9-3 Aero 5D -02 apuja
9-3 Aero 5D -02 apuja
Terve,
Välilevyni pamahdettua ja aikani käytyä pitkäksi sairauslomalla tein reissun ruotsiin ja toin itselleni jo jonkinaikaa haluamani aero saappin. Taisi tosin olla pullistuma myös aivoissa? No se selviää aikanaan.
Nyt kysyisinkin hieman mielipiteitänne. Kyllä olen selannut foorumia sillä aikaa on ollut, mutta en ole saanut mielestäni kunnollista vastausta.
Auto on ikäänsä nähden erittäin vähän ajettu ja hyvässä kunnossa. Täysin alkuperäinen ja mielelläni en sitä pilaisi.
Pientä päivitystä kuitenkin olen vaila niin alustan kuin tehojen suhteen.
Kysynkin siis että kenen valmistajan stage 1 ohjelmaa suosittelette? Bsr, maptun, speedparts, joku muu mikä? Kanada?
Autoa tulisi mielestäni myös hieman laskea sillä on aika korkea tuo vakio.
Riittääkö esim. pelkät jouset Eibach:lta vai onko ehdotonta vaihtaa iskarit myös?
Puslat ok, ei vetele tai tee muutakaan erikoista ja on kaikin puolin napakka ja täsmällinen ajettava rälläkäksi. Siksi mietin pelkkiä jousia vakio iskareiden kera.
Arvostan jos viitsitte kommentoida ja antaa vinkkejä.
Välilevyni pamahdettua ja aikani käytyä pitkäksi sairauslomalla tein reissun ruotsiin ja toin itselleni jo jonkinaikaa haluamani aero saappin. Taisi tosin olla pullistuma myös aivoissa? No se selviää aikanaan.
Nyt kysyisinkin hieman mielipiteitänne. Kyllä olen selannut foorumia sillä aikaa on ollut, mutta en ole saanut mielestäni kunnollista vastausta.
Auto on ikäänsä nähden erittäin vähän ajettu ja hyvässä kunnossa. Täysin alkuperäinen ja mielelläni en sitä pilaisi.
Pientä päivitystä kuitenkin olen vaila niin alustan kuin tehojen suhteen.
Kysynkin siis että kenen valmistajan stage 1 ohjelmaa suosittelette? Bsr, maptun, speedparts, joku muu mikä? Kanada?
Autoa tulisi mielestäni myös hieman laskea sillä on aika korkea tuo vakio.
Riittääkö esim. pelkät jouset Eibach:lta vai onko ehdotonta vaihtaa iskarit myös?
Puslat ok, ei vetele tai tee muutakaan erikoista ja on kaikin puolin napakka ja täsmällinen ajettava rälläkäksi. Siksi mietin pelkkiä jousia vakio iskareiden kera.
Arvostan jos viitsitte kommentoida ja antaa vinkkejä.
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Itse suosittelen näitä clubin softaajia kun varmasti suurinosa näistä saabeista on näillä softattu. Myös omani. Esim nimimerkit. Hook, nappe ,.
Kyllä kannattaa laittaa iskarit myös kun ei välttämättä kauaa kestä vakio iskarit madallusjousia ja tulee turhaa jumppaa vaan. Eli koko setti vaan suoraan alle
Kyllä kannattaa laittaa iskarit myös kun ei välttämättä kauaa kestä vakio iskarit madallusjousia ja tulee turhaa jumppaa vaan. Eli koko setti vaan suoraan alle
Ng900 2.0t Talladega -98 Nappe Stage 1 Re85 + 3" Catback
Saabismi on sairautta, Turbo saabismi mieli sairautta
Autojen pesu & Puhdistus palvelut, Pinnoitteet ym. Yv! #5911
Saabismi on sairautta, Turbo saabismi mieli sairautta
Autojen pesu & Puhdistus palvelut, Pinnoitteet ym. Yv! #5911
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Minäkin suosittelen softaa harrastajalta, Nappe, Hook, JCarlson, Vesa yms. ovat hyvin perillä ja softista on paljon hyviä kokemuksia.
