lämmityslaitteen kennon O-renkaat/nestettä hävii kylmässä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

lämmityslaitteen kennon O-renkaat/nestettä hävii kylmässä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aattelin pikaisesti raapustaa viime viikonlopun "ahkeroinnista" kun ei noista lämppärin kennon O-renkaiden vuodoista kauheesti juttua ole.

Eli jos rupeaa yhtä äkkiä kovemmalla pakkasella häviämään nesteitä ja muuten ei niin todennäköisesti noissa on vika.

Osat ei maksa juuri mitään mutta kyllä itsellä meni useampi tunti aikaa

Tuossa on kuva:
https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFgSj67chFlr52Rfm6
Kennon päällä näkyy muoviklipsi millä noi putket lukitaan kennoon, ei vaikuta luotettavalta mutta ei näyttäny nesteitä tiputtelevan kun käyttelin konetta ennen kuin kasasin muovit takaisin.

O-renkaiden koodi on marmorilla 4755377 ja parin sai alta kympillä.

Suurin homma on saada kenno näkyviin.
WIS sanoi että pitäis irroittaa letkut myös konehuoneen puolelta. En oikein tiedä miksi koska noi putket taipuu alaspäin ilmankin ja toiseksi se oli projektin ikävin osa koska raidetankon alapuolelle ei oikein nähnyt(nosturilla pääsis irroittaan alapuolelta).
Vedet täytyy tietty päästää muualta jossei ota letkuja tuosta auki.

Keskikonsoli pitää ottaa ensiks pois, muistin mukaan meni jotenkin näin: takapenkin tuhkakupin alta yks torx auki jonka jälkeen konsolin takareuna irtoaa, alta tulee pari 10millin kannalla olevaa mutteria ja kaukosäädön antenni pitää irroittaa muovista.
Sitten virtalukon ympärillä oleva kumireunus joka on myös käynnistykseneston antenni niin lähtee irti kun muistaakseni sitä kääntää aavistuksen vastapäivään, sen jälkeen sen alla oleva muovi lähtee vain nyppäsemällä ylös, alta löytyy torx.
Tämän jälkeen tuo takaosa pitäis jo irrota, sähköikkunoiden paneelin voi irroittaa tuossa vaiheessa(etureunassa klipsu) mutta itse irroitin liittimen takaata siinä vaiheessa kun nostin konsolia ylös.

Keskikonsolin irroitusta varten pitää irroittaa myös sivumuovit ja hanskalokeron poistaminen tuo mukavasti tilaa, sitten vaan ACC-yksikkö takaa päin lykkäämällä pihalle ja yläreunassa on pari muoviniittiä jotka itse irroitin ensin työntämällä keskustan sisään ja sitten niitti ulos. Kytkimet irti siinä vaiheessa kun konsolia saa vähän raotettua, niitä ei saa väärin asennettua takas.
Tässä vaiheessa näkymä on melkein kuten kuvassa. Kaukalo on neljällä klipsulla kiinni ja itse päädyin ottamaan oikeassa reunassa näkyvän tukiraudan alapäästään auki että sain klipsut auki. Ylemmät ensiksi ja kaukalo saa jää paikoilleen.
Keskikonsoli oli todennäköisesti myös alapäästään jostain kiinni ja vaihdekepin pussukka on vaan klipsuilla kiinni.

Jotain varmaan unohtui mutta voimaa ei tarvinnu käyttää kuin konehuoneen puolelta letkuja irrotellessa, kootessa laitoin tuonne normiklemmarit kun orkkisklemmareiden puristaminen on melko perseestä.
Rikki menneitä osia on turha multa tulla karhuumaan. :D

Myös täällä oli jotain juttua: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=80173
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Maalis 02, 2020 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: lämmityslaitteen kennon O-renkaat/nestettä hävii kylmässä

Viesti Kirjoittaja Hook »

tetammi kirjoitti:
Jotain varmaan unohtui mutta voimaa ei tarvinnu käyttää kuin konehuoneen puolelta letkuja irrotellessa, kootessa laitoin tuonne normiklemmarit kun orkkisklemmareiden puristaminen on melko perseestä.
Rikki menneitä osia on turha multa tulla karhuumaan. :D

Myös täällä oli jotain juttua: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=80173
Eipäs nyt haukuta väärää puuta, jos vika löytyy peilistä näkyvän asentajan työkalupakista. 8O
Noi alkuperäiset "jousi" tyyliset klemmarit ovat aivan mahtavat. Ei jää löysälle, eivät löysty, ei tule vedettyä liian tiukkaan, eivätkä riko letkun pintaa, kuten jotkut tavalliset klemmarit tuppaa tekemään..

Ovat myös erittäin nopeat avata ja sulkea ahtaissakin väleissä... Jos viitsii muutaman euron investoida.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=134
tai
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=134

Tuollaisen työkalun omistamisen jälkeen ei tavallisia klemmareita tee mieli vaihdella tilalle, päinvastoin! :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: lämmityslaitteen kennon O-renkaat/nestettä hävii kylmässä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Voi vitsi... Oisimpa tienny niin oisin kyllä hakenu moiset kun matkakaan ei oo paha, tosin rempan taisin aloittaa vartin sulkemisajan jälkeen. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
emaijala
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 16:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: lämmityslaitteen kennon O-renkaat/nestettä hävii kylmäss

Viesti Kirjoittaja emaijala »

Jos joku sattuu tätä allekirjoittaneellekin ajankohtaiseksi tullutta aihetta tutkailemaan ja marmorilla tarjoillaan ei-oota, niin Tiivistekeskuksesta ainakin saa sopivia, joilla omasta vuoto loppui. 15x3 on koko ja EPDM materiaali. Ostin saman tien neljä kappaletta, jos vaikka tulee jotain turattua, ja koko setti maksoi reilut kuusi euroa. Eikä joutunut odottelemaan toimitusta Ruotsista.

--Ere
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: lämmityslaitteen kennon O-renkaat/nestettä hävii kylmäss

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Hei kuulkaas, toivottavasti joku voisi vastata pian, jotta homma pääsee jatkumaan.

Mulla on nyt kenno tossa esissä, ja irrotin metalliputket siitä.

Kysymys kuuluu:

Tuleeko noi o-renkulat tohon ton muovisen liittimen ja kennon väliin, jossa myös näyttäisi olevan kumiset o-tiivisteet? Ovat vähän isomman näköiset kuin noi pcssältä saamani, mutta tokihan ne litistyvätkin siellä kun ruuvit vetää kiinni.

VAI

Löhtevätkö nuo mustat muoviliittimet irti putkista, ja sinne väliin sitten noi o-renkaat?

Jos jälkimmäinen, pitäisikö mun nyt jostain koittaa hommata tiivisteet myös siihen kennon ja liittimen väliin, kun tuli nuo ruuvit auotua, vai vieläköhän pitävät?

Pcsltä tosiaan antoivat vain kaksi pienehköä o-rengasta ja tuollaiset muoviset klemmarit/klipsut hommaa varten.

Edit. Joo, eli putken ja muovimolttenin välijn. Mutta onko nuo mustan muoviliittimen ja itse kennon väliset tiivisteet yleensä tapana vaihtaa samalla?
9-3 -06 (207E)
emaijala
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 16:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: lämmityslaitteen kennon O-renkaat/nestettä hävii kylmäss

Viesti Kirjoittaja emaijala »

Mä otin ne muoviosat irti kennosta ja laitoin vähän korkean lämpötilan silikonia o-renkaiden kaveriksi ihan varmuuden vuoksi. En tiedä, oliko hyvä ratkaisu, mutta kun kennoa tutkailin, niin näytti ihan siltä, kuin olisi siitäkin välistä vähän vuotanut.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: lämmityslaitteen kennon O-renkaat/nestettä hävii kylmäss

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa on ainaki uusiksi toi kuva ja mä vaihdoin vain nuo näkyvät
https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFgSj67chFlr52Rfm6
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: lämmityslaitteen kennon O-renkaat/nestettä hävii kylmäss

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Okei, kiitos vastauksesta.

Itse en sitten alkanut konstailla, vaan laitoin sellaisenaan takaisin, kun ei näyttänyt aiemmin vuotaneen ja ihan hyväkuntoisilta vielä näyttivät.

Toivottavasti ei tarvitse tuon takia avata uudestaan. Vaikka eihän tuo lopulta niin älytön homma ollutkaan, kun kelikin oli kohdillaan. Odotin paljon isompaa ja vaikeampaa urakkaa, mutta ihan Haynesillä ja parilla foorumivinkillä selvisi helpohkosti alle viidessä tunnissa.

Ja tulipa samalla imuroitua ja putsailtua kaikki keskikonsolin muovit rakosiaan myöten.
9-3 -06 (207E)
Vastaa Viestiin