Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
dumbosaabbi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 21:31

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja dumbosaabbi »

TommyW kirjoitti:2002 vuoden Jubilee-kolkeissa olen törmännyt autoihin, joissa on ollut TCS vakiovarusteena - yhteinen nimittäjä näillä autoilla on ollut se, että ne ovat kaikki olleet 185hv-tekniikalla. Pelkkä softan päivitys ei silti riitä, sillä TCS-autoissa on (TCS-napin ja johdotuksen lisäksi) myös eri ABS-yksikkö. Kyllähän ABS-yksikkökin on toki vaihdettavissa (ja TCS-nappi johtoineen lisättävissä) - ja Ruotsin forumilla muistan lukeneeni juttua aiheesta, mutta jokainen arvioikoon itse, kuinka kannattava homma on kyseessä.

Laiskan startin osalta kannattaa aloittaa akusta ja tyhjäkäynnin osalta tarkistamalla, että alipaineletkut ovat paikoillaan/ehjät.
Ainakin tämän ilmoituksen perusteella tästä 150 heppasesta löytyy tcs.

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6793816

Vähän tuota abs-yksikön uusimista itsekin pelkäsin. Katkasin tuskin olisi ollut mikään ongelma. Olisihan luistonesto voinut olla aina vaan päällä. Muistelisin myös jälkiasennus tcs:sää asennetun jopa 9000?

Pitää tuo akku uusia ja katsella noi letkut läpi.

Vai identtinen tekniikka 150hv ja 185hv. Tämähän oli siis teoriassa parempi vaihtoehtona käytettynä. Matalaviritteisyys = pidempi käyttöikä. Mikähän lienee ollut hintaero mikä ihmisiltä on uutena lypsetty pelkästä softasta, jos ajattelee että kummassakin mallissa olisi olleet samat varusteet?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:
dumbosaabbi kirjoitti:Kysytään nyt kuitenkin vielä että onko tuo 185hv vs. 150hv samasta koneesta taiottu eri turbolla vai pelkällä softalla?
Pelkällä softalla, turbo molemmissa sama Garrett GT17, ja noista koneista irtoaa softapäivityksellä parhaimmillaan luokkaa 225 hv.
Eiks se yleensä ole 150 heppanen vain 2.0 litranen mylly ja 185 heppanen taas 2.3 litranen?.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
dumbosaabbi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 21:31

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja dumbosaabbi »

core2 kirjoitti:
AZP kirjoitti:
dumbosaabbi kirjoitti:Kysytään nyt kuitenkin vielä että onko tuo 185hv vs. 150hv samasta koneesta taiottu eri turbolla vai pelkällä softalla?
Pelkällä softalla, turbo molemmissa sama Garrett GT17, ja noista koneista irtoaa softapäivityksellä parhaimmillaan luokkaa 225 hv.
Eiks se yleensä ole 150 heppanen vain 2.0 litranen mylly ja 185 heppanen taas 2.3 litranen?.
Kyllä se ihan sama poraus on. ng900 oli 185hv myös kaksi litrainen. Tuskinpa moottoriperhe on tuostakaan hirveästi muuttunut. Ohjaus/sytkä tietysti t5 vs. t7.

Onko tuo 185hv muuten se tehokkain versio tuolla samaisella tekniikalla? Aerossa ja viggenissä on sitten jokotai eri ahdin ja suurempi lohko. Kävin vain miettimään sitä softausta siinä suhteessa, että tuo stg1 nostaisi tehon 221hv eli siis suurinpiirtein niihin aerolukemiin. Lisäys on aikamoinen jos mitään ei vaihdeta ja sekös hieman pelottaa. Muutos olisi helpommin perusteltavissa jos tehtaaltakin olisi rullannut jotain suurin piirtein samoihin teholuokkiin yltävää. Kovin ovat suuret olleet toleranssit saabilla ainakin kytkimen ja vaihdelaatikon suhteen. Hyvä tietysti niin jos näin on!

RE85 softauksesta löytyy juttua helposti tältä forumilta mutta omaa osiota en ainakaan pikaisesti huomannut näille tehomuokkauksille. Enkö vain osaa vai voiko näitä softia edes ajaa sisään kotikonstein? Jotenkin n. 700e hinta pelkästä piuhan perässä roikottamisesta tuntuu suolaiselta jos se hoituisi sopivilla piuhoilla, ohjelmilla ja läppärillä kotonakin.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kyseessä kolkki, eli ainoa 2.3 turbo oli Viggen. Tuohon TCS:n lisäämiseen, tuskin on järkevää ja kyllä se on hyvä saada pois päältä. Nm. Kerran jäi 15cm loskamössössä auto pihan luiskaan vaikka kuinka yritti kun tcs himmas vauhdit aina nollaan kun toinen pyörä pikkaisenkin polkas tyhjää. TCS pois päältä pääsi pihaan ilman mitään ongelmaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

2.0 t7 konetta on ollut garretilla B205e 150hp matalapaine, b205L 185hp täyspaine, sekä Mitsun ahtimella B205R 205hp.
Saab on myynyt aikoinaan 150hp > 185hp virilastuja noinhin b205e koneisiin.
9-5 2.0 biopower malleissa saab ottaa ulos 200hp etanolilla.

