Menikö kiertokangen lakrut?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja anv »

Näillä äänihavainnolla musta ei ole koneen laakeriongelma. Mielestäni enemmän rämisee joku. Ennemmin tarkistaisin jakopään asap.

Vaikuttaako kytkimen painaminen ääneen? Entäs jos ottaa apulaitehihnan pois?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Oiski ihanaa jos ei olis lakrut.Autossa on automaattivaihteisto.Avataan alakerta tässä jossainvaiheessa niin sit vähän näkee et mikä siel on.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Moniurahihna pois ja hetkeksi käyntiin niin selviää tuleeko apulaitteista. Jos ei niin jakopäässäkin voi joku rahista, vaikkapa tp-ketju
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja automaattilaatikon kyseessä ollen myös vetolevy vois olla löysällä/rikki. Mut tosiaan ekaksi testata ilman apulaitehihnaa. Jos rämisee, kurkata onko vetolevyn pultit kiinni ja vetolevy ehjänä. Tuosta ei ole omakohtaista kokemusta kuinka se tehdään, mutta jossain pitäisi olla luukku mitä kautta voi ne tarkistaa/kiristää.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Minun 9-3 automaatissa jäi startti päälle pitäen rämisevän äänen , syy moiseen oli että virtalukonpohja oli rikki .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Ääni tulee ykköspytyn kohdalta, tai esimerkiksi just ketjun paikkeilta jakopäästä.., vaikee paikallistaa tarkkaan metallin resonoinnin takia.Alan uskoa kyllä enemmän siihen vaihtoehtoon ettei ole kiertokangen laakerit.Pitää kokeilla ilman hihnaa ensin ja senjälkeen varmaan tarkistaa jakopää, josta luulen että toi ääni tulee.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos jää kuulumaan koneen sisätä niin veikkaan että tpketju sorvaa tällä hetkellä öljypumpun kylkeä puhki. Eli lyhyet testikäytelyt sitten vaan enää niin kone pelastuu pelkällä jakopään sarjan asennuksella, tai tpketjun poistolla jos ei ole mahdollista koko sarjaa vaihtaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

vesa67 kirjoitti:Jos jää kuulumaan koneen sisätä niin veikkaan että tpketju sorvaa tällä hetkellä öljypumpun kylkeä puhki. Eli lyhyet testikäytelyt sitten vaan enää niin kone pelastuu pelkällä jakopään sarjan asennuksella, tai tpketjun poistolla jos ei ole mahdollista koko sarjaa vaihtaa.
Tyhjäkäynnillä ei kuulu ollenkaan.. Kone ja jakopääremppakin pitäisi olla tehtynä 50tkm sitten mutta jotainhan siellä on sitten mennyt pieleen.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Niin ... se vakiokysymys; jakopää vai pelkkä ketju. Jotku haluaa antaa ymmärtää että remppa on tehty vaika pelkkä jakoketju vaihdettu
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kyllä se on teetetty jossain liikkeessä "ihan" kaikkine hilppeineen.Koskaan ei voi silti tietää minkälainen päivä mekaanikolla on ollut ja mikä on saab-tietoisuuden taso.Jännityksellä odotellaan mikä on tuomio.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Menihän ne, kiertokangen laakerit ja kampura naarmuilla.. täystuho ja paaliin.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sitten pikkasen historiatietoa; oliko öljypohjaa puhdistettu, minkäikäiset öljyt oli koneessa ja edeltikö tuhoa jokin kireämpi vetotilanne ? Oltiinko lakruja katsottu koskaan aiemmin ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

vesa67 kirjoitti:Sitten pikkasen historiatietoa; oliko öljypohjaa puhdistettu, minkäikäiset öljyt oli koneessa ja edeltikö tuhoa jokin kireämpi vetotilanne ? Oltiinko lakruja katsottu koskaan aiemmin ?
Kysehän on autosta Johon oli "tehtykoneremppa" 50tkm sitten.En sitten tiedä onko vaan laitettu uudet laakerit ja jätetty kampura kiillottamatta yms.Laakerit oli ottaneet kunnolla lämpöä ja olivat jo aika muhjuna ja öljypohjassa kuparimurua.Muuten ajettu oikeastaan nähtävästi pelkällä etanolilla, koska sihti ja öljypohja puhdas.Venakopan kansikin oli karstaton ja hyvännäköinen.

Edit:Tai ehkä öljynpaineongelma.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Re: Menikö kiertokangen lakrut?

Viesti Kirjoittaja marg3 »

Mitä öljyä oot käyttänyt ja mikä vaihtoväli?
Vastaa Viestiin