9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Eku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 20:56
Paikkakunta: Oulun seutu

9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja Eku »

Tervehdys kaikille!

Monelle tuttusta etutolpan katkeamisesta johtuen pitäisi vasen tolppa uusia profiilin autoon. Purkaminen onnistui suht kivuttomasti Hayesin, WIS:in ja tämän foorumin ohjeiden mukaan siihen saakka että vetari pitäisi saada irti pyörän navasta (eli siis ulompi vetonivelen pää etutolpan kanssa yhtä rautaa olevasta pyörännavasta).

Kaikki perinteiset keinot on jo kokeiltu yhdessä ja erikseen:
- Liotus ruosteenirroitus sprayllä
- WIS:in ohjeiden mukaisesta keveystä napautuksesta aloittaen
- Pari edullista(?) ulosvetäjää hajottaen
- Navan puolta olen myös kokeillut kuumentaa kaasutoholla samaan aikaa vetaria kylmäsprayllä jäähdyttäen (vaikka eihän se paljoa apua anna kun boorit on niin pitkät)
- Autokorjaamotason ulosvetäjän kanssa totesin vielä että kiinni on ja pysyy

Auton olen tosiaan purkanut ohjeiden mukaan, jolloin vetarilla on mahdollisuus liikkua sisäänpäin irroituksen yhteydessä.

Kysymys kuuluukin nyt pystyykö ulomman vetonivelen purkamaan ilman että vetarin päätä irroittaa navasta? Tämä pitäisi saada tehtyä kohtuullisella vaivalla ja ennen kaikkea niin että riski rampauttaa auto lopullisesti on pieni.

Nyt en ole vielä ylittänyt sitä pistettä jonka jälkeen auto on lähes pakko saada korjattua paikallaan, vaan sen saa vielä kasattua ja vietyä autokorjaamolle laitettavaksi. En kyllä usko että sielläkään vetaria saadaan irti ainakaan ehjänä.

Apu on tervetullutta, sillä olen käyttänyt jo monta iltaa tuon kanssa taistellen enkä viitsisi enää periksi antaa... :wink:


-Esa-
Jäsen #6846
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1464
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja ippe »

Pystyykö tuota paukuttamaan irti vaikka kuparimoskalla, usein isku irroittaa paljon paremmin kuin veto, tärkeää on se että jos navan ulkopuolelta hakkaat akseli, niin lyöntiaseen pitää olla pehmeää ainetta, eli kuparia tai lyijyä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Harzza
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 21:03
Paikkakunta: Akaa

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja Harzza »

Meikäläisellä se lähti kun napautti siihen akselin päähän. Koiran luu irti myös alapallo niin saat sen vedettyä pois. Ei sen luulis olevan kovasti kiinni, akselimutteri vaan irti ja pieni napautus pitäisi auttaa.
Kuten tuossa jo tuli niin varo että et sitä akselin päätä survo pilalle.
Jäsen: 5215

SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ellei ihan mutterin avaamalla ja kuminuijalla paukuttamalla irtoa niin
toistaiseksi on lähtenyt kun vetää kunnon pulttipyssyllä kiinni mutteria (josko se liike irrottaa vanhat tarrautumat). Mutteri akselin päähän ja isolla kumivasaralla tai jopa 2 metrisellä kakkosnelosella pituussuuntaisesti akselin päähän jysäyttämällä on irronnut.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Eku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 20:56
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja Eku »

Koiranluu ja alapallo on irti. Kyllähän se normaalisti lähtee pienellä voimalla irti, mutta sitten on näitä harvoja tapauksia jotka ei antaudu edes voiman edessä.

Olen ihan samaa mieltä että lyönti sen irroittaa paremmin, mutta kyllä noilla ulosvedon voimilla sen pitäisi lähteä myös vetämällä irti. Kokeiltu myös kova ulosveto + lämmitys / jäähdytys + lyönti, ei se vaan antaudu... :(

Paluu perimmäiseen kysymykseen, eli onko kellään tietoa mahtuuko ulomman nivelen purkamaan ilman sen irroittamista pyörännavasta?

Kiitos Vesalle vinkistä. Lyöty on jo niin paljon että enempää ei uskalla, mutta voisihan tuota napamutterin kiristystä vielä kokeilla. Pitää vain kasata melko paljon taas autoa että pääsee kokeilemaan, taitaa vaatia niin paljon kiristystä että ei taida onnistua kuin rengas paikallaan (ja auto maassa).
Jäsen #6846
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja jus »

Eku kirjoitti:onko kellään tietoa mahtuuko ulomman nivelen purkamaan ilman sen irroittamista pyörännavasta?
Ainakin tonnarissa mahtuu, tuskin kolkissakaan kovin erilainen rakenne on.
http://www.fixmysaab.com/9000/drivetrai ... &nointro=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 20:56
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja Eku »

jus kirjoitti:
Eku kirjoitti:onko kellään tietoa mahtuuko ulomman nivelen purkamaan ilman sen irroittamista pyörännavasta?
Ainakin tonnarissa mahtuu, tuskin kolkissakaan kovin erilainen rakenne on.
http://www.fixmysaab.com/9000/drivetrai ... &nointro=1
Kiitoksia hyvästä linkistä!

