Saab 9-3 2.0i ostaminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mk83
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 21:52

Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja mk83 »

Katsoin että olisi tämmöinen yksilö myynnissä http://www.nettiauto.com/saab/9-3/8103027

Mitä tuossa pitäisi ottaa huomioon ja mitä remppaa on odotettavissa tuon ikäisessä/ajetussa saabissa? Onko kalliit varaosat/huollot? Onko kone jakoketjulla vai hihnalla ja vaihtoväli?
Paljonkohan voi odottaa kulutukselle maantieajossa 60/80 km/h?

Soittimen näyttäisi pystyvän vaihtamaan 2DIN-soittimeen http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=70176
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Varsin huolettomia ovat nuo saabin vapaastihengittävät moottorit. Kone on ketjulla, ei pitäisi olla ongelma ns. T5-lohkoisessa moottorissa joka kyseisessä autossa on. Vaihtoväliä ei ole määritelty. Itellä oli 2,3 litrainen vapari eikä siihen 380tkm mennessä ollut ketjua tarve vaihtaa. Auto lähti eteenpäin tuossa kilometrimäärässä.

Varaosat ovat suhteellisen edullisia - alustan tukivarsia lukuunottamatta. Moni pitää tukivarsia kalliina.. 9-3 mallissa ns. etutolpat ovat heikkokohta, jostain syystä ruostuvat pilalle.

Kulutukseen on paha sanoa mitään, se riippuu mm. kaikesta. Referenssinä tuo entinen 2,3 litrainen suurinpiirtein vastaava niin eipä sillä tehnyt tiukkaa n. 7 litran kulutukseen päästä maantiellä.

Noilla kilometreillä ei hirveästi pitäisi olla vielä remppaa edessä, keskimäärin 250tkm kohdalla on tarve uusia bensapumppu ja kampiakselin asentotunnistin. Öljynpainevalon toiminnasta tulisi varmistua, anturivika yleensä. Eli virrat päälle niin öljykannun tulisi palaa mittaristossa ja sammua käynnistyksen jälkeen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Muista sit että vaparia et voi turbottaa oikein mitenkään fiksusti.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

nugge kirjoitti:Muista sit että vaparia et voi turbottaa oikein mitenkään fiksusti.
Sit joku muistaa mainita taas et vaparissa on yksi rikkoutuva osa vähemmän..se turbo :lol:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja kostape »

Huonoakin kokemusta on. Ostin kevättalvella 126 tkm ajetun -98 mallin, hopeanharmaan. Oli äskettäin katsastettu ja ajoltaan äkkiä arvioiden ihan toimiva.
Vaan kaikenlaista on tullut esiin. Peruuttaessa kuului hurjaa meteliä, moottori oli putoamaisillaan, takaa kumityyny katkennut. Varaosa tosin oli saatavilla ja työkin vaivalla tehtävissä.
Ilmanvaihtojärjestelmä oli täysin jumissa. Puhalluksen suuntaa ei voinut vaihtaa, nuppi jumissa. Poliisikoulun otteella käännettäessä kuukui rusahdus ja nuppi jäi käteen, akseli poikki. Lämpötilaa säätäessä sama juttu, muovi murtui. Purkaminen oli pirun työlästä, sieltä jostain kojelaudan alta löytyi kieroksi vääntynyt ja jumiutunut muovirakennelma, jonka kotelo oli soikea ja sisällä olevat ohjaimet eivät liikkuneet.
Nyt sitten etsinnässä on jarrupääsylinteri, joiden hintaehdotukset näyttävät olevan 300 ja 600 euron välillä.
Näyttää siltä, että mallisarjan alapäässä on käytetty halvinta suunnittelijaa ja raaka-aineita. Silti harjoitus jatkuu.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja Risto »

kostape kirjoitti:Nyt sitten etsinnässä on jarrupääsylinteri, joiden hintaehdotukset näyttävät olevan 300 ja 600 euron välillä.
Esim. tässä maksaa 99 € + rahti.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja tturku »

kostapen kommentit pätee kaikkiin 9-3 ja ng900 autoihin. Noissahan ei ollut yhtään turbolliseen tai turbottomaan moottoriin itsessään liittyvää vikaa. Ja aika perus vikoja vanhenevissa saabeissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Risto kirjoitti:
kostape kirjoitti:Nyt sitten etsinnässä on jarrupääsylinteri, joiden hintaehdotukset näyttävät olevan 300 ja 600 euron välillä.
Esim. tässä maksaa 99 € + rahti.
Ja täältä vielä muutaman kympin halvemmalla: http://www.autonosat24.fi/7715196-abs-jarrupaasylinteri
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kiitos neuvoista. Ehdin jo tilata Saksasta, kun tulee noin halvalla niin mahtaa tulla suoraan Aten varastosta kyökin kautta.

Pentti
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On tuo kone selkeesti tuoreemman oloinen kuin og:n 16venanen että siitä vaan osteleen.
Noin litran pienemmällä se menee samassa ajossa kuin tuo allekirjoituksen cabbe.
Hyvin sillä pysyy normiliikenteessä mukana.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Tere :D

Itsekkin olen ostattelemassa tuommoista vaparia tyttärelle, onkos noissa 2-litraisissa tuota tasapaino-akselia ja pystyykö päivittämään etanolilla kulkevaksi, niin onkos noissa niitä huohotin/öljysihti ongelmia?
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

Itte kohta 3 vuotta vaparilla ajellut, eikä ole tielle jättänyt...Lähes tulkoon kaikki mitä on vaihdettu uuteen, on paikalla ollut tehdaskamaa...ja ikää kuitenkin kohta 18vee. :)

Tällä hetkellä sidissä lukema 8,1l/100, talvella mun nurkka-ajolla nousee nafti litran...
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Vaparia ei saa viinalle.
Huonolla huololla ja lyhyillä ajoilla menee tukkoon kaikki.

Just meni paaliin siskon 260tkm ajettu 2.0i kun alakerta porsi. Kakkaa sihti täynnä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nyt tuli jarrupääsylinteri Saksasta ja aika helppo oli vaihtaa. Ilmauksen jälkeen ei enää ole joustoja polkimessa, vika ilmeisesti oli sylinterin sisäinen pieni vuoto.
Ajamaan olen päässyt ja todennut, että ilmanvaihtokin jotenkin toimii omatekoisesti korjatusta jakorummusta huolimatta. Tuulilasille tuulee hyvin, takaosan putkethan jätin pois, jäi ylimääräistä tavaraa pois aika paljon, mutta eihän coupessa kukaan takana istu.
Sitä vaan vanha saabisti ihmettelee kun ovat siirtäneet etupuskurin sinne kojetaulun sisään. Ennen Saab oli ylpeäkin joustopuskureistaan. GM kai ajatteli että antaa mennä ruttuun koko muovinen etuosa , sittenpähän ostavat tilalle uusia autoja. Mutta turhan ahdasta kojetaulun alla on tee-se-itse-miehelle. Mutta mikä on mennyttä, se on olutta.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Saab 9-3 2.0i ostaminen

Viesti Kirjoittaja moksu »

Tuosta etanolille muuttamisesta.
Minulla on joku edellisistä omistajista laittanut tälläisen systeemin pellin alle.

https://eflexfuel.fi/

Toimivuudesta ei ole tietoa kun en ole yhtään tankillista etanolia sillä ajanut.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Vastaa Viestiin