Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

jyrmy kirjoitti: Dodiin. Lukemat 313hp @ 5900 rpm ja n. 435 Nm @ 4400 rpm. Käyrät ihan nätit ja varsin kytkin- jne. ystävälliset.. Eli suomeksi, alavääntö puuttuu ;) Nelosen vedossa myös herää kyllä huomattavasti huonommin kuin kolmosella, tässä meni 1 bar rikki vasta 3270 rpm. Käyrä tuolla
https://goo.gl/photos/5MD9B5MgYQiGHuNW9
Noniin, laitanpa vuorostani kyssäriä. Tutkittuani vanhaa lokia, joka myös on ajettu nelosella... Siinä vielä
1.48 bar @ 3100 rpm, nyt tässä viimeisimmässä dynovedossa vastaavaan ei edes päästy, ja esim. 1.42 bar @ 3610 vasta rikki :cry: Setupissa ei ole tapahtunut mitään muutoksia matkan varrella, mikähän tuohon on iskenyt?
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
NikoSa
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2016 11:18

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja NikoSa »

Moro. Löytyykö Helsingin seudulta joltain harrastelijalta saabin omaa vikakoodinluku laitetta? Motomaatti motonetissä antoi P1300 koodin ja viittaa sytytyspuolelle ilmeisesti, mutta se käsite on aika laaja ja mietin, että saako saabin omalla laitteella tarkemman diagnoosin mikä koodin aiheuttaa? En viitsisi ostelemaan osia ja toivoa, että auton viat häviää, tulee nopeesti kalliiksi. Länsi-autolle jos viel koodin lukuun niin maksaa varmasti monia kymppejä, korjatkaa jos olen väärässä. Auto on 2001 9-3 aero etanolisoftalla.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja karg »

P1300: Sytytyshäiriöitä useissa sylintereissä, katalysaattorille haitallinen.

Voi olla esim. DI-kasetissa tai tulpissa vikaa. Jos saat SID:stä OpenSID:n esiin, niin vilkase esim. Amul-arvo, ton pitäis olla aika lähellä nollaa. Voi olla seoskin pielessä ja siksi tulee sytkähäiriöitä.

Tech2:lla näkee sitten vähän tarkemmin juttuja.
NikoSa
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2016 11:18

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja NikoSa »

Amul tsekattu ja näyttää lukemaa 543 eli ilmeisesti aika pielessä. Tulpat on vaihdettu noin 300km sitten eli sitten ilmeisesti di-kasetti ostoksille?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja karg »

Jonkin verran pyrkii käymään laihalla, voi olla pieni ilmavuoto kyseessä tai bensapumppua heikottaa, mutta ei tolla lukemalla vielä pitäis rykiä pahemmin. DI-kasetti kantsii vaihtaa, jos se on vanha ja kattoa että tulpat on NGK BCPR7ES-11.
House_Of_Pain
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Joulu 17, 2015 15:37

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja House_Of_Pain »

Nyt on 9-3 2.0 T5 3" downpipe ilman kattia ja 3" ränni yhdellä simonsin vaimentimella kiinni (äänet sopivat ei kovat), sekä isoin mahdollinen cooleri mikä keulaan sopii, stage1 softa sisällä ja ihan hyvin vetää. Kaikki muu vakiota.

Kysymys:
Mikä softa kannattaa viskata seuraavaks purkkiin? Oon kuullut että tolla stage3 softalla särkyy noi gt25 ahtimet - pitääks paikkaansa? (isompi ahdin tulee vasta jatkojalostuksessa eli tulevaisuudessa)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja karg »

Kyllä se GT25 kestää stage 3:n ihan hienosti. Ei sekään tosin ikuinen ole. Omasta stage 3 NG900:sta alkoi GT25 työnnellä öljyä hiukan läpi 310tkm kohdalla. Viimeset 100tkm on ollu stage 3 -softa purkissa.
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Porukka vissiin vaihdellu hiljan rosteriputkia tilalle. Ei kellään olis myydä vähän ajettua etuputkea kohtuu hintaa (se missä cat)?

YV:llä hinta ja kilometrit kiitos. :)
artolii
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 21, 2016 19:54
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja artolii »

Valojen vilkkumisen vuoksi mittaristo varmaankin menossa vaihtoon NG900 -mallissa.