Tarkista että huohotin on kunnossa, huohotinpäivitys (breather upgrade) on tärkeä ja kannattaa tehdä, jos sitä ei ole vielä tehty.
Alustan suhteen on monia makuja, jos Aeron alusta on nyt ehjä, niin itse en tekisi sille mitään, mutta jos sitä pitää saada muutettua, niin sitten sellainen sarja joka tiedetään toimivaksi kokonaisuudeksi.
Tarkista että huohotin on kunnossa, huohotinpäivitys (breather upgrade) on tärkeä ja kannattaa tehdä, jos sitä ei ole vielä tehty.
Alustan suhteen on monia makuja, jos Aeron alusta on nyt ehjä, niin itse en tekisi sille mitään, mutta jos sitä pitää saada muutettua, niin sitten sellainen sarja joka tiedetään toimivaksi kokonaisuudeksi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Kuinka vähän on vähän ajettu?
Vastaan tulossa varmaan ne perinteiset 200tkm kohdalla elikkäs.
Öljypohjanputsaus
Bensapumpunvaihto
Hihnapyöränstefa
Vesipumppu
Alapallot
Koiranluut
Iskaritolppien kunto kannattaa tarkistaa
Takaakselinpuslat loppu, vaihto powerflexeihin.
Sytytyskasetti, kannattaa tarkistaa leimasta mikä malli, BioPower softan kanssa pitää olla 3.6 tai 3.7 versio kasetista.
Vaihto "ei-aero" tulppiin eli BCPR7ES-11. Todennäköistä on että siellä nyt PFR6H10.
Huohotin kuten ippe mainitsikin on pakollinen.
Jos alustasta haluaa jämäkän ja vähän matalemman niin suosittelene Bilstein B8 iskarit ja Eibach jouset.
Powerflexiä kannattaa laittaa Etutukivarsiin, pitkittäistukivarsien korinkiinnitykseen ei kannata powerflexiä laittaa.
Vastaan tulossa varmaan ne perinteiset 200tkm kohdalla elikkäs.
Öljypohjanputsaus
Bensapumpunvaihto
Hihnapyöränstefa
Vesipumppu
Alapallot
Koiranluut
Iskaritolppien kunto kannattaa tarkistaa
Takaakselinpuslat loppu, vaihto powerflexeihin.
Sytytyskasetti, kannattaa tarkistaa leimasta mikä malli, BioPower softan kanssa pitää olla 3.6 tai 3.7 versio kasetista.
Vaihto "ei-aero" tulppiin eli BCPR7ES-11. Todennäköistä on että siellä nyt PFR6H10.
Huohotin kuten ippe mainitsikin on pakollinen.
Jos alustasta haluaa jämäkän ja vähän matalemman niin suosittelene Bilstein B8 iskarit ja Eibach jouset.
Powerflexiä kannattaa laittaa Etutukivarsiin, pitkittäistukivarsien korinkiinnitykseen ei kannata powerflexiä laittaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Vielä tuosta huohottimesta, huohotinsarjan lisäksi kannattaa ottaa öljynkeräimestä öljypohjaan tuleva letku ja venttiilikopan huohotusletku.
Huohotinpäivityksen tekee parissa tunnissa yläkautta, toisella kerralla homma menee jo nopeammin, työkaluja tarvitaan tasapäinen ruuvimeisseli, 10mm ja 13mm hylsyt (1/4" tai 3/8" vääntiöllä), räikkä ja pari jatkovartta.
Bensapumppua vaihtaessa homma kannattaa mun mun mielestä tehdä yläkautta leikkaamalla huoltoaukko tankin yläpuolella, alakautta vaihtaessa joutuu todennäköisesti uusimaan myös tankin kannatuspannat. Tarvikepumppujen kanssa voi joutua kikkailemaan tankin sisäisen bensalinjan kanssa ja kun irroittaa letkuja tankin päällä olevista liittimistä, niin kannattaa olla varoivainen, noita liittimiä kiinnipitävät muovikynnet menevät helposti rikki.
Huohotinpäivityksen tekee parissa tunnissa yläkautta, toisella kerralla homma menee jo nopeammin, työkaluja tarvitaan tasapäinen ruuvimeisseli, 10mm ja 13mm hylsyt (1/4" tai 3/8" vääntiöllä), räikkä ja pari jatkovartta.
Bensapumppua vaihtaessa homma kannattaa mun mun mielestä tehdä yläkautta leikkaamalla huoltoaukko tankin yläpuolella, alakautta vaihtaessa joutuu todennäköisesti uusimaan myös tankin kannatuspannat. Tarvikepumppujen kanssa voi joutua kikkailemaan tankin sisäisen bensalinjan kanssa ja kun irroittaa letkuja tankin päällä olevista liittimistä, niin kannattaa olla varoivainen, noita liittimiä kiinnipitävät muovikynnet menevät helposti rikki.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Terve,
Kiitoksia asiallisista vastauksista sekä antamistanne ideoista.
Arvelinkin hieman että samalla ajatuksella porukka on liikenteessä alustan suhteen.
Lienee siis parasta vaihtaa iskarit samalla kuin jouset, sekä mahdollisesti läjä puslia.
Täytyy nostaa auto ylös ja perehtyä muutenkin tuohon alustan kuntoon hieman tarkemmin ja tehdä sen mukaan sitten päätöksiä. Nykyinen toki toimii erinomaisesti joten on myös mahdollista että pidän orkkikksena ja totuttelen tuohon ei niin matalaan ilmeeseen.
Eikös ollut niin että mikäli huohotuksen päivityspaketti on laitettu niin sen tunnistaa esim. tuosta täyttöputken kahdesta letkusta yhden sijaan? Onko porukka hakenut päivityspaketteja suoraan länsiautosta vai jostain muualta?
Kilometrejä tällä kurvailtu vain 115tkm ja kaikki katsastuspaperit, huoltokuitit sekä huoltokirja leimoineen tallessa. Tämän puolesta pitäisi autoa olla vielä jäljellä moneksi vuodeksi...
Kiitoksia asiallisista vastauksista sekä antamistanne ideoista.
Arvelinkin hieman että samalla ajatuksella porukka on liikenteessä alustan suhteen.
Lienee siis parasta vaihtaa iskarit samalla kuin jouset, sekä mahdollisesti läjä puslia.
Täytyy nostaa auto ylös ja perehtyä muutenkin tuohon alustan kuntoon hieman tarkemmin ja tehdä sen mukaan sitten päätöksiä. Nykyinen toki toimii erinomaisesti joten on myös mahdollista että pidän orkkikksena ja totuttelen tuohon ei niin matalaan ilmeeseen.
Eikös ollut niin että mikäli huohotuksen päivityspaketti on laitettu niin sen tunnistaa esim. tuosta täyttöputken kahdesta letkusta yhden sijaan? Onko porukka hakenut päivityspaketteja suoraan länsiautosta vai jostain muualta?
Kilometrejä tällä kurvailtu vain 115tkm ja kaikki katsastuspaperit, huoltokuitit sekä huoltokirja leimoineen tallessa. Tämän puolesta pitäisi autoa olla vielä jäljellä moneksi vuodeksi...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Mikäli huohotinpäivitys on tehty niin täyttöputkessa on nippa missä letku. Ainakin on tehty siis jokin päivitys. Ei välttämättä #6 mutta ainakin on yritetty
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Suosittelen purkamaan öljyloukun imusarjan alta irti ja katsomaan onko se uudempaa mallia, jossa on yksi rei'istä on avarampi kuin vanhassa, ilmeisesti jotkut ovat jättäneet tuon öljyloukun vaihtamatta huohotinpäivitystä tehdessä "kun se on niin hankala vaihtaa".
