Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

tiirikkav2 kirjoitti:EDIT: Kuulostaisi ihan kampuran hihnapyörästä tulevan, mutta miksi se alkaisi ääntämään ihan tyhjästä?
Oletko tsekannut pultit? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
asdlol kirjoitti:Uusi akku hankittu ja sehän auttoi hetkeksi. Eli mittari nousi oikealle kohdalleen ja näytti lähes täyttä. Hetken aikaa auton käytyä kuitenkin tiputti viisarin nollaan. Eli jos nyt lähtisi ajamaan niin ei luultavasti kauas pääsisi. Ämpäriä en saanut missään vaiheessa nostettua, tuntuu ettei geometria vain riitä sen nostamiseen mitenkään :roll:
Hypoteesi: voisiko pumpulle menevät kaapelit olla jossain niin kiipelissä, että menee kaikki ämpäriin menevät sähköt välillä poikki :arrow: häviää mittarin anturin tieto sekä pumpulta sähkö?

Ei selitä kyllä tuota viinavuotoa tankin päällä. Itse irrottaisin sen tankin ja tsekkaisin sen kunnolla. Tuollaiset vuodot voi olla vaarallisia, vaikka saisitkin pumpun toimimaan jne.
asdlol kirjoitti:Nyt kun tyhjäkäynnillä oli jonkin aikaa niin tuli todettua se, että flekti käynnistyy ihan liian usein käyntiin. Tämä on varmaan aiheuttanut tuon edellisen akun huononemisen. Lisäksi kierrokset tipahtavat satunnaisesti, ei kuitenkaan sammu vaan väristää hetken ja sitten palaa normaalille tyhjäkäynnille.
Oliko ilmastointi pois päältä/automaatti-ilmastointi ECON-asennossa? Jos ilmastointi on päällä, niin flekti käy vähän väliä, vaikka kone olisi kylmä. Samoin ilmastoinnin kompuran kytkeytyminen vaikuttaa hieman auton tyhjäkäyntiin. Oireet kuulostaa ennemminkin ilmastoinnin normaalilta toiminnalta kuin vialta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Gare
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 21:10
Paikkakunta: HKI

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Gare »

karg kirjoitti:Voi olla piileviä vikakoodeja, mitkä näkyy vikakoodilukijalla. Vikavalo ei välttämättä pala.
Näkyykö muuten sidissä kaikki vikakoodit jos niitä on? (nErr?) vai vaatiko techiä tai muuta lukijaa?
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Olikos kolkkiin sopiva levy näistä jompikumpi?

http://www.moposport.fi/sintterilevy-op ... -s-a-f-f-a

http://www.moposport.fi/sintterilevy-op ... -s-a-f-f-a

E: Sain jo vastauksen, eli 14u löytää tiensä viggenin/ Sachs S.R.E:n kera..
#5824
93 B204
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Lilsu kirjoitti:Täytyy olla taikuri, jos meinaa selvitä ilman puskurin irroitusta. Silloinkin auton pitää olla korkeuksissa, jotta pääsee kääntelemään tehostinputkea asennettaessa huolella.

Molemmat paineputket olen vaihtanut. Se, joka seikkailee akun alta ja muuttuu tehostimen säiliön kohdilla letkuksi, onkin huomattavasti mukavampi vaihtaa, vaikkei silloin olisi uskonut. Tsemiä.
Ei tarvinnut olla taikuri, vaan kekseliäs :) Hain paikallisesta hydrauliikka alan liikkeesä 2kpl 10mm helmirengasliittimiä. Putki poikki molemmista päistä, ujutin putket paikoilleen, lisäsin päihin helmirengasliittimet, sitten vain keskiosa putkesta helmirengasliittimiin kiristys tiukkaan ja työnsin putken takaisin omiin pidikkeisiin. Aikaa kului noin 6h kun samalla vaihdoin myös ylemmän paineletkun. Ylemmän paineletkun saaminen oikealle kierteelle aiheutti kyllä harmaita hiuksia ja sen lisäksi kun kyseessä ei ollut marmoritiskin osat niin alemman paineletkun kierteytys ei ollutkaan tehty loppuun asti ja ensimmäisellä yrittämällä öljyt lens pihalle. Kerkesin jo pelkään, että oli mennyt väärälle kiertelle, mutta onneksi ei. Töistä löytyi sopiva kierteytystappi ja sain tehtyä ne loppuun. Pari päivää tässä ajellut ilman vuotoja ja vaikka vuotais, niin sitten vain helmirengasliittimet vielä kireämmälle :twisted: Eikä muuten tehostaja äännä vaikka ei ole prkleen kalliit marmoritiskin paineletkut...

Tässä muutamia kuvia ketä kiinnostaa aihe:

https://onedrive.live.com/?cid=e7a9490d ... mqaZ8uaUow

HOX kuvissa PN16 liittimet, muut Pelle Pelottomat ketkä meinaa hydraulijärjestelmää uhmata, niin hakekaa kunnon yli 100bar kestävät liittimet hydrauliikka liikkeestä.
Viimeksi muokannut anttimonty, Ti Syys 08, 2015 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Minua henkilökohtaisesti jännittäisi PN16 osat n. sadan barin järjestelmässä.. Hydraulikaupasta saa putkijatkoja 100:n ja 500:n barin luokkiin, jos jatkoja on tehtävä.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Hmm aikamoiset paineet olisi henkilöauton ojaustehostimesta, no täytynee tarkistaa. Tosin jos siellä tuollaisie paineita on, niin enemmän minua hämmentäisi ne O-renkaat mitä niissä on käytetty...

Edit: Jaaha kiitokset Juho80 vinkistä. Täytynee hakea uudet jatkot, mitkä kestävät on luokiteltu 100bar hetkellisille paineille saattaisi muuten tulla yllätys vastaan, jos talvella rengas haukkaa penkasta.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja karg »

Gare kirjoitti:
karg kirjoitti:Voi olla piileviä vikakoodeja, mitkä näkyy vikakoodilukijalla. Vikavalo ei välttämättä pala.
Näkyykö muuten sidissä kaikki vikakoodit jos niitä on? (nErr?) vai vaatiko techiä tai muuta lukijaa?
SID:stä pitää löytyä FCod -niminen muuttuja, mutta siitä näkee vain 1 koodin. Vikakoodilukija (esim. Tech2) lienee paras vaihtoehto, mikäli nErr:n arvo on suurempi kuin 1 (= useampi vikakoodi).
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Pitäisi vaihtaa sigun 9-3:een termari, ja samalla vaihdan jäähdytysnesteet. Kuuluuko T5 koneessa olla punaiset vai vihreät/siniset nesteet? Nyt autossa on siniset, mutta onko mitään hyötyä alkaa huuhtelemaan järjestelmää ja vaihtaa punaisiin? Riittääkö huuhteluksi se että ajaa auton lämpimäksi pelkällä vedellä esim. 2 kertaa?
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Haynesin opas ainakin sanoo että pitäs käyttää etyleeniglykoli nesteitä. Eikös siniset/vihreät yleensä ole etyleeniglykolia ja punaset propyleeniglykolia?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Miksi vaparissa on O2 koholla tyhjäkäynnillä (5,55 %), kun kierroksilla se on 0,3 %

Joku vuotaa, onko joku alipaineletkujuttu?

Siis lisäyksenä: takapönttö vaihdettu ei tiettävästi muita vuotoja pakoputkessa.
Viimeksi muokannut teesalama, Ti Syys 08, 2015 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Uitukki kirjoitti:Haynesin opas ainakin sanoo että pitäs käyttää etyleeniglykoli nesteitä. Eikös siniset/vihreät yleensä ole etyleeniglykolia ja punaset propyleeniglykolia?
Joo, yleensä värit menevät noin, mutta poikkeuksia on. Pitää laittaa etyleeniglokolia, sitä vissiinkin Saabin alkuperäinenkin "punainen" on: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 56#p949864

Tämä varmaan hoitaa hommansa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/609865/M ... nainen-100, vaikka onkin punaista niin silti se on monoetyleeniglykolia ja siten sen _pitäisi_ sopia vanhan sinisen kanssa yhteen.

Onpas taas sekavaa tämä nesteen valinta. :D
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Joo niin muistelinkin että poikkeuksia on. Joka tapauksessa Haynes sanoo että etyleeniglykolia kaikissa bensakoneisissa og-kolkeissa ja tätä olen itsekin noudattanut kolkissani. Dieselin suosituksia en ole katsonut.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Kuuluisiko tuossa kuvan keskellä olla se jäähdytysjärjestelmän tyhjennysproppu? Edellinen asentaja on näköjään onnistunut rikkomaan sen. Menee taas astetta vaikeammaksi tämä termarin vaihto ja järjestelmän huuhtelu. :evil:

http://i.imgur.com/U9Dbfx1.jpg
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Proppuhan on ihan hyvin paikallaan ja tiiviisti. Kanttiosuus lähinnä katkennut. :roll:
Joko syylärin alaletku irti tai sitten metsästää uuden propun vanhasta syyläristä ja vanha vastakierretapilla pois.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Uusia proppuja ei tosiaan ole saatavilla. Itekin sen katkaisin kiristäissä pari vuotta sitten. PCS:ltäkin silloin sanoivat että ei kannata koskaan propun kautta laskea nesteitä vaan aina alaletku irrottamalla. Hyvinhän tuo tynkä näkyy paikoillaan pysyvän.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin