Menikö kiertokangen lakrut?
Menikö kiertokangen lakrut?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Näillä äänihavainnolla musta ei ole koneen laakeriongelma. Mielestäni enemmän rämisee joku. Ennemmin tarkistaisin jakopään asap.
Vaikuttaako kytkimen painaminen ääneen? Entäs jos ottaa apulaitehihnan pois?
Vaikuttaako kytkimen painaminen ääneen? Entäs jos ottaa apulaitehihnan pois?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Oiski ihanaa jos ei olis lakrut.Autossa on automaattivaihteisto.Avataan alakerta tässä jossainvaiheessa niin sit vähän näkee et mikä siel on.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Moniurahihna pois ja hetkeksi käyntiin niin selviää tuleeko apulaitteista. Jos ei niin jakopäässäkin voi joku rahista, vaikkapa tp-ketju
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Ja automaattilaatikon kyseessä ollen myös vetolevy vois olla löysällä/rikki. Mut tosiaan ekaksi testata ilman apulaitehihnaa. Jos rämisee, kurkata onko vetolevyn pultit kiinni ja vetolevy ehjänä. Tuosta ei ole omakohtaista kokemusta kuinka se tehdään, mutta jossain pitäisi olla luukku mitä kautta voi ne tarkistaa/kiristää.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Minun 9-3 automaatissa jäi startti päälle pitäen rämisevän äänen , syy moiseen oli että virtalukonpohja oli rikki .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Ääni tulee ykköspytyn kohdalta, tai esimerkiksi just ketjun paikkeilta jakopäästä.., vaikee paikallistaa tarkkaan metallin resonoinnin takia.Alan uskoa kyllä enemmän siihen vaihtoehtoon ettei ole kiertokangen laakerit.Pitää kokeilla ilman hihnaa ensin ja senjälkeen varmaan tarkistaa jakopää, josta luulen että toi ääni tulee.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Jos jää kuulumaan koneen sisätä niin veikkaan että tpketju sorvaa tällä hetkellä öljypumpun kylkeä puhki. Eli lyhyet testikäytelyt sitten vaan enää niin kone pelastuu pelkällä jakopään sarjan asennuksella, tai tpketjun poistolla jos ei ole mahdollista koko sarjaa vaihtaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Tyhjäkäynnillä ei kuulu ollenkaan.. Kone ja jakopääremppakin pitäisi olla tehtynä 50tkm sitten mutta jotainhan siellä on sitten mennyt pieleen.vesa67 kirjoitti:Jos jää kuulumaan koneen sisätä niin veikkaan että tpketju sorvaa tällä hetkellä öljypumpun kylkeä puhki. Eli lyhyet testikäytelyt sitten vaan enää niin kone pelastuu pelkällä jakopään sarjan asennuksella, tai tpketjun poistolla jos ei ole mahdollista koko sarjaa vaihtaa.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Niin ... se vakiokysymys; jakopää vai pelkkä ketju. Jotku haluaa antaa ymmärtää että remppa on tehty vaika pelkkä jakoketju vaihdettu
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Kyllä se on teetetty jossain liikkeessä "ihan" kaikkine hilppeineen.Koskaan ei voi silti tietää minkälainen päivä mekaanikolla on ollut ja mikä on saab-tietoisuuden taso.Jännityksellä odotellaan mikä on tuomio.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Menihän ne, kiertokangen laakerit ja kampura naarmuilla.. täystuho ja paaliin.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Sitten pikkasen historiatietoa; oliko öljypohjaa puhdistettu, minkäikäiset öljyt oli koneessa ja edeltikö tuhoa jokin kireämpi vetotilanne ? Oltiinko lakruja katsottu koskaan aiemmin ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Kysehän on autosta Johon oli "tehtykoneremppa" 50tkm sitten.En sitten tiedä onko vaan laitettu uudet laakerit ja jätetty kampura kiillottamatta yms.Laakerit oli ottaneet kunnolla lämpöä ja olivat jo aika muhjuna ja öljypohjassa kuparimurua.Muuten ajettu oikeastaan nähtävästi pelkällä etanolilla, koska sihti ja öljypohja puhdas.Venakopan kansikin oli karstaton ja hyvännäköinen.vesa67 kirjoitti:Sitten pikkasen historiatietoa; oliko öljypohjaa puhdistettu, minkäikäiset öljyt oli koneessa ja edeltikö tuhoa jokin kireämpi vetotilanne ? Oltiinko lakruja katsottu koskaan aiemmin ?
Edit:Tai ehkä öljynpaineongelma.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Menikö kiertokangen lakrut?
Mitä öljyä oot käyttänyt ja mikä vaihtoväli?