Löysin Saabin Webshopista täysin samankaltaisen mittariston kuin omassani. Osaatteko sanoa, käykö tämä mittaristo vuoden 1997 NG 900 malliin?

http://webshop-fi.saabparts.com/9-5-gen ... alsearch=1
2005 Saab 9-5 Wagon 2.3T & 1997 NG900 2.3

-Arto
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja TTH »

Ei käy. T7 on sähköiltään aivan eri. Laitan sulle YV:n, mulla olis Äänekoskella vastaavasta NG900 mittaristo jemmassa.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

EDIT: Vika on hävinnyt, saa nähdä milloin löytää itsensä kaukana kotoa tyhjän akun kera. 8)

Olen tuossa kuluvan viikon aikana tehnyt remonttia vm. 1997 Saab 900 2.0 Turboon. Vaihdoin etuiskarit sekä yhden jarruletkun, sekä rassasin muutenkin jarruja ja ripustuksia.

Sitten lisäksi asensin laajakaistalambdan Bosch LSU4.9 ja seosmittarin PLX DM-6. Kaikkia näitä hommia on tehty vähän vuorotellen ja sekaisin.

Selvitys johdotuksesta:
-Mittarin maadoitus on ECU:n lähellä olevan valmiin maadoitusmutterin alla.

-Mittarin sytytysvirta 12V tuli soittimen johtosarjasta, koska siinä oli valmiina käyttämätön jaettu pistokeabiko oikeassa paikassa.

-Laajakaistalambda meni alkuperäisen tilalle pakoputkeen. Alkuperäinen on autossa myös kiinni mutta ei käytössä eikä anturi ole paikallaan.

-Ohjainyksikkö muuttaa laajakaista-anturin tiedon kapeakaistaksi, joten liitin tämän johdon ECU:n johtosarjaan alkuperäisen tilalle pistokeabikoilla (pinni 23, vihreä johto, kai tämä on oikein?). Laitoin myös alkuperäiseen lambdan signaalijohtoon pistokeabikon, jotta sen voi tarvittaessa laittaa takaisin käyttöön.


http://i.imgur.com/M7WaPRI.jpg

Nyt kun asennus on valmis ja laitoin akun navan takaisin kiinni, niin auto syö virtaa jatkuvasti n. 3-4 ampeeria (mitattu akun miinuskenkä irrotettuna ja ampeerimittari navan ja kengän välissä.)
Tähän ei vaikuta, vaikka irrottaisin koko laajakaistan ohjausyksikön johtoineen varmistaen ettei yksikään johto jää esim. runkoa vasten ja vaihtaisin anturijohdonkin vanhaan.

Kun akunkengän tai ampeerimittarin lyö kiinni, niin jokin rele napsahtaa kuuluvasti konehuoneessa. Muuta ei tapahdu, kaikki toimii sinänsä kuten pitääkin oli kytkennät kiinni tai irti.

Tuskin "kotisohvilta" on kovin helppo lähteä arvuuttelemaan, mutta ehdotuksista voi olla silti hyötyä? Oma pää lyö nyt tyhjää.
Viimeksi muokannut Audiojack, Ti Touko 24, 2016 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Pitäisi aloittaa bensapumpun vaihto ja bensaletkun pätkä olisi vielä hakusessa. "Henko 275 lph"-ketjun innoittamana soitin Aresille, mutta sieltäkään eivät uskaltaneet luvata että heidän myymä RAPRO-letku kestäisi upotuksen etanoliin.

Olisiko kellään vinkkiä mistä saisi kunnon letkua (8mm)? Miellään tampereen seudulta, mutta voin kyllä tilatakin jostain.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Muistaakseni motonetista ostin gatesin viinan kestävää letkua. Kantsii ottaa numerot letkusta ja varmistaa netistä luokitukset.
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Gatesin letkuista löysin tällaisen PDF:n.

Tuo "uusi" 4219 Barricade Greenshield kestäisi kyllä etanolia ainakin sisältä päin. Nähtävästi sama tuote kuin tämä Motonetissä.

Uppoasennuksiin taas tuo PDF suosittelee Submersible 4219, sen pitäisi kestää ainakin etanolia sisältäviä polttoaineita, mutta E85:sta ei puhuta mitään edes valmistajan sivulla. Luokituksiltaan tuo on samaa kuin tämä Motonetin letku, mutta onkohan tuo edes Gatesin letkuakaan. Tuon motonetin myymän upotettavan letkun kanssa oli muistaakseni, ainakin jossain ketjussa täällä foorumilla, paljon ongelmia.

Edit: Tämän viestin perusteella näyttäisi että Submersible 4219 kestää etanoliakin, pitää vaan olla motonetissä tarkkana että letkussa lukee oikeat merkinnät.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Olisiko kellään vinkkiä mistä saisi kunnon letkua
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index ... 2145&lang=
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin