Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
Terve kaikille,
Näin uutena mahdollisesti tulevana saabistina kyselisin, että olisko Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d 185hv vm- 96 auto kannattava ostos?
Mitä autosta kannattaa tarkistaa ja mitä muutenkin olisi syytä selvittää? Miten näissä 900 malleissa nämä varuste puolet menee? Jos vuosimallit lähtee 93:sta, niin onko kaikissa ilmastointi ja ABS? Missä vaiheessa vaihtuu 9-3 malliin? eikö se ole vastaavan lainen vai mitä eroavaisuuksia niissä on? Kertokaa kaikki oleellinen asia mitä mun tarttis tietää ks. auto mallista?!
Sitten se teho puoli? Saanko tuollaista 185hv mallia hyvin ja helposti "viritettyä" eli onnistuuko muutakuin vie jollekkin pajalle? Onko malleissa vakiona sellaiset hilut, että jos vain lastuttaa, niin kaikki kestää ja mitä sieltä sitten lastun kanssa tulee ulos?
Kiitos.
Näin uutena mahdollisesti tulevana saabistina kyselisin, että olisko Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d 185hv vm- 96 auto kannattava ostos?
Mitä autosta kannattaa tarkistaa ja mitä muutenkin olisi syytä selvittää? Miten näissä 900 malleissa nämä varuste puolet menee? Jos vuosimallit lähtee 93:sta, niin onko kaikissa ilmastointi ja ABS? Missä vaiheessa vaihtuu 9-3 malliin? eikö se ole vastaavan lainen vai mitä eroavaisuuksia niissä on? Kertokaa kaikki oleellinen asia mitä mun tarttis tietää ks. auto mallista?!
Sitten se teho puoli? Saanko tuollaista 185hv mallia hyvin ja helposti "viritettyä" eli onnistuuko muutakuin vie jollekkin pajalle? Onko malleissa vakiona sellaiset hilut, että jos vain lastuttaa, niin kaikki kestää ja mitä sieltä sitten lastun kanssa tulee ulos?
Kiitos.
Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
10 vuotta vanhat autot ovat aina määriteltävä tapauskohtaisesti. Mahdotonta sanoa suorraan tietämättä hintaa ja näkemättä/koeajamatta autoa.
Tässä vähän infoa:
http://www.ajovalo.net/Mallit/Saab900.htm
Tässä vähän infoa:
http://www.ajovalo.net/Mallit/Saab900.htm
Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
Käytä hakua ja paljon lukuaikaa niin saat informaatiota enemmän kuin pää kestää
, esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... at#p493470
Viritys on helppoa turbomalleille ja nykyään jopa kotipolttoa jotkut harrastaa ilmaisilla Windows ohjelmistoilla ... http://forum.ecuproject.com/viewforum.php?f=20 ja http://members.home.nl/t5suite/Trionic%205.pdf

Viritys on helppoa turbomalleille ja nykyään jopa kotipolttoa jotkut harrastaa ilmaisilla Windows ohjelmistoilla ... http://forum.ecuproject.com/viewforum.php?f=20 ja http://members.home.nl/t5suite/Trionic%205.pdf
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
Tottakai mutta tuollai yleisesti ottaen mitä niissä on huomioitavaa? Tottakai kuluvat osat ovat uusittavia mutta jotain isompaa mitä tarttis tietää? Kun ei ole mitään kokemusta Saabeista niin en halua sikaa ostaa säkissä... tuo turbo vaan houkuttelisHuttunen kirjoitti:10 vuotta vanhat autot ovat aina määriteltävä tapauskohtaisesti. Mahdotonta sanoa suorraan tietämättä hintaa ja näkemättä/koeajamatta autoa.
Tässä vähän infoa:
http://www.ajovalo.net/Mallit/Saab900.htm

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
vesa67 kirjoitti:Käytä hakua ja paljon lukuaikaa niin saat informaatiota enemmän kuin pää kestää, esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... at#p493470
Viritys on helppoa turbomalleille ja nykyään jopa kotipolttoa jotkut harrastaa ilmaisilla Windows ohjelmistoilla ... http://forum.ecuproject.com/viewforum.php?f=20 ja http://members.home.nl/t5suite/Trionic%205.pdf
Kiitti
Ton "virittämisen" ajattelin jättää jollekkin pajalle, joka saa penkissä säätä sen mitä löytyy? Mutta kestääkö tuollainen 185hv kone ihan tavallisen lastun "virityksen" vai tarvitseeko jotain muuta tehdä?
Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
"Pajoilta" sulle myydään stage1 paketti joka on uusi ohjelma autossasi olevaan ECUun eli moottorinohjaustietokoneeseen.
Sillä saa vakioraudasta esim 225hp/340Nm ainakin mainosten perusteella, eikä perushintaan kuulu mitään "penkitystä & säätöä". Voit tutustua vertailun vuoksi vaikka Maptunin ja Nordicin sivustoihin.
Monet vaan tekee saman yhtä menestyksekkäästi omassa tallissaan noilla ecuprojectin ohjeilla ja työkaluilla ...
Kyllä 10v vanhalla turbosaabilla on vielä kilometrejä edessään ja korjauksissa pääsee tälläkin automerkillä halvemmalla jos itse tekee ja tietää mitä tekee.
Sillä saa vakioraudasta esim 225hp/340Nm ainakin mainosten perusteella, eikä perushintaan kuulu mitään "penkitystä & säätöä". Voit tutustua vertailun vuoksi vaikka Maptunin ja Nordicin sivustoihin.
Monet vaan tekee saman yhtä menestyksekkäästi omassa tallissaan noilla ecuprojectin ohjeilla ja työkaluilla ...
Kyllä 10v vanhalla turbosaabilla on vielä kilometrejä edessään ja korjauksissa pääsee tälläkin automerkillä halvemmalla jos itse tekee ja tietää mitä tekee.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
Voinen kommentoida tätä aihetta, kun ajelen itse täsmälleen samanlaisella kärryllä.
Ilmastointia tuosta S-mallista ei löydy, ABS kyllä. Ilmastointikin on mahdollista asentaa jälkikäteen, tosin osat + työ maksaa teetettynä varmaan reilun tonnin. Itse ainakin välillä kuluneena kesänä tuota ominaisuutta kaipasin, mutta tuon tonnin (tai vaihtoehtoisesti 500€ osista ja itse teet työt) vuoksi ajelin sitten oikein mielelläni ikkunat auki.
Paljonkos tuolla laitteella on ajettu? Mahdolliset viat eivät tietenkään kulje käsi kädessä ajokilometrien mukaan, mutta yleisesti ottaen tuota voi pitää hyvänä mittarina. Omassa (ajettu karvan verran vajaa 300 000) on esimerkiksi vaihdettu bensapumppu jo kahdesti. Ja onhan noita "vikakohteita" melko paljonkin. Vaihtelevaa vain on se, että kuinka paljon ne häiritsevät omistajaa, koska kaikkihan eivät vaikuta katsastukseen. Näitä esim. vetely kiihdytyksissä (huomannet sen jo vakiotehoilla).
Voisin sanoa, että ensimmäisen viikon jälkeen (jolloin vaihdoin porsineen bensapumpun) ajo on ollut melko huoletonta. Tällä hetkellä "to do"-listalla on vasen etusumari (pelkkä lampun vaihto), iskarit joka kulmaan, käsijarrun jokavuotinen kiristys ja säätö, takaluukun vuotokohdan paikannus (tulee siis alakautta sisään vettä, eikä ihan vähän tulekaan), takajarrujen vaihto. Noista ainoastaan käsijarru ja sumari oikeasti "pitää" tehdä ja mahdollisesti myös takajarrut, muut eivät vaikuta leiman saamiseen.
Vähän alkaa pelottaa tuon turbon porsiminen, koska sitä ei ole missään vaiheessa vaihdettu. Toisaalta se voi kestää myös sen 400k...
Tehojahan tuosta sämpylästä kyllä saa. Omaani on vähän laiteltu, hyvin vähän. Heppoja on reilut parisataa, ja hyvinhän se paikaltaan liikahtaa ja moottoritiellä kiihtyy ohituksessa. Taso on jotakuinkin steg1.
Steg1 ei vaadi kuin uuden softan, hinta lienee muutaman satasen hujakoilla. Steg2 kannattaa melkein unohtaa, koska samalla vaivalla vaihtuu steg3-tasolle. Näissä vaihtoon menevät pakosarja ja välijäähy. Tällaisesta huudellaan tehoja reilut 250 hepoista ja vääntöä lähemmäs 400Nm. Hintaa pelkillä osilla tonnin pintaan, plus sitten mahdolliset työt päälle. Tuosta eteenpäin hinnat sitten jo pompsahtavat aika reilusti, kun alkaa mennä kytkimet ja turbot sun muut vaihtoon.
Tosin jos haluat tehoa lisää, niin laita hyvä mies (tai nainen, enpä tiedä tarkemmin) alusta kuntoon! Käsittämätön lulla orkkisjousilla ja -iskareilla. Eivät periaatteessa tuo tietenkään tehoa lisää, mutta parantavat ajettavuutta niillä tulevilla tehoilla aika reilusti...
Viimeiset NG900-saabit taitavat olla vuosimallia -97, koska kolkkeja on vuodelta -98.
Ilmastointia tuosta S-mallista ei löydy, ABS kyllä. Ilmastointikin on mahdollista asentaa jälkikäteen, tosin osat + työ maksaa teetettynä varmaan reilun tonnin. Itse ainakin välillä kuluneena kesänä tuota ominaisuutta kaipasin, mutta tuon tonnin (tai vaihtoehtoisesti 500€ osista ja itse teet työt) vuoksi ajelin sitten oikein mielelläni ikkunat auki.

Paljonkos tuolla laitteella on ajettu? Mahdolliset viat eivät tietenkään kulje käsi kädessä ajokilometrien mukaan, mutta yleisesti ottaen tuota voi pitää hyvänä mittarina. Omassa (ajettu karvan verran vajaa 300 000) on esimerkiksi vaihdettu bensapumppu jo kahdesti. Ja onhan noita "vikakohteita" melko paljonkin. Vaihtelevaa vain on se, että kuinka paljon ne häiritsevät omistajaa, koska kaikkihan eivät vaikuta katsastukseen. Näitä esim. vetely kiihdytyksissä (huomannet sen jo vakiotehoilla).
Voisin sanoa, että ensimmäisen viikon jälkeen (jolloin vaihdoin porsineen bensapumpun) ajo on ollut melko huoletonta. Tällä hetkellä "to do"-listalla on vasen etusumari (pelkkä lampun vaihto), iskarit joka kulmaan, käsijarrun jokavuotinen kiristys ja säätö, takaluukun vuotokohdan paikannus (tulee siis alakautta sisään vettä, eikä ihan vähän tulekaan), takajarrujen vaihto. Noista ainoastaan käsijarru ja sumari oikeasti "pitää" tehdä ja mahdollisesti myös takajarrut, muut eivät vaikuta leiman saamiseen.
Vähän alkaa pelottaa tuon turbon porsiminen, koska sitä ei ole missään vaiheessa vaihdettu. Toisaalta se voi kestää myös sen 400k...
Tehojahan tuosta sämpylästä kyllä saa. Omaani on vähän laiteltu, hyvin vähän. Heppoja on reilut parisataa, ja hyvinhän se paikaltaan liikahtaa ja moottoritiellä kiihtyy ohituksessa. Taso on jotakuinkin steg1.
Steg1 ei vaadi kuin uuden softan, hinta lienee muutaman satasen hujakoilla. Steg2 kannattaa melkein unohtaa, koska samalla vaivalla vaihtuu steg3-tasolle. Näissä vaihtoon menevät pakosarja ja välijäähy. Tällaisesta huudellaan tehoja reilut 250 hepoista ja vääntöä lähemmäs 400Nm. Hintaa pelkillä osilla tonnin pintaan, plus sitten mahdolliset työt päälle. Tuosta eteenpäin hinnat sitten jo pompsahtavat aika reilusti, kun alkaa mennä kytkimet ja turbot sun muut vaihtoon.
Tosin jos haluat tehoa lisää, niin laita hyvä mies (tai nainen, enpä tiedä tarkemmin) alusta kuntoon! Käsittämätön lulla orkkisjousilla ja -iskareilla. Eivät periaatteessa tuo tietenkään tehoa lisää, mutta parantavat ajettavuutta niillä tulevilla tehoilla aika reilusti...
Viimeiset NG900-saabit taitavat olla vuosimallia -97, koska kolkkeja on vuodelta -98.
Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
Missä vuosimallissa noissa on vakiona ilmastointi? Ja jossain luki, että päivitetty nykyaikaan...? siis toimiiko ilmastointi myös ilman jotain muutoksia myös 2000 luvun aineilla vai onko ne edes muuttuneet?
Siis toi esim. auto on vain se mitä olen katsellut, kilonmetrit noissa tuntuu olevan 250-400tkm... milloin noissa pitäis viimeistään korjauttaa kytkin ja turbo?
Viritys todennäköisesti olisi vain lastu ja putkisto, koska sen kuitenkin varmaan ehtoo puolella..?
Siis toi esim. auto on vain se mitä olen katsellut, kilonmetrit noissa tuntuu olevan 250-400tkm... milloin noissa pitäis viimeistään korjauttaa kytkin ja turbo?
Viritys todennäköisesti olisi vain lastu ja putkisto, koska sen kuitenkin varmaan ehtoo puolella..?
Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
Ei missään vuosimallissa ole vakiona ilmastointia. Ja sitäkin on sitten kahta mallia: manuaalinen ja automaattinen, joista automaattinen ainoa vaihtoehto. Kaikissa on nykyajan aineet.soppa kirjoitti:Missä vuosimallissa noissa on vakiona ilmastointi? Ja jossain luki, että päivitetty nykyaikaan...? siis toimiiko ilmastointi myös ilman jotain muutoksia myös 2000 luvun aineilla vai onko ne edes muuttuneet?
Siis toi esim. auto on vain se mitä olen katsellut, kilonmetrit noissa tuntuu olevan 250-400tkm... milloin noissa pitäis viimeistään korjauttaa kytkin ja turbo?
Viritys todennäköisesti olisi vain lastu ja putkisto, koska sen kuitenkin varmaan ehtoo puolella..?
Kytkin ja turbo korjautetaan/korjataan/vaihdetaan siinä vaiheessa kun se antautuu, mitään kilometrimääriä ei ole kummallekaan. Joissain -97 malleissa saattaa olla hydraulinen kytkin? kaikissa 9-3:ssa sellainen jo on. Tosin vaijerimallinenkin on ihan käypänen peli, jäykät sellaiset notkistuvat vaijerin vaihdolla.
Jos auto on ehtoopuolella, niin ei kai se viriä rajoita? Päin vastoin, halvat autothan on mainioita viriaihioita. Mitä vanhempi auto, on siihen edullisemmat varaosat ja suurempi määrä käytettyä käypästä osaa tarjolla. Halvemmalla vaan pääseen, jos tähtää pelkkää lastu- ja putkiviriin. Kuulerin vaihto tuossa vaiheessa on myös suotavaa. Myös alusta ja jarrut kannattaa (imho: pitää) tsekata kuntoon.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo
Stage3:seen ei tarvitse vaihtaa pakosarjaa.
Saab 900 2.0t Cab -97