalle hyppylanka? Siis sen joka köllöttää siellä anturin kyljessä?
-Harri-
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Ei ole sama asia. Tällöin vastus olisi tasan nolla (kohta joku viisas kertoo, että on siinä johdossakin jonkin sortin resistanssi).Harri M. kirjoitti:Siis olisiko sama asia laittaa NTC vastuksen tilalle hyppylanka? Siis sen joka köllöttää siellä anturin kyljessä?
-Harri-
Vastus tulee laittaa NTC:n kanssa sarjaan eli piuha poikki ja vastus asianmukaisesti juottamalla paikoilleen ja suojaus kutistesukalla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Yes Sir!
Täytyypä tuumata, jos tekisi ehdottamasi muutoksen tai sitten vain vaihtaisi sen NTC:n uuteen, sekin kai toimisi.
Hitto eka diesel 14 vuotta sitten omistamani Toyota BJ-40 jälkeen, siinä vaihtelin lämppärin moottorin vastuksia... pikkasen on tekniikka muuttunut!
-Harri-
Täytyypä tuumata, jos tekisi ehdottamasi muutoksen tai sitten vain vaihtaisi sen NTC:n uuteen, sekin kai toimisi.
Hitto eka diesel 14 vuotta sitten omistamani Toyota BJ-40 jälkeen, siinä vaihtelin lämppärin moottorin vastuksia... pikkasen on tekniikka muuttunut!
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Hyvä että korjattiin, ku ei noita vuosimalli merkintöjä missää nakyny.
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Juolahti tuossa mieleen, että mitähän tapahtuisi jos tuon NTC:n tilalle laittaisi ihan tavallisen 10 kOhm vastuksen? Ilmeisesti siinä NTC:ssähän on jotain "matoja" kun kerran CE -valon sytyttää. Ei näin lauantaina löytynyt, tai siis mikään paja ollut auki mistä noita NTC vastuksia saisi. Muutaman tavallisen 10 kOhmisen löysin vanhoista kätköistä.
EDIT: Nyt anturi on taas käsissä ja mittasin tuon NTC:n arvon, huoneenlämmössä vajaa 2 kOhm, eli rikki vissiin on. Pitäisi olla vissiin sen lähemmäs 10 kOhm. Nyt tässä sitten tuumin tuota tavallisen 10 kOhmisen tinailua sen paikalle, liekkö järkeä ?
-Harri-
EDIT: Nyt anturi on taas käsissä ja mittasin tuon NTC:n arvon, huoneenlämmössä vajaa 2 kOhm, eli rikki vissiin on. Pitäisi olla vissiin sen lähemmäs 10 kOhm. Nyt tässä sitten tuumin tuota tavallisen 10 kOhmisen tinailua sen paikalle, liekkö järkeä ?
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Ok, homma lienee ihan turvallista moottorin kannalta.
Nyt sitten pitäisi vain saada varma tieto, mihin johtoon tuo vastus laitetaan.
Miten muuten itse alkuperäisen vian saisi kuntoon?
-Harri-
Nyt sitten pitäisi vain saada varma tieto, mihin johtoon tuo vastus laitetaan.
Miten muuten itse alkuperäisen vian saisi kuntoon?
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Jeps!
Täytyy varmaan tuossa jossain vaiheessa mennä hallille mittailemaan, saa lämpimässä touhuta. Kolme noita mustia piuhoja näkyi olevan kaksi keskellä ja yksi reunassa, mikä lieneekin se oikea aiempien ohjeiden perusteella.
Olisi kuitenkin kiva saada myös tuo alkuperäinen vika selville. Vikakoodin mukaan se oli EGR venttiliä ohjaavan magneettiventtiilin johto tai oikosulkuvika. En vain kuintenkaan löytänyt alipainen puolelta kuin 3 niitä ohjausventtiileitä. Yksi hukkaportille, yksi imusarjan läpille ja yksi EGR venalle. Missähän se magneettiventtiili sitten luuraa ja kuten aiemmin mainitsin EPC:n kuva ei vastaa ollenkaan näkymää pellin alla.
-Harri-
Täytyy varmaan tuossa jossain vaiheessa mennä hallille mittailemaan, saa lämpimässä touhuta. Kolme noita mustia piuhoja näkyi olevan kaksi keskellä ja yksi reunassa, mikä lieneekin se oikea aiempien ohjeiden perusteella.
Olisi kuitenkin kiva saada myös tuo alkuperäinen vika selville. Vikakoodin mukaan se oli EGR venttiliä ohjaavan magneettiventtiilin johto tai oikosulkuvika. En vain kuintenkaan löytänyt alipainen puolelta kuin 3 niitä ohjausventtiileitä. Yksi hukkaportille, yksi imusarjan läpille ja yksi EGR venalle. Missähän se magneettiventtiili sitten luuraa ja kuten aiemmin mainitsin EPC:n kuva ei vastaa ollenkaan näkymää pellin alla.
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
NTC:n arvo huoneenlämmössä (20ºC) pitäisi olla 2.29kohm.
Yksi noista löytämistäsi venttiileistä on tuo EGR:n venttiili. Omassa autossani tuli vastaava vikakooodi eikä venttiilin putsaus tai vaihtaminen auttanut. Ei myöskään NTC:n vaihto.
Oikea piuha lisävastukselle on nasta 1, musta johto ja paksuus 0.75 (kaksi muuta mustaa johtoa on hieman ohuempia). Tarkastin asian.
Yksi noista löytämistäsi venttiileistä on tuo EGR:n venttiili. Omassa autossani tuli vastaava vikakooodi eikä venttiilin putsaus tai vaihtaminen auttanut. Ei myöskään NTC:n vaihto.
Oikea piuha lisävastukselle on nasta 1, musta johto ja paksuus 0.75 (kaksi muuta mustaa johtoa on hieman ohuempia). Tarkastin asian.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: CE -valo syttyy ja meno hyytyy 2,2 TiD
Selevä homma.
Pitääpä iltasella tai huomenna askarrella vastus paikalleen. Juu se EGR:n venttiili on sitten se akun takana oleva vena. Niitä on siinä kaksi vierekkään ja taempi ajelee sitten niitä imusarjan läppiä. Hukkiksen venttiili olikin tuliseinässä kiinni.
EPC näytti vielä näiden lisäksi yhden vettiilin lisää imusarjan etupuolella ja sitä ei autostani löydy.
Mutta nyt pitää lähteä liidokkia ulkoiluttamaan, kun on tälle vuodelle ekakerran siihen sopiva ilma!
Kiitokset kaikille tässä vaiheessa, raportoin tuloksista kunhan "modaus" on tehty.
-Harri-
Pitääpä iltasella tai huomenna askarrella vastus paikalleen. Juu se EGR:n venttiili on sitten se akun takana oleva vena. Niitä on siinä kaksi vierekkään ja taempi ajelee sitten niitä imusarjan läppiä. Hukkiksen venttiili olikin tuliseinässä kiinni.
EPC näytti vielä näiden lisäksi yhden vettiilin lisää imusarjan etupuolella ja sitä ei autostani löydy.
Mutta nyt pitää lähteä liidokkia ulkoiluttamaan, kun on tälle vuodelle ekakerran siihen sopiva ilma!
Kiitokset kaikille tässä vaiheessa, raportoin tuloksista kunhan "modaus" on tehty.
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.