Homma ei näytä kaatuvan 9-3:ssakaan tilanpuutteeseen, mutta koska vetoakseli pääsee liikkumaan sisäpäästä ulospäin, ei vetari irtoa nivelestä kovin helposti. En sano etteikö se onnistu, mutta ainakin itsellä jäi tekemättä tilanteessa jossa auto pukkien päällä (montusta käsin tai auton ollessa nosturilla pääsee tietysti paremmin hollille).

Suunnitelma huomiselle on seuraava:
1. Uusi ulompi vetonivel kaupasta
2. Rälläkällä ulompi vetonivel poikki ABS-kehän kohdalta (pitää vielä varmistaa kohta kun uusi nivel on käsissä). Tämähän on kiinni tolpassa niin lujasti että sen irti saaminen on vähintäänkin epävarmaa. Etutolppaa en myöskään tarvitse kun minulla on vaihto-osa tilalle.
3. Vanha tolppa pois
4. Nivelen jämät pois joko lyömällä nyt kun tilaa enemmän käytössä, tai tarvittaessa avustetaan hieman rälläkällä
5. Uusi vetonivel paikalleen, aiemmin tilattu varaosa tolppa paikalleen ja auto kasaan

Kommentteja tai parempia ideoita?
Jäsen #6846
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

tolppa irti yläpäästä
laatikon öljyt ulos
raaka kiskaisu ja tolppa kourassa vetonivelen ja akselin kanssa
(sisäpää tulee mukana)
ei ku prässiin ja koko keksintö irti (jos ei lähe niin prässi on liian tehoton)
lähtee vaikka kappaleina irti jos sikseen tulee :twisted:

enskerralla pooreihin tervaa taikka kuparitahnaa lähtee helpommin :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei tarvi kiskoa, sinne laatikon perä ja vetarin sisemmän maljan juuren väliin mahtuu siro kioskiavain ja sillä voi kangottaa vetarin irti.
Muutoin hyvä ehdotus.

Jotenkin tuntuu että noi olis liimattu tehtaalla booreihin kun aukoo sellaisia mitkä vaikuttaa olevan ei-koskaan avattuja. Selvästi eroaa aukeamistyön hikimäärä jos näkee että alatukivarsi on vaihdettu toiselle puolelle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eku kirjoitti: Kommentteja tai parempia ideoita?
Kuulostaa aikalailla samalta mitä taannoisessa femmassa oli...Eli korroosion myötävaikutuksella nivel oli "hitsaantunut" akselin booreihin:
Kuva

Tuotakin tuli paukutettua ties millä virityksellä ulos, kunnes älysin käyttää järkeä:

Kuva

Eli pulteilla vaan siitä pyöränpulttien holesta tasaisesti kierros-pari per pultti kiertäen vasten navan runkoa, ylipitkät pultit tai jotain välikappaletta siihen navan ja laakerirungon väliin (kuten esim. yo kuvassa näkyvä hylsy). Ennen tuota omakohtaisesti eteen tullutta tapausta on kaikki avaamani vetarit irronneet lähes naurettavan helposti, joten usko oli loppua kesken...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

V.J.S kirjoitti: Tuotakin tuli paukutettua ties millä virityksellä ulos, kunnes älysin käyttää järkeä:
No niin... Noin se käy, kun jollakin alkaa säteilemään.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Eku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 20:56
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja Eku »

V.J.S
Nerokasta, miksi en tuota keksinyt itse! :D
M12 pultteja vain kaupasta mukaan ja vielä viimeinen vääntö tämän kanssa. Sen jälkeen otetaan vielä rankemmat keinot käyttöön mikäli tarve sitä vaatii.

jusa_71:n vinkki + vesa67:n lisäkommentit ovat myöskin hyviä, mutta kokeillaan tuota pulttihommaa vielä ensin. Josko säästyy öljyjen vaihdolta (vaihdettu viime syksynä) ja tolpan kuskaamisesta prässättäväksi jonnekin, itsellä kun on rajallinen määrä noita työkaluja.
Jäsen #6846
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Terve!

Oletko Eku saanut jo operaation tehtyä? Minulla on sama urakka edessä, joten kiinnostaisi kovasti tietää, paljonko kaiken kaikkiaan jousijalan vaihtoon menee aikaa + mitä kaikkea matkan varrella tulee rikottua laakerin ja raidetangon pään lisäksi. Vanhoissa ketjuissa on aika optimisia arvioita.

EDIT: Pahoittelen turhaa nostoa. Aiheesta oli keskustelua alempana olevassa ketjussa. Hakutyökalu on välillä liian hyvä.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Vastaa Viestiin