Garrettilla irtoaa pelkällä bensavirisoftalla 210..215hp, Mitsulla ~250hp.
Etanolilla vastaavasti noin 230hp ahtimesta riippumatta. (suuttimet rajoittaa Mitsulla tehot samoille lukemille).

Näistä t5/t7 virisoftista ei tänäpäivänä tarvitse satasta..kahta enempää maksella ohjelmoijille. Ovat sen verran perusosaamista niin useilla saabipiireissä. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja core2 »

dumbosaabbi kirjoitti:

Kyllä se ihan sama poraus on. ng900 oli 185hv myös kaksi litrainen. Tuskinpa moottoriperhe on tuostakaan hirveästi muuttunut. Ohjaus/sytkä tietysti t5 vs. t7.
Onko tuo 185hv muuten se tehokkain versio tuolla samaisella tekniikalla?
Jees poraus on kummassakin sama 2.3:ssa on vain 12mm pitempi isku, ja jos ei softaan tee muutoksia niin 185 hv 2.3 oli saabin tehokkain moottori joka lähti Södertäljestä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tarkoittanetko edelleen 9-3:ssa? Tuolloin tehokkain oli 185hp 2.0 (ei 2.3).
Sitten tietty aerossa (eri ahtimella) 205hp.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja TommyW »

dumbosaabbi kirjoitti:Ainakin tämän ilmoituksen perusteella tästä 150 heppasesta löytyy tcs.

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6793816
Eipä näy TCS-nappia - ainakaan vakiopaikallaan kuljettajan penkinlämmittimen katkaisijan vieressä...
Saabiton Saabisti
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

TommyW kirjoitti:
dumbosaabbi kirjoitti:Ainakin tämän ilmoituksen perusteella tästä 150 heppasesta löytyy tcs.

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6793816
Eipä näy TCS-nappia - ainakaan vakiopaikallaan kuljettajan penkinlämmittimen katkaisijan vieressä...

150hv on luistonesto
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja TommyW »

nugge kirjoitti:
TommyW kirjoitti:
dumbosaabbi kirjoitti:Ainakin tämän ilmoituksen perusteella tästä 150 heppasesta löytyy tcs.

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6793816
Eipä näy TCS-nappia - ainakaan vakiopaikallaan kuljettajan penkinlämmittimen katkaisijan vieressä...

150hv on luistonesto
Tää oli nugge hyvä :lol:
Saabiton Saabisti
jore83
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jore83 »

Täytynee myöntää,repesin kans välittömästi.. :lol:
2008 SS 1.8t Biopower.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hook kirjoitti:Tarkoittanetko edelleen 9-3:ssa? Tuolloin tehokkain oli 185hp 2.0 (ei 2.3).
Sitten tietty aerossa (eri ahtimella) 205hp.
Tarkoitan saabin sdertäljessä valmistettuja vakio hyrriä ilman mitää mulkkauksia.
Toki kummastakin on tehty jos jonkinlaista muutos versiota.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
dumbosaabbi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 21:31

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja dumbosaabbi »

Hook kirjoitti:Näistä t5/t7 virisoftista ei tänäpäivänä tarvitse satasta..kahta enempää maksella ohjelmoijille. Ovat sen verran perusosaamista niin useilla saabipiireissä. :mrgreen:
Näin sen itsekin kuvittelin olevan. En vain löytänyt tältä forumilta asiaan vihkiytynyttä topikkia mistä voisi asiasta etsiä tietoa ja kokemuksia.

Tarvitseeko tuollaiseen bensakarttojen modaukseen vakioautoon edes mitään yksilöllisyyttä vai onko se tyyliin "one fits all, lataa tiedostot netistä ja siirrä ne e-baysta ostetulla piuhalla saabiisi"? Varmasti sen verran näitä chipattuja saabbeja tässäkin maassa on, että joku niitä kalliitakin tiedostoja on kopioinut omakseen :)

Mites tämä saabin oma "viri-ecu", joka nostaa 150->185hv. Onko se vain pelkkä "plug and play" vai vaatiiko sekin flässäystä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos harrastuneisuutta aiheeseen on, niin trionictuning-foorumilta löytyy kaikki tarvittava tieto. Vakioauto ei tarvitse yksilöllistä mappausta, mutta kaikki virisoftat eivät ole ihan samasta puusta veistettyjä eikä ilmaiseksi/halvalla saa tässäkään tapauksessa parasta.

Saabin oma viriecu sopii suoraan, mutta ajonesto pitää naittaa tech2:lla tai flässätä samaksi kuin mikä on vakioecussa. Järkeä sen asentamisessa ei tosin ole ellei sitä saa liki ilmaiseksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
dumbosaabbi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 21:31

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja dumbosaabbi »

Lähinnä yleistä kiinnostusta ja potentiaalin kartoitusta. Varmasti tälläkin foorumilla osaajaa löytyy tältä saralla paljonkin. Sen takia ihmettelinkin miksi asiasta ei ole niin hirveästi keskusteltu? Asian selittäisi jos jokin paja olisi foorumin sponssi? :)

Kait täällä myös joku tekee noita flässäyksiä/softauksia ihan pienenä sivujobina järkevään hintaan ja luotettavalla kädellä?
Vastaa Viestiin