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Onhan se, ja koneen vaihto helppoaippe kirjoitti: "kun se on niin hankala vaihtaa".
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Nostellas vanhaa...
Nyt on pari vuotta harrastettu
-Normi huoltotöitä suoritettu
-Öljypohja putsattu
-Huohotin päivitys tehty
-Hihnapyörän stefa vaihdettu
-Kaikki alustan puslat vaihdettu uretaanisiksi
-Tulppia vaihdeltu ja sytkäkasetin kunto/malli tarkistettu
-Kaiuttimia päivitetty koetauluun ja hattuhyllylle
-ilmastoinnin näyttö korjattu
-vaihdelaatikon huuhtelu/öljyjen vaihto
-jne. jne. jne.
Sitten kun alkoi tuo takakaarien ruostuminen häiritsemään niin käytiin kimppuun. Löytyi kyllä aika mielenkiintoinen "aivopieru" auton suunnittelijalta. Kuvia korjauksesta voin laittaa jos porukka haluaa.
Tulihan siinä sitten samalla innostuttua niin sairaanloisesti että maalautin auton yli kattoa lukuunottamatta
Nyt kysynkin kun kevät alkaa olemaan ovella:
Kuka tekee tänä päivänä stage 1 softia pk seudulla? Itse vaikutan Espoossa.
En rehellisesti tiedä onko autossa jo stage 1 softa vai ei. Jos on niin sääli, sillä lisää tarvitaan.
Yv:llä voi laittaa ohjelmointi ehdoituksia/tarjouksia.
Nyt on pari vuotta harrastettu
-Normi huoltotöitä suoritettu
-Öljypohja putsattu
-Huohotin päivitys tehty
-Hihnapyörän stefa vaihdettu
-Kaikki alustan puslat vaihdettu uretaanisiksi
-Tulppia vaihdeltu ja sytkäkasetin kunto/malli tarkistettu
-Kaiuttimia päivitetty koetauluun ja hattuhyllylle
-ilmastoinnin näyttö korjattu
-vaihdelaatikon huuhtelu/öljyjen vaihto
-jne. jne. jne.
Sitten kun alkoi tuo takakaarien ruostuminen häiritsemään niin käytiin kimppuun. Löytyi kyllä aika mielenkiintoinen "aivopieru" auton suunnittelijalta. Kuvia korjauksesta voin laittaa jos porukka haluaa.
Tulihan siinä sitten samalla innostuttua niin sairaanloisesti että maalautin auton yli kattoa lukuunottamatta
Nyt kysynkin kun kevät alkaa olemaan ovella:
Kuka tekee tänä päivänä stage 1 softia pk seudulla? Itse vaikutan Espoossa.
En rehellisesti tiedä onko autossa jo stage 1 softa vai ei. Jos on niin sääli, sillä lisää tarvitaan.
Yv:llä voi laittaa ohjelmointi ehdoituksia/tarjouksia.
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Moro,ippe kirjoitti:Minäkin suosittelen softaa harrastajalta, Nappe, Hook, JCarlson, Vesa yms. ovat hyvin perillä ja softista on paljon hyviä kokemuksia.
Tarkista että huohotin on kunnossa, huohotinpäivitys (breather upgrade) on tärkeä ja kannattaa tehdä, jos sitä ei ole vielä tehty.
Alustan suhteen on monia makuja, jos Aeron alusta on nyt ehjä, niin itse en tekisi sille mitään, mutta jos sitä pitää saada muutettua, niin sitten sellainen sarja joka tiedetään toimivaksi kokonaisuudeksi.
Taitaa nämä samat miehet edelleen softia väsätä. Osto puolelle ilmoitus tai suoraan yv:tä jollekin näistä herroista.
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Pistäppäs kaarien korjauksesta tarinaa kuvien kanssa, kiinnostaisi nähdä
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 9-3 Aero 5D -02 apuja
Tein kaarista uuden topicin jotta tavoittaa mahdollisimman monen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=168207
